Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel energie heb jij nog over als je thuis komt van je we

17-04-2018 23:42 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van 'TO trapt af'...

Mijn energie is meestal zo goed als op na een 'normale' werkdag en ik lig dan eigenlijk gevloerd op de bank en kan me vaak maar lastig nog ergens toe zetten.

Ik krijg soms het gevoel dat ik teveel/al m'n energie aan m'n werk kwijt ben, zodat er bijna niets meer over blijft voor andere dingen, maar... wat is normaal en hoe doe je dat bij een meestal behoorlijk hoge werkdruk?
Ik heb dat ook. Niet fijn.
Ik wil niet meteen beginnen met zeuren. Maar wat me opvalt van je post is om te beginnen de tijd van plaatsen. Dat is voor de meeste mensen met een strak doordeweeks werkritme vrij laat.
Werk je regelmatige uren? En wat is je ritme?
diyer schreef:
17-04-2018 23:49
Ik wil niet meteen beginnen met zeuren. Maar wat me opvalt van je post is om te beginnen de tijd van plaatsen. Dat is voor de meeste mensen met een strak doordeweeks werkritme vrij laat.
Werk je regelmatige uren? En wat is je ritme?
Nachtmensen hebben het denk ik zwaarder dan vroege vogels..
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik tegenwoordig weer meer energie heb na een werkdag. En dat strookt ook wel met de werkdruk en stress die ik eerder ervaarde.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
17-04-2018 23:49
Ik wil niet meteen beginnen met zeuren. Maar wat me opvalt van je post is om te beginnen de tijd van plaatsen. Dat is voor de meeste mensen met een strak doordeweeks werkritme vrij laat.
Werk je regelmatige uren? En wat is je ritme?
Ik vat het ook niet op als zeuren hoor! Maar klopt, dat ik nog wakker ben vind ik ook niet fijn. Ik lig namelijk al een paar uur naar het plafond te staren, maar kan helaas niet slapen, hoe moe ik ook ben. Is geen gewoonte gelukkig hoor ;)

Oh ja, ik werk idd regelmatig en verder ben ik ook wel redelijk van de drie 'R's als de omstandigheden dat toelaten.
linda-80 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 23:56
9.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
17-04-2018 23:50
Nachtmensen hebben het denk ik zwaarder dan vroege vogels..
Maar nachtmensen zijn 's nachts alerter dan dagmensen overdag.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
17-04-2018 23:50
Nachtmensen hebben het denk ik zwaarder dan vroege vogels..
OH ik zou zo graag een ochtendmens willen zijn. Wakker zijn bij opstaan en moe zijn met slapen. Nu is het 2x per dag een strijd. Moe met opstaan en en wakker m'n bed in.

Om even bij het topic te blijven, bij mij ligt het erg aan de werkdag, soms zijn deze erg slopend en soms loopt alles vrij relaxed waardoor ik erna niet zo moe ben.

Moet wel zeggen dat het mooie zomerse weer er wel voor zorgt dat ik minder moe ben na het werk.

Heb wel besloten partime te gaan werken, of althans doe ik nu al, dat geeft me meer het idee dat het leven niet alleen maar werken, slapen, werken en slapen is. Nu heb ik juist de energie nog om wat te doen.
sam1968 schreef:
17-04-2018 23:50
Nachtmensen hebben het denk ik zwaarder dan vroege vogels..
als je bedoelt 's nachts werken? Dat kan ik beamen. Ik ben veel moeier als ik nachtdiensten heb gedraaid, dan als ik een tijdje een redelijk voorspelbaar overdag rooster heb.
Hoe lang werk je er al?
Ik was toen ik pas begon ook kapot als ik thuiskwam, tegenwoordig heb ik nog heel veel energie over.
diyer schreef:
17-04-2018 23:57
als je bedoelt 's nachts werken? Dat kan ik beamen. Ik ben veel moeier als ik nachtdiensten heb gedraaid, dan als ik een tijdje een redelijk voorspelbaar overdag rooster heb.
Nee hoor dat bedoelde ik niet.
Hoeveel dagen/uren werk je per week to? Merk je echt dat je energie op is aan het eind vd dag, ongeacht of je erna vrij bent? Ik ben nl. vaak moe na het werken als ik weet dat ik nog best veel dagen moet. Maar als ik bijvoorbeeld een aantal dagen vrij heb, kom ik aan het eind van een dienst ineens met veel uitbundige energie thuis. Heel gek, dat een mens zo kan opleven van het vooruitzicht vrij te zijn :nut:
Alle reacties Link kopieren
Dat zouden mijn woorden kunnen zijn Aniflow, zo ervaar ik het vaak ook. Ook ik heb inmiddels m'n werkuren aangepast, maar de werkdruk is hier helaas bijna altijd wel hoog.

Voor nu ga ik toch nog maar een poging doen om te slapen, want ik voel m'n ogen nu gelukkig wel wat zwaar worden. Morgen reageer/lees ik verder (als er nog meer reacties komen tenminste 😂).

Slaap lekker zo allemaal!
Vind je je werk wel leuk? En/of ben je er goed in?
Of moet je juist heel hard buffelen om te voldoen aan de verwachtingen?


Ik heb zelf een vrij hectische baan. Lawaaierige kantoortuin en altijd tijdsdruk.
Toen ik 4 dagen in de week op kantoor werkte was ik ook vaak zo uitgeblust.
Nu 2 dagen kantoor en 2 dagen thuiswerken en het gaat zò veel beter.
De tijdsdruk is niet weg maar 2 dagen geen gekakel om me heen was bij mij de oplossing.

Moet bij jou ook maar net kunnen natuurlijk.
Kantoortuin vind ik echt hels. Maar het is nog steeds min of meer de standaard. Vreselijk.
Ik heb dit wel een tijdje gehad, maar ik merkte dat ik vooral moe werd van dat bankhangen. Als ik me over die vermoeidheid heen zet, en iets ga doen dat ik leuk vind, dan voel ik me daarna echt veel beter. Dan krijg ik daar energie van.
Bovendien ga ik dan veel vermoeider naar bed en slaap ik beter, waardoor m'n energie nog meer toeneemt.

Soms vind ik het nog steeds wel lekker om toe te geven aan de vermoeidheid en lekker op de bank te blijven liggen. Ik merk aan mezelf dat ik echter moet oppassen dat ik vermoeidheid niet met luiheid verwar.
Maar om even antwoord te geven op je vraag:
ik heb vaak niet zoveel energie meer over als ik uit mijn werk kom. Ik vind mijn werk vrij intensief (werk in de zorg) en heb het gevoel dat ik veel van mezelf 'geef' gedurende een dag en kom vaak uitgeblust thuis. Maar merk wel dat het een psychisch soort uitgeblust zijn is. Want hoewel mijn werk ook heel fysiek pittig kan zijn, de wetenschap dat ik vrij ben of vakantie heb, lift echt al instant een soort van last van mijn schouders. Waardoor ik na net zo'n vermoeiende werkdag ineens wel met energie thuiskom. Het vooruitzicht van rommelen en uitslapen geeft dan die boost van energie die ik op andere werkdagen niet heb. Ik kan je dus helaas niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is misschien niet helemaal voor mij weggelegd, maar toch zou ik mijn dag willen omschrijven. Meestal rond 1 kom ik uit bed.. als ik echt moe ben kan het wel eens half 4 worden. Dan ga ik gelijk avondeten en op de bank naar RTL4 kijken of soms wil ik SBS6 nog wel eens opzetten als er niets informatievers op tv is. rond 11 uur vallen mijn ogen weer dicht en begint het rondje weer van voor af aan.

Ik werk niet daar ben ik wel blij mee slaap toch al zoveel, wie weet word ik nog meer moe.
Geen oordeel voordat je iets weet
Ik kom niet moe uit mijn werk, al ben ik soms wel erg gaar. Maar 's avonds heb ik overal energie voor, als het zou moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel intensieve job en op een gegeven moment kon ik alleen nog maar op de bank ploffen bij thuiskomst.
Een paar jaar geleden was ik het beu en heb ik mijn voeding aangepast (Heb geen overgewicht). Meer groenten en fruit en geen snelle koolhydraten. Dus geen brood, pasta, rijst, aardappelen... En dat heeft wonderen gedaan, dat futloze is weg. Nog wel eens gewoon moe maar niet meer dat compleet uitgebluste gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ‘s avonds geen dingen meer. Ik sta ‘s ochtends erg vroeg op (ik zit nu in de trein :)), kom ‘s avonds rond het avondeten thuis, ik klets met de kinderen, regel dingen voor ze, leg ze op bed en dan ga ik zelf. De weekenden zijn voor ontspanning (en de was ;-D), en ik heb een dag in de week vrij om met de jongste leuke dingen te doen. Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die ‘s avonds nog bruisen van de energie; het werkende leven, vooral in combinatie met een gezin, vraagt best een investering :)
2meijer schreef:
18-04-2018 03:14
Dit topic is misschien niet helemaal voor mij weggelegd, maar toch zou ik mijn dag willen omschrijven. Meestal rond 1 kom ik uit bed.. als ik echt moe ben kan het wel eens half 4 worden. Dan ga ik gelijk avondeten en op de bank naar RTL4 kijken of soms wil ik SBS6 nog wel eens opzetten als er niets informatievers op tv is. rond 11 uur vallen mijn ogen weer dicht en begint het rondje weer van voor af aan.

Ik werk niet daar ben ik wel blij mee slaap toch al zoveel, wie weet word ik nog meer moe.

Het klinkt eerder of je juist lamlendig wordt van het nietsdoen. Van alleen maar slapen, eten en televisiekijken krijt niemand energie. Waarom heb je geen normaal ritme en waarom heb je geen dagbesteding?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk onregelmatig en ik merk dat ik vooral erg moe word van het logistieke gedeelte. Steeds weer van afspraak naar afspraak, daar gaat voor mij de meeste energie in zitten. Als ik, zoals gisteren, van 8 tot 17u thuis werk en tussendoor ook nog even naar buiten ga (zonder doel!) dan voel ik me 's avonds veel beter. Ik voel me ook energieker als ik me op een dag volledig op één werkdoel kan focussen en direct al mijn mail beantwoord. Dat geeft meer rust én het is effectiever.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het alleen als het vroeg donker is. Dan kan ik echt niets meer als ik thuis kom. Het bleek dat ik zwaar vitamine d te kort had dus ik hoop dat het aankomend beter gaat.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
17-04-2018 23:57
Hoe lang werk je er al?
Ik was toen ik pas begon ook kapot als ik thuiskwam, tegenwoordig heb ik nog heel veel energie over.
Ik niet, en ik werk er al 11 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven