Werk & Studie alle pijlers

Voor jezelf beginnen vanuit een uitkering

21-04-2018 12:03 67 berichten
Beste allen,

Een paar weken geleden een topic geopend over werk/verhuizen. Veel tips meegekregen. Maar ondertussen heb ik nog steeds geen werk. Morgen gesprek bij een museum om vrijwilligerswerk te gaan doen en dinsdag spullen ophalen om taalmaatje te worden.

Als ik een aantal topics doorlees over werk zoeken/vinden/houden, lijkt het wel alsof werk vinden appeltje-eitje is. Mijn ervaring is helaas anders. Ik solliciteer inmiddels op van alles en nog wat, maar krijg toch steeds negatief antwoord. Ik weet het dus even niet meer....

Dus nu toch maar een teentje in het water gestoken om te kijken of het eventueel zou lukken om voor mezelf te beginnen, vanuit de WW. Ik moet mezelf bedruipen, dus financieel vind ik het nogal een dingetje en heel spannend. Heeft iemand in een soortgelijke situatie (alleenstaand, zonder kinderen) de sprong gewaagd? En voor welke optie heb je toen gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan contact moet opnemen met het UWV. Die moeten hier toestemming voor geven.
In welke branche? Het scheelt nogal qua benodigde investering om te beginnen. Als je lage opstartkosten hebt is de overweging anders.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 12:32
0.75% gewijzigd
@ Onbevangen: uiteraard moet het UWV toestemming geven. Zelfs mijn vorige werkgever moet akkoord gaan, aangezien ik uit het onderwijs kom. Dat was dan ook niet mijn vraag. Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die deze sprong hebben gewaagd.

@Erizon: Ik heb lage opstartkosten, althans, met dat wat ik nu voor ogen heb. Ik wil als freelancer aan de slag met vertaling, taalcursus, redigeren, alles wat een beetje in de taalhoek mogelijk is.
Je kunt vanuit UWV ook begeleiding krijgen als je vanuit ww voor jezelf start.
@Pippelotta: dat weet ik allemaal, ik ben enkel op zoek naar ervaringen van mensen die wellicht deze sprong ook gewaagd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er heel goed over nadenken!

Je kunt startkapitaal krijgen van UWV. Maar besef dat ook als je bedrijfje niet goed loopt, je die lening moet terugbetalen. Daarnaast worden de uren die je in het bedrijf stopt ook gekort op je uitkering.

Zou er alleen aan beginnen als je denkt een goede kans te maken. Heb je al een idee welke richting je op Wil?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man, niet alleenstaand zonder kinderen. Maar nu 4 jaar verder wil hij niet meer terug en verdient erg goed. Hij doet ongeveer hetzelfde als jij, eindredactie webredactie en soms een artikel schrijven.

Het UWV was zeer meewerkend en ondersteunend hierin.
louti schreef:
21-04-2018 12:26
Ik zou er heel goed over nadenken!

Je kunt startkapitaal krijgen van UWV. Maar besef dat ook als je bedrijfje niet goed loopt, je die lening moet terugbetalen. Daarnaast worden de uren die je in het bedrijf stopt ook gekort op je uitkering.

Zou er alleen aan beginnen als je denkt een goede kans te maken. Heb je al een idee welke richting je op Wil?
Er goed over nadenken doe ik zeker! Het is iets wat eigenlijk al jaren door mijn hoofd speelt, hoewel niet altijd in de taalhoek. Alleen nooit gedaan, veiligheid van een vast contract, goed salaris e.d. Dat is er nu allemaal niet meer, behalve dan de zekerheid van een uitkering en dat is nou ook niet alles.

Ik heb het meeste al onderzocht, ik zou zo kunnen beginnen bij wijze van spreken. Ik wil graag richting eindredactie, redigeren, vertalen en eventueel misschien teksten schrijven. Maar ik vind het echt doodeng, juist omdat het financieel flinke consequenties kan hebben of heeft. Daarom zoek ik ervaringen... Hart onder de riem, waarschuwingen, tips, trucs enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die al 20 jaar vertaler is en er een prima boterham mee verdient. Hij heeft zijn vaste klanten en doet wel vaak (naar mijn mening) saaie dingen. Handleidingen van medische apparatuur enzo.

Ook is hij altijd alleen thuis overdag, want hij werkt vanuit huis. Hij heeft wel net een paar maanden vanuit het buitenland kunnen werken, gecombineerd met een lange vakantie.

Vroeger moest hij nog wel acquisitie doen. Tegenwoordig mailen ze hem met klussen.
Hecamel schreef:
21-04-2018 12:26
Mijn man, niet alleenstaand zonder kinderen. Maar nu 4 jaar verder wil hij niet meer terug en verdient erg goed. Hij doet ongeveer hetzelfde als jij, eindredactie webredactie en soms een artikel schrijven.

Het UWV was zeer meewerkend en ondersteunend hierin.
Dat biedt hoop en perspectief! In welke zin was het UWV meewerkend? Ik geloof namelijk dat ik niet eens zozeer van het UWV afhankelijk ben, als wel van mijn vorige werkgever. Ik was voorheen werkzaam in het onderwijs en dan gaat het allemaal een beetje anders dan bij een 'reguliere uitkering'.
Alle reacties Link kopieren
Je zit nu nog even veilig. Uwv kort wat je verdient, maar als je niks verdient krijg je gewoon ww. Gewoon beginnen dus! Solliciteren/ acquisitie doen zit ook weinig verschil tussen.
Dropdrop schreef:
21-04-2018 12:32
Ik ken iemand die al 20 jaar vertaler is en er een prima boterham mee verdient. Hij heeft zijn vaste klanten en doet wel vaak (naar mijn mening) saaie dingen. Handleidingen van medische apparatuur enzo.

Ook is hij altijd alleen thuis overdag, want hij werkt vanuit huis. Hij heeft wel net een paar maanden vanuit het buitenland kunnen werken, gecombineerd met een lange vakantie.

Vroeger moest hij nog wel acquisitie doen. Tegenwoordig mailen ze hem met klussen.
Ik ben bang dat ik nog wel even aan acquisitie moet doen, vermoed dat ik niet ineens mijn mailbox vol heb zitten met opdrachten. Was het maar zo'n feest, haha! En vertalen kan inderdaad saai zijn, maar dat weet je als je aan de opleiding begint. Het is niet voor iedereen weggelegd om mooie romans te mogen vertalen. Helaas... Want dat zou ik echt het allerliefst willen doen. Combinatie van mijn eigen passie voor lezen en taal.
Dropdrop schreef:
21-04-2018 12:34
Je zit nu nog even veilig. Uwv kort wat je verdient, maar als je niks verdient krijg je gewoon ww. Gewoon beginnen dus! Solliciteren/ acquisitie doen zit ook weinig verschil tussen.
Foutje, zie reactie hieronder
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 12:41
43.16% gewijzigd
Lily1504 schreef:
21-04-2018 12:38
Dat is dus niet helemaal waar. Het rare is dat wanneer ik bijvoorbeeld nu een baan zou aannemen van 20 uur i.p.v. 32 uur, wordt mijn uitkering aangevuld. Wanneer je als freelancer begint, bepaalt het UWV een dagloon en dat trekken ze van je uitkering af. En dat wordt ook niet meer bijgesteld, ook al heb je geen enkele klant meer. Dat maakt het dan ook extra spannend. Vooral omdat ik van mezelf afhankelijk ben.
Ik weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn maar ik ben in 2010 met behoud van uitkering (6 maanden) mijn eigen onderneming begonnen.
Mijn werk was seizoensgebonden en pas na 6 maanden genereerde het bedrijf inkomsten.
2 jaar later kreeg ik de rekening van het UWV: alle 6 maanden terugbetalen per direct!! Ondanks dat het bedrijf aardig liep, was deze kostenpost van ca. € 9.000,- echt niet op te brengen. Ik heb een lening moeten nemen om dit te kunnen betalen.
Kijk dus uit wat je doet!
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
21-04-2018 12:39
Een dagloon als zelfstandig ondernemer? Vreemd. Juist het kenmerk daarvan is toch dat het aantal uren dat je werkt behoorlijk kan fluctueren.
Maar goed, het is nog steeds een relatief goed uitgangspunt; het is niet zo dat je een vaste baan opzegt met alle risico’s van dien.
Ik ben zelf al jaren freelance (eind)redacteur en vertaler, en hoewel ik er echt niet rijk van word, gaat het goed. Houd er wel rekening mee dat de uitgeefwereld een klein wereldje is (de meeste opdrachten komen uit mijn eigen netwerk), en dat het lastig kan zijn om ertussen te komen. Bovendien zijn er veel ontslagen gevallen bij uitgeverijen de laatste jaren, waarvan een vrij groot deel nu concurrent-freelancer is.
dg2015 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 12:53
0.13% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Hier een goede webinar over eigen bedrijf starten vanuit de ww.

Er staan nog meer handige webinars, en andere info.

https://www.ondernemersplein.nl/onlinel ... uitkering/

Netwerken is heel belangrijk, heb je al gesprekken gehad met mensen die doen wat jij wil gaan doen? Heeft jouw begeleider vanuit je vorige werkgever een netwerk waar je goede contacten op kunt doen? Etc. etc.

Ik zit in hetzelfde schuitje overigens. Wil ook, samen met iemand anders, voor onszelf beginnen. Maar hopelijk toch ook binnenkort een kleine baan ergens, zodat er enige financiele zekerheid is, tenminste de eerste tijd.
DG2015 schreef:
21-04-2018 12:49
Een dagloon als zelfstandig ondernemer? Vreemd. Juist het kenmerk daarvan is toch dat het aantal uren dat je werkt behoorlijk kan fluctueren.
Maar goed, het is nog steeds een relatief goed uitgangspunt; het is niet zo dat je een vaste baan opzegt met alle risico’s van dien.
Ik ben zelf al jaren freelance (eind)redacteur en vertaler, en hoewel ik er echt niet rijk van word, gaat het goed. Houd er wel rekening mee dat de uitgeefwereld een klein wereldje is (de meeste opdrachten komen uit mijn eigen netwerk), en dat het lastig kan zijn om ertussen te komen. Bovendien zijn er veel ontslagen gevallen bij uitgeverijen de laatste jaren, waarvan een vrij groot deel nu concurrent-freelancer is.
WW-uitkering gaat blijvend omlaag
Over een periode van 4 weken kijken wij naar het gemiddelde aantal uren dat u aan uw eigen bedrijf besteedt. Deze 4 weken zijn gelijk aan de periode waarover u uw WW-uitkering krijgt. Het gemiddelde aantal uren dat u werkt, wordt definitief van uw WW-uitkering afgehaald. Werkt u in de periode daarna minder uren als zelfstandige? Dan gaat uw uitkering niet omhoog.

Voorbeeld: uitkering gaat blijvend omlaag
Werkt u in een periode van 4 weken gemiddeld 15 uur per week als zelfstandige? Dan draagt u vanaf dat moment voor 15 uur het ondernemersrisico. U krijgt voor die uren geen WW-uitkering meer. Werkt u in de week daarna maar 10 uur als zelfstandige, dan gaat uw uitkering niet omhoog. U krijgt dus blijvend minder uitkering. Houd er rekening mee dat uw uren snel kunnen oplopen en uw WW-uitkering dus ook snel lager wordt.

En voor deze berekening wordt dus het dagloon gebruikt.

Bron: UWV

Ik realiseer me dat het lastig is, maar een reguliere baan vinden gaat momenteel ook niet naar wens. Dus ik ben aan het onderzoeken wat alternatieven zijn.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 13:01
Reden: aanvulling
1.56% gewijzigd
Ken verscheidene mensen die het gedaan hebben vanuit ww. Sommigen succesvol, anderen niet. Mi erg afhankelijk van inzicht, inzet, markt etc.
Head schreef:
21-04-2018 12:52
Hier een goede webinar over eigen bedrijf starten vanuit de ww.

Er staan nog meer handige webinars, en andere info.

https://www.ondernemersplein.nl/onlinel ... uitkering/

Netwerken is heel belangrijk, heb je al gesprekken gehad met mensen die doen wat jij wil gaan doen? Heeft jouw begeleider vanuit je vorige werkgever een netwerk waar je goede contacten op kunt doen? Etc. etc.

Ik zit in hetzelfde schuitje overigens. Wil ook, samen met iemand anders, voor onszelf beginnen. Maar hopelijk toch ook binnenkort een kleine baan ergens, zodat er enige financiele zekerheid is, tenminste de eerste tijd.
Bedankt! Heel veel succes met het opstarten van jullie bedrijfje. Ik zat er ook aan te denken om er eerst een kleine baan naast te nemen/zoeken, maar dat is me tot op heden helaas nog niet gelukt. Zou de zaken namelijk wel wat makkelijker maken....

Ik heb netwerkgesprekken gehad inmiddels. Ik werkte hiervoor in het voortgezet onderwijs, dus zij zullen vast contacten hebben met uitgevers o.i.d. Ik heb binnenkort een gesprek met P&O, dus zal eens een balletje opgooien.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 13:05
Reden: aanvulling
11.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In de markt die jij op het oog hebt raad ik het je af. Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en bij de mainstreamteksten is er ongelooflijk veel concurrentie. Ga maar eens rekenen hoeveel woorden a 4 cent per woord je moet schrijven of vertalen om je huur te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, zit in een vergelijkbare situatie.
montblanc schreef:
21-04-2018 13:21
In de markt die jij op het oog hebt raad ik het je af. Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en bij de mainstreamteksten is er ongelooflijk veel concurrentie. Ga maar eens rekenen hoeveel woorden a 4 cent per woord je moet schrijven of vertalen om je huur te betalen.
Ik heb nog meer ideeën, maar hier hoef ik voor nu het minst voor te investeren. Dus ik dacht wellicht ook een lager risico. Maar deze markt gaat het toch worden, hetzij nu of straks. Moeilijk of niet, dit is wat ik wil. Desnoods met een baan ernaast....
Alle reacties Link kopieren
Twe jaar geleden liep mijn tijdelijke contract af. Vanuit ww mijn eigen bedrijf gestart. Situatie is niet vergelijkbaar want heb man en 2 kinderen maar misschien toch interessant.

Ik mocht toen 26 weken proberen, kreeg de helft van de uitkering waar je normaal recht op hebt. Officieel moest ik toestemming vragen voor het starten van de onderneming. Hiervoor moet je een ondernemingsplan opstellen. Pas als dit wordt goedgekeurd mag je naar de kvk voor inschrijving. Deze inschrijving had ik echt nodig want anders kon ik niet aan de slag.

Er is veel aanbod in het werk wat ik doe maar ook veel competitie van collega's, daarom blijf ik mij ontwikkelen in mijn vakgebied en persoonlijkheid. Gelukkig heb ik niet lang zonder opdracht gezeten. Een keer 5 maanden omdat ik later pas kon starten wegens omstandigheden. Als ik terug in loondienst ga is het omdat het financieel zou moeten. Ik geniet enorm van de vrijheid die ik heb. Het is wel hard werken in de zin van naast opdrachten acquisitie en administratie doen. Maar je doet het voor jezelf en dat geeft een geweldig gevoel.

Welke concrete vragen heb je? Ik kan in ieder geval de workshop 'starten onderneming' aanbevelen. Is 50 euro en als je je eigen bedrijf start kan je dit van de belastingen aftrekken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven