Werk & Studie alle pijlers

40 uur vs 36 uur

15-04-2018 12:39 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige baan is niet het werk waar ik voldoening uit haal. Ik solliciteer nu als ik iets leuks tegenkom. Nu heb ik gesolliciteerd op een vacature voor 40 uur. De functie lijkt mij leuk, het bedrijf ook. Een prettig 1e gesprek gehad waar ik ook heb aangegeven bij voorkeur 36 uur te willen werken. Niet zo gezegd maar ik ‘knap echt op’ van 1 middag in de week vrij. Er werd mij duidelijk gemaakt dat dit echt een functie voor 40 uur betreft.
Nu ben ik uitgenodigd voor een 2e gesprek, leuk .. ik heb er zin in. Maar (!) merk toch dat die 40 uur mij wat dwars zit. Ergens vind ik het ook niet meer van deze tijd. En als werk/prive balans goed is, zal men beter presteren (ikzelf zeker). Ben inmiddels halverwege de 40, wil graag werken maar full time liever niet meer..

Als ik verder kom in de procedure kan ik er dan nog eens over beginnen dat ik bijvoorbeeld de functie erg graag wil maar alleen als het ook 36 uur mogelijk is? Grote kans dat ze mij niet aannemen natuurlijk.
Hebben jullie tips om dit toch nogmaals aan te kaarten en zo ja, wat de beste manier is? bij voorbaat dank!
Kun je anders die 40 uur niet flexibel indelen in 4 1/2 dag? Dus 4x9 en 1x4 ipv 5x8.
Ik snap je, werk ook 36u in een 40u-omgeving. Ik doe het in de vorm van 1 dag vrij elke 2 weken.
Wat je zou kunnen doen als de 40u echt een eis is, is voorstellen om 4x 9u te werken. Je hebt dan voor de 5e dag een halve dag over, dus je vrije middag. Na een jaar kan je alsnog vragen of die 4u uit je contract kunnen.
Wees creatief, dan kom je vast wel ergens uit waar zowel jij als werkgever blij mee zijn.
Erizon, dat zijn dan 4x10 uur he? Geen 4 x 9 uur. En daar zit dan ook nog pauze en reistijd in.
Oh en dan de vijfde dag een halve! Ja, ik snap het weer :)

TO, het is reuze duidelijk: ze willen iemand voor 40 uur.
Je mag het nog eens aangeven, maar trek je conclusies wanneer het bij 40 uur blijft.
Als dit echt een harde eis is voor je kun je aangeven dat je een tweede gesprek doet als ze je een 36-urige werkweek kunnen beloven. Kunnen ze dat niet, dan zie je af van de verdere procedure.
Ik snap je helemaal maar als zij echt duidelijk aangeven dat de functie voor 40 uur is en daar ook geen rek in zit dan is het kiezen of kabelen.

Bestaat er wellicht een mogelijkheid om 1 dag in de week thuis te werken? Misschien zou je dat nog kunnen opperen.
Alle reacties Link kopieren
Wat gatekeeper zegt. En niet zoiets halfs als “daar komen we wel uit”.
Die heb ik te vaak gehoord en dan trok ik uiteindelijk aan het kortste eind.
Als ze zo specifiek aangeven dat ze iemand voor 40 uur zoeken, dan zal dat wel zijn wat ze willen.

Bij ons zoekt men ook vaak voor 40 uur en niet minder. Ze vinden het een fijn idee te weten dat iemand er altijd is, en zo nu en dan een middag niet. Tja. Onzin natuurlijk, maar mensen worden daar deels op aangenomen.

edit 4x9 (10) en dat soort constructies is hier ook geen opties. Dan zit je alsnog zonder iemand op een van de dagen en vaak werken mensen die 40 uur werken ook al wel iets langer dan 8 uur op een dag. Is dan niet eerlijk als die daar geen vrije middag aan overhouden.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 13:13
30.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Ik heb het idee dat ze echt 5 volle dagen iemand op die plek willen, al vind ik 4 x 9 en een halve dag wel een mooi idee, daar was ik zelf nog niet op gekomen ...
Ik wil sowieso het 2e gesprek in. Heb ergens ook iets van ‘als ze mij daarna nog heel graag willen’ zullen ze misschien wel akkoord gaan met 36 uur ... (ik hou goede hoop 😬)
Je solliciteert op 40 uur. Dat is wat ze bieden. Wat jij wil bieden ze niet. Dus is er geen match. Ik zou je niet aannemen als je er opnieuw over begon. 1 x nee is ook gewoon nee.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik ook een beetje bang voor .. dank je
Hoezo is 40 uur niet meer van deze tijd? jij wilt het niet, dat is wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een functie is voor 40 uur en je wilt het toch doen in 36 uur loop je een grote kans dat je structureel moet overwerken om het werk gedaan te krijgen. En het is maar de vraag of je die uren als overwerk betaald krijgt.

Het hangt natuurlijk af van het soort werk maar in veel gevallen kunnen die 4 uur die je niet wilt werken niet zomaar bij een ander worden neergelegd.

En of je 4x9/4x10 kunt werken hangt ook weer af van het soort werk. Als het nodig is dat je 5 dagen in de week nodig bent is dat geen optie.

Om wat voor functie gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Niet meer van deze tijd? In veel bedrijven is het gewoon nog 40 uur hoor.
Ik vrees dat je er niet zoveel aan kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
En is het een optie om te onderhandelen dat je feitelijke arbeidsuren gewoon 36 uur p.w is en dat je formele uren 40 uur per week is.
Je bent dan 40 uur aanwezig waardoor je elke week standaard 4 uur adv opbouwt, hierdoor zal je flink wat verlofuren opsparen waardoor je wat makkelijker tussendoor vrij kan nemen wanneer je moe bent zeg maar.
Dit is hoe veel collega's bij mij op de werkvloer dat doen, dat is dan volledige advi daarmee heb je per jaar ruim 11 weken verlof.
Je kan ook gewoon beginnen met 40 uur en na een maand of 6 voorzichtig aankaarten dat jd minder wi,t gaan werken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ben je zeker dat het een functie voor 40 uur is?

En in de praktijk niet 40 uur + een berg overuren?

Ik zou eerder onderhandelen over thuiswerk en flexibel werken, zodat je het werk voor een stuk zelf kan indelen.
En niet persé elke week strikt 5 x 8 uur op kantoor aanwezig moet zijn.


Ik zou ook opletten dat je je eigen ruiten niet insmijt.
Mogelijk zijn er andere kandidaten / sollicitanten die niet moeilijk doen over die 40 uur.
ik zou het gewoon niet over die 40 uur hebben.
De ervaring leert dat je in 36 uur exact net zoveel moet doen als in 40 uur.
Dingen zoals reistijd, beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook belangrijk. En als je een dag thuis mag werken kun je de thuiswerkdag ook enorm opknappen en eens een wasje tussendoor draaien.
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 18:08
Reden: verkeerde post
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Inmiddels nog meer om over na te denken dus!

Overigens het is een ‘support’ functie. Ik zie het ongeveer gelijk aan Management Assistant. Geloof inderdaad dat ze op alle dagen iemand willen hebben zitten.
Ook ik denk inderdaad ‘er is meer in het leven dan werken’. Alleen als je veel uur werkt, vind ik het vooral ook belangrijk dat je een leuke job hebt in een fijn team. 2e gesprek maar afwachten dus. En goed naar m’n gevoel blijven luisteren!
Alle reacties Link kopieren
Is het een hoge belastbare functie? Oftewel 40 uur op je tenen lopen en misschien ook nog wel overuren? Ik zou dat heel duidelijk willen hebben. En hoe moeilijk doen ze als je eens op een ochtend een prive afspraak wilt hebben. Kan dat, of verwachten ze dat je daar praktisch je bed staat? Reistijd zou voor mij ook meetellen. Bij 40 uur max 1 uur per dag heen en terug zou voor mij een grens zijn.

Weet je, als 36 uur echt geen bespreekbare optie is, dan lijkt het me sowieso een star bedrijf. Inderdaad niet meer van deze tijd. Work/life balance is zooo belangrijk als je over een jaar niet volledig afgedraaid thuis op de bank wilt liggen. Er komt dan wel weer een andere leuke baan voorbij hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je, bij ons zijn ze wel flexibel, wat een groot voordeel is.
Ik kijk regelmatig rond voor iets anders, maar de harde eisen mbt uren en dagen houdt me bij mijn huidige werkgever.
Bij ons is de eis minimaal 28 uur.
Veel vacatures staan met eis 40 uur online, of juist maar 20.

En dan heb je veelal ook je reistijd nog, er is meer dan alleen maar werken, er moet wel enige balans zijn.

Wanneer is je tweede gesprek?
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
16-04-2018 04:55
Is het een hoge belastbare functie? Oftewel 40 uur op je tenen lopen en misschien ook nog wel overuren? Ik zou dat heel duidelijk willen hebben. En hoe moeilijk doen ze als je eens op een ochtend een prive afspraak wilt hebben. Kan dat, of verwachten ze dat je daar praktisch je bed staat? Reistijd zou voor mij ook meetellen. Bij 40 uur max 1 uur per dag heen en terug zou voor mij een grens zijn.

Weet je, als 36 uur echt geen bespreekbare optie is, dan lijkt het me sowieso een star bedrijf. Inderdaad niet meer van deze tijd. Work/life balance is zooo belangrijk als je over een jaar niet volledig afgedraaid thuis op de bank wilt liggen. Er komt dan wel weer een andere leuke baan voorbij hoor.
Ligt maar helemaal aan het werk dat je doet. Ik ben verkoopster. De klanten die ik vandaag niet help zijn voor mijn collega´s.
Mijn zus is accountant. Het werk dat zij vandaag niet doet blijft gewoon op haar wachten. Dus als zij een baan aanneemt voor 40 uur, dan kan ze maar beter die 40 uur gewoon werken, want anders moet ze die 40 uur in 36 proppen. De kans dat ze dan na een jaar volledig afgedraaid thuis op de bank ligt is dan nog best wel groot. Terwijl ik relatief gemakkelijk tussendoor eens een dagje kan thuisblijven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
15-04-2018 23:35

Overigens het is een ‘support’ functie. Ik zie het ongeveer gelijk aan Management Assistant. Geloof inderdaad dat ze op alle dagen iemand willen hebben zitten.
dan passen jij en deze functie gewoon niet
Alle reacties Link kopieren
beetje offtopic, maar is er iemand die gelooft in 4x9 als goede oplossing?
lilalinda schreef:
16-04-2018 08:48
beetje offtopic, maar is er iemand die gelooft in 4x9 als goede oplossing?
Ik niet in ieder geval, nee.

Overigens vind ik veel parttimers die alles steeds maar weer moeten overdragen enzo vaak veel gestresster dan fulltimers.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-04-2018 08:48
beetje offtopic, maar is er iemand die gelooft in 4x9 als goede oplossing?
Met 4x9 dan ben je van 7.30 tot 17.30 op je werk , en dan nog evt. reistijd, als je 1 dag thuis mag werken dan is het misschien wel te doen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven