Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze Pabo of Logopedie?

08-04-2018 21:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voor 1 mei moet ik een studie kiezen. Nu twijfel ik nog tussen de Pabo en Logopedie. Beide studies lijken mij even leuk en kan dus niet kiezen. Ik wil graag met kinderen werken. Het lijkt mij erg leuk om ze steeds een stapje verder te helpen.

Volgens mijn ouders moet ik kijken naar de baankans. Nu zeggen ze steeds dat er een lerarentekort is. Dan zou Pabo een goede keuze zijn. Volgens mijn nicht is dit dus helemaal niet waar. Zij zegt dat haar hele klas naar 3 jaar bijna alleen maar invalwerk doet (Oosten van het land). Een full-time vaste baan is volgens haar nergens te vinden. Hier kom ik dus niet echt verder mee. Met logopedie weet ik niet hoe het zit.

Kan iemand mij helpen? Hoe zit dat nu met de baankans? Welke studie kan ik het beste kiezen? Ik wil natuurlijk niet na 4 jaar studeren werkeloos worden.
Buh ik snap niets van die hollandse afkortingen, tik ik pabo in in Google krijg ik een sekswinkel. Gelukkig werd het duidelijk vanuit je topic.

In BE is het vrij moeilijk om vastbenoemd te worden als leerkracht. Meestal geef je de eerste jaren les op meerdere scholen tegelijk tot je ergens geluk hebt en mag blijven. Ik denk dat als het erop aankomt en je goed bent in je vak, je sowieso met beide diploma's ergens terechtkunt.

Kijk ook eens naar de studiefiches welke vakken je hebt en wat de omschrijving daarvan is. Wat boeit je het meest? Logopedie is wel wat hoger qua niveau en daar zal je wellicht ook anatomie etc moeten leren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verschilt het ontzettend per regio of je snel een (vaste) baan vindt in het basisonderwijs. In de randstad is er juist meer vraag naar leraren.

Edit: klopt zie https://www.volkskrant.nl/binnenland/le ... ~a4499137/
violetskies wijzigde dit bericht op 08-04-2018 21:44
28.70% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Anoniem34567 schreef:
08-04-2018 21:35
Hallo allemaal,

Voor 1 mei moet ik een studie kiezen. Nu twijfel ik nog tussen de Pabo en Logopedie. Beide studies lijken mij even leuk en kan dus niet kiezen. Ik wil graag met kinderen werken. Het lijkt mij erg leuk om ze steeds een stapje verder te helpen.

Volgens mijn ouders moet ik kijken naar de baankans. Nu zeggen ze steeds dat er een lerarentekort is. Dan zou Pabo een goede keuze zijn. Volgens mijn nicht is dit dus helemaal niet waar. Zij zegt dat haar hele klas naar 3 jaar bijna alleen maar invalwerk doet (Oosten van het land). Een full-time vaste baan is volgens haar nergens te vinden. Hier kom ik dus niet echt verder mee. Met logopedie weet ik niet hoe het zit.

Kan iemand mij helpen? Hoe zit dat nu met de baankans? Welke studie kan ik het beste kiezen? Ik wil natuurlijk niet na 4 jaar studeren werkeloos worden.
Als eerste zou ik kiezen waar je gelukkig van wordt. En dan heb ik het niet over een opleiding kiezen die je opleidt tot beroepswerklozen, maar dat zal bij deze twee opleidingen niet gauw het geval zijn. Waar ik vandaan kom, werken de juffen (meesters zijn er helaas nog steeds nauwelijks) ook veel vanuit een invalpool. Maar in het Westen zijn ze toch wel echt op zoek naar onderwijzers, daar staan juffen blijkbaar zelfs onbevoegd voor de klas, na 5 weken PABO (zij-instroom, is een nieuw probeersel). Maar goed, dat moet je wel willen.

Succes met het maken van je keuze!
[...]

Als eerste zou ik kiezen waar je gelukkig van wordt. En dan heb ik het niet over een opleiding kiezen die je opleidt tot beroepswerklozen, maar dat zal bij deze twee opleidingen niet gauw het geval zijn. Waar ik vandaan kom, werken de juffen (meesters zijn er helaas nog steeds nauwelijks) ook veel vanuit een invalpool. Maar in het Westen zijn ze toch wel echt op zoek naar onderwijzers, daar staan juffen blijkbaar zelfs onbevoegd voor de klas, na 5 weken PABO (zij-instroom, is een nieuw probeersel). Maar goed, dat moet je wel willen.

Succes met het maken van je keuze!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2018 22:31
Reden: quote OP verwijderd
43.85% gewijzigd
Ik dacht dat er juist weer een tekort aan logo’s was in het oosten van het land.

Maar het zijn natuurlijk heel verschillende vakken. Als basisschoolleerkracht heb je een klas van 25 gezonde kinderen die je de hele dag ziet een jaar lang, en daarna niet meer. Je moet het leuk vinden om voor een groep te staan en kennis over te dragen.

Als logopedist werk je met kinderen waar iets ‘mis’ mee is. Dat kan slissen zijn, maar ook een zware handicap. Je werkt 1 op 1, hebt een half uur per patiënt en probeert geen kennis over te dragen, maar een probleem op te lossen/afwijking beter leefbaar te maken.

Hoe kan dat je nou allebei even leuk lijken? Het is gewoon heel anders.
Als logopedist kan het ook zo zijn dat ouderen doorverwezen worden door hun arts, bijvoorbeeld mensen die na een hersenbloeding niet/moeilijker spreken of vanwege een andere oorzaak. Mijn zoon heeft vorig jaar een aantal maanden logopedie gehad en na hem was altijd een man van een jaar of zestig. Het is dus niet zo dat je alleen met kinderen werkt.

Niemand kan het voor jou beslissen, het is van veel zaken afhankelijk wat er bij je past en wat jou ligt. Kijk op de open dagen, spreek met mensen uit de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Als logopedist kan je ook met volwassenen werken.

Mensen die hun stem verkeerd gebruiken en daardoor stemband problemen krijgen.

Mensen die naar een hersenbloeding weer opnieuw moeten leren praten.

Of mensen die hun accent willen afleren.

Of je werkt met peuters met drink of 's of eetproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik voor logopedie gaan. De mensen die je helpt zijn qua leeftijd en qua problematiek zo omvangrijk! Ik weet niet hoe het met de baangarantie in jouw regio zit, maar dat is voor leraren ook regiogebonden.

Is er een mogelijkheid om een dagje bij elke beroepsgroep mee te lopen?

Succes met kiezen!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee hierover is dat je het 'juf' toch echt in je hart moet hebben. Daar zou je dus niet over twijfelen. Juf ben je niet enkel 40 uur per week, geen topsalaris, en een erg gerichte opleiding. (Hiermee bedoel ik dus zéker niet dat dit geen goede keus zou zijn. )
Dit lijkt mij anders als logopedist. Nu lijkt met kinderen je leuk, maar als je over 10 jaar de revalidatie kant op wilt, kun je dit doen. Een eigen praktijk beginnen, ga zo maar door..

Misschien kun je eens in je omgeving vragen of je meekunt lopen met beide.
Op baankans zou ik, bij deze twee opties, mijn keuze niet baseren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de goede tips!

Ik ga sowieso nog een keer met een logopedist meelopen. Heb al een aantal dagen meegelopen op een basisschool. Dan kom ik er misschien achter wat ik echt leuk vind.

Een vriendin van mij had het ook over de academische pabo. Dan doe je pabo en pedagogische wetenschappen tegelijk. Dan zou je ook naar een aantal jaren een baan buiten het onderwijs kunnen zoeken. (Ik heb vwo dus dat zou kunnen.) Dus daar ga ik ook nog een keertje kijken.
Alle reacties Link kopieren
Alpo is zeker aan te raden als je vwo hebt gedaan! Dan kun je daarna aan de slag als zowel orthopedagoog als leerkracht BO. Een breder perspectief dus een grotere baankans!

(Ikzelf heb pedagogische wetenschappen gedaan)
Alle reacties Link kopieren
Toevallig, ik heb beide opleidingen (en Communicatiewetenschappen) gedaan (logopedie niet afgemaakt). Ik snap je dillema dus wel. Juf word je niet, juf ben je. Je moet het dus wel écht leuk vinden om met kinderen te werken, want ze bepalen 80% van je werkdag. Bij logopedie is dat heel anders. Naast kinderen help je ook ouderen, mensen die een beroerte hebben gehad, mensen met een lichamelijke beperking etc. En je bent meestal maar een of twee uur per week met een client bezig. Het is 1 op 1, wat ook voor een heel andere synergie zorgt. Als juf is het 1 op 25 ;-).
Kies waar je hart naar uit gaat, die baan volgt 'vanzelf' wel.
Oja, en houd er rekening mee dat de opleiding voor logopediste veel theoretischer van aard is dan de Pabo.
Logopedist is een veel meer veelzijdiger beroep dan je aanvankelijk denkt. Je kunt daar zoveel mee doen. Je denkt snel aan spreker, maar ook slikken en eten hoort bij de logopedie.

En denk ook aan de combinatie met de hersenen, want daar wordt alles aangestuurd. Soms kan iemand een woord niet zeggen, maar wel zingen. Omdat er dan een ander deel van de hersenen wordt aangesproken lukt het dan wel. Of de lettergrepen klappen op muziek bijvoorbeeld.

Ik ben verpleegkundige geworden, maar ik had zomaar kunnen kiezen voor logopedie, zeker nu ik goed weet wat het vak inhoudt.

Het is veel meer dan kinderen met een spraakgebrek.
Alle reacties Link kopieren
Wakemeup schreef:
08-04-2018 22:38
Alpo is zeker aan te raden als je vwo hebt gedaan! Dan kun je daarna aan de slag als zowel orthopedagoog als leerkracht BO. Een breder perspectief dus een grotere baankans!

(Ikzelf heb pedagogische wetenschappen gedaan)
Wat leuk! Ik heb ook nog gedacht aan pedagogische wetenschappen. Maar ik wilde toch liever iets praktisch.

Zijn de vakken bij pedagogische wetenschappen een beetje te doen?
Ik heb mijn vwo met veel stress en bijles met hakken over de sloot gehaald. Dus ik ben bang dat de acedemische pabo te moeilijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst de Pabo afgerond en daarna logopedie. Ik wist na mijn logopedie-opleiding niet hoe snel ik weer naar een plekje voor de klas moest rennen! Logopedie was echt niks voor mij.
# ik miste het opbouwen van een band met de kinderen met wie ik werk (logopedie is vaak een half uur per week. En net als je elkaar een beetje kent rond je de behandeling vaak al af).
# vaak vond ik de cliënten niet echt gemotiveerd (moeten komen van juf, werkgever, maar niet omdat ze zelf graag willen. En kinderen missen vaak ook nog gym/handvaardigheid/pauze omdat dat een ‘geschikt moment’ wordt gevonden).
# het is erg breed (denk aan prematuur geboren baby die moet leren drinken, dementerende bejaarde waarbij verzorgend personeel moeite heeft met voeden, mensen die kanker hebben gehad aan tong/keel en opnieuw moeten leren eten / praten, slechthorenden, NT2, stemproblemen, TOS, vertraagde taalontwikkeling, niet aangeboren hersenletsel, articulatieproblemen, etc etc etc). Ik voelde me vaak onzeker omdat ik van alles wel wat wist, maar nog op geen enkel gebied écht het gevoel had er veel verstand van te hebben (is in 4 jaar ook bijna onmogelijk). Daar voelde ik me niet prettig bij.
# in een praktijk werken vond ik best eenzaam. Je ziet de cliënten, maar hebt maar weinig contact met collega’s. Vooral als je een eigen praktijk hebt.

Het moge duidelijk zijn: het was niks voor mij. Maar dat wil niet zeggen dat het niks voor jou is!

Ik zou niet teveel kijken naar baan-zekerheid. Bij de ene zal het wat langer duren voor je een vaste baan hebt dan bij de andere, maar heb je het daarvoor over de rest van je werk-leven een baan te hebben die niet helemaal bij je past? Ik zou dat niet kunnen hoor!
Kijk rond, informeer bij leerkrachten en logopedistes, loop mee (liefst op meer dan 1 plek), en maak dan een keuze.
Naar = ergens heen
Na = nadat iets is gebeurd of een tijdspanne
Dus: Na drie jaar, en niet ‘naar drie jaar’.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heeft mijn partner beide studies gedaan. Ze werkt 2 dagen als logopedist en 2 dagen als leerkracht in het cluster 2 onderwijs (kinderen met taal en spraakproblematiek). Dat kan dus ook nog. Als ik jou was zou ik een meeloopdag bij beide studies doen. Bedenk je de voor en nadelen van beide studies. Kun je bijvoorbeeld ook rekenen (pabo)? En zit je te wachten op taalkunde (logopedie) etc. Met een baan komt het uiteindelijk wel goed.
Als ik nu voor die keuze zou staan zou ik voor logopedie gaan omdat het wat afwisselender is.
Wat je zegt over het vwo met de hakken over de sloot; ik heb ruim 20 jaar geleden de HAVO met de hakken over de sloot gehaald. Ik ben toen MBO gaan doen omdat ik dacht; dan hoef ik niet zo op mijn tenen te lopen. Ik heb de SPW wel afgemaakt, maar het was echt een eitje. Voor mijn gevoel kwam dat ook omdat je feeling hebt met de richting waar je voor kiest. Zo was ik een keer ziek net voor een toets. Het was echt een flink stuk theorie. Ik dacht; ik maak hem gewoon, want ik kan altijd herkansen (dat mocht 2 keer per jaar). Ik weet nog dat ik een hoog cijfer had, want ook als je niet had geleerd was het een kwestie van logisch nadenken.
Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Hier in de Randstand een groot tekort aan leerkrachten, banen heb je voor het uitzoeken hier. Collega's die vorig schooljaar nog op twee scholen werkten, omdat ze op 1 geen fulltime baan konden krijgen konden dit schooljaar kiezen uit 3 banen.
Maar na meer dan 15 jaar voor de klas zou ik nooit opnieuw Pabo kiezen, maar lijkt mij logopedie veel leuker en afwisselender.
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 00:52
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toevallig had ik het laatst hierover met een teamgenootje. Als je zeker weten met kinderen wil werken en niet met volwassenen zou ik niet voor logopedie kiezen. Logopedie is meer dan alleen kinderen. De meeste logopedisten werken juist met volwassenen en niet met kinderen.
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 00:52
99.86% gewijzigd
Bedenk vooral wat het beste bij jou past: werken met groepen of juist liever individueel.

Als je daar voor jezelf al inzicht in hebt, kun je daar je keuze op baseren en eventueel ook verder zoeken naar een gerichte (mogelijk ook nog andere) opleiding die past bij jouw persoonlijkheid.

Werken met groepen:
Opleiding als PABO of hbo pedagogiek.

Werken individueel:
Logopedie, fysiotherapie (zijn er ook gericht op kinderen), ergotherapie, maatschappelijk werk, hbo-psycholoog.

De academische pabo leidt je nog steeds op tot leerkracht, dus dan moet je alsnog werken met groepen. Er zijn vrijwel geen functies in het onderwijs waarbij je individueel werkt met kinderen.
NB kijk eens naar de website van bijvoorbeeld Auris, daar kun je je oriënteren op functies waar jij wellicht affiniteit mee hebt en kun je zien welke opleiding daarvoor nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven