Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiestress

09-04-2018 12:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er niemand die blij wordt van solliciteren. Ik in ieder geval niet.

Op dit moment ben ik op zoek naar nieuw werk. Ik hou van mijn vak maar de visie van mijn huidige school past niet bij mij. Na overleg hebben wij dus besloten dat ik mijn contract uitzit en verder zoek.

Zodoende. Ik heb veel ervaring, maar voornamelijk veel vervangingsbanen. Het was in mijn eerste jaar gewoon lastig om iets vasts te vinden. Dit jaar fulltime voor deze school gewerkt. Misschien dat bedrijven dit raar vinden?

Mijn laatste gesprek was heel open en gezellig vond ik, maar ik heb geen idee of het iets gaat worden. Hoe weet ik of ik het goed doe? Ik ben altijd prima voorbereid en mij bewust van mijn sterke en zwakke punten.

Wat ook lastig is, is dat ik ga samenwonen in de zomer en daarvoor niet al mijn spaargeld wil opmaken.

Hoe zorg ik er voor dat ik de baan krijg? Recruiters? Docenten?
Probeer het eens bij Maandag, die zitten te springen om docenten!
Alle reacties Link kopieren
Maandag is een uitzendbureau. Daar heb ik niet echt behoefte aan. Ik wil voor een school zelf werken, niet voor hen. Daarbij moet je dan alsnog op gesprek bij de school...
Alle reacties Link kopieren
Hebben we het hier over lesgeven op een basisschool, middelbare school, mbo of hoger?
En in welke omgeving?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Inschrijven bij Meesterbaan? Dan krijg je vacatures van de scholen zelf in je mailbox.
Alle reacties Link kopieren
Middelbare school. Ik zit al op MB en wacht nu van zeker 8 scholen op antwoord. Mijn brief is prima.

Ik vind het alleen lastig om een gesprek te peilen. Wat willen ze horen/zien? Ik ben best vaak na een gesprek afgewezen. Ook wel aangenomen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
09-04-2018 12:19
Hebben we het hier over lesgeven op een basisschool, middelbare school, mbo of hoger?
En in welke omgeving?
Hilversum, max een uur reistijd.
MermaidPusheen schreef:
09-04-2018 12:26
Middelbare school. Ik zit al op MB en wacht nu van zeker 8 scholen op antwoord. Mijn brief is prima.

Ik vind het alleen lastig om een gesprek te peilen. Wat willen ze horen/zien? Ik ben best vaak na een gesprek afgewezen. Ook wel aangenomen natuurlijk.
Ik denk dat je het beste authentiek kunt blijven. Uiteindelijk moet het ook een klik zijn, je moet in het team passen. En dan kan je een mooie brief hebben, als tijdens het gesprek blijkt dat jij en de afdelingsleider elkaar bijvoorbeeld niet liggen, dan houdt het al wel op. Een goed gesprek hangt van veel factoren af, waarvan je het grootste deel kunt voorbereiden. Maar er blijft ook een deeltje afhankelijk van je gesprekspartners. En uiteraard ook van de andere kandidaten.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 12:38
2.71% gewijzigd
Als het goed is, heb je van mij een privé bericht...
Succes!
Alle reacties Link kopieren
MermaidPusheen schreef:
09-04-2018 12:26

Ik vind het alleen lastig om een gesprek te peilen. Wat willen ze horen/zien? Ik ben best vaak na een gesprek afgewezen. Ook wel aangenomen natuurlijk.
Tja, je weet niet wat ‘ze’ willen. De 1 wil zus en de ander zo en school A let weer op andere zaken dan school B. Ik vind dat ook lastig hoor, je moet dus gewoon jezelf blijven.

En meestal voel ik zelf wel na een gesprek of het iets wordt. Heb jij dat niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb daar echt moeite mee, tenzij ze heel afstandelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is ook dat zij zelf heel enthousiast klinken en doorvragen maar vervolgens toch een afwijzing mailen. In zo'n sociale sector gaat het er zachtaardiger aan toe dan in het bedrijfsleven heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, twee gesprekken en een proefles gehad, ik wacht af maar heb er niet echt een goed gevoel over.

Merk dat ik hier lichtelijk overspannen van begin te raken icm mijn huidige werk. Elke dag brieven schrijven waar 80% niet eens een reactie heeft gekregen. Gesprekken voorbereiden, lessen voorbereiden en dan elke keer weer die afwijzing. Ik begin me enorm onzeker te voelen en merk dat ik hier te erg mee bezig ben. Mijn vriend is nu ook op zoek naar nieuw werk en die doet gewoon rustig aan. Bij mij is het bijna een obsessie nu. Ook omdat we het samenwonen uit gaan stellen tot wanneer we beiden nieuw werk hebben.
De formaties komen eraan en de vacatures dus ook... In welk vakgebied geef je les? Kan je ook denken aan banen in het middelbaar of hoger onderwijs?

En anders misschien toch wel bij Maandag inschrijven, ondanks dat je voor een school zelf aan de slag wilt? Scheelt in ieder geval brieven schrijven en daar geen reactie op krijgen.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:50
Reden: aanvulling
38.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mbo ligt mij totaal niet, ik ben eerstegrader en heb niet het idee dat ik daar blij van word. Als hbo-docent werken lijkt mij op zich leuk, maar volgens mij kom je daar echt niet makkelijk binnen. Ik zal eens kijken.

Maandag heb ik vorig jaar contact mee gehad maar de recruiters (er was steeds een wisseling) waren erg opdringerig en kwamen met banen ver buiten mijn reistijdwens (een uur). Ook nadat ik het meerdere malen aangaf. Ik heb ook het idee dat ik minder vrijheid heb als ik voor een uzb werk, maar misschien klopt dat nietm
Alle reacties Link kopieren
Verder zijn er zat vavatures, heb zeker 20 brieven geschreven en slechts op 4 antwoord gehad.
MermaidPusheen schreef:
23-04-2018 13:10
Mbo ligt mij totaal niet, ik ben eerstegrader en heb niet het idee dat ik daar blij van word. Als hbo-docent werken lijkt mij op zich leuk, maar volgens mij kom je daar echt niet makkelijk binnen. Ik zal eens kijken.

Maandag heb ik vorig jaar contact mee gehad maar de recruiters (er was steeds een wisseling) waren erg opdringerig en kwamen met banen ver buiten mijn reistijdwens (een uur). Ook nadat ik het meerdere malen aangaf. Ik heb ook het idee dat ik minder vrijheid heb als ik voor een uzb werk, maar misschien klopt dat nietm
Dat laatste durf ik geen uitspraak over te doen. Ik heb zelf geen ervaring met Maandag, maar een kennis van mij wel. Kreeg ook een lease-auto bijvoorbeeld. Maar dat is ongeveer 4 jaar geleden, ik weet niet of dat nog zo gaat.

Ik denk dat je als eerstegrader gewild bent. Al weet ik nog steeds niet in welk vakgebied je nou zit, haha. Wellicht kan je iets zoeken in de lerarenopleiding? Ik vond het tijdens mijn eigen lerarenopleiding heel storend dat er een aantal docenten was die mij ging vertellen hoe ik dingen moest aanpakken, maar zelf nauwelijks ervaring hadden in het voortgezet onderwijs. Succes!
Hoii ik heb de andere reacties niet gelezen dus wellicht is het al aangekaart. Ik heb ooit een gouden tip gekregen die mij zelf heel erg heeft geholpen tijdens het solliciteren. Solliciteren moet je eigenlijk zien als een date. Je gaat op gesprek om te kijken of zowel jij als de organisatie bij elkaar passen. Ik zag solliciteren altijd als: als ze mij maar goed/leuk vinden voor de baan. Maar jij moet de organisatie natuurlijk ook leuk vinden, en vaak is het sollicitatiegesprek het eerste echte moment dat je in contact komt met iemand van de organisatie. Blijf gewoon jezelf en probeer vanuit jezelf ook te kijken of je zelf een soort klik voelt. Dit idee van daten haalde mijn zenuwen helemaal weg.. Het heeft mij destijds geholpen om aan zeer gewilde baan in de branche te komen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
23-04-2018 13:15
Dat laatste durf ik geen uitspraak over te doen. Ik heb zelf geen ervaring met Maandag, maar een kennis van mij wel. Kreeg ook een lease-auto bijvoorbeeld. Maar dat is ongeveer 4 jaar geleden, ik weet niet of dat nog zo gaat.

Ik denk dat je als eerstegrader gewild bent. Al weet ik nog steeds niet in welk vakgebied je nou zit, haha. Wellicht kan je iets zoeken in de lerarenopleiding? Ik vond het tijdens mijn eigen lerarenopleiding heel storend dat er een aantal docenten was die mij ging vertellen hoe ik dingen moest aanpakken, maar zelf nauwelijks ervaring hadden in het voortgezet onderwijs. Succes!
Hm, eerlijk? Ik vond die opleiding verschrikkelijk. Om er nou voor te gaan werken... liever niet. Ik heb net gezocht naar hbovacatures in de buurt maar er is vooralsnog niks om op te reageren.

Ik geef een 'groot' vak. Dus er zijn veel vacatures gelukkig. Maar daardoor ook veel keus voor scholen.

Een villa en drie lease-auto's zouden mij nog niet overhalen. Ik hoor van collega's ook vervelende verhalen. Het probleem bij Maandag is dat veel recruiters geen ervaring hebben in het onderwijs en je dus matchen aan totaal iets anders dan wat je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
hoii schreef:
23-04-2018 13:21
Hoii ik heb de andere reacties niet gelezen dus wellicht is het al aangekaart. Ik heb ooit een gouden tip gekregen die mij zelf heel erg heeft geholpen tijdens het solliciteren. Solliciteren moet je eigenlijk zien als een date. Je gaat op gesprek om te kijken of zowel jij als de organisatie bij elkaar passen. Ik zag solliciteren altijd als: als ze mij maar goed/leuk vinden voor de baan. Maar jij moet de organisatie natuurlijk ook leuk vinden, en vaak is het sollicitatiegesprek het eerste echte moment dat je in contact komt met iemand van de organisatie. Blijf gewoon jezelf en probeer vanuit jezelf ook te kijken of je zelf een soort klik voelt. Dit idee van daten haalde mijn zenuwen helemaal weg.. Het heeft mij destijds geholpen om aan zeer gewilde baan in de branche te komen. Succes!
Dit vind ik een hele mooie tip. Bij daten heb ik die stress totaal niet. Ook vaak zat mannen afgewezen.
Maar aan de andere kant: ik heb geen man nodig, maar wel een baan. Dus het blijft stressvoller.

Ik denk dat ik bij een school een afwijzing minder erg zou vinden dan bij de ander echter. Ook omdat ik het idee heb dat de schoolcultuur niet bij mij past. En zo solliciteer ik ook niet meer op Montessori, Dalton etc. Ik word daar niet gelukkig.
MermaidPusheen schreef:
23-04-2018 13:28
Hm, eerlijk? Ik vond die opleiding verschrikkelijk. Om er nou voor te gaan werken... liever niet. Ik heb net gezocht naar hbovacatures in de buurt maar er is vooralsnog niks om op te reageren.

Ik geef een 'groot' vak. Dus er zijn veel vacatures gelukkig. Maar daardoor ook veel keus voor scholen.

Een villa en drie lease-auto's zouden mij nog niet overhalen. Ik hoor van collega's ook vervelende verhalen. Het probleem bij Maandag is dat veel recruiters geen ervaring hebben in het onderwijs en je dus matchen aan totaal iets anders dan wat je zoekt.
Ik vond de lerarenopleiding ook verschrikkelijk, o.a. om de reden die ik aangaf. Maar dan weet ik het ook niet... Dan zit er niets anders op dan blijven schrijven en je toch steeds weer opladen voor de gesprekken. Of toch open gaan staan voor de andere mogelijkheden die het onderwijs biedt; MBO, HBO of misschien zelfs uni? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zal ook kijken naar hbo-vacatures. Universiteit kom je niet in zonder phd.

Maar ik heb al 3 jaar ervaring incl stage, dus een baan in het regulier onderwijs vinden zou makkelijker moeten zijn...
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Net twee afwijzingen gekregen... bah
Niet leuk... Ik weet niet in welke regio je zoekt en of het überhaupt aansluit, maar via Indeed kreeg ik een vacature voor student-assistent (VU Amsterdam) binnen.

www.itsacademy.nl

Wie weet ga ik er zelf ook nog achteraan... 😉
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 19:40
6.70% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven