Werk & Studie alle pijlers

Wat als je wordt aangenomen, maar nog een sollicitatie hebt?

17-04-2018 18:55 44 berichten
Baan 1: heel leuk
Baan 2: nog leuker!

Ik hoor vrijdag van baan 1 of ik ben aangenomen en de maandag daarop of ik op 2e gesprek mag komen bij baan 2. Voordat ik bij baan 2 op 2e gesprek ben geweest (Koningsdag valt hier ook nog tussen) en dan weer hoor of ik het ben geworden, is het weer anderhalve week later... Zo lang kan ik baan 1 natuurlijk niet aan het lijntje houden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- gewoon tekenen bij baan 1 en ontslag nemen (in proeftijd) als ik word aangenomen bij baan 2. Niet chique, maar wel zakelijk. Ik zou me zo lullig voelen om te starten met baan 1 en na een paar dagen weer te stoppen.
- toch eerlijk zeggen dat ik graag anderhalf a twee weken (!) bedenktijd wil, met het risico dat ze dat te lang vinden duren en me niet enthousiast vinden en daarom voor een andere kandidaat gaan.
Misschien word je wel bij allebei de banen niet aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de eerste optie gaan, ook al is het niet chique. Gewoon doen wat voor jezelf het beste is.
Ik heb hetzelfde gehad. Welgeteld 2 uur bij bedrijf A gewerkt, toen werd ik door bedrijf B gebeld dat ik daar was aangenomen. Scheelde wel dat ik bij bedrijf A in een soort klasje met 10 anderen begon, dan is het minder persoonlijk en heeft iemand anders niet die baan niet gekregen vanwege mij.
zanahoria wijzigde dit bericht op 17-04-2018 19:03
0.63% gewijzigd
Baan 1 begint natuurlijk ook met een proeftijd.......
de rest mag je zelf invullen
(netjes is anders maar het schept mogelijkheden)
Hoe groot acht je de kans dat je bij baan 2 aangenomen wordt?

Want starten en op voorhand al weten dat het maar voor 1 of 2 weken is, is ook lullig.
Dan kunnen ze nu evengoed iemand nemen die wel de job écht wil doen.
De 1e optie. Het is niet netjes, maar dit is zakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat niet voor niets een proeftijd. Partijen kunnen dan onmiddellijk uit elkaar zonder opgave van rede. Het werkgever denkt dat het een bescherming is maar het is tegelijkertijd ook een risico om een proeftijd af te spreken en dat risico geldt voor beide partijen.

Ik zou sowieso werk accepteren want je weet momenteel niet zeker of 2 door gaat. Wanneer werkgever 1 je toch niet ok vindt of failliet gaat de komende maand dan heb je ook geen werk. Je denkt misschien dat dat niet kan maar ik heb weleens een werkgever gehad die in mijn proeftijd failliet ging en die niets had gemeld over hoe slecht het financieel ging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kokoro schreef:
17-04-2018 19:05
De 1e optie. Het is niet netjes, maar dit is zakelijkheid.

Dit zou ik ook doen. Let er wel op dat je een proeftijd hebt. Bij een contract van 6 maanden of korter is er geen proeftijd.
Tornacense schreef:
17-04-2018 19:03
Hoe groot acht je de kans dat je bij baan 2 aangenomen wordt?

Want starten en op voorhand al weten dat het maar voor 1 of 2 weken is, is ook lullig.
Dan kunnen ze nu evengoed iemand nemen die wel de job écht wil doen.
Er zijn nog 4 anderen, dus de kans is maximaal 20%. Ik vond dat het gesprek heel fijn verliep, maar goed, misschien vonden zij van niet. Ik schat de kans kleiner in dan bij baan 1.
nerdopviva schreef:
17-04-2018 19:08
Dit zou ik ook doen. Let er wel op dat je een proeftijd hebt. Bij een contract van 6 maanden of korter is er geen proeftijd.
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip!
Zolang je krabbel nog nergens onder staat heb je nog niets en moet je alle opties open houden. Ik heb via mail een aanbod geaccepteerd maar ik heb nog geen contract. Ik heb nog steeds gesprekken lopen. Afzeggen kan altijd nog.

Ik zou dus ook voor optie 1 gaan (als alles naar wens gaat natuurlijk)
viva-amber schreef:
17-04-2018 19:05
Er bestaat niet voor niets een proeftijd. Partijen kunnen dan onmiddellijk uit elkaar zonder opgave van rede. Het werkgever denkt dat het een bescherming is maar het is tegelijkertijd ook een risico om een proeftijd af te spreken en dat risico geldt voor beide partijen.

Ik zou sowieso werk accepteren want je weet momenteel niet zeker of 2 door gaat. Wanneer werkgever 1 je toch niet ok vindt of failliet gaat de komende maand dan heb je ook geen werk. Je denkt misschien dat dat niet kan maar ik heb weleens een werkgever gehad die in mijn proeftijd failliet ging en die niets had gemeld over hoe slecht het financieel ging.
Inderdaad, als ik baan 1 te lang laat bungelen zul je zien dat ik aan het einde van de rit met lege handen sta. Wow failliet in je proeftijd! Heb je dan recht op ww oid? Wat een zure hap.
moustache86 schreef:
17-04-2018 19:10
Dat wist ik niet, bedankt voor de tip!

Nog een tip dan: een tijdelijk contract kun je in principe niet opzeggen, behalve als er een opzegtermijn in het contract staat. Het is nu niet per se van toepassing, maar als de onderhandelingen tot na de proeftijd duren is het wel lekker dat je gewoon kan opzeggen.
Kun je nog wat tijd winnen met onderhandelen over exacte arbeidsvoorwaarden? Of het contract ‘laten doornemen’ voordat je het tekent en terugstuurt? Het voelt natuurlijk niet netjes, maar het is een zakelijke aangelegenheid en je zou wel gek zijn om een leuke baan te laten schieten voor een kleine kans op een nog leukere. Het is niet anders.
Ik zou baan 1 aannemen en afwachten hoe het met baan 2 gaat.
Leuk hoor! Gefeliciteerd. Waar ga je werken?
nerdopviva schreef:
17-04-2018 19:16
Nog een tip dan: een tijdelijk contract kun je in principe niet opzeggen, behalve als er een opzegtermijn in het contract staat. Het is nu niet per se van toepassing, maar als de onderhandelingen tot na de proeftijd duren is het wel lekker dat je gewoon kan opzeggen.
Goed om te weten allemaal! Bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet het ondertekenen van het contract proberen te rekken? Wanneer zou je beginnen bij baan 1?
Erizon schreef:
17-04-2018 19:29
Kun je nog wat tijd winnen met onderhandelen over exacte arbeidsvoorwaarden? Of het contract ‘laten doornemen’ voordat je het tekent en terugstuurt? Het voelt natuurlijk niet netjes, maar het is een zakelijke aangelegenheid en je zou wel gek zijn om een leuke baan te laten schieten voor een kleine kans op een nog leukere. Het is niet anders.
Dat is best een goed idee ja. Ik hoor namelijk vrijdag ook meteen wat het salaris wordt, dus dat ik er dan nog even over na moet denken is logisch. Twee weken nadenken is overdreven, maar ik kan natuurlijk wel de bal terugkaatsen met een ander salarisvoorstel en dan zijn we uiteindelijk misschien wel 2 weken verder. Ja dit is best een goed plan. Thanks!
Maud27 schreef:
17-04-2018 19:31
Ik zou baan 1 aannemen en afwachten hoe het met baan 2 gaat.
Leuk hoor! Gefeliciteerd. Waar ga je werken?
Ik hoor vrijdag pas of ze me willen bij baan 1 hoor! Maar ik moet wel een plan voor vrijdag hebben als ze me bellen. Vandaar ;)
Je hebt toevallig niet nog ergens een opzeg te doen?
Of een week vakantie geboekt?

Kan je ook speling geven.

En ik ken genoeg bedrijven die zeggen dat ze vrijdag bellen, maar waar je al lang blij mag zijn als ze uiteindelijk dinsdag erop bellen.
Niet elk bedrijf is op dat vlak even stipt.
Doe er dan nog een onderhandeling over uren, salaris, extra-legale voordelen, ... bij + Koningsdag en je bent al een week of 2 weken verder.
Honingbij_ schreef:
17-04-2018 19:34
Kan je niet het ondertekenen van het contract proberen te rekken? Wanneer zou je beginnen bij baan 1?
Ja wat Erizon stelde, lijkt me wel wat. De startdatum van baan 1 is zsm. Maar ik heb sowieso nog een opzegtermijn bij mijn oude baan van een maand. Al weten ze wel dat ik over 2 weken al zou kunnen beginnen met 2 dagen per week.
Tornacense schreef:
17-04-2018 19:38
Je hebt toevallig niet nog ergens een opzeg te doen?
Of een week vakantie geboekt?

Kan je ook speling geven.

En ik ken genoeg bedrijven die zeggen dat ze vrijdag bellen, maar waar je al lang blij mag zijn als ze uiteindelijk dinsdag erop bellen.
Niet elk bedrijf is op dat vlak even stipt.
Doe er dan nog een onderhandeling over uren, salaris, extra-legale voordelen, ... bij + Koningsdag en je bent al een week of 2 weken verder.
Dat is is ook waar. Al werd ik door dit bedrijf al na 2 dagen na het versturen van mijn sollicitatiebrief gebeld en ook al de dag na mijn 1e gesprek gebeld voor een 2e gesprek. Dus helaas hebben ze nogal haast geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je wel al ergens aangenomen bent en getekend hebt en je krijgt een andere baan aangeboden?

De eerste is onregelmatig en de tweede regelmatige uren. Bij de eerste zou ik per 1/6 moeten beginnen.

Sorry voor het kapen van je topic TO, maar ik kreeg gisteren een baan aangeboden en ik merk dat ik het overweeg.
Noflik schreef:
17-04-2018 19:45
Wat doe je als je wel al ergens aangenomen bent en getekend hebt en je krijgt een andere baan aangeboden?

De eerste is onregelmatig en de tweede regelmatige uren. Bij de eerste zou ik per 1/6 moeten beginnen.

Sorry voor het kapen van je topic TO, maar ik kreeg gisteren een baan aangeboden en ik merk dat ik het overweeg.
Kijken of er nog te spreken valt met baan 1?
Zeker aangezien het nog 1.5 maand is voor je moet beginnen.

Maar als ze het écht kwaad willen en het is een tijdelijk contract hang je er toch echt aan vast.
Noflik schreef:
17-04-2018 19:45
Wat doe je als je wel al ergens aangenomen bent en getekend hebt en je krijgt een andere baan aangeboden?

De eerste is onregelmatig en de tweede regelmatige uren. Bij de eerste zou ik per 1/6 moeten beginnen.

Sorry voor het kapen van je topic TO, maar ik kreeg gisteren een baan aangeboden en ik merk dat ik het overweeg.
Volgens mij kan je nog gewoon opzeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven