Werk & Studie
alle pijlers
Minder verdienen vs verder reizen
zondag 22 april 2018 21:58
Benieuwd naar meningen van mensen die ervaring hebben met veel reizen voor het werk.
Kort de situatie : mijn werk wordt verplaatst van mijn woonplaats naar een andere stad. Daarnaast moet ik vaker naar ons hoofdkantoor.
Nu fiets ik elke dag binnen 15 minuten naar kantoor. In de nieuwe situatie is het 1 uur en 15 minuten enkele reis van deur tot deur (fiets + ov) van maandag tm woensdag. Donderdag een dienstreis van 2,5 uur enkele reis (die dag is betaald maar ik moet wel om 05.30 weg en ben 12 uur van huis) en op vrijdag werk ik nog in mijn woonplaats.
Ik vind mij werk erg leuk en het salaris is riant. Het gaat echter wel veranderen en ik weet niet of het dan nog zo leuk is. Dat is een gok.
Alternatief : een andere baan in mijn woonplaats. Ik verdien dan 350 euro per maand netto minder. En krijg een jaarcontract. Het werk is leuk. De secundaire arbeidsvoorwaarden een stuk minder.
Voor beiden is veel te zeggen.
Ik moet binnen een week kiezen. Als ik nu weg ga bij mij huidige werk krijg ik een behoorlijke oprotpremie mee. Dus even een paar maanden aanzien is geen optie.
Er is geen fout besluit. Maar ik ben benieuwd naar wat mensen die veel woon-werk verkeer hebben hiervan vinden.
Kort de situatie : mijn werk wordt verplaatst van mijn woonplaats naar een andere stad. Daarnaast moet ik vaker naar ons hoofdkantoor.
Nu fiets ik elke dag binnen 15 minuten naar kantoor. In de nieuwe situatie is het 1 uur en 15 minuten enkele reis van deur tot deur (fiets + ov) van maandag tm woensdag. Donderdag een dienstreis van 2,5 uur enkele reis (die dag is betaald maar ik moet wel om 05.30 weg en ben 12 uur van huis) en op vrijdag werk ik nog in mijn woonplaats.
Ik vind mij werk erg leuk en het salaris is riant. Het gaat echter wel veranderen en ik weet niet of het dan nog zo leuk is. Dat is een gok.
Alternatief : een andere baan in mijn woonplaats. Ik verdien dan 350 euro per maand netto minder. En krijg een jaarcontract. Het werk is leuk. De secundaire arbeidsvoorwaarden een stuk minder.
Voor beiden is veel te zeggen.
Ik moet binnen een week kiezen. Als ik nu weg ga bij mij huidige werk krijg ik een behoorlijke oprotpremie mee. Dus even een paar maanden aanzien is geen optie.
Er is geen fout besluit. Maar ik ben benieuwd naar wat mensen die veel woon-werk verkeer hebben hiervan vinden.
zondag 22 april 2018 22:11
Waarom zou je riante salaris bij je huidige werk veranderen?
En als dat lager wordt, hoeveel zou het verschil dan zijn ipv 350?
Kun je met 350 minder netto ook rondkomen?
Die nieuwe baan, het werk is leuk schrijf je. Ik vind zelf mijn tijd kostbaar dus zou ik belangrijk vinden mijn reistijd is 45 minuten, 4 dagen per week waarvan 1 thuiswerkdag.
Vooral als je 5 dagen werkt zoals ik nu lees, is het pittig vind ik. Het zou anders zijn als je slechts 3 dagen werkt waarvan bijv. 2 met een langere reistijd. 12uur van huis is lang hoor!
Dus als t werk inhoudelijk bevalt zou ik voor die andere baan gaan. Evt onderhandelen bij tevredenheid en contractverlenging dan ook salaris 100 of 150 euro verhogen.
En als dat lager wordt, hoeveel zou het verschil dan zijn ipv 350?
Kun je met 350 minder netto ook rondkomen?
Die nieuwe baan, het werk is leuk schrijf je. Ik vind zelf mijn tijd kostbaar dus zou ik belangrijk vinden mijn reistijd is 45 minuten, 4 dagen per week waarvan 1 thuiswerkdag.
Vooral als je 5 dagen werkt zoals ik nu lees, is het pittig vind ik. Het zou anders zijn als je slechts 3 dagen werkt waarvan bijv. 2 met een langere reistijd. 12uur van huis is lang hoor!
Dus als t werk inhoudelijk bevalt zou ik voor die andere baan gaan. Evt onderhandelen bij tevredenheid en contractverlenging dan ook salaris 100 of 150 euro verhogen.
koekie1980 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 22:15
32.91% gewijzigd
zondag 22 april 2018 22:14
Ik tel mijn reisuren op bij mijn werkuren en kijk dan wat mijn uursalaris ongeveer is. Dat neem ik mee als ik een andere baan overweeg. Als de reistijd langer is, dan wil ik voor die kantooruren dus meer betaald worden, is de reistijd korter, dan kan ik daar weer wat voor inleveren.
Dus als jij dagelijks gemiddeld 2,5 uur reistijd hebt op 40 uur werken, dan ben je effectief 40+12,5 = 52,5 uur met werk bezig.
Als je naar 15 minuten per dag gaat, dan ben je effectief 41,5 uur met werk bezig.
Verschil is dan 11 uur per week, of grofweg 45 uur per maand. Dus de vraag is eigenlijk: vind je die 8 euro die je netto per uur voor het reizen wordt betaald, de moeite waard? Vrije tijd is ook geld waard en als dat je meer waard is dan die 8 euro per uur, dan zou ik lekker voor de baan dichtbij gaan.
Al is natuurlijk gewoon een leuke baan ook veel waard
Dus als jij dagelijks gemiddeld 2,5 uur reistijd hebt op 40 uur werken, dan ben je effectief 40+12,5 = 52,5 uur met werk bezig.
Als je naar 15 minuten per dag gaat, dan ben je effectief 41,5 uur met werk bezig.
Verschil is dan 11 uur per week, of grofweg 45 uur per maand. Dus de vraag is eigenlijk: vind je die 8 euro die je netto per uur voor het reizen wordt betaald, de moeite waard? Vrije tijd is ook geld waard en als dat je meer waard is dan die 8 euro per uur, dan zou ik lekker voor de baan dichtbij gaan.
Al is natuurlijk gewoon een leuke baan ook veel waard
zondag 22 april 2018 22:17
Dit is wel een slimme berekening, zo heb ik er nog nooit over gedacht maar wat een goed ideeStampertje12 schreef: ↑22-04-2018 22:14Ik tel mijn reisuren op bij mijn werkuren en kijk dan wat mijn uursalaris ongeveer is. Dat neem ik mee als ik een andere baan overweeg. Als de reistijd langer is, dan wil ik voor die kantooruren dus meer betaald worden, is de reistijd korter, dan kan ik daar weer wat voor inleveren.
Dus als jij dagelijks gemiddeld 2,5 uur reistijd hebt op 40 uur werken, dan ben je effectief 40+12,5 = 52,5 uur met werk bezig.
Als je naar 15 minuten per dag gaat, dan ben je effectief 41,5 uur met werk bezig.
Verschil is dan 11 uur per week, of grofweg 45 uur per maand. Dus de vraag is eigenlijk: vind je die 8 euro die je netto per uur voor het reizen wordt betaald, de moeite waard? Vrije tijd is ook geld waard en als dat je meer waard is dan die 8 euro per uur, dan zou ik lekker voor de baan dichtbij gaan.
Al is natuurlijk gewoon een leuke baan ook veel waard
zondag 22 april 2018 22:23
Onderschat het reizen niet! Zoals redbulletje zegt, je bent echt aan het overleven.
Ik ging rond 07:00u weg (soms eerder want: files) en was rond 20:00u weer thuis (als ik geluk had). Ga dan nog maar eens eten, sporten en je huishouden doen want je moet er ook op tijd weer in om voldoende nachtrust te krijgen. Ik heb het niet lang volgehouden...
Ik ging rond 07:00u weg (soms eerder want: files) en was rond 20:00u weer thuis (als ik geluk had). Ga dan nog maar eens eten, sporten en je huishouden doen want je moet er ook op tijd weer in om voldoende nachtrust te krijgen. Ik heb het niet lang volgehouden...
littlecupcake wijzigde dit bericht op 22-04-2018 22:24
Reden: interpunctie
Reden: interpunctie
0.29% gewijzigd
zondag 22 april 2018 22:26
Ik reis minstens 3 uur per dag met het OV naar het werk. Met 3 uur zit het mee, wekelijks is er wel een verstoring, vertraging en dan zit ik zo op 3,5 uur reizen op 1 dag. Meestal een groot gedeelte staan wegens de drukte en 3 keer overstappen. Het breek mij zo langzamerhand op.
anoniem_192854 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 22:30
25.96% gewijzigd
zondag 22 april 2018 22:27
Wel heel zakelijk hoor en natuurlijk bij lange na niet de enige overweging als je voor een andere baan kiest. Maar het geeft je wel iets meer houvast voordat je je bijvoorbeeld vrolijk in een vergelijkbare baan een uur verderop stort voor die 2 euro per uur extra...koekie1980 schreef: ↑22-04-2018 22:17Dit is wel een slimme berekening, zo heb ik er nog nooit over gedacht maar wat een goed idee
Dan krijg je wel erg weinig terug in ruil voor je vrije tijd.
zondag 22 april 2018 22:30
Ver reizen zou ik inderdaad ook niet willen. Tenzij betaald en vallend onder contract. Ooit een stage gedaan in een stad 100km van mijn woonplaats vandaan, super veel geleerd en een hele goede beoordeling aan over gehouden maar een aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen omdat ik 5 dagen van 12,5 uur niet zag zitten.
zondag 22 april 2018 23:02
Ik kan eventueel iets andere uren verdeling werken.
Doe ik 7 uur per dag, 1 x 11 uur en 1 x 8 uur zit ik op 21+11+8=40
Ben ik van 07,15-16,45 van huis.
En 1 dan van 05.15-17.15 (uur eigen tijd)
Die oprotpremie compenseert ongeveer 3 jaar minder verdienen.
Ik twijfel meer over jaarcontract en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik ben een keer langdurig ziek geweest (nu gezond gelukkig) maar dat zweeft mogelijk door mijn hoofd. Het voelt als een risico. Maar ja dan kun je nooit wat.
Doe ik 7 uur per dag, 1 x 11 uur en 1 x 8 uur zit ik op 21+11+8=40
Ben ik van 07,15-16,45 van huis.
En 1 dan van 05.15-17.15 (uur eigen tijd)
Die oprotpremie compenseert ongeveer 3 jaar minder verdienen.
Ik twijfel meer over jaarcontract en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik ben een keer langdurig ziek geweest (nu gezond gelukkig) maar dat zweeft mogelijk door mijn hoofd. Het voelt als een risico. Maar ja dan kun je nooit wat.
anoniem_100256 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 07:11
1.99% gewijzigd
zondag 22 april 2018 23:06
Ik heb ook ooit eens voor die keuze gestaan en ben toen voor minder reistijd gegaan. Verschil was bruto iets van 800 euro en verschil in reistijd 2,5 uur. Voor mij was reistijd toen leidend.
Inmiddels heb ik een baan met veel meer reistijd, maar hiervan was dat de inhoud veel leuker was. En ik verdien weer een stuk meer
Inmiddels heb ik een baan met veel meer reistijd, maar hiervan was dat de inhoud veel leuker was. En ik verdien weer een stuk meer
zondag 22 april 2018 23:08
txgrl schreef: ↑22-04-2018 23:02Ik kan eventueel iets minder werken.
Doe ik 7 uur per dag, 1 x 11 uur en 1 x 8 uur zit ik op 21+11+8=40
Ben ik van 07,15-16,45 van huis.
En 1 dan van 05.15-17.15 (uur eigen tijd)
Die oprotpremie compenseert ongeveer 3 jaar minder verdienen.
Ik twijfel meer over jaarcontract en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik ben een keer langdurig ziek geweest (nu gezond gelukkig) maar dat zweeft mogelijk door mijn hoofd. Het voelt als een risico. Maar ja dan kun je nooit wat.
Hoezo is die 40u 'minder werken'?
zondag 22 april 2018 23:15
Is het een optie om die oprotpremie aan te nemen, dat jaarcontract aan te nemen en intussen verder te zoeken naar ander werk?
Iets met liefst een vast contract en terug betaald op je oude niveau.
Die 1u15 enkel doe ik zelf (bus-trein-tram) en is best doenbaar.
2.5 uur x 2 vind ik geschift. Zelfs al is het maar 1 maal per week.
Veel kans dat het in realiteit vaker 3 à 3.5 uur is door files.
Ben je dood op donderdag en moet je nog een dag.
Is thuiswerk een optie voor minstens 1 dag?
Iets met liefst een vast contract en terug betaald op je oude niveau.
Die 1u15 enkel doe ik zelf (bus-trein-tram) en is best doenbaar.
2.5 uur x 2 vind ik geschift. Zelfs al is het maar 1 maal per week.
Veel kans dat het in realiteit vaker 3 à 3.5 uur is door files.
Ben je dood op donderdag en moet je nog een dag.
Is thuiswerk een optie voor minstens 1 dag?
maandag 23 april 2018 01:11
Ik ben drie jaar geleden volledig stuk gelopen op reistijd. Kon altijd naar mijn werk fietsen, door een recreatiegebied ook nog, en was zo'n 20 minuten onderweg. Werkgever besloot te verhuizen, ik werd afhankelijk van het openbaar vervoer en de reistijd bedroeg soms drie uur per dag. De afstand in kilometers was niet groot maar de verbindingen waren slecht en sloten niet aan. Ik dacht dat het wel zou wennen maar dat deed het niet. Daarbij kwam dat ik mijn reiskosten niet volledig vergoed kreeg. Dat ging wringen. Ben, zoals Stampertje12 al schrijft, gaan rekenen hoeveel uur ik per dag onderweg was, wat mij dat financieel opleverde, wat daar qua leuk/inhoudelijk werk tegenover stond en of dat nog in verhouding was. Dat bleek niet het geval dus ik ben vertrokken.
maandag 23 april 2018 07:54
Ik heb een aantal maanden dergelijke reistijden gehad. Ik vond het goed te doen. Maar;
1) De begintijd is tien uur. Vertrek rond half negen. Ná de spits.
2) Reistijd werd betaald.
3) Werktijd tot zes uur, dus ook weer rijden na de spits.
4) Het was twee á drie keer per week.
5) Man en/of dochter zorgden ervoor dat het eten op tafel stond als ik thuis kwam.
Ik moet voor vergaderingen of trainingen echter ook wel eens in de spitsuren rijden. Dan is de reistijd toch vaak ruim een half uur langer.
En realiseer je goed; anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, dat is drie uur extra per dag. Doe dat drie keer per week en je hebt er een complete werkdag bij. Als je fulltime werkt, zijn dat dus pakweg twee dagen per week!!
Prima als dat tijdelijk is of als de uren en de vergoeding daarop aangepast zijn. Maar anders zou ik toch voor die andere baan gaan hoor.
1) De begintijd is tien uur. Vertrek rond half negen. Ná de spits.
2) Reistijd werd betaald.
3) Werktijd tot zes uur, dus ook weer rijden na de spits.
4) Het was twee á drie keer per week.
5) Man en/of dochter zorgden ervoor dat het eten op tafel stond als ik thuis kwam.
Ik moet voor vergaderingen of trainingen echter ook wel eens in de spitsuren rijden. Dan is de reistijd toch vaak ruim een half uur langer.
En realiseer je goed; anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, dat is drie uur extra per dag. Doe dat drie keer per week en je hebt er een complete werkdag bij. Als je fulltime werkt, zijn dat dus pakweg twee dagen per week!!
Prima als dat tijdelijk is of als de uren en de vergoeding daarop aangepast zijn. Maar anders zou ik toch voor die andere baan gaan hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 23 april 2018 08:59
Ik zou voor de baan dicht bij huis gaan.
Een reistijd van meer dan een uur gaat je echt opbreken. Zelf vond ik 45 min de max (moest dan een uur van tevoren weg om op tijd op mijn plek te zitten zeg maar). Heb ik 15 jaar gedaan, maar ik vind het nu heerlijk dat ik op 25 min afstand werk, elke dag geniet ik daar weer van.
Salaris is niet het belangrijkst, je houdt nl geen dag en energie meer over de rest van de dag/avond als je zo’n stuk moet reizen elke dag.
En tijd thuis en energie voor andere dingen is ook wat waard.
En als je drie jaar overbrugt dan kun je tegen die tijd ook al musschien meer gaan verdienen, dan lost het zichzelf ook op.
Een reistijd van meer dan een uur gaat je echt opbreken. Zelf vond ik 45 min de max (moest dan een uur van tevoren weg om op tijd op mijn plek te zitten zeg maar). Heb ik 15 jaar gedaan, maar ik vind het nu heerlijk dat ik op 25 min afstand werk, elke dag geniet ik daar weer van.
Salaris is niet het belangrijkst, je houdt nl geen dag en energie meer over de rest van de dag/avond als je zo’n stuk moet reizen elke dag.
En tijd thuis en energie voor andere dingen is ook wat waard.
En als je drie jaar overbrugt dan kun je tegen die tijd ook al musschien meer gaan verdienen, dan lost het zichzelf ook op.
summer is a state of mind
maandag 23 april 2018 09:25
Dit inderdaad. Ik had in mijn hoofd dat de 11 uur die je per week wint, je dus 350 euro kost. Maar man, wat kun je een hoop doen in die tijd!Stampertje12 schreef: ↑22-04-2018 22:14Ik tel mijn reisuren op bij mijn werkuren en kijk dan wat mijn uursalaris ongeveer is. Dat neem ik mee als ik een andere baan overweeg. Als de reistijd langer is, dan wil ik voor die kantooruren dus meer betaald worden, is de reistijd korter, dan kan ik daar weer wat voor inleveren.
Dus als jij dagelijks gemiddeld 2,5 uur reistijd hebt op 40 uur werken, dan ben je effectief 40+12,5 = 52,5 uur met werk bezig.
Als je naar 15 minuten per dag gaat, dan ben je effectief 41,5 uur met werk bezig.
Verschil is dan 11 uur per week, of grofweg 45 uur per maand. Dus de vraag is eigenlijk: vind je die 8 euro die je netto per uur voor het reizen wordt betaald, de moeite waard? Vrije tijd is ook geld waard en als dat je meer waard is dan die 8 euro per uur, dan zou ik lekker voor de baan dichtbij gaan.
Al is natuurlijk gewoon een leuke baan ook veel waard
Heb je kinderen of ben je nog van plan die te krijgen? Met veel reistijd ben je namelijk een stuk minder flexibel en minder snel thuis als er iets is, dat breekt ons op voor mijn man, superirritant is die reistijd dan.
Ik zou ook gaan voor aanpakken oprotpremie en jaarcontract, en op je dooie akkertje verder zoeken naar iets anders. Overigens zou ik wel iets bezuinigen op je maandlasten om zo veel mogelijk te sparen van je premie, je weet nooit wat de toekomst brengt natuurlijk. En met een lager salaris, lijkt het mij ook moeilijker te worden om weer omhoog te gaan.
Allerlaatste optie: ww een mogelijkheid als je 'ontslagen' wordt?
maandag 23 april 2018 09:47
Ben echt blij met alle hulp en ideeën.
Om nog wat vragen te beantwoorden :
Geen Kids in het spel. Komen er ook niet.
Onderhandelen over salaris geen optie want ik krijg een eenmalig aanbod boven hun reguliere Cao. Ze willen me graag hebben.
Vind het super lastig. Als ik van 40 naar 36 uur ga ben ik per saldo niet heel veel langer van huis dan nu. En houd ik mijn vaste contract dus zekerheid. Maar reizen blijft gewoon vervelend en ik ben bang dat er binnen twee jaar opnieuw gereorganiseerd wordt en ik dan spijt krijg.
Zucht. Luxe probleem dit
Om nog wat vragen te beantwoorden :
Geen Kids in het spel. Komen er ook niet.
Onderhandelen over salaris geen optie want ik krijg een eenmalig aanbod boven hun reguliere Cao. Ze willen me graag hebben.
Vind het super lastig. Als ik van 40 naar 36 uur ga ben ik per saldo niet heel veel langer van huis dan nu. En houd ik mijn vaste contract dus zekerheid. Maar reizen blijft gewoon vervelend en ik ben bang dat er binnen twee jaar opnieuw gereorganiseerd wordt en ik dan spijt krijg.
Zucht. Luxe probleem dit