Werk & Studie alle pijlers

Toetsen nogmaals herkansen/ faalangst

11-04-2018 20:09 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lieve helpers,

Inmiddels ben ik aan het proberen om twee vakken te herkansen die ik vorig jaar ook al geprobeerd heb te halen. Ik had deze vakken vorig jaar op een half punt na net niet gehaald. Nu ik deze vakken opnieuw moet leren kan ik geen juiste methode meer vinden om deze vakken te leren. Ik leer nu (denk ik) precies op dezelfde manier als hoe ik het de vorige keer geprobeerd heb te halen. Een van deze vakken bestaat voornamelijk uit rijtjes en daar heb ik veel moeite mee. Bij dit vak zijn er ongeveer 80 rijtjes te vinden die uit het hoofd gestampt moeten worden. Bij het andere vak dat ik nog moet halen is het probleem meer dat er multiplechoice vragen zijn die beantwoord moeten worden. De hoofdstukken waarover deze multiplechoice vragen gaan heb ik dan samengevat en meerdere keren doorgenomen. Echter als ik op het tentamen ben, zijn de vragen toch specifieker dan gedacht. Ik heb er moeite mee om dit zo specifiek te kunnen leren.

Ik kan vooral geen rust bewaren één week voor de tentamens. Daarnaast kan ik niet goed in slaap komen de nacht voor mijn tentamen. Tijdens een tentamen ben ik enorm gestrestst. En aangezien ik deze vakken vorig jaar al gevolgd heb en ze dit jaar opnieuw gevolgd heb leg ik er zelf veel druk op om deze tentamens te halen. Maar door alle druk die ik mezelf opleg, pieker ik enorm veel over mijn tentamens. Ik heb nu ook veel angst om deze vakken de volgende keer wéér niet te halen.
Daarnaast vergelijk ik mezelf vaak met medestudenten die al verder zijn in de opleiding en waarmee ik eerst gelijk liep. Dit pakt niet positief uit voor mezelf, maar ik heb er moeite mee om hier verandering in aan te brengen. De meeste klasgenoten waarmee ik omging zijn inmiddels al bijna afgestudeerd.

Ik heb al geprobeerd om met een studentenpsycholoog over mijn studiemethode te praten. Dat ging toen wel over een ander vak en niet over deze vakken. Ook heb ik al weleens een studievaardigheden workshop gevolgd. Maar hierbij kreeg ik hele algemene informatie. Het gaat er nu ook vooral om dat de druk zo hoog is, waardoor het bijna onmogelijk lijkt deze toetsen nog te kunnen halen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kijk je wel elke keer je toets in wanneer je daar de mogelijkheid voor hebt? Dan zou je docent tips kunnen geven over hoe je bepaalde vragen aan moet pakken.
Alle reacties Link kopieren
Zeg je ook nog iets tegen jezelf om jezelf gerust te stellen? Ipv jezelf alleenmaar banger te maken?
Je hebt de vakken opnieuw gevolgd zeg je, dat is toch winst? Je wist al veel meer toen je het de tweede keer deed, dus wat je al wist wist je al en wat je nog niet wist is er nu bijgekomen.
Je hebt ze vorige keer ook bijna gehaald, dus met de kennis van toen (minder dan nu dus) heb je ze bijna gehaald.
Heb je weleens met je huisarts hierover gesproken? Als je niet kunt slapen en de faalangst zo hoog is dat je niet goed meer kung nadenken, dan kunnen medicijnen je soms wel even over die angstdrempel helpen.

Als je nog meer tijd hebt, zou je natuurlijk ook therapie hiervoor kunnen vragen. Bijv. EMDR kan je ook helpen als je nog maar weinig tijd hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat Valdispert oid halen om je deze week en het tentamen door te helpen.
Vraag een proefexamen op.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik bevind me momenteel in een soortgelijke situatie alleen had ik afgelopen zomer al klaar moeten zijn. Bij mij gaat het om één specifieke toets, de rest had ik allemaal al wel gehaald.
Ik herken me dan ook vooral in je stukje over jezelf druk opleggen, dit doe ik namelijk ook (ik MOET NU het tentamen halen). Ik heb nu hulp gezocht buiten school en heb het probleem gewoon bij de huisarts bespreekbaar gemaakt. Je maakt jezelf op een gegeven moment zo gek, dat een rustgevend huismiddeltje niet meer werkt. Daarnaast: vertrouw op je kennis en je vaardigheden. Misschien is het ook een idee om samen met je docent(en) of andere studenten te kijken naar je manier van leren? Hoe halen andere studenten de toets?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
11-04-2018 20:26
Kijk je wel elke keer je toets in wanneer je daar de mogelijkheid voor hebt? Dan zou je docent tips kunnen geven over hoe je bepaalde vragen aan moet pakken.
Ja, dat doe ik wel:)!
Alle reacties Link kopieren
Zizozaza schreef:
11-04-2018 20:36
Zeg je ook nog iets tegen jezelf om jezelf gerust te stellen? Ipv jezelf alleenmaar banger te maken?
Je hebt de vakken opnieuw gevolgd zeg je, dat is toch winst? Je wist al veel meer toen je het de tweede keer deed, dus wat je al wist wist je al en wat je nog niet wist is er nu bijgekomen.
Je hebt ze vorige keer ook bijna gehaald, dus met de kennis van toen (minder dan nu dus) heb je ze bijna gehaald.
Heb je weleens met je huisarts hierover gesproken? Als je niet kunt slapen en de faalangst zo hoog is dat je niet goed meer kung nadenken, dan kunnen medicijnen je soms wel even over die angstdrempel helpen.

Als je nog meer tijd hebt, zou je natuurlijk ook therapie hiervoor kunnen vragen. Bijv. EMDR kan je ook helpen als je nog maar weinig tijd hebt.
EMDR had ik nog nooit van gehoord. Maar ik heb ook nog nooit met de huisarts gesproken hierover. Denk je dat de huisarts beter kan helpen als de studentenpshycholoog op school?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-04-2018 20:58
Ik zou wat Valdispert oid halen om je deze week en het tentamen door te helpen.
Dat doe ik helaas al:)!
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
11-04-2018 21:27
Vraag een proefexamen op.
Daar kun je bij ons niet aankomen! helaas
Alle reacties Link kopieren
Fhemke schreef:
11-04-2018 21:45
Herkenbaar! Ik bevind me momenteel in een soortgelijke situatie alleen had ik afgelopen zomer al klaar moeten zijn. Bij mij gaat het om één specifieke toets, de rest had ik allemaal al wel gehaald.
Ik herken me dan ook vooral in je stukje over jezelf druk opleggen, dit doe ik namelijk ook (ik MOET NU het tentamen halen). Ik heb nu hulp gezocht buiten school en heb het probleem gewoon bij de huisarts bespreekbaar gemaakt. Je maakt jezelf op een gegeven moment zo gek, dat een rustgevend huismiddeltje niet meer werkt. Daarnaast: vertrouw op je kennis en je vaardigheden. Misschien is het ook een idee om samen met je docent(en) of andere studenten te kijken naar je manier van leren? Hoe halen andere studenten de toets?

Succes!
Hey,
Fijn om met iemand te spreken die zich in een soortgelijke situatie bevind. Wanneer heb je je herkansing en leer jij telkens op een andere manier voor die toets? Ik vraag me af hoe jij hierbij geholpen bent? Wat is het verschil tussen hulp zoeken binnen en buiten school en wat werkt beter volgens jou? Alvast heel erg bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Bloemvis2 schreef:
12-04-2018 10:17
EMDR had ik nog nooit van gehoord. Maar ik heb ook nog nooit met de huisarts gesproken hierover. Denk je dat de huisarts beter kan helpen als de studentenpshycholoog op school?
Geen idee, maar als je niet tevreden bent met de vooruitgang bij de studentenpsycholoog, dan zou ik een doorverwijzing vragen naar een andere psycholoog. Als het zo blijft tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Bloemvis2, Ik zou gewoon naar de huisarts gaan, je verhaal doen en vragen voor een doorverwijzing voor een psycholoog
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen met ervaring met het voor de vierde x moeten herkansen van een toets? Hoe pak je dit aan en hou houdt je jezelf gemotiveerd.
Alle reacties Link kopieren
Je koopt het boek, neem het door, arceer gedeeltes die overeen komen met de vragen die je eerder hebt gehad of wat in de colleges gegeven is. Volg colleges opnieuw, online of nog liever in de zaal. Steek er elke dag minstens een uur in zonder laptop of smartphone. Tot slot benader je docent voor extra uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Je bent al bij studentenpsycholoog en soort van faalangstcursus geweest. Je kunt nog eenmaal afspraak met de studentenpsycholoog maken en je zorgen en ervaring met die cursus nog eens op tafel leggen.

Je kunt ook naar de decaan gaan en vragen of die een verzoek bij de examencommissie voor alternatieve toetsing of extra tijd kan ondersteunen. De decaan zal je dan wel om bewijs van je 'aandoening' vragen dus dat moet je dan wel hebben. Of het verzoek dan wordt gehonoreerd is geen uitgemaakte zaak, maar valt te proberen.

Verder zou je nog aan een mindfullness cursus kunnen denken. Zul je waarschijnlijk dan wel zelf moeten betalen.

Verder dien je je ook te realiseren dat druk onderdeel uitmaakt van een tentamen, en ook dat vragen niet precies hetzelfde zijn als in het oefenmateriaal staat. Dit is eigen aan tentamen afleggen.

Wat zijn de gevolgen als je dit tentamen niet haalt? Moet je dan met de opleiding stoppen omdat je de studienorm niet hebt gehaald of kun je dan een bepaalde stage dan niet lopen of kun je deze vakken volgend jaar dan weer afleggen zonder al te veel extra studievertraging?
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
20-04-2018 13:39
Je koopt het boek, neem het door, arceer gedeeltes die overeen komen met de vragen die je eerder hebt gehad of wat in de colleges gegeven is. Volg colleges opnieuw, online of nog liever in de zaal. Steek er elke dag minstens een uur in zonder laptop of smartphone. Tot slot benader je docent voor extra uitleg.
Ik denk dat mijn probleem zit bij het stampen. Dit heb ik inderdaad gedaan. Ik heb de colleges gevolgd en daarna opnieuw afgeluisterd. Bedankt voor je hulp!!
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
20-04-2018 13:59
Je bent al bij studentenpsycholoog en soort van faalangstcursus geweest. Je kunt nog eenmaal afspraak met de studentenpsycholoog maken en je zorgen en ervaring met die cursus nog eens op tafel leggen.

Je kunt ook naar de decaan gaan en vragen of die een verzoek bij de examencommissie voor alternatieve toetsing of extra tijd kan ondersteunen. De decaan zal je dan wel om bewijs van je 'aandoening' vragen dus dat moet je dan wel hebben. Of het verzoek dan wordt gehonoreerd is geen uitgemaakte zaak, maar valt te proberen.

Verder zou je nog aan een mindfullness cursus kunnen denken. Zul je waarschijnlijk dan wel zelf moeten betalen.

Verder dien je je ook te realiseren dat druk onderdeel uitmaakt van een tentamen, en ook dat vragen niet precies hetzelfde zijn als in het oefenmateriaal staat. Dit is eigen aan tentamen afleggen.

Wat zijn de gevolgen als je dit tentamen niet haalt? Moet je dan met de opleiding stoppen omdat je de studienorm niet hebt gehaald of kun je dan een bepaalde stage dan niet lopen of kun je deze vakken volgend jaar dan weer afleggen zonder al te veel extra studievertraging?
Bedankt voor je hulp en uitgebreide reactie! Extra tijd heb ik inmiddels gekregen gelukkig. Dat heb ik ook al geprobeerd. Die mindfull ness cursus kan ik idd denk ik niet gaan, wegens financiele redenenen.

De gevolgen zijn dat ik dan een jaar later de cursus weer opnieuw moet volgen, terwijl ik deze lessen al 2x gevolgd heb. (Ik begrijp de lessen zegmaar heel goed, alleen het stampen van deze vakken en inschatten wat ze vragen is lastig. Er zijn ook geen oefententamens beschikbaar. Dus er ligt redelijk veel druk op dat ik de laatste kansen van deze tentamens ga redden. Ik heb dan vanaf nu ongeveer 8 weken om te leren, dus dat zou eigenlijk te doen moeten zijn, maar het is meer dat ik nu heel veel angst heb voor die tentamens. Ik wilde ze eigenlijk drie weken geleden al halen, toen was namelijk de eerste kans. Maar ben erg bang dat ik ze beiden net niet gehaald heb.
Trucs genoeg om te stampen makkelijker te maken en ook online veel hulpmiddelen te vinden.
Bijvoorbeeld:
http://wijkunnenmeer.nl/tips-voor-snel-en-slim-stampen/
Zet de lijstjes in Teach2000 of WRTS of gebruik Quizlet.
Maak Flash-kaarten
Alle reacties Link kopieren
Kwartel123 schreef:
20-04-2018 15:29
Trucs genoeg om te stampen makkelijker te maken en ook online veel hulpmiddelen te vinden.
Bijvoorbeeld:
http://wijkunnenmeer.nl/tips-voor-snel-en-slim-stampen/
Zet de lijstjes in Teach2000 of WRTS of gebruik Quizlet.
Maak Flash-kaarten
Geniaal die website en dat artikel;)!!!! heel erg bedankt
Alle reacties Link kopieren
Kwartel123 schreef:
20-04-2018 15:29
Trucs genoeg om te stampen makkelijker te maken en ook online veel hulpmiddelen te vinden.
Bijvoorbeeld:
http://wijkunnenmeer.nl/tips-voor-snel-en-slim-stampen/
Zet de lijstjes in Teach2000 of WRTS of gebruik Quizlet.
Maak Flash-kaarten
Heb je toevallig tips om rijtjes te leren in Quizlet of teach2000 en dus niet vertalingen van woorden?
Alle reacties Link kopieren
Bloemvis2 schreef:
12-04-2018 10:19
Hey,
Fijn om met iemand te spreken die zich in een soortgelijke situatie bevind. Wanneer heb je je herkansing en leer jij telkens op een andere manier voor die toets? Ik vraag me af hoe jij hierbij geholpen bent? Wat is het verschil tussen hulp zoeken binnen en buiten school en wat werkt beter volgens jou? Alvast heel erg bedankt!!
Stom van mij! Helemaal vergeten te reageren, sorry!

Ik heb de stof altijd op dezelfde manier geleerd, voornamelijk stampen en oefenen. Het is echter zoveel, dat het me niet goed lukt om het te overzien. Ook na meerdere bijlessen en cursussen (op eigen kosten) kwam ik niet verder dan een 4 of een magere 5. Ik ben er iedere keer bijna, dat maakt het daarom nog frustrerender.
Bij de studentendecaan kwam ik niet veel verder, daar vonden ze het uiteraard allemaal heel vervelend voor mij maar gerichte hulp kreeg ik niet. Lessen volgen en blijven oefenen was het antwoord, maar dit deed ik dus al. Ondertussen zakte mijn motivatie naar diep onder het vriespunt. Ik heb mezelf toch maar eens laten onderzoeken (verwijzing via huisarts) op eventuele bijzonderheden tijdens het leren. Uit dit onderzoek is iets gekomen waar ik veel aan heb gehad (ik zet het liever niet openbaar hier op het forum). Ik krijg nu gerichte begeleiding en heb het idee dat het veel beter gaat, ook mijn vertrouwen is weer terug. Jouw situatie is wellicht compleet anders maar mij heeft het tot nu toe ontzettend veel geholpen. Op school kwam ik namelijk niet meer verder en deed ik steeds hetzelfde.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven