Werk & Studie alle pijlers

Waarom melden jongeren zich zo vaak "ziek"?

19-03-2018 20:03 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk is een erkend stagebedrijf en we stellen ons bedrijf dan ook graag open voor stagiaires. Afhankelijk van de opleiding, kunnen die praktijkervaring opdoen in de technische dienst, of in de financiële afdeling, of op commercieel gebied. In ons bedrijf worden stagiaires niet gezien als goedkope arbeidskrachten, integendeel, ze krijgen alle kans te leren, en er wordt door de stagebegeleiders veel energie gestoken in de begeleiding.

Wat me de afgelopen paar jaar wel opvalt, is dat die stagiaires zich vaak makkelijk "ziek" melden. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen gebeurt het toch altijd wel één of twee keer tijdens een stageperiode. We hebben stagiaires in diverse stadia van hun opleiding, dus soms is een stageperiode 6 weken, soms 10 weken, soms 3 maanden.

Maar dan is het toch eigenlijk vreemd dat heel toevallig al die stagiaires wel minstens één keer in die periode "ziek" zijn?

Het gemiddelde ziekte-percentage in ons bedrijf is hooguit 1 keer per jáár, een dag of 2-3. Zijn al die kinders dan zo zwak dat ze spontaan ziek worden elke 10 weken, of wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Slappe watjes, dat zijn het!
Ja, zijn ze.
Kansloze generatie, watjes, geen ruggengraat en vroeger wisten ze pas wat werken is.
Fauna69 schreef:
19-03-2018 20:05
Slappe watjes, dat zijn het!
We zijn het eens.

Opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Nou, je hebt je antwoord al.
Gewoon omdat het kan.
Vroeger was er nog geen openbaar vervoer.
Wij gingen dagelijks 10 kilometer lopen naar het werk.
Op blote voeten, hoor je!
Stuur een controle-arts op hen af.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het ook wel. Excollega had er een handje van om standaard de maandag ziek te zijn..
Verder vind ik dat de ‘jeugd’ een erg lage grens heeft. Waar ik en oudere collega’s doorbikkelen ondanks een zware verkoudheid, rugklachten ed melden anderen zich makkelijk ziek.
Groot punt van ergernis is dat 1 collega niet kon werken wegens rugklachten, maar vervolgen wél tijdens een teamuitje haar hakkuh moves OP hakken kon laten zien..
Bij ons gebeurt dit zeker niet. Al jaren heeft ons team jaarlijks 2 hbo stagiaires die keihard werken en nagenoeg niet ziek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar, ik werk in een bakkerij en hebben vmbo/mbo stagiaires administratie of in de keuken, ze melden zich echt voor iedere menstruatie druppel of snottebel ziek... Ik denk dat ze zich gewoon niet verantwoordelijk voelen en alleen komen omdat het moet van school. Zijn ook nog kinderen eigenlijk met 16/17 jaar
Alle reacties Link kopieren
Mietjes. Stuk voor stuk.
Abigail__ schreef:
19-03-2018 20:08
Vroeger was er nog geen openbaar vervoer.
Wij gingen dagelijks 10 kilometer lopen naar het werk.
Op blote voeten, hoor je!
Ik had niet eens voeten. Maar toch liep je door.
Alle reacties Link kopieren
Misschien beter je personeel selecteren? Laat die lui maar 30 keer opdrukken, 5 kopjes koffie tegelijkertijd vasthouden en het Wilhelmus zingen. Elke ochtend :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook tijdens al mijn stages van 3 mnd of langer vroeger wel een dagje ziek geweest.
Vooral vermoeid door het constant moeten bewijzen dat je het kan en daarnaast nog verslagen maken en mijn bijbaan.
Dan gaf 1 dag echt rust.

In mijn werkzame leven (20 jaar) zelden ziek. En alleen thuis als het echt niet anders kan! Omdat ik weet dat mijn collega's het dan onderling op moeten lossen. En het is al zo druk..
tsja.....
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Griekse filosoof, ca 400 voor Christus
Hangmat schreef:
19-03-2018 20:11
Ja herkenbaar, ik werk in een bakkerij en hebben vmbo/mbo stagiaires administratie of in de keuken, ze melden zich echt voor iedere menstruatie druppel of snottebel ziek... Ik denk dat ze zich gewoon niet verantwoordelijk voelen en alleen komen omdat het moet van school. Zijn ook nog kinderen eigenlijk met 16/17 jaar
Ik heb toch écht liever brood zonder snottebellen.
Tornacense schreef:
19-03-2018 20:09
Stuur een controle-arts op hen af.
Op een stagiaire? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Maar nee ik herken het totaal niet. Alle stagiaires en studenten hier zijn super enthousiast, leergierig en echt niet vaker ziek dan afgestudeerden.
Abigail__ schreef:
19-03-2018 20:08
Vroeger was er nog geen openbaar vervoer.
Wij gingen dagelijks 10 kilometer lopen naar het werk.
Op blote voeten, hoor je!
En er waren geen verharde wegen en er lag altijd sneeuw en ijs. Kapotte voeten jonge!

Wil een van de slapjanussen zelf nog reageren?
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
19-03-2018 20:10
Ik ken het ook wel. Excollega had er een handje van om standaard de maandag ziek te zijn..
Verder vind ik dat de ‘jeugd’ een erg lage grens heeft. Waar ik en oudere collega’s doorbikkelen ondanks een zware verkoudheid, rugklachten ed melden anderen zich makkelijk ziek.
Groot punt van ergernis is dat 1 collega niet kon werken wegens rugklachten, maar vervolgen wél tijdens een teamuitje haar hakkuh moves OP hakken kon laten zien..
Mooi altijd als mensen zo hard hun best doen om te roepen dat ze zooooo ziek zijn maar toch door gaan werken.
Iedereen heeft een andere grens en je verdient zeker geen schouderklopje als je met een heftige griep op je werk je collega's aan het aansteken bent.
Fauna69 schreef:
19-03-2018 20:05
Slappe watjes, dat zijn het!
Dit. Afschieten die jeugd. Heb je toch niks aan.
vrouwjagersma schreef:
19-03-2018 20:11
Ik had niet eens voeten. Maar toch liep je door.
Ik moest op mijn handen lopen. Geen benen.
Alle reacties Link kopieren
Fauna69 schreef:
19-03-2018 20:13
En er waren geen verharde wegen en er lag altijd sneeuw en ijs. Kapotte voeten jonge!

Wil een van de slapjanussen zelf nog reageren?
Die liggen allemaal voor pampus. Of zuipen zich een stuk in de kraag van hun stufi.
Abigail__ schreef:
19-03-2018 20:12
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Griekse filosoof, ca 400 voor Christus
Zie je wel. Dit is pas bewijs. Toen wisten ze het al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven