Werk & Studie alle pijlers

Collega's feedback geven

23-04-2018 21:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam als woonbegeleid(st)er in de gehandicaptenzorg. Uit vorig werkoverleg is naar voren gekomen dat we er niet zo goed in zijn om elkaar feedback te geven. We werken altijd erg individueel, waardoor het lastig is om iemand persoonlijk aan te spreken.

Vorig jaar hebben we de 'feedbackbriefjes' hiervoor gebruikt. Hierop gaf je aan wat je in iemand waardeerde binnen het werk en wat diegene van jou meer of minder mag doen.

Nou is mijn vraag of er lezers zijn die in een soortgelijke situatie zitten. Hoe geven jullie elkaar feedback? Of heb je ideeën over hoe je dit kan doen als je elkaar niet vaak ziet?
Life begins at the end of your comfortzone
Wat is het nut hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Welk probleem lossen jullie daarmee op?
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor soort feedback gaat het? Van het kaliber "De melk stond niet in de koelkast?" Of meer in de trant van: "Cliënt X is een beetje bang voor je, omdat...". Als het om de tweede soort gaat, dan zijn daar ook trainingen voor. Kan heel verhelderend zijn. Google bijvoorbeeld maar eens op kernkwadrant.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
23-04-2018 21:11
Wat is het nut hiervan?
De zorg verbeteren misschien? Prettiger werken? Jezelf professionaliseren?
henkelien schreef:
23-04-2018 21:17
De zorg verbeteren misschien? Prettiger werken? Jezelf professionaliseren?
Dat kan ik allemaal ook wel bedenken. Ik vraag het aan TO. Feedback geven is geen doel op zich namelijk. Als je elkaar feedback geeft is dat omdat er een concreet probleem is dat kan worden aangepakt dmv het geven van feedback.
Maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat de overdracht niet goed geregeld is ofzo. Dan ligt feedback geven minder voor de hand.
Dat wilde een leidinggevende op mijn werk ook. Dus moesten we op dezelfde manier geforceerd feedback aan elkaar gaan geven.
Dat ging dan inderdaad over dingen als: je moet je koffiekopje in de vaatwasser zetten ipv op het aanrecht. Lekker inhoudelijk zal ik maar zeggen.
De sfeer verslechterde er wel enorm van en binnen een jaar stapten er veel collega's hierdoor op.

Topleidinggevende was dat.
Alle reacties Link kopieren
Feedback via briefjes geven is hét recept voor ruzie in de tent.
vertel het gewoon aan iemand
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo'n cursus laast gehad. Het werkt als iedereen mee werkt en ook feedback durft te geven. En dat is het geval vaak niet.
Maar mijn insteek, begin bij jezelf en zorg dat jij wel goed communiceert en geef zelf feedback, ook als iemand dat niet doet. Geef aan dat je het vervelend vind. Dat mag toch?


Persoonlijk, in de zorg. Als je geen feedback geeft of wil/durf te ontvangen dan snap ik niet dat je in de zorg werkt. Vind ik een van de slechte 'eigenschappen' van een zorgverlener. Voor mij betekent dat je geen grenzen durft te stellen en dat je niet met 2 benen op de grond staat. En dat is in de zorg wél nodig, waar dan ook. En dáár kan je aan werken. (Ik bedoel wel erge gevallen he, maar in elk team zit hier wel paar of 1 van in)
Bam!!!!
Ycjoo- schreef:
23-04-2018 22:00
Wij hebben zo'n cursus laast gehad. Het werkt als iedereen mee werkt en ook feedback durft te geven. En dat is het geval vaak niet.
Maar mijn insteek, begin bij jezelf en zorg dat jij wel goed communiceert en geef zelf feedback, ook als iemand dat niet doet. Geef aan dat je het vervelend vind. Dat mag toch?


Persoonlijk, in de zorg. Als je geen feedback geeft of wil/durf te ontvangen dan snap ik niet dat je in de zorg werkt. Vind ik een van de slechte 'eigenschappen' van een zorgverlener. Voor mij betekent dat je geen grenzen durft te stellen en dat je niet met 2 benen op de grond staat. En dat is in de zorg wél nodig, waar dan ook. En dáár kan je aan werken. (Ik bedoel wel erge gevallen he, maar in elk team zit hier wel paar of 1 van in)
Dat iemand geen feedback wil of durft te geven kan er ook aan liggen dat iemand zich niet veilig genoeg of niet serieus genomen voelt. Dat ligt niet alleen bij diegene dus. De cultuur moet er ook naar zijn. Beetje makkelijk om dit zo te stellen.
Alle reacties Link kopieren
4Gs. Gedrag. Gevoel. Gedachte. Gewenst gedrag.
Vanuit jezelf spreken. Dus wat het met jou doet. En er niet te veel om heen draaien.

En als je merkt dat men het moeilijk vindt dan vraag je wat ze top vinden en om een tip. Oftewel wat beter kan.

Je hoeft het njet dagelijks geforceerd te doen maar zo nu en dan een tip en top aan einde dienst is niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. De ijverige werknemer reageert anders op feedback dan de werknemer die niet meer doet dan waar hij voor betaald wordt.

De laatste soort wordt in beweging gezet door feedback en gaat iets meer zijn best doen (om zijn baan niet te verliezen) en het eerste type deed al zijn uiterste best en raakt door de feedback gedemotiveerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is te simpel om te veronderstellen dat mensen zich door kritiek altijd gaan verbeteren. Een heleboel factoren gaan dan spelen. Groepskritiek kan moordend zijn. Het buiten de groep vallen (te min worden bevonden door je groepsleden) is heel moeilijk om overheen te komen. Het laat altijd sporen achter die echt niet in iemands voordeel gaan werken.

Mensen die denken dat je anderen alleen maar hoeft te vertellen dat ze niet deugen om ze door deze kritiek te verbeteren denken te simplistisch en mishandelen die ander vaak ongewild. Het percentage gescheiden partners van die personen is vaak hoog omdat daarmee niet te leven valt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-04-2018 06:46
Het is te simpel om te veronderstellen dat mensen zich door kritiek altijd gaan verbeteren. Een heleboel factoren gaan dan spelen. Groepskritiek kan moordend zijn. Het buiten de groep vallen (te min worden bevonden door je groepsleden) is heel moeilijk om overheen te komen. Het laat altijd sporen achter die echt niet in iemands voordeel gaan werken.

ik had eens een mannelijk leidinggevende, alle anderen waren vrouwen.
Hij dacht dat hij na een feedback-cursusje eens de vrouwen met elkaar moest laten praten. Het werd een enorme tyfuszooi. Vrouwen communiceren echt anders, dan hij door had.
Er zijn toen werkverbanden stuk gemaakt, die nooit meer goed gekomen zijn.
lilalinda schreef:
24-04-2018 07:58
ik had eens een mannelijk leidinggevende, alle anderen waren vrouwen.
Hij dacht dat hij na een feedback-cursusje eens de vrouwen met elkaar moest laten praten. Het werd een enorme tyfuszooi. Vrouwen communiceren echt anders, dan hij door had.
Er zijn toen werkverbanden stuk gemaakt, die nooit meer goed gekomen zijn.
Ja dat zie ik op mijn werk ook gebeuren. Feedback lost niet alles op, niet iedereen staat ervoor open en lang niet alle onderwerpen lenen zich ervoor.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
23-04-2018 22:08
Dat iemand geen feedback wil of durft te geven kan er ook aan liggen dat iemand zich niet veilig genoeg of niet serieus genomen voelt. Dat ligt niet alleen bij diegene dus. De cultuur moet er ook naar zijn. Beetje makkelijk om dit zo te stellen.
En juist daarom! Grenzen stellen, je openheid durven te geven. Als dat niet kan of je durft het niet. Zou je echt hier aan moeten werken. En dáár moet je beginnen.. Maar hoeveel zorgverleners laten het hierbij. Zorgverleners kunnen goed voor anderen zorgen maar niet voor zichzelf.
Bam!!!!
Ycjoo- schreef:
24-04-2018 09:17
En juist daarom! Grenzen stellen, je openheid durven te geven. Als dat niet kan of je durft het niet. Zou je echt hier aan moeten werken. En dáár moet je beginnen.. Maar hoeveel zorgverleners laten het hierbij. Zorgverleners kunnen goed voor anderen zorgen maar niet voor zichzelf.
Niet iedereen respecteert grenzen, niet iedereen neem feedback serieus, niet iedereen wil het horen. Dan kan je feedback geven wat je wil, maar dat komt niet aan.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
24-04-2018 09:27
Niet iedereen respecteert grenzen, niet iedereen neem feedback serieus, niet iedereen wil het horen. Dan kan je feedback geven wat je wil, maar dat komt niet aan.
Evenmin ben je dan geen goeie hulpverlener.
Bam!!!!
Ycjoo- schreef:
24-04-2018 15:03
Evenmin ben je dan geen goeie hulpverlener.
Wat bedoel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven