Werk & Studie alle pijlers

Zwangerschapsgerelateerd ziek?

19-04-2018 10:38 24 berichten
Hoi allen,

Ik wist niet goed waar dit topic te plaatsen, aangezien het om een 'meningsverschil' tussen mij en mijn werkgever gaat heb ik voor werk gekozen.

12 december ben ik bevallen van ons derde kindje, helaas geen roze wolk maar een grijze lucht. Een zwangerschap met ziekenhuisopname en de laatste weken een flinke longontsteking

Baby heeft eerste tijd erg veel gehuild, gekrijst, na een week of 9 bleek ze koemelkallergie te hebben, daarna kwam een tijd van ziekenhuisopname (rs virus) en eigenlijk is ze tot nu toe veel ziek geweest en heeft ze vooral veel, heel veel, gehuild, dat in combinatie met een 5 jarige en een 2 jarige valt me erg zwaar.

Ik heb me na mijn verlof op 24-2 ziek gemeld omdat ik depressieve klachten had/heb (somber, angstig, slaapproblemen, het liefst wil ik soms de deur achter me dicht trekken en weglopen, gevoel van falen, huilen, stemmingsiwsselingen, kort lontje enz enz) ik ben bij de huisarts geweest, wat een enorme drempel was, en zij constateerde een milde pnd. In overleg met het werk ben ik elke week een aantal uur aanwezig om wel in contact te blijven en aan de situatie thuis even te kunnen ontsnappen.

Nu ben ik bij de bedrijfsarts geweest en ook zij constateerde een milde pnd ten gevolge van de zwangerschap. Nu wil het dat mijn werkgever mij niet bij het uwv heeft ziekgemeld 24-2 maar de diagnose van de BA wilde afwachten. Ik heb bij de ziekmelding meteen aangegeven dan ik graag naar de BA wilde omdat het zwangerschapsgerelateerd is en dit gevolgen heeft voor mij salaris (ik werk zondagen en bij zwangerschapsgerelateerde klachten zou ik deze uitbetaald krijgen door het uwv en anders niet) Zij hebben verzuimd mij aan te melden bij de BA destijds en ook de BA vroeg zich af waarom ik nu pas kwam.

De BA geeft aan dat als mijn werkgever mij nu nog ziek meldt bij het uwv met deze klachten zij dit waarschijnlijk niet accepteren als zwangerschapsgerelateerd omdat er zo'n lange tijd tussen zit. Naar mijn mening is dit niet mijn fout maar die van mijn werkgever, en zouden zij dus zelf op moeten draaien voor de toeslagen die ik nu mis in mijn salaris. Zij geven aan dat een pnd überhaupt niet geaccepteerd word door het uwv als zwangerschapsgerelateerd.

Iemand hier ervaring mee of kennis van?

Mijn dank is groot.
Alle reacties Link kopieren
Rechtsbijstand bellen?
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Het UWV bellen en vragen hoe je dit moet aanpakken ik verwacht dat je van je huisarts een brief met bewijs kan krijgen dat de diagnose al eerder is vast gesteld door hem ?

Als het UWV jouw in het gelijk stelt word je op terug werkende kracht gewoon uitbetaald is mijn ervaring.
en als ze vinden dat de werkgever in gebreken is gebleken gaan hun weer achter hun geld bij je werkgever aan.
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Die zou je kunnen bellen. Of anders het juridisch loket, dat is gratis.
Het uwv ziet pnd niet als zwangerschapsgerelateerd ziek omdat je nu niet zwanger bent. Dus kom je in een ander potje terecht en krijg je vanuit daar betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het uwv is moeilijk met psychische klachten na bevalling. Maar het is niet onmogelijk. Bij mij was het puur hormonaal ( verder geen aanleiding als huilbaby, moeilijke start etc) en dat werd door het uwv gezien als bevallingsgerelateerd. Ik zou dus ook wel een beetje terughoudens zijn met details zoals de allergie van je zoontje etc. Helemaal logisch dat je je door dat soort dingen niet goed voelt maar uwv ziet dit als een externe factor. Tegen mij zei die man letterlijk toen ik daar was; als je baby overlijd na de bevalling is een depressie niet bevallingsgerelateerd en wordt er dus niks vergoed door het Uwv.

Over je werkgever, ik vind het niet raar dat ze eerst het oordeel van de bedrijfsarts afwachten ivm het label bevalling. Ik denk ook niet dat uwv daarover gaat vallen.
Caretaker schreef:
19-04-2018 10:44
Rechtsbijstand bellen?

Ik heb morgen een gesprek met mijn werkgever hierover en of we tot een oplossing kunnen komen, dit wil ik nog even afwachten, als we er niet uitkomen schakel ik zeker rechtsbijstand in.

Wellicht zijn er hier mensen die eerder met dit bijltje hebben gehakt of professionele ervaring hebben. Wil morgen graag goed beslagen ten ijs komen en via Google word ik niet veel wijzer.

Dank voor je reactie!
stokske schreef:
19-04-2018 10:47
Ja, het uwv is moeilijk met psychische klachten na bevalling. Maar het is niet onmogelijk. Bij mij was het puur hormonaal ( verder geen aanleiding als huilbaby, moeilijke start etc) en dat werd door het uwv gezien als bevallingsgerelateerd. Ik zou dus ook wel een beetje terughoudens zijn met details zoals de allergie van je zoontje etc. Helemaal logisch dat je je door dat soort dingen niet goed voelt maar uwv ziet dit als een externe factor. Tegen mij zei die man letterlijk toen ik daar was; als je baby overlijd na de bevalling is een depressie niet bevallingsgerelateerd en wordt er dus niks vergoed door het Uwv.

Over je werkgever, ik vind het niet raar dat ze eerst het oordeel van de bedrijfsarts afwachten ivm het label bevalling. Ik denk ook niet dat uwv daarover gaat vallen.
Ok dit is goed om te lezen, HA gaf aan dat de hormonen idd ervoor zorgen dat ik anders op zaken reageer.
BA gaf juist aan dat uwv erover zou vallen dat het zolang duurde voordat ze me ziek gemeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
En weet niet wat voor contract je hebt maar normaal gesproken betaald je werkgever je gewoon uit en krijgt het dagloon terug van het uwv. Krijg je van het uwv een afwijzing betaald je werkgever je alsnog uit. Jij hebt daar niks mee te maken
Alle reacties Link kopieren
blond09 schreef:
19-04-2018 10:50
Ok dit is goed om te lezen, HA gaf aan dat de hormonen idd ervoor zorgen dat ik anders op zaken reageer.
BA gaf juist aan dat uwv erover zou vallen dat het zolang duurde voordat ze me ziek gemeld hebben.
Nou, wat soms lastig is, is als vrouwen na hun verlof gaan werken en een paar maanden later uit vallen. Omdat je hebt gewerkt, kan je dan nog spreken van bevallingsgerelateerd. Maar jij bent ziek sinds je verlof toch? Dan maakt het niet uit volgens mij of de werkgever dit pas later meldt. Met terugwerkende kracht dus.
stokske schreef:
19-04-2018 10:51
En weet niet wat voor contract je hebt maar normaal gesproken betaald je werkgever je gewoon uit en krijgt het dagloon terug van het uwv. Krijg je van het uwv een afwijzing betaald je werkgever je alsnog uit. Jij hebt daar niks mee te maken

Dit klopt idd, echter omdat ik zondagen werk en toeslagen krijg is mijn dagloon mijn volledige salaris. Bij een 'gewone' ziekmelding krijg ik deze toeslagen niet en dit scheelt me zo'n 400€ in de maand. Dan reïntegreer ik liever een paar uur op zondag dan op vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het heel veel scheelt wie je voor je neus krijgt bij het uwv. Beetje pech of gelukskwestie hoe streng ze zijn.

Ziek tgv zwangerschap moet dat ook écht zijn. Alle externe factoren die je noemt (huilbaby, baby ziek, andere kids om voor te zorgen) hebben theoretisch gezien niks tr maken met je zwangerschap. Hormonale kwesties wel. Houd dat in je achterhoofd, het staat of valt heel erg met hoe je je klachten beargumenteerd.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Heel veel van de genoemde klachten klinken niet als zwangerschapsklachten, maar misschien heb je niet alles opgeschreven.

Een zware tijd met je kinderen is bijvoorbeeld geen zwangerschapsklacht. Een zware longontsteking is ook geen zwangerschapsklacht. Het rs-virus is geen zwangerschapsklacht. Kinderen die niet doorslapen zijn geen zwangerschapsklacht. Sterker nog, als je al die dingen noemt, zal het UWV vermoedelijk concluderen dat je door al die omstandigheden niet slaapt, depressief bent en oververmoeid bent.

Als je verhaal wel goed op orde is, zou je waarschijnlijk ook gewoon een second opinion kunnen aanvragen bij het UWV .
Overigens heb ik ook lichamelijke klachten daar mijn bekken wat scheef staat door de bevalling. Hier krijg ik therapie voor, echter heb ik dit niet als oorzaak gegeven voor de ziekmelding omdat dit niet overheerst en ik het dus niet fair vond dit aan te kaarten. De psychische klachten heb ik meer last van.
Ok, het is een opeenstapeling van dingen, en door hormonen reageer ik hier anders op dan dat ik normaal gesproken gedaan zou hebben. Ik kon om die reden ook geen borstvoeding geven bij mijn tweede en nu derde omdat ik door de hormonen die dan vrij kwamen enorm down en depressief werd, kwam volgens de verloskundige vaker voor.

Als ik het goed begrijp is het dus een soort loterij wie ik daar voor mijn neus krijg. Ik ben nog helemaal niet bij het uwv geweest overigens omdat mijn werkgever mij daar dus niet ziek gemeld heeft.
De BA heeft overigens in het rapport gezet dat mijn werkgever een boete krijgt als ze me nu nog ziekmelden dus ik vermoed dat werkgever er ook niet om staat te springen.

HA heeft wel aangegeven idd een verklaring af te willen geven dat het zwangerschaps/hormoon gerelateerd is. (Iemand vroeg dit)
Het oordeel van de BA heeft niets te maken met de start van het verzuim, wel met de invulling en duur van het verzuim.
Alle reacties Link kopieren
blond09 schreef:
19-04-2018 11:14
De BA heeft overigens in het rapport gezet dat mijn werkgever een boete krijgt als ze me nu nog ziekmelden dus ik vermoed dat werkgever er ook niet om staat te springen.

HA heeft wel aangegeven idd een verklaring af te willen geven dat het zwangerschaps/hormoon gerelateerd is. (Iemand vroeg dit)
Jij bent zwangerschapsgerelateerd ziek, en hebt op basis daarvan recht op loondoorbetaling. Hoe jouw werkgever dat wel of niet met het UWV wenst te regelen, is hun probleem. Overleg vandaag nog met een jurist voordat je dat gesprek in gaat, want als je het nu niet goed aanpakt, dan kost jou dat dus 400 euro per maand.
blond09 schreef:
19-04-2018 10:47
Wil morgen graag goed beslagen ten ijs komen en via Google word ik niet veel wijzer.
Als je rechtsbijstand hebt kan je ze gewoon even bellen om advies te vragen. Dan leg je de situatie uit en vraag je wat je morgen het beste wel/niet kan zeggen. Dan weet de werkgever niet dat je juridische hulp hebt (als je dat nog wat te heftig over vindt komen), maar heb jij wel alle info.
Alle reacties Link kopieren
Tegenover die boete staat dan wel weer dat je werkgever je verzuim voor de volle 100% vergoed krijgt van het UWV bij zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik kan me voorstellen dat dat al snel die boete overstijgt.
Met Nummer*Zoveel eens dat overleg met een jurist nuttig/nodig is voordat je je werkgever spreekt.
Konijntje999 schreef:
19-04-2018 11:50
Als je rechtsbijstand hebt kan je ze gewoon even bellen om advies te vragen. Dan leg je de situatie uit en vraag je wat je morgen het beste wel/niet kan zeggen. Dan weet de werkgever niet dat je juridische hulp hebt (als je dat nog wat te heftig over vindt komen), maar heb jij wel alle info.
Dit! Dan kom je pas goed beslagen ten ijs. En weet je ook wat je wel/niet moet zeggen of moet doen. Ik was heel blij dat ik bij een (overigens niet zwangerschap gerelateerd) ziekmelding goed voorbereid was. Anders had ik me zo laten ompraten.
Goed te lezen dit! Was al een beetje bang dat ik het bij het foute eind had. Ik ga vanmiddag nog even mijn rechtsbijstand bellen voor advies maar aan jullie reacties heb ik al erg veel.

Dank jullie wel!
Nummer*Zoveel schreef:
19-04-2018 11:44
Jij bent zwangerschapsgerelateerd ziek, en hebt op basis daarvan recht op loondoorbetaling. Hoe jouw werkgever dat wel of niet met het UWV wenst te regelen, is hun probleem. Overleg vandaag nog met een jurist voordat je dat gesprek in gaat, want als je het nu niet goed aanpakt, dan kost jou dat dus 400 euro per maand.
Ja dat is dus een beetje de vraag: mijn HA geeft aan zwangerschapsgerelateerd en door hormonen. BA geeft aan ook zwangerschapsgerelateerd maar omdat werkgever je nog niet ziek heeft gemeld kan het zijn dat uwv het niet accepteerd. Werkgever geeft aan uwv accepteerd dit niet als zwangerschapsgerelateerd dus niet ziek gemeld bij uwv terwijl dus BA zegt niet accepteren komt niet doordat het niet zwangerschapsgerelateerd is maar doordat ze te lang gewacht hebben.
Alle reacties Link kopieren
UWV zal het rapport bij je bedrijfsarts opvragen ( de verzekeringsarts bij het UWV dan ) en met de verklaring van je HA erbij sta je wel sterk hier in aangezien je op 2 verschillende tijden de zelde diagnose hebt gekregen.

Ik ben nu ook met terugwerkende kracht voor 50% ziek ( ook zwangerschap gerelateerd ) dit had mijn werkgever ook niet gemeld ik heb dit ook via het UWV afgedwongen aangezien mijn contract afloop en dus ziek uit dienst ga

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven