Werk & Studie alle pijlers

Benaderd worden via LinkedIn

11-04-2018 16:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mede forummers,

Worden jullie wel eens benaderd via LinkedIn door o.a. recruiters? We hadden het er op werk over, en vrijwel al mijn collega's (mannen) worden regelmatig benaderd door recruiters. Wij werken in de online marketing. Zelfs onze afstudeerder (zonder ervaring) is al twee keer benaderd.

Ik zelf dus echt nog nooit, ondanks dat ik inmiddels 2 jaar werkervaring heb. Mannelijke collega's die minder ervaring hebben worden al vaker benaderd. Waar zou dat aan kunnen liggen? Mijn profiel is helemaal compleet. Zouden ze meer geïnteresseerd zijn in mannen?
Recruiters zijn echt fucking irritant.
Alle reacties Link kopieren
Het kan aan je instellingen liggen. Er is namelijk een instelling als die op nee staat dat recruiters je NIET mogen contacteren.

Verder kan het zijn dat die mannen in het verleden ooit in aanmerking zijn geweest met een recruiter, of een bepaald zoektocht gedaan hebben ernaar waardoor ze nu permanent in beeld zijn van al die malloten.

Wees er maar blij om iig.
Alle reacties Link kopieren
heb je je profiel wel 'open' staan, dat je überhaupt benaderd kunt worden?

en jij weet niet, of die mannen op jouw werk niet gewoon stoer doen he? Als meneer A benaderd wordt, moet meneer B dat natuurlijk ook hard roepen.
Alle reacties Link kopieren
Vergelijk jouw profiel wel eens met het hunne? Gebruik je dezelfde steekwoorden als zij?
Hebben zij endorsements op vaardigheden die er bij nou niet tussen staan?

Ik word best regelmatig benaderd, voor dingen die ik ook leuk vind of kan vinden, maar ik heb ook heel specifieke vaardigheden waar veel markt en weinig aanbod voor is. En daar kun je me ook heel goed op vinden.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Recruiters verdienen aan het plaatsen van mensen die de potentie hebben om gegarandeerd Full time minimaal 4 jaar op een locatie zonder onderbreking kunnen blijven zitten.

Oftewel;
- Full time 40 u/wk
- Bereid om te verhuizen
- Meerdere jaren settelen zonder onderbrekingen

Heel clichématig, maar veel vrouwen op de arbeidsmarkt passen vaak niet binnen dit plaatje. Aangezien ze;
- vaker parttime werken
- ze zich vaker conformeren aan de woon-werk situatie van hun eventuele of toekomstige partner.
- zich in een leeftijdscategorie bevinden waar zwangerschapsverlof een reëel vooruitzicht is.


En mannen zijn makkelijker over te halen door recruiters dan vrouwen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik word wel benaderd via LinkedIn ja, zowel door recruiters als door bedrijven rechtstreeks.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
11-04-2018 16:42
Recruiters verdienen aan het plaatsen van mensen die de potentie hebben om gegarandeerd Full time minimaal 4 jaar op een locatie zonder onderbreking kunnen blijven zitten.

Oftewel;
- Full time 40 u/wk
- Bereid om te verhuizen
- Meerdere jaren settelen zonder onderbrekingen

Heel clichématig, maar veel vrouwen op de arbeidsmarkt passen vaak niet binnen dit plaatje. Aangezien ze;
- vaker parttime werken
- ze zich vaker conformeren aan de woon-werk situatie van hun eventuele of toekomstige partner.
- zich in een leeftijdscategorie bevinden waar zwangerschapsverlof een reëel vooruitzicht is.


En mannen zijn makkelijker over te halen door recruiters dan vrouwen.
Dat hangt toch volledig van de functie en de recruiter af?

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehad dat een baan, al dan niet via een recruiter, klapte op vier dagen willen werken.
may_ka wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:47
Reden: Quote ingevoegd
67.82% gewijzigd
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
11-04-2018 16:42
Recruiters verdienen aan het plaatsen van mensen die de potentie hebben om gegarandeerd Full time minimaal 4 jaar op een locatie zonder onderbreking kunnen blijven zitten.

Oftewel;
- Full time 40 u/wk
- Bereid om te verhuizen
- Meerdere jaren settelen zonder onderbrekingen

Heel clichématig, maar veel vrouwen op de arbeidsmarkt passen vaak niet binnen dit plaatje. Aangezien ze;
- vaker parttime werken
- ze zich vaker conformeren aan de woon-werk situatie van hun eventuele of toekomstige partner.
- zich in een leeftijdscategorie bevinden waar zwangerschapsverlof een reëel vooruitzicht is.



En mannen zijn makkelijker over te halen door recruiters dan vrouwen.
Dit idee had ik al wel een beetje. Jammer hoor! Ik ben thuis de grootverdiener, werk fulltime en wil sowieso de komende 5 jaar nog geen koters.
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt bijna wekelijks benaderd op LinkedIn, volgens mij heeft het niks te maken met je geslacht maar met je vindbaarheid.
Zorg dat er veel 'keywords' op je profiel te vinden zijn, recruiters kunnen daar op zoeken.
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
11-04-2018 16:47
Dat hangt toch volledig van de functie en de recruiter af?

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehad dat een baan, al dan niet via een recruiter, klapte op vier dagen willen werken.
Natuurlijk ligt dat aan de baan/functie en de recruiter. Daarom ook het cliché waardoor de recruiter mensen benaderd op basis van het gezochte profiel.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je wel gevonden wil worden: ga niet zitten wachten. Zoek uit met welke bureaus bedrijven waar jij zou willen werken, zoek contact, geef aan dat je ambitieus bent en kennis wil maken. Dat wordt zeker gewaardeerd.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
11-04-2018 16:33
Recruiters zijn echt fucking irritant.
Dit. Ik (als vrouw in de vruchtbare leeftijd) heb elke dag wel een nieuwe email van een recruiter. Dus kijk ook zeker naar je profiel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat recruiters naar mijn profiel kijken maar ik heb mijn profiel zo staan dat ik niet benaderd wil worden door recruiters en dat word ik dus ook niet.
Lucifermiauww schreef:
11-04-2018 16:33
Recruiters zijn echt fucking irritant.

O hier alleen maar goede ervaringen mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zo nu en dan benaderd. Door vrij slechte recruiters, want voor mijn soort functies is LinkedIn niet geschikt. Dus het zijn altijd recruiters die de markt slecht kennen, en met de nee-heb-je-benadering.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Recruiters zijn onkruid. Als ingenieur met bepaalde termen op je profiel is het normaal om minstens eens per week benaderd te worden. Gelukkig hebben ze de knopjes waarmee je ze snel weer af kunt wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik word niet per se (alleen) via LinkedIn benaderd, maar telefonisch of via de mail, omdat mijn cv op verschillende vacaturesites stond: Intermediair, Monsterboard, Stepstone en een paar sites specifiek voor mijn vakgebied.
TO, misschien zijn er specifieke sites voor online marketing waar je je kunt inschrijven?

Een jaar lang heb ik via een recruiter gewerkt en een andere, zeer aanhoudende recruiter heeft me uiteindelijk een contract direct bij mijn werkgever bezorgd.
In mijn sector is de vraag groter dan het aanbod, dus veel recruiters zijn superaanhoudend en bellen collega's/vakgenoten en mij meerdere keren per jaar. Een aantal maanden werd ik steevast meerdere keren per week gebeld. Soms bellen zelfs meerdere recruiters van hetzelfde kantoor/bedrijf, waardoor ze met (directe) collega's concurreren.

Bij sommige recruiters ging ik op bezoek om voor de toekomst de contacten warm te houden. Inmiddels weet ik ook welke recruiters (bedrijven en personen) ik beter kan mijden. Sommige recruiters beweren een concrete functie te hebben terwijl dat niet zo is, bij sommige bedrijven zit er om de zes maanden een nieuwe recruiter en sommige recruiters proberen via jou opdrachten te krijgen. Op zich vind ik dat laatste niet erg als het benoemd wordt - ik overleg met mijn werkgever of ze een vacature hebben die ze met een recruiter willen delen - en kennismaken zonder een concrete functie vind ik vaak geen probleem. Maar doen alsof je een vacature hebt of mij proberen weg te kapen onder de neus van je directe collega vind ik niet echt netjes.
melaniev wijzigde dit bericht op 11-04-2018 17:53
Reden: Toevoeging
3.28% gewijzigd
Dr. Dre, don't just stand there, operate! (Eminem)
Koffielepel schreef:
11-04-2018 17:46
Recruiters zijn onkruid. Als ingenieur met bepaalde termen op je profiel is het normaal om minstens eens per week benaderd te worden. Gelukkig hebben ze de knopjes waarmee je ze snel weer af kunt wijzen.

Ongewenste emails met aanbiedingen van niet bestaande recruiters nog veel erger onkruid. Je krijgt ze haast niet geblokkeerd, want ze maken gewoon doodleuk elke keer een nieuw mailadres aan. Dan nog liever een rijke Afrikaanse weduwe die haar geld met me wil delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in recruitment en in mijn ervaring is er juist een enorme vraag naar vrouwelijk talent (lang leve de diversiteitsquota), dus daar zou het zeker niet aan moeten liggen.

Een paar tips om vaker benaderd te worden:
1)Je kunt in LinkedIn aangeven of je openstaat voor een andere functie (en wat/waar die functie dan zou moeten zijn). Dit is alleen te zien voor gebruikers met een LinkedIn Recruiter account (dus je baas kan het niet zien).

2) Let goed op welke trefwoorden je gebruikt in je profiel (dat is namelijk waar recruiters op zoeken). Zorg ervoor dat je de in jouw vakgebied (of het vakgebied waar je interesse in hebt) gebruikelijke termen gebruikt.

3) Vermeld op je LinkedInprofiel niet alleen je functietitel, maar geef ook een omschrijving van je verantwoordelijkheden en de resultaten die je behaald hebt.

4) Zorg voor een actuele, professionele profielfoto. Foto’s met kinderen/huisdieren/in je korte broek etc. geven geen positieve indruk

5) Hoe meer connecties je hebt, hoe makkelijker anderen je kunnen vinden en hoe hoger je terecht komt in de zoekresultaten.

6) Werk je in een internationale omgeving? Maak dan ook een profiel in het Engels.
Alle reacties Link kopieren
Man zit in de IT en wordt heel vaak benaderd.
Ik ben toevallig van de week benaderd door een bedrijf rechtstreeks en heb volgende week een gesprek daarover. En ik kan helemaal niks bijzonders :proud:
Ik word heel vaak benaderd en heb dat vinkje dat ik daarvoor open sta ook aan staan (let op! je huidige werkgever kan je dan ook in hun zoekresultaten tegenkomen).

Ik heb een zeer beperkt profiel met alleen maar functietitels en verder geen inhoud bij mijn baan, ook geen skills of aanbevelingen, maar ik word veel vaker benaderd dan sommige van mijn collega's. Ik post ook nooit een update of bericht.

Ik denk zelf dat het is omdat ik voor een aantal grote, bekende en vooraanstaande bedrijven heb gewerkt (hoewel ik lang niet altijd een strategische rol had). Ik weet wel dat ik als ik wat meer sleutelwoorden en skills zou toevoegen, dat ik hoger in de zoekresulten zou staan. Ik heb zelf ook wel eens kandidaten moeten zoeken.

Ik heb wel een vrij uitgebreid netwerk. Ik heb mijn LinkedIn al sinds 2004, en dat was toen echt nog vrij ongebruikelijk.

Ook als ik niet op zoek ben naar een baan reageer ik altijd op elk bericht. Je weet maar nooit hoe het leven loopt en ik ben ervan overtuigd dat die interactie meewerkt in het algoritme.

edit: ik heb wel een vrij specifieke baan waar veel vraag naar is, maar mijn directe collega's hebben die baan ook en worden beduidend minder benaderd.
Ik zit in de communicatie en kom vaak met ze in aanraking. Mijn profiel staat open en is up to date. Heb er een hekel aan als ze naar mijn werkgever bellen en het onthaal ze nog doorschakelt ook.

1. Zet je profiel open
2. Geef een functieomschrijving bij je job
3. Vul je talenkennis in
4. Vul alle cursussen in die je extra hebt gevolgd
5. Probeer je netwerk uit te breiden
Alle reacties Link kopieren
Juist om de recruiters heb ik mijn profiel aangepast. Ik werd er helemaal debiel van. Werd echt vaak benaderd en ik wil helemaal niet weg... ik zit echt prima op mijn plek.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik werd op een gegeven moment benaderd door een vrij klein bedrijf in San Francisco. Ik dacht echt, zouden jullie niet eens dichter bij huis zoeken. Volgens mij heeft een zoekrobot me op trefwoorden gevonden en vermoedelijk zouden ze raar opkijken als ik daar inderdaad zou solliciteren. Ik heb daarna wel mijn trefwoorden aangepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven