Werk & Studie alle pijlers

Studiekosten niet kunnen betalen.

31-03-2018 03:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een goed beeld te geven van mijn situatie ga ik dat nu proberen zo simpel maar toch duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ten eerste heb ik geen ouders meer, en zat ik vroeger in de jeugdzorg.
Toen ik 17 was ben ik op me zelf gaan wonen, Toen ben ik meteen een opleiding gaan zoeken plus werk. want hele dagen thuis zitten is natuurlijk ook niks.

Dat ging een hele tijd goed tot het tweede schooljaar. Toen kwam de vraag hoe ik mijn studie kosten wou betalen. In één keer 1100 euro of in delen, een elke keer 200 euro. Alleen aan het begin van dit schooljaar moest ik een halfjaar stage lopen. 32 uur in de week van 10 tot 18:00. Waar ik niet voor betaalt werd. Daar buiten werken was ook niet meer goed haalbaar, Dus werkte ik maar in het weekend om nog rond te kunnen komen. Dus was die regeling toen niet haalbaar. Na me stage periode ben ik weer gaan kijken op duo, toen stond de mogelijkheid om in delen te betalen er niet meer.

Dus ik met school in contact en die konden dat nog wel even regelen. Wat blijkt nou dat we net een week of twee te laat waren en de kosten al door gegeven waren aan een deurwaarde.

Nu kan ik wel een deal sluiten met de deurwaarde, en vervolgens ook zijn salaris er bij betalen, maar dan zou ik volgend schooljaar weer met het zelfde probleem zitten. want dan zou ik nu de aankomende maanden aan een 150 euro per maand vast zitten ( meer is niet haalbaar) en dan zijn we 8 maanden veder, en zijn we al weer in het volgende schooljaar. en ik wil niet verwend overkomen, maar bij mij werkt het wel zo als ik buiten de verplichtingen zoals school en werk niet kan genieten dat ik dan ook geen motivatie meer kan opbrengen om na school te gaan of na werk.

ik werkt zo 12 tot 16 uur in de week buiten mijn opleiding om. meer zou ten koste gaan van mijn studie. En ik heb mijn laptop ( ik doe een ict opleiding) ook volledig zelf moeten betalen, en de schoolboeken ect. Dus er zit al heel wat geld in mijn studie.

Maar om terug te komen op mijn vraag.
Wat zijn de mogelijkheden die ik heb ? zijn er ergens potjes bij de gemeente waar ik onder val. zijn er andere opties om toch mijn schoolkosten te kunnen betalen en er zelf niet helemaal onderdoor te gaan ?

Gr
Spyro
Ps ik heb dyslectie dus het kan zomaar zijn dat er hier en daar wat dingen erg krom staan beschrijven of gespeld.
anoniem_367207 wijzigde dit bericht op 31-03-2018 03:04
Reden: Ps
2.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even een compliment! Wat doe jij het goed ondanks dat je geen makkelijke start hebt gehad heb je het toch allemaal goed op de rit. Het is logisch dat het financieel lastig is op jouw leeftijd, zeker als je er helemaal alleen voor staat.

Bizar dat school zoiets zo snel uit handen geeft aan een deurwaarder zonder zelf in contact te gaan met leerlingen met een achterstand.

Ik zou inderdaad ook gaan lenen als je niet uitkomt en meer werken geen optie is. Of zoeken naar een beter betaalde bijbaan. Productiewerk en receptie op de sportschool betaalde in de tijd dat vriend en ik studeerde bijv een heel stuk beter dan achter de bar werken. Het is geen schande om te lenen voor je studie en de rente is gunstig plus je kunt heel lang afbetalen. Beter dan incassokosten die erbij komen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik denk idd lenen. Je werkt al niet weinig naast je studie. Veel meer kun je niet doen. Je studie afmaken is echt belangrijk en je klinkt of je goed bezig bent!
Wel tip voor de volgende keer: bespreek je problemen direct aan het begin van het schooljaar met school ipv als het al bijna te laat is, of in jouw geval is het al te laat. Je zit nu met fors extra kosten
Alle reacties Link kopieren
Respect voor jou, hoe je het allemaal probeert bol te werken. Hoe oud ben je inmiddels?
Ik zou met DUO bellen voor advies op maat, dus niet alleen maar op de website kijken of via school vragen, maar echt even zelf met DUO bellen voor advies. Ik heb daar (jaren geleden hoor) goed persoonlijk advies gekregen; ze wezen me op regelingen waarvan ikzelf (maar bijvoorbeeld ook de decaan) geen weet had.
Als het bellen met DUO niks oplevert, zou ik inderdaad met de gemeente bellen. Er zal toch wel ergens een regeling zijn voor mensen in jouw situatie? Ze willen toch altijd scholing stimuleren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden in dezelfde situatie gezeten en voor mij waren er toen geen mogelijkheden. Omdat ik nog 17 was, kwam ik nog niet in aanmerking voor studiefinanciering en ook op het sociaal vangnet kon ik nog geen beroep doen. Ik ben toen gestopt met school en fulltime gaan werken. Uiteindelijk heb ik school wel afgemaakt, maar pas een jaar of 10 later toen een werkgever mijn opleiding wilde betalen.

Inmiddels zijn de tijden veranderd, en kun je bij het duo wel lenen in situaties als deze. Neem dus contact op met duo en laat je voorlichten over de mogelijkheden.

Sterke!
Alle reacties Link kopieren
Pff knap hoor!

Je zou bijna eerst een jaar gaan werken om daarna je studie te kunnen bekostigen.. Maargoed dat is voor jou nu geen optie meer.
Dan lenen idd, pas op dat je echt alleen leent wat je nodig hebt en niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak bij de gemeente om te vragen welke mogelijkheden er zijn.

Hoe betaal je nu je woning/kamer, verzekeringen, je eten als je maar 12-16 uur per week werkt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb je misschien recht op:
- aanvullende beurs
- een uitkering vanuit Anw

En anders lenen, zo moeten veel studenten het doen
Alle reacties Link kopieren
Contact opnemen met duo en navraag doen (als je dat nog niet hebt)
- aanvullende beurs
- collegegeldkrediet is een extra leenmogelijkheid bovenop de reguliere

Heb je ook gekeken naar toeslagen waar je recht op kunt hebben, zoals zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Heb je belastingaangifte gedaan? Wellicht krijg je nog geld terug van je bijbaan.

Boeken kun je tweedehands kopen en verkopen. Bijv bij bol
Alle reacties Link kopieren
Blijf in contact met je opleiding (decaan) en de deurwaarder. Stop niet helemaal met betalen, maar probeer je aan de regeling te houden. Als dat niet lukt, communiceer daarover en maak een bedrag over dat wel haalbaar is.

Heb je ook andere schulden?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit onder de DUO-regeling valt voor ouders die niet kunnen betalen. DUO heeft hier een formulier voor.
Of, als je echt bedoelt dat jouw ouders overleden zijn, is duo hier als het goed is van op de hoogte, ook dan krijg je namelijk een aanvullende beurs.
Er staat hier het een en ander over op duo.nl , maar daar staat niet zo heel veel informatie. Duo raadt zelf ook aan om bij complexere situaties een brief 'naar Groningen' te sturen.
Heb je al gekeken naar studiefondsen?

Ga met een studieadviseur hierover in gesprek!

Even googlen naar "studiefonds", "studiefonds voor vrouwen", "studiefonds + woonplaats of plaats van opleiding"

Een paar hits op Google:
http://www.tesselschade-arbeidadelt.nl/ ... or+vrouwen

http://www.hetcharlottejacobsstudiefonds.nl/index.html
Als student met bijbaan kun je aardig wat belastinggeld terugkrijgen.Mijn oudste kreeg elk jaar bijna 2000 euro terug.
Alle reacties Link kopieren
Lenen ? En anders gewoon in de vakanties zoveel mogelijk werken. Ik heb hetzelfde gehad, alleen dan met 2000€ (hbo) en mij is het ook gelukt. Zonder lenen.

Het is naar, zwaar en oneerlijk maar als je wilt studeren zul je het moeten betalen. Als anderen je niet kunnen helpen komt het helaas op jou neer. De meest simpele oplossing voor jou is lenen. Er zijn vanuit de gemeente geen regelingen..
Alle reacties Link kopieren
Vraag op school of er een maatschappelijk werker is en zo nee vraag dan bij je huisarts of een wijkcentrum of er maatschappelijk werk is. Zij kunnen je helpen op alles op een rijtje te zetten en of je in aanmerking kunt komen voor een fonds, lening of andere regeling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat vervelend voor je! Zo te lezen doe je enorm je best om wat van je leven te maken, maar loop je best wel vast.
Volgens mij moeten er best mogelijkheden zijn om geld te krijgen. Vooral omdat je wees bent, zijn er fondsen waar je geld aan kunt vragen. Dat zou je via school kunnen proberen (decaan) maar wat ook een goede mogelijkheid zou kunnen zijn is om eens een afspraak te maken met het Maatschappelijk Werk in je woonplaats.
Zij weten namelijk veel beter hoe je dit soort fondsen aan kunt vragen en kunnen jou er mee helpen. Daarnaast weten zij alles van financiële regelingen en kunnen ze deurwaarders van je nek afhalen.
Wacht alsjeblieft niet mee. Het zou zonde zijn als je je opleiding hierdoor zou vertragen of stoppen.
Voor mensen zoals jij, is er echt wel hulp te krijgen, maar je moet er wel achteraan gaan.
Hoop dat er een oplossing voor je komt. Je doet het harstikke goed. :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je!

Belangrijk is wel dat je je wel goed aan de afspraken houdt. Als je niet betaalt en geen contact opneemt, dan gaan mensen geen rekening met je houden en ligt je dossier gewoon bij een deurwaarder. En die deurwaarder moet ook gewoon betaald worden.

Zorg dus dat je je rekeningen goed op een rij hebt staan. Want als je de ene rekening moet afbetalen terwijl de volgende rekening komt en je mist hier en daar nog een rekening, dan zit je in no time bij John Williams op de bank in een tv-programma.

Ik begrijp dat je geen lening bij DUO kunt afsluiten? En dat je geen gespreid collegegeld kunt betalen? Het nadeel is dat je nu natuurlijk bij je onderwijsinstelling het misschien verbruid hebt omdat je niet op tijd hebt betaald, maar ik zou vooral proberen om op tijd te regelen dat je volgend jaar weer in termijnen mag betalen.

Daarnaast zou ik proberen ervoor te zorgen dat je in vakanties bakken met geld binnenhaalt zodat je iets meer ruimte hebt tijdens je schooltijd. Dat is zwaar, maar kun je wel aan: je hebt een doel voor ogen, die opleiding afmaken. Daarna ga je werken, ben je een hoop van die stress kwijt en weet je hoe je zuinig kunt leven: dat scheelt een hoop als je daarna wat meer verdient :)

Omdat je nu nog niet super goed met geld bent zou ik heel erg oppassen met geld lenen. Als je geld leent, leen het dan uitsluitend voor je opleiding en blijf uitrekenen hoeveel je hoe lang terug moet betalen. Koop verder niets op afbetaling. Kredieten bij Wehkamp, Otto enzo zijn extreem duur en moet je absoluut nooit gebruiken. Creditcardleningen zijn minder, maar nog steeds zeer duur. Bij de bank kun je van die mogelijkheden het goedkoopste lenen, maar daar zijn ze wel een stuk strenger in de voorwaarden. Goedkoopste en veiligste optie is via de DUO, maar daar moet je dan wel voor in aanmerking komen. DUO heeft voor bepaalde groepen studenten ook subsidiemogelijkheden. Ik zou eens met DUO bellen om te kijken of er geen mogelijkheden zijn voor jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
31-03-2018 10:14
Als student met bijbaan kun je aardig wat belastinggeld terugkrijgen.Mijn oudste kreeg elk jaar bijna 2000 euro terug.
Hangt er vanaf of je heffingskorting aan hebt staan. Als je dat aanzet, dan verrekend je werkgever de teruggave al meteen met je salaris en dan ontvang je dus niets terug.
Mapo-Dofu schreef:
31-03-2018 09:16
Ik denk dat dit onder de DUO-regeling valt voor ouders die niet kunnen betalen. DUO heeft hier een formulier voor.
Of, als je echt bedoelt dat jouw ouders overleden zijn, is duo hier als het goed is van op de hoogte, ook dan krijg je namelijk een aanvullende beurs.
Er staat hier het een en ander over op duo.nl , maar daar staat niet zo heel veel informatie. Duo raadt zelf ook aan om bij complexere situaties een brief 'naar Groningen' te sturen.
Ja dit inderdaad. Er is nog best het een en ander te regelen als je geen ouders meer hebt. Niet iedereen bij duo weet precies wat je hiervoor moet doen is mijn ervaring, dus je zult een hoop bureaucratie tegenkomen, maar het helpt financieel wel!
Succes.
Alle reacties Link kopieren
Als je als kind met jeugdzorg te maken had, kan het zijn dat zij een potje voor je gespaard hebben. Vraag dit zeker na! Ik weet namelijk dat er voor onze pleegdochter (nog los van wat wijzelf voor haar sparen) er ook vanuit de instantie voor haar gespaard wordt, wat vrijkomt als ze achttien wordt. Juist voor dit soort situaties!
Ga er zeker even achteraan.
Alle reacties Link kopieren
TO mocht gespreid betalen, maar heeft niet alle termijnen voldaan. Waardoor, in ieder geval voor dit jaar, gespreid betalen niet meer kan.

Zorg voor goede communicatie met de onderwijsinstelling. Bij niet betalen kunnen ze je uitschrijven of geen diploma uitgeven. Wij geven pas diploma uit als alles betaald is. (Staat ook in ons regelement)
apiejapie schreef:
31-03-2018 14:07
Als je als kind met jeugdzorg te maken had, kan het zijn dat zij een potje voor je gespaard hebben. Vraag dit zeker na! Ik weet namelijk dat er voor onze pleegdochter (nog los van wat wijzelf voor haar sparen) er ook vanuit de instantie voor haar gespaard wordt, wat vrijkomt als ze achttien wordt. Juist voor dit soort situaties!
Ga er zeker even achteraan.
Weet je dit zeker? In welke regio is dat? Ik heb ook bij Bureau jeugdzorg gewekt maar bij ons gebeurde dit echt niet ook niet bij voogdijzaken.

TS. Je zou naar maatschappelijk werk kunnen gaan zij kunnen je verder helpen. Eventueel lenen bij DUO.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
31-03-2018 17:19
Weet je dit zeker? In welke regio is dat? Ik heb ook bij Bureau jeugdzorg gewekt maar bij ons gebeurde dit echt niet ook niet bij voogdijzaken.

TS. Je zou naar maatschappelijk werk kunnen gaan zij kunnen je verder helpen. Eventueel lenen bij DUO.
Dat is zoals het tegen mij verteld is. Er zou voor elk kind gespaard worden, wat uitgekeerd wordt als ze achttien zijn. Omdat dat bij ons nog lang niet zover is, heb ik verder niet doorgevraagd. Moet ook maar zien of het na al die jaren dan nog steeds zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven