Werk & Studie alle pijlers

Werkgever inlichten?

24-04-2018 17:57 28 berichten
Ik werk normaal parttime maar wegens personeelstekort en vakantie heeft mijn werkgever mij zonder overleg fulltime ingepland de komende 3 weken. Normaal heb ik zoiets van ach het is maar tijdelijk en het is extra geld. Maar nu ik gewrichtspijn heb wil ik het wat rustiger aan doen en gewoon even maximaal mijn contracturen werken zodat ik niet over mijn grenzen ga. Ben trouwens ook oproep kracht.

Maar hoe pak ik dat aan? Ben een beetje bang dat als ik aangeef waarom dat op een later tijdstip tegen mij gebruikt gaat worden. Of dat ze me gaan zien als 'de zieke'. Misschien fout maar ik hoor de meest rare verhalen om mij heen.
Gezondheid gaat voor. Ik zou je werkgever inlichten, al snap ik dat je er tegenop ziet.
Je hoeft toch geen reden op te geven om je aan je contracturen te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet uitleggen je niet fulltime kan werken en aangeven dat het je niet uitkomt om meer te werken.
Gewoon aangeven dat je niet fulltime werkt vanwege een gezondheidsreden. En ook niet als uitzondering een paar weken. Beetje raar ook dat je zonder overleg zomaar wordt ingepland. Hij had het je sowieso eerst netjes moeten vragen voor hij over jou vrije tijd denkt te kunnen beschikken.
Ja werkgever had in principe met mij moeten overleggen maar ik wil niet meteen met rechten en plichten gaan smijten. Werd bij een vorige werkgever een keer tegen me gebruikt maar ik kon het niet bewijzen.
"Beste planner, ik zie dat je me de komende paar weken fulltime hebt ingepland. Ik wil je vragen mij in te plannen voor mijn maximale uren. Ik hoor graag wat mijn nieuwe rooster wordt."

Of zoiets.
closednote schreef:
24-04-2018 18:05
Ja werkgever had in principe met mij moeten overleggen maar ik wil niet meteen met rechten en plichten gaan smijten. Werd bij een vorige werkgever een keer tegen me gebruikt maar ik kon het niet bewijzen.
Rechten en plichten?

Je hebt gewoon 'plannen gemaakt' en zonder overleg iemand meer uren inplannen kan betekend dat iemand achteraf aangeeft dat dat niet lukt.
Gewoon de planning bellen en zeggen dat je helaas deze keer geen extra uren kan maken.
En of ze de volgende keer dat op voorhand kortsluiten met jou om dit te voorkomen. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Is de gewrichtspijn tijdelijk of langdurig?

Ik zou denk ik gewoon iets zeggen als “Ik ben door mijn rug gegaan / heb mijn knie verrekt / whatever, en wil me daarvoor zeker niet ziek melden. Maar mijn normale werkuren zijn daardoor op dit moment het max haalbare, en meer werken gaat helaas echt even niet lukken de komende weken”. Met zo’n soort statement laat je juist zien dat je enorm je best doet om er wel te zijn, wat alleen maar positief uitgelegd kan worden.
Maar wat voor oproepcontract heb je dan? Min-max of 0-uren?
Nummer*Zoveel schreef:
24-04-2018 18:37
Is de gewrichtspijn tijdelijk of langdurig?

Ik zou denk ik gewoon iets zeggen als “Ik ben door mijn rug gegaan / heb mijn knie verrekt / whatever, en wil me daarvoor zeker niet ziek melden. Maar mijn normale werkuren zijn daardoor op dit moment het max haalbare, en meer werken gaat helaas echt even niet lukken de komende weken”. Met zo’n soort statement laat je juist zien dat je enorm je best doet om er wel te zijn, wat alleen maar positief uitgelegd kan worden.
Maar dan blijft het wellicht een terugkerend probleem dat ze TO meer uren willen inplannen dan dat ze wil werken. Het is nu nog niet eens vakantietijd tenslotte. Zou juist laten weten dat het aantal uren wat ze nu werkt het maximale is om niet elke keer opnieuw de planning terug te moeten draaien.
Erizon schreef:
24-04-2018 18:38
Maar wat voor oproepcontract heb je dan? Min-max of 0-uren?
Min-max maar ze plannen me nu dus veel meer in dan de maximale uren.
Je hebt niet voor niets een contract met maximale uren.

Ik zou hen daar dus op wijzen en melden dat ze hun planning dus maar herbekijken.
Maar dat jij niet meer wenst te werken dan dat maximale omdat je nog een leven naast je werk hebt.

Over ziektes of beperkingen zou ik niet spreken zolang je die maximale uren aankan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-04-2018 18:39
Maar dan blijft het wellicht een terugkerend probleem dat ze TO meer uren willen inplannen dan dat ze wil werken. Het is nu nog niet eens vakantietijd tenslotte. Zou juist laten weten dat het aantal uren wat ze nu werkt het maximale is om niet elke keer opnieuw de planning terug te moeten draaien.
Ze is oproepkracht en vind het normaal geen probleem en wel fijn voor de financiën, schrijft ze zelf.
Dan is het nu jammer maar helaas en kun je niet meer dan je max uren werken. Hun risico dat ze je voor meer hebben ingepland.
Nummer*Zoveel schreef:
24-04-2018 18:37
Is de gewrichtspijn tijdelijk of langdurig?

Ik zou denk ik gewoon iets zeggen als “Ik ben door mijn rug gegaan / heb mijn knie verrekt / whatever, en wil me daarvoor zeker niet ziek melden. Maar mijn normale werkuren zijn daardoor op dit moment het max haalbare, en meer werken gaat helaas echt even niet lukken de komende weken”. Met zo’n soort statement laat je juist zien dat je enorm je best doet om er wel te zijn, wat alleen maar positief uitgelegd kan worden.
Ik heb er al een tijdje last van en ben nu met de huisarts aan het kijken waar het aan zou kunnen liggen. Naast dat mijn schildklier waardes weer verhoogd zijn is er nog niks bekend. De pijn is nog niet zo erg dat ik iedere dag aan de paracetamol zit dus ik kan gewoon de uren volgens mijn contract werken maar met fulltime ben ik bang dat ik over mijn grenzen ga en me wel een keer moet ziekmelden en dat wil ik voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
24-04-2018 19:04
Ik heb er al een tijdje last van en ben nu met de huisarts aan het kijken waar het aan zou kunnen liggen. Naast dat mijn schildklier waardes weer verhoogd zijn is er nog niks bekend. De pijn is nog niet zo erg dat ik iedere dag aan de paracetamol zit dus ik kan gewoon de uren volgens mijn contract werken maar met fulltime ben ik bang dat ik over mijn grenzen ga en me wel een keer moet ziekmelden en dat wil ik voorkomen.
Deel mede dat je graag het maximale aan contacturen wil werken en dat meer gewoon niet uitkomt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
closednote schreef:
24-04-2018 19:04
Ik heb er al een tijdje last van en ben nu met de huisarts aan het kijken waar het aan zou kunnen liggen. Naast dat mijn schildklier waardes weer verhoogd zijn is er nog niks bekend. De pijn is nog niet zo erg dat ik iedere dag aan de paracetamol zit dus ik kan gewoon de uren volgens mijn contract werken maar met fulltime ben ik bang dat ik over mijn grenzen ga en me wel een keer moet ziekmelden en dat wil ik voorkomen.
Gewoon niet over hebben ( nog/nu) gewoon aangeven dat je niet meer dan je max uren kan en wil werken.
Zeker niet zonder overleg op voorhand. Of ze nu dus je maar tot de maxuren in wil delen en voortaan het even afstemmen met je.
Alle reacties Link kopieren
7. Is een werkgever verplicht om bovenminimale uren in te roosteren?
In feite is een werkgever niet verplicht om een min/max-werknemer op bovenminimale uren in te roosteren. Als het echter aantoonbaar is dat er extra werk voor handen is en de werknemer komt hiervoor in aanmerking, dan is de werkgever verplicht om deze uren te verschaffen.
8. Is een min/max-werknemer verplicht om te werken?
Wanneer een werknemer op bovenminimale uren wordt ingeroosterd, of de werknemer wordt opgeroepen om bovenminimale uren te werken, dan is deze verplicht om te werken, mits deze uren lager of gelijk zijn aan het overeengekomen maximum. Alle uren boven dit maximum mogen geweigerd worden door de werknemer.



https://www.manschap.nl/10-vragen-werkg ... -contract/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het houden bij prive afspraken. Als je verteld over fysieke problemen gaat dat mogelijk een eigen leven leiden.
Ik kan niet meer werken komende weken.

Lijkt me simpel zat. Gewoon even de planner bellen dus.
Je hoeft geen reden te geven voor het feit dat je nu niet meer uren kunt werken dan je max. contracturen.
Als je een min max contract hebt hoef je niet meer te werken dan het maximaal aantal uren, tenzij er een redelijk verzoek tot overwerk gedaan is door je werkgever. Bijvoorbeeld plotselinge ziekte of onverwachte drukte.

Maar die vakantieperiode in mei zie je natuurlijk al van verre aankomen en personeelstekort is ook niet opeens ontstaan. Kijk ik weet niet of je het wel lekker vindt om meer dan je max te werken als je je gewoon goed zou voelen. Dan zou ik het even voorzichtig brengen. Als je op je strepen gaat staan nu dat je niet meer dan je max wil dan krijg je in de toekomst natuurlijk die extra uren ook niet mee. Of als je nu zegt dat je klachten hebt dan kijken ze in de toekomst ook wel uit met meer uren geven ivm loondoorbetaling bij ziekte. Ik zou voor nu zeggen dat je gewoon niet kan. Of zoiets als wat Nummerzoveel zegt waaruit blijkt dat je tijdelijk even niet meer kan werken.

Ik geef je groot gelijk als je dus niet helemaal de waarheid gaat vertellen. Zo gaan werkgevers helaas nu met werknemers om. Ik denk dat je in de zorg werkt? Veel en hard werken en groot personeel tekort, maar werknemers vaste contracten en vaste uren geven is er helaas niet bij daar.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al wat je gaat doen/zeggen?
Ja, ik heb aangegeven dat ik de komende 3 weken alleen mijn contracturen kan werken i.v.m. prive afspraken. Heb er niet eens over gelogen want ik moet nog langs de huisarts volgende week en moet de tandarts ook nog bellen.
Ze zullen het aanpassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven