Werk & Studie alle pijlers

'Collega' liegt over alles

22-04-2018 15:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik ben heel benieuwd of jullie adviezen hebben mbt de volgende situatie. Vanwege herkenbaarheid moet ik helaas bepaalde details een beetje vaag houden/aanpassen, dus hoop dat mijn verhaal begrijpelijk is. Sorry dat het verhaal zo lang is, en dit is nog maar de samenvatting :( Kan er een boek over schrijven..

Ik ben een aantal jaren werkzaam bij mijn werkgever, A (zo noem ik haar even voor het gemak) was hier eerder vrijwilliger. Vlak voor ik bij mijn werkgever begon is zij daar vertrokken/weggestuurd (details onduidelijk, zie verder verhaal). Ik kende A verder destijds niet goed (kende haar via via, niet via werkgever), behalve dat wij dezelfde interesses hadden. A heeft inmiddels een eigen bedrijf in een andere sector.
Samen met B (ander persoon die verder geen banden heeft met mijn werkgever) ben ik een hobbyproject opgestart (details houd ik even vaag). Dit hobbyproject is gelinkt aan het werk dat ik bij mijn werkgever doe (zelfde doelstelling/werkveld). Omdat het project steeds groeide is A uiteindelijk mee gaan helpen, dit leek mij wel passend omdat zij ook affiniteit met het onderwerp heeft (ze was immers vrijwilliger bij mijn werkgever en vond dit naar eigen zeggen een leuke tijd - inmiddels niet meer :@@: ).
Voor de duidelijkheid; het project staat verder los van mijn werkgever maar we werken wel regelmatig samen, ik mag bijv informatie uit hun bronnen halen etc. De naam van werkgever is hier dus niet 'officieel' aan verbonden. We werken ook met andere organisaties gerelateerd aan het onderwerp. Makkelijk gezegd zijn werkgever en samenwerkingspartners de commerciële kant van onze sector, hobbygroep is de niet-commerciële kant. A, B en ik doen dit in onze vrije tijd naast ons werk.

Het eerste half jaar ging het goed, tot het mij begon op te vallen dat A wel hele sterke verhalen had. Het viel mij op dat zij haar eerdere werkzaamheden bij mijn werkgever erg aandikte. Ze beweerde oa bepaalde taken en verantwoordelijkheden te hebben gehad die simpelweg niet kunnen kloppen. Bij het doorvragen over haar kennis van werkwijzes en protocollen wist ze eigenlijk helemaal niets. Voorbeeld; om bij bepaalde info te komen moet je een toegangscode hebben en die heb je als vrijwilliger niet, dat zij bepaalde dingen kon doen kan dus gewoon niet. Ik had toen nog zo iets van 'ok, misschien gewoon even interessant willen doen, misschien baalt ze dat ze er niet meer werkzaam is'. Ik heb A hier nooit op aangesproken.

Gaandeweg werden A's verhalen over mijn werkgever steeds negatiever, dit ging zover dat zij in bijzijn van andere samenwerkingspartners (zelfde werkveld als mijn werkgever, dus ook samenwerkingspartner van mijn werkgever) met allemaal leugens begon over de onkunde van mijn werkgever. Ik kon dit weerleggen door werkwijzes etc uit te leggen + bewijs hiervan laten zien, waaruit bleek dat haar verhalen onzin waren. Zij had hier verder geen antwoord op, behalve een sarcastische opmerking. Of samenwerkingspartner dit geloofde weet ik niet, de situatie was in ieder geval behoorlijk awkward. Zover ik weet heeft samenwerkingspartner dit nooit met mijn werkgever gedeeld. Inmiddels kwamen er ook (ronduit bizarre) verhalen over mijn collega's (dit alleen tussen mij, A en B ), met hele nare opmerkingen. Ook allemaal dingen die zeker niet kloppen of zwaar aangedikt zijn.

Ik heb haar eens gevraagd hoe zij precies bij werkgever weggegaan is, toen kwam ze met een heel raar verhaal over dat zij was weggestuurd. Uit mijn ervaring met het werken met vrijwilligers bij mijn werkgever kan dit gewoon niet kloppen, heb nog nooit meegemaakt dat vrijwilligers 'ontslagen' worden, vooral niet met de reden die zij noemde. Ik heb erover nagedacht om haar 'ontslag' na te vragen bij collega's die er destijds werkten, maar weet niet zo goed of ik dit moet doen. Ben bang onrust te veroorzaken en om hobbyproject in gevaar te brengen. Heb haar naam wel eens laten vallen bij een collega en benoemt dat ik haar niet zo vertrouw, collega ging hier niet heel erg op in (collega is het type anti-roddelen, dus misschien daarom).

Ik dacht eerst dat A gewoon iets tegen mijn werkgever had maar ook over andere mensen buiten werk en bepaalde situaties heeft zij hele rare verhalen; ook over haar privéleven liegt A constant. Studies die ze niet gedaan heeft, werkervaring die aangedikt is, bekende mensen ze beweert te kennen (en haar niet kennen). Bij doorvragen komt er of een vaag antwoord, of 'valt haar internet weg'. Het valt mij op dat zij nooit precies antwoord geeft op een vraag, maar het heel vaag houdt, zodat ze later kan zeggen 'oh dat bedoelde ik helemaal niet zo', wat ze ook regelmatig doet. Na al die jaren weet ik nog steeds niet wat voor werk ze nou precies doet in haar eigen bedrijf, want als je ernaar vraagt komt er een heel omslachtig antwoord. Het is net Chandler Bing.

Het is mij wel opgevallen dat B alles lijkt te geloven wat A zegt. Ik heb inmiddels ook sterk het vermoeden dat A B flink loopt te manipuleren achter de schermen; als wij overleg plegen via mail of chat verandert B vaak plotseling van mening, toevallig net als A een tijdje online is en in de groepschat niks zegt. A is dan zelf stil en leest mee, terwijl B dan opeens het woord gaat voeren (normaal is A heel spraakzaam, vooral over dingen die haar irriteren). Ik heb erover nagedacht om met B in gesprek te gaan over A, maar ben bang dat zij mij niet gaat geloven. Tegen mij is ze de laatste tijd wat rustiger qua verhalen, omdat ze vermoedelijk wel doorheeft dat ik haar niet geloof. Als ze geen publiek heeft houdt ze op zeg maar.
Ik heb haar gedrag de laatste tijd zoveel mogelijk genegeerd en haar gewoon laten lullen, het gewoon professioneel gehouden; niet ingegaan op privékwesties, gewoon het dagelijkse werk aan het project. Met ons project gaat het verder goed, en daar gaat het mij om. Wat betreft de verhalen over mijn werkgever; ik kan ze elke keer weerleggen, dus ook geprobeerd dat zoveel mogelijk te negeren.

Maar, de druppel was voor mij dat A opeens begon over het commerciëler maken van ons project en 'toevallig' kon zij vanuit haar eigen bedrijf er wel wat mee. Ik wil mij absoluut niet op papier aan haar binden! B vond alles wel heel interessant en is totaal niet wantrouwig. Ik vertrouw A juist voor geen meter.

Ik heb meerdere keren gedacht om te stoppen met het project, maar het is iets wat voor mij heel belangrijk is. Heb op dit moment het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur sta. Als ik mij terugtrek valt daarmee ook de link met mijn werkgever weg. Zonder de link met mijn werkgever heeft het project een veel lagere slagingskans. Ons project helpt veel mensen in onze omgeving, dat zal dan ook wegvallen.

Mijn eerste gedachte is nu om dit met mijn werkgever te gaan bespreken. Ik ben hierin niet bang voor mijn baan, maar wel bang dat werkgever zegt dat hij niks meer met project te maken wil hebben (en daarmee dus het project alsnog faalt). Stel dat werkgever zegt dat hij alleen verder wil als A vertrekt, dan weet ik wel zeker dat zij B zover krijgt te geloven dat werkgever 'wat tegen haar heeft en dit niet aan haar ligt'. Het samenwerken met B gaat daarna lastig worden want A blijft dan achter de schermen zeker een vinger in de pap houden.
Ander idee; haar confronteren waar B bij is.
Nog een ander idee; niets doen en de boot afhouden wat betreft het commerciëler worden.

Ik weet het echt niet meer momenteel..
Zo als ik het lees heb jij dus bijna alle kaarten in handen (je werkgever), dus je kunt in principe alles maken. Ze hebben jou nodig, andersom niet.
Ik zou de confrontatie aangaan waar B bij is en me natuurlijk eerst heel goed voorbereiden op de toestand dat dat gesprek teweeg kan brengen, want je kan er natuurlijk vanuit gaan dat je spoken ziet en dat het allemaal aan jou ligt. Toch zou me dat niet tegenhouden en ik zou er daarmee alles in het werk stellen om A het project uit te zetten en dat is nog aardig uitgedrukt.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
22-04-2018 15:10
Zo als ik het lees heb jij dus bijna alle kaarten in handen (je werkgever), dus je kunt in principe alles maken. Ze hebben jou nodig, andersom niet.
Dat realiseer ik me steeds dus niet goed genoeg :bonk: Snap ook niet waarom ik zo schijterig ben. Zit teveel met t project in mijn hoofd en hoe A B gaat proberen te bespelen. Ze had op den duur B er aardig van overtuigd dat mijn werkgever bagger is, sindsdien houdt B zich over dat onderwerp wat meer in het midden (gezien mijn verhaal met mn bewijzen van toen ze zon bizar verhaal had tegen samenwerkingspartner). Man man, wat een kutsituatie dit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-04-2018 15:12
Ik zou de confrontatie aangaan waar B bij is en me natuurlijk eerst heel goed voorbereiden op de toestand dat dat gesprek teweeg kan brengen, want je kan er natuurlijk vanuit gaan dat je spoken ziet en dat het allemaal aan jou ligt. Toch zou me dat niet tegenhouden en ik zou er daarmee alles in het werk stellen om A het project uit te zetten en dat is nog aardig uitgedrukt.
Ik denk dat het een combi gaat worden van met werkgever praten en daarna met haar en B. Ergens dacht ik nog 'och, ik hou de boot wel af, dan kabbelt het allemaal rustig verder', maar dit kan gewoon niet.
Op dit moment heb jij nog de touwtjes in handen, echter er is iemand bezig jou en je project in een hele nare hoek te zetten. Haar uitspraken kunnen niet en ik begrijp niet dat jij haar hier ruimte voor geeft.
Formaliseer je hobbyproject. Als jouw werkgever je ruimte geeft voor dit project, met gebruik van zijn netwerk, dan levert het hem wss ook iets op. Ga in gesprek, geef aan dat je met een paar lastige punten zit die je zorgen baren. En gezien de fijne samenwerking, de win-win hiervan en je persoonlijke gedrevenheid wil je graag zijn visie en advies.

Op korte termijn: gooi haar uit het project. Onderbouw dit met voorbeelden en feiten, jij kunt aantonen dat ze niet zuiver handelt, dat ze onkundig is en op deze manier een gevaar is voor zowel je project, jouw toekomst bij je werkgever, jouw reputatie enz. Geef ook heel duidelijk aan dat je dit met je huidige werkgever zult bespreken en als ze naar externe partijen uitlatingen doet over jou zoals ze dat ook doet bij je werkgever, dat je hier dan stappen in zult ondernemen.
gucciguilty schreef:
22-04-2018 15:21
Dat realiseer ik me steeds dus niet goed genoeg :bonk: Snap ook niet waarom ik zo schijterig ben. Zit teveel met t project in mijn hoofd en hoe A B gaat proberen te bespelen. Ze had op den duur B er aardig van overtuigd dat mijn werkgever bagger is, sindsdien houdt B zich over dat onderwerp wat meer in het midden (gezien mijn verhaal met mn bewijzen van toen ze zon bizar verhaal had tegen samenwerkingspartner). Man man, wat een kutsituatie dit.
Kun je niet gewoon iets zeggen als 'luister A, ik snap dat jij een mening hebt over mijn werkgever, maar let's face it mijn werkgever is nodig voor dit project, en aan gezien ik voor werkgever werk heb ik geen zin om in loyaliteitsconflict te komen.'
gucciguilty schreef:
22-04-2018 15:22
Ik denk dat het een combi gaat worden van met werkgever praten en daarna met haar en B. Ergens dacht ik nog 'och, ik hou de boot wel af, dan kabbelt het allemaal rustig verder', maar dit kan gewoon niet.
Ik denk dat dit ook aardig kan vreten aan de resultaten van het project, juist omdat er zo gemanipuleerd wordt en ik, voor mezelf sprekend, zou niet meer met mezelf door één deur kunnen in zo'n ongezonde situatie, dus zou daar zo snel mogelijk iets aan doen.

Of je met je werkgever moet gaan praten dat weet jij het beste, ik ken die persoon natuurlijk niet. Jij weet ongeveer wat je daarvan kunt verwachten.
gucciguilty schreef:
22-04-2018 15:21
Dat realiseer ik me steeds dus niet goed genoeg :bonk: Snap ook niet waarom ik zo schijterig ben. Zit teveel met t project in mijn hoofd en hoe A B gaat proberen te bespelen. Ze had op den duur B er aardig van overtuigd dat mijn werkgever bagger is, sindsdien houdt B zich over dat onderwerp wat meer in het midden (gezien mijn verhaal met mn bewijzen van toen ze zon bizar verhaal had tegen samenwerkingspartner). Man man, wat een kutsituatie dit.
Welke afspraken zijn er gemaakt met je werkgever omtrent dit project? Als ik je werkgever was zou ik je hierin beter begeleiden om schade aan mijn eigen toko te voorkomen. Hobby projecten zijn leuk, maar zakelijk gezien kunnen ze het tegenovergestelde opleveren.
Zie dit project als jouw project, jouw bedrijf!
En wat betreft A en B, zoals gezegd, ik zou er zo klaar mee zijn. Beiden aan tafel.
"Beste A en B, gezien mijn ervaringen van de laatste tijd (voorbeelden en bewijsvoering), de negatieve consequenties die dit kan hebben voor werkgever / voor dit project / voor mij (inclusief uitleg) , heb ik besloten om het project te bespreken met werkgever.
Het gedrag en de uitlatingen van A, daar distantieer ik me van en dit houdt in dat ik het project zonder jou zal voortzetten. B wil ik graag uitnodigen om samen met mijn werkgever en mij aan tafel te gaan om de 'route' van het project verder te bespreken."

Tip: zorg ervoor dat er vooraf een document wordt getekend waarin staat dat zij beperkt is in haar uitlatingen naar derden toe, zeker als deze een zakenrelatie met jouw werkgever heeft en zij daar via dit project mee kennis heeft gemaakt.
Het klinkt alsof zij haar eigen zaak op de kaart wil zetten ten koste van dit project en de belangen van de betrokken partijen.
strikjemetstippels schreef:
22-04-2018 15:25
Kun je niet gewoon iets zeggen als 'luister A, ik snap dat jij een mening hebt over mijn werkgever, maar let's face it mijn werkgever is nodig voor dit project, en aan gezien ik voor werkgever werk heb ik geen zin om in loyaliteitsconflict te komen.'
Als A aantoonbare onwaarheden verteld aan de samenwerkingspartners van de werkgevers zou ik geen last hebben van een loyaliteitsconflict hoor. Dit kan niet, punt! Iemands netwerk gebruiken en achter de rug om nare uitlatingen doen is veel meer dan een mening hebben. In mijn optiek zou ik mijn vertrouwen in A volledig kwijt zijn, zou ik er alvast vanuit gaan dat dit project en ik de volgende zijn die worden 'afgezeken'. Ik doe geen zaken en werk niet samen met mensen die de integriteit hebben van een draaideur.
Alle reacties Link kopieren
Nou, twee adviezen: speel open kaart met je werkgever en leg hem de hele situatie voor. En twee: stop de samenwerking met A. Zonder vertrouwen geen samenwerking vind ik. Het zuigt je helemaal leeg qua energie, lijkt me.
Lijkt me een nare situatie!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 15:24
Op dit moment heb jij nog de touwtjes in handen, echter er is iemand bezig jou en je project in een hele nare hoek te zetten. Haar uitspraken kunnen niet en ik begrijp niet dat jij haar hier ruimte voor geeft.
Formaliseer je hobbyproject. Als jouw werkgever je ruimte geeft voor dit project, met gebruik van zijn netwerk, dan levert het hem wss ook iets op. Ga in gesprek, geef aan dat je met een paar lastige punten zit die je zorgen baren. En gezien de fijne samenwerking, de win-win hiervan en je persoonlijke gedrevenheid wil je graag zijn visie en advies.

Op korte termijn: gooi haar uit het project. Onderbouw dit met voorbeelden en feiten, jij kunt aantonen dat ze niet zuiver handelt, dat ze onkundig is en op deze manier een gevaar is voor zowel je project, jouw toekomst bij je werkgever, jouw reputatie enz. Geef ook heel duidelijk aan dat je dit met je huidige werkgever zult bespreken en als ze naar externe partijen uitlatingen doet over jou zoals ze dat ook doet bij je werkgever, dat je hier dan stappen in zult ondernemen.
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 15:38
Welke afspraken zijn er gemaakt met je werkgever omtrent dit project? Als ik je werkgever was zou ik je hierin beter begeleiden om schade aan mijn eigen toko te voorkomen. Hobby projecten zijn leuk, maar zakelijk gezien kunnen ze het tegenovergestelde opleveren.
Zie dit project als jouw project, jouw bedrijf!
En wat betreft A en B, zoals gezegd, ik zou er zo klaar mee zijn. Beiden aan tafel.
"Beste A en B, gezien mijn ervaringen van de laatste tijd (voorbeelden en bewijsvoering), de negatieve consequenties die dit kan hebben voor werkgever / voor dit project / voor mij (inclusief uitleg) , heb ik besloten om het project te bespreken met werkgever.
Het gedrag en de uitlatingen van A, daar distantieer ik me van en dit houdt in dat ik het project zonder jou zal voortzetten. B wil ik graag uitnodigen om samen met mijn werkgever en mij aan tafel te gaan om de 'route' van het project verder te bespreken."

Tip: zorg ervoor dat er vooraf een document wordt getekend waarin staat dat zij beperkt is in haar uitlatingen naar derden toe, zeker als deze een zakenrelatie met jouw werkgever heeft en zij daar via dit project mee kennis heeft gemaakt.
Het klinkt alsof zij haar eigen zaak op de kaart wil zetten ten koste van dit project en de belangen van de betrokken partijen.
Ik reageer even op jullie beiden tegelijk; kan helaas niet uitleggen hoe de constructie met mijn werkgever precies in elkaar zit qua samenwerking (vanwege herkenbaarheid), maar in de praktijk heeft de werkgever niks te zeggen over wat wij in ons project doen. Bepaalde informatie die wij gebruiken staat openbaar, dat delen wij, ik vul dit aan met dingen die ik weet vanuit de werkgever en krijg hierbij ook informatie van collega's. Het is wel iets wat heel handig voor de werkgever is (sorry, maak het nu nog vager) en de werkgever heeft er zeker profijt van. Maar zijn naam staat niet publiekelijk op onze website zeg maar, hij staat ook niet aangemerkt als sponsor/samenwerkingspartner oid. Is meer achter de schermen.

Wat betreft haar eruitgooien; graag! helaas is het probleem dus B, die wordt aan alle kanten gemanipuleerd door A. Stel dat ik zeg 'werkgever wil niet meer samenwerken als A erbij blijft', dan zal het me niet eens verbazen als B recalcitrant zegt 'oh dan redden we het wel zonder werkgever'. A probeert aan alle kanten werkgever neer te zetten als onbetrouwbaar en achter de ellebogen en B ging hier eerder in mee. Sinds ik met wat bewijzen ben gaan gooien is ze meer op de vlakte. Maar ik denk als ze voor het blok gezet gaat worden ze juist de kant van A kiest, want werkgever die druk zet past precies in het plaatje wat A heeft geschetst. Ik heb niet de macht om A er zelfstandig uit te gooien zeg maar. We zijn geen stichting en we werken ook niet samen op papier, is echt een hobbyproject.

Wat betreft het dikgedrukte; dat was dus ook mijn eerste gevoel. Wij hebben een groot bereik en zij is niet zo succesvol als zij doet voorkomen. Ons bereik gebruiken voor haar bedrijf is ook zeker haar doel.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-04-2018 15:42
Als A aantoonbare onwaarheden verteld aan de samenwerkingspartners van de werkgevers zou ik geen last hebben van een loyaliteitsconflict hoor. Dit kan niet, punt! Iemands netwerk gebruiken en achter de rug om nare uitlatingen doen is veel meer dan een mening hebben. In mijn optiek zou ik mijn vertrouwen in A volledig kwijt zijn, zou ik er alvast vanuit gaan dat dit project en ik de volgende zijn die worden 'afgezeken'. Ik doe geen zaken en werk niet samen met mensen die de integriteit hebben van een draaideur.
Ik durf er mijn linkervoet om te verwedden dat ze dat allang doet en/of naar de buitenwereld doet alsof dit project haar ding is en wij haar domme hulpjes zijn. Want hoe ze soms over anderen praat.. wauw.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
22-04-2018 15:50
Nou, twee adviezen: speel open kaart met je werkgever en leg hem de hele situatie voor. En twee: stop de samenwerking met A. Zonder vertrouwen geen samenwerking vind ik. Het zuigt je helemaal leeg qua energie, lijkt me.
Lijkt me een nare situatie!
Nou inderdaad.. Het nare is dat dit een project is met een supergoede doelstelling, we helpen zoveel mensen.. maar wat er dan achter de schermen gebeurd..
Alle reacties Link kopieren
Als je zo bang bent dat B met A meegaat in de mening over je werkgever zou ik aangeven van oke als A niet wilt stoppen dan stopt mijn werkgever en ik er mee grote kans dat ze ook wel inziet dat het project geen overlevingskans dan heeft en anders dood laten bloeden en na een tijdje met andere mensen ( en nu duidelijke afspraken op papier enzo ) een soortgelijk project op starten
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
22-04-2018 16:37
Als je zo bang bent dat B met A meegaat in de mening over je werkgever zou ik aangeven van oke als A niet wilt stoppen dan stopt mijn werkgever en ik er mee grote kans dat ze ook wel inziet dat het project geen overlevingskans dan heeft en anders dood laten bloeden en na een tijdje met andere mensen ( en nu duidelijke afspraken op papier enzo ) een soortgelijk project op starten
Dan zou ik, als ik TO was, toch echt vastgelegd willen hebben dat het mijn project was. Anders krijg je straks de situatie dat A en B of A met iemand anders het project doorstart en mij ervan beschuldig dat ik hun idee gejat heb.

Dit had je eigenlijk al veel eerder moeten doen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
gucciguilty schreef:
22-04-2018 16:20
Ik reageer even op jullie beiden tegelijk; kan helaas niet uitleggen hoe de constructie met mijn werkgever precies in elkaar zit qua samenwerking (vanwege herkenbaarheid), maar in de praktijk heeft de werkgever niks te zeggen over wat wij in ons project doen. Bepaalde informatie die wij gebruiken staat openbaar, dat delen wij, ik vul dit aan met dingen die ik weet vanuit de werkgever en krijg hierbij ook informatie van collega's. Het is wel iets wat heel handig voor de werkgever is (sorry, maak het nu nog vager) en de werkgever heeft er zeker profijt van. Maar zijn naam staat niet publiekelijk op onze website zeg maar, hij staat ook niet aangemerkt als sponsor/samenwerkingspartner oid. Is meer achter de schermen.

Wat betreft haar eruitgooien; graag! helaas is het probleem dus B, die wordt aan alle kanten gemanipuleerd door A. Stel dat ik zeg 'werkgever wil niet meer samenwerken als A erbij blijft', dan zal het me niet eens verbazen als B recalcitrant zegt 'oh dan redden we het wel zonder werkgever'. A probeert aan alle kanten werkgever neer te zetten als onbetrouwbaar en achter de ellebogen en B ging hier eerder in mee. Sinds ik met wat bewijzen ben gaan gooien is ze meer op de vlakte. Maar ik denk als ze voor het blok gezet gaat worden ze juist de kant van A kiest, want werkgever die druk zet past precies in het plaatje wat A heeft geschetst. Ik heb niet de macht om A er zelfstandig uit te gooien zeg maar. We zijn geen stichting en we werken ook niet samen op papier, is echt een hobbyproject.

Wat betreft het dikgedrukte; dat was dus ook mijn eerste gevoel. Wij hebben een groot bereik en zij is niet zo succesvol als zij doet voorkomen. Ons bereik gebruiken voor haar bedrijf is ook zeker haar doel.
Ik ben toch echt 1 persoon hoor :P
Even samenvattend om na te gaan of ik je begrijp (want volgens mij maak je het niet vager hoor):
Jij werkt voor X, deze heeft commerciële doelstellingen. Jij bent in het verlengde hiervan je hobby meer gaan uitoefenen. Zelfde doelstellingen, maar dan zonder winstbejag. X heeft een soort van kennisbank die je mag delen. Daarnaast mag je gebruik maken van het netwerk. Dit netwerk steunt achter de schermen.
De twee mensen die jou zijn komen helpen met het project zijn nu onbetrouwbaar. A omdat ze openlijk negatieve uitlatingen doen die op onwaarheden berusten, B die zonder nadenken hierin meegaat.
De gevolgen hiervan kunnen gewoonweg heel naar zijn, voor alle betrokkenen.

Haar eruit gooien is alleen in jouw hoofd een probleem. Je ziet nu alleen niet hoe je dat kunt doen. Daarnaast laat je je belemmeren door de aanname dat B dus ook moeilijk gaat doen.
Nogmaals: ga aan tafel met je werkgever en geef bovenstaand aan. Leg uit dat je de risico's ziet en dat je zowel je project als je werk zeer waardeert. Vraag om zakelijke input. Bij mensen die hobbymatig iets opstarten en niet gewend zijn om door een zakelijke bril te kijken, komt dit vaker voor en het zou zonde zijn als het project stuk gaat hierdoor Zeker omdat je er mensen mee helpt en het onbaatzuchtig doet.
Hoe kun je zaken vastleggen zodat a. het project weer echt van jou wordt (eventueel middels inschrijving KvK, formaliseren door een officieel samenwerkingsverband (op papier) aan te gaan met werkgever en er zullen nog veel mogelijkheden zijn). En b. jij meer mogelijkheden creëert om je project weg te zetten en het rendement voor je werkgever en zijn netwerk groter te maken. Een succesvol hobbymatig project kan ook voor jouw eigen CV een grote meerwaarde hebben.

Stop met het zien als een hobby en begin met het project te zien als een bedrijf. Je geeft nl. aan dat je daar deels mee bezig bent (missie, visie, doelstellingen, samenwerkingspartners). M.i. horen daar ook zaken als een strategie, werkafspraken, procedures, eindverantwoordelijkheid, communicatie, systemen, doelgroepbeschrijving etc. bij.

En eerlijk, ik begrijp oprecht niet waarom je haar er niet zelfstandig uit kan zetten. Een keer heel duidelijk maken dat zij het project in de gevarenzone zet, dat haar manier van aanpak onprofessioneel is en ten koste gaat van professionele zakenrelaties en jouw naam en dat je verwacht dat ze de eer aan zichzelf houdt en opstapt of dat je zelf stappen gaat ondernemen.
Heb je bewijsvoering dat jij dit project begonnen bent?
En anders wil ik je best een training "hoe manipuleer ik haar dat ze met alle plezier uit zichzelf opstapt en het nooit en te nimmer in haar hoofd zal halen om mij, mijn werkgever, het project of andere samenwerkingspartners schade toe te brengen".
Oftewel simpel gezegd: laat haar haar eigen graf graven, diep en snel.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die liegt vertrouwt z'n omgeving niet. Verder niet gelezen. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt veel te veel geduld met die mensen. A moet gewoon opzouten, want haar gedrag geeft zo'n negatieve ondertoon aan dit project. Confronteer haar maar eens er mee.
In hoeverre heb jij B nodig voor het project? Als je in gesprek gaat met B, heb je dan genoeg materiaal om haar te laten inzien dat A het project in gevaar brengt? Kun je evt het ultimatum stellen dat jij niet doorgaat met het project als A erbij betrokken blijft, omdat het jouw werkgever en jouzelf schade aan gaat doen? Heb je enig idee wat dat ultimatum gaat doen met B?
Zoals ik lees:
Je doet samen met B een mooi project, vrijwillig, waar je veel mensen mee helpt.
1 persoon lijkt psycho en heeft drogredenen/eigenbelang om haar eigen vage bedrijf aan werk te helpen en heeft zich hiertussen gewrongen.
Persoon a moet dus weg.
Je kunt je vermoedens rustig met je collega bespreken, sterker nog, je vermoedens zijn zo ernstig dat je wel moet.
Ik zou me hierbij focussen op de onrealistische verhalen rond je werkgever van a, haar negativiteit over de samenwerking en het belang van deze werkgever voor je project.
Is collega b hier niet gevoelig voor dan ben ik tegenwoordig zo dat ik er geen energie meer in zou steken. Met iemand zonder mensenkennis en zo'n verkeerd afgesteld moreel kompas kun je geen succes boeken.
Het gaat niet om leugenachtige vrijwilliger a, maar om b. Haar onduidelijke gedrag is niet collegiaal en getuigt van weinig beoordelingsvermogen.
RUN, Forrest, RUN!

Ik had ook zo'n collega. Daar komt alleen maar ellende van. Ik zou de samenwerking stoppen. Valt me nog mee dat ze niet P. heet.
Alle reacties Link kopieren
Project claimen als jouw project, inderdaad door inschrijving KvK of iets anders. Daarna A eruit. En als B lastig doet, B er ook uit. Jammer, maar helaas. Er zijn andere mensen die kunnen meewerken, waar je een prettige, professionele samenwerking kunt hebben. Dat is duidelijk A niet, en misschien B ook niet (want die kun je niet helemaal vertrouwen, je denkt dat ze haar oren naar A laat hangen).

Neem je project serieus en kom op voor je project.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven