Werk & Studie alle pijlers

Hoe ga je om met fouten?

18-04-2018 20:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Of het nou in je werk, relaties, geld etc. Als ik een fout maak dan kan ik wel mezelf neerschieten althans niet dat ik dat doe maar ik ben erg hard voor mezelf. En fouten maken doe ik het liefst niet. Zo heb ik ook fouten gemaakt in mijn leven met nare gevolgen...fouten die je blijven achtervolgen in het leven. Hoe ga jij daar als individueel mee om? en enig advies hoe je fouten beter kan oppakken?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij doet ervaring erg veel. Fouten waar ik me vroeger erg druk om zou hebben gemaakt hebben nu minder impact. En mijn verantwoordelijkheid nemen, maakt dat ik in ieder geval probeer erger te voorkomen en evt excusus maken. Nu ligt het er natuurlijk ook wel aan, wat voor fout het is die je maakt.
.
Op het moment zelf ben ik ook erg hard voor mezelf, maar zodra blijkt dat er niets meer aan te doen valt en het leed dus is geschiedt, kan ik het op een gegeven moment wel weer naast me neerleggen.
Ik kan mezelf wel voor m'n kop blijven slaan, maar daar is niets of niemand mee gediend, ik zou mezelf er alleen maar lastig mee vallen en het leven gaat door nietwaar, verder naar de volgende fout, verder naar een nieuwe levensles. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik maak fouten, ga onderuit, sta weer op, kijk terug op wat er gebeurd is en waar het mis ging, bied mijn excuus aan wanneer nodig en ik ga weer verder.
Zonder fouten maken leer je niet. Dus leer van je fouten. That’s it. Er niet in blijven hangen. De consequenties op je nemen en leren.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
18-04-2018 20:41
Voor mij doet ervaring erg veel. Fouten waar ik me vroeger erg druk om zou hebben gemaakt hebben nu minder impact. En mijn verantwoordelijkheid nemen, maakt dat ik in ieder geval probeer erger te voorkomen en evt excusus maken. Nu ligt het er natuurlijk ook wel aan, wat voor fout het is die je maakt.
Ja ik heb wel een grote fout gemaakt dat mijn reputatie flink had verpest....strafblad en al...
Alle reacties Link kopieren
Fouten in het werk corrigeer ik. Als ik daar hulp van anderen bij nodig heb, geef ik altijd duidelijk aan dat ik een fout heb gemaakt. Wel zo helder.
Fouten die ik in mijn leven heb gemaakt zijn moeilijker te corrigeren. Daar zou ik sommige dingen toch wel graag over willen doen met de kennis van nu.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
18-04-2018 20:49
Fouten in het werk corrigeer ik. Als ik daar hulp van anderen bij nodig heb, geef ik altijd duidelijk aan dat ik een fout heb gemaakt. Wel zo helder.
Fouten die ik in mijn leven heb gemaakt zijn moeilijker te corrigeren. Daar zou ik sommige dingen toch wel graag over willen doen met de kennis van nu.
ja over die fouten heb ik het
Alle reacties Link kopieren
Sommige fouten zijn alleen leerzaam voor toekomstige situaties die erop lijken. Niemand kan terug in de tijd, dus kun je alleen in een vergelijkbaar geval een betere keus maken.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er volkomen aan of er iemand last van me heeft en of het om een bekende persoon gaat.

Als ik een diner moet bereiden voor Maxima en ik gooi er dubbel zout in dan zal ik het moeilijk krijgen.

Maar thuis zal er vermoedelijk alleen om gelachen worden. Waarna ik het herstel uiteraard. Met extra rijst er doorheen e.d.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zelf vind het het niet erg als een ander fouten maakt, tenzij hij mijn chirurg is natuurlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je leert meer van fouten dan van de dingen die wel goed gaan. Ik ben er wel oké mee. Ben ook maar een mens en anders droeg ik een cape en vloog door de lucht als superwoman.
Ja en?
O, jij weer.
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 23:16
89.80% gewijzigd
Daar was je weer, Nicole.

Zoals iedereen al vele keren heeft aangegeven: leer van je fouten, ook datgene waar je een strafblad voor hebt, en pak het voortaan anders aan.

Je hebt een moeilijke jeugd gehad waardoor je met jezelf in de knoop zit. Je behandelt mensen vaak óf te heftig (slaan, schoppen, van ze stelen, etc.) of je laat je door mannen als voetveeg behandelen (loverboy-achtige types, jongens die na de seks geld voor jou achterlaten, etc.). Ga in therapie waardoor je personen beter leert inschatten en op een nette manier grenzen leert aangeven.
anoniem_6363de79f0488 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 23:11
4.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RosesAreRed schreef:
18-04-2018 22:59
Daar was je weer, Nicole.

Zoals iedereen al vele keren heeft aangegeven: leer van je fouten en pak het voortaan anders aan.

Je hebt een moeilijke jeugd gehad waardoor je met jezelf in de knoop zit. Je behandelt mensen vaak óf te heftig (slaan, schoppen, van ze stelen, etc.) of je laat je door mannen als voetveeg behandelen (loverboy-achtige types, jongens die na de seks geld voor jou achterlaten, etc.). Ga in therapie waardoor je personen beter leert inschatten en op een nette manier grenzen leert aangeven.

En ga in therapie.
Alle reacties Link kopieren
..
queenarachnia wijzigde dit bericht op 18-04-2018 23:57
Reden: Te persoonlijk
99.20% gewijzigd
Nou ja, Nicole of niet, mss heeft iemand anders er nog wat aan. Ik geloof heilig in karma, ook wbt fouten die ik maak. Ik probeer te voorkomen dat ik mensen kwets en als dat wel gebeurt probeer ik mijn fouten oprecht goed te maken door mijn excuses te maken en desnoods (terecht) door het stof te gaan.

Valt mij erg vaak op dat veel mensen geen sorry kunnen zeggen of aan kunnen nemen. Een strafblad heb ik nooit gehad dus daar kan ik niet over mee praten. Ik denk, als ik die wel had gehad, een excuus kaartje naar de politie had gestuurd ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Er op terug komen en het herstellen.

Soms acceptatie wanneer dat niet gaat. Ik heb een foutmarge van 1-2% mbt zaken die echt invloed hebben.

Heel veel beter dan dit zal het niet worden dus het is wat het is.

Ik ben geen machine.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Echt afhankelijk van de fout. Meestal ga ik er heel luchtig mee om en geef ik zo nodig uitleg aan mijn collegas zodat ze het begrijpen.
Maar in het werk wat ik doe kan je ook (kleine of grote) fouten maken die gewoon veel impact hebben. Dat is me tot nu toe een keer gebeurd en daar lig ik dan wel een nachtje van 'wakker'
Maar daar leer je alleen maar van en zijn ook weer oplossingen uit gekomen zodat het niet meer kan gebeuren. We blijven toch mensen!
Onze tijd is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven