Werk & Studie alle pijlers

Verkopen via blog of social media

25-04-2018 11:29 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag zou ik binnenkort spulletjes verkopen die ik zelf thuis maak. Het betreft doopsuikerzakjes en accessoires, en eventueel geboortepakketjes. Ik heb een vaste baan, dus het zou gewoon als bijverdienste bedoeld zijn, om een klein extraatje te verdienen, ik wil er dus zeker geen volledig salaris uit halen. Dat is ook niet haalbaar, want 1 opdrachtje zal me al veel tijd kosten, dus massaproductie is zeker niet van toepassing hier :-).

Kan ik dit doen zonder een KvK nummer te moeten aanvragen? Als ik bijvoorbeeld een blog opstart en daar mijn producten op promoot? Of kan ik bijvoorbeeld een zakelijke Facebook oprichten zonder dat ik ondernemer ben? Of misschien via Marktplaats? Moet ik me aan een maximaal bedrag per jaar houden om belastingvrij te kunnen verkopen?

Ik wil vooral voorbeeldjes tentoonstellen, maar geïnteresseerden zouden me dan rechtstreeks moeten contacteren om hun wensen te bespreken en op basis daarvan zou ik de prijs opstellen.

Heeft iemand tips of ideetjes?
Alvast bedankt!
Tip: verdiep je in de nieuwe privacy wetgeving die binnenkort ingevoerd wordt, dat heeft veel gevolgen, ook als je "maar" via een blog ofzo dingen verkoopt.

En kijk eens bij de KvK op de site of op deze: https://ondernemersplein.nl/
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
25-04-2018 11:33
Tip: verdiep je in de nieuwe privacy wetgeving die binnenkort ingevoerd wordt, dat heeft veel gevolgen, ook als je "maar" via een blog ofzo dingen verkoopt.

En kijk eens bij de KvK op de site of op deze: https://ondernemersplein.nl/
En wat voor problemen voorzie je dan bij het verkopen van spulletjes die thuis worden gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
25-04-2018 11:33
Tip: verdiep je in de nieuwe privacy wetgeving die binnenkort ingevoerd wordt, dat heeft veel gevolgen, ook als je "maar" via een blog ofzo dingen verkoopt.

En kijk eens bij de KvK op de site of op deze: https://ondernemersplein.nl/
Bedankt voor de tip ivm de nieuwe privacywet, ga ik bekijken.
Ik ben bekend met het Ondernemersplein, en ik heb hen ook al een bericht gestuurd voor meer info (nog geen reactie). Maar ik vind het toch ook fijn om echte ervaringen en tips van op een forum te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Heb jaren lang zelfgemaakte creaties verkocht via FB, marktplaats en op braderieeen. Nooit aan gedacht om dat op te geven aan de belastingdienst. Het was een hobby van me. Verdiende er ook geen honderden euro's per maand mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
ghostly41 schreef:
25-04-2018 11:46
En wat voor problemen voorzie je dan bij het verkopen van spulletjes die thuis worden gemaakt?
Zo gauw jij gegevens van mensen vraagt, bijv. adresgegevens voor verzending etc. krijg je te maken met strenge regels over privacy. Zo is dan je dataopslag beveiligen met wachtwoorden niet meer voldoende. Het heeft echt veel voeten in de aarde. Bijv. ook voor hobby verenigingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
25-04-2018 11:58
Heb jaren lang zelfgemaakte creaties verkocht via FB, marktplaats en op braderieeen. Nooit aan gedacht om dat op te geven aan de belastingdienst. Het was een hobby van me. Verdiende er ook geen honderden euro's per maand mee.
Bedankt voor je reactie! En had je dan een "zakelijke" Facebook of was dat gewoon via je persoonlijke Facebook?
Het is inderdaad ook niet mijn bedoeling om honderden euro's per maand te verdienen :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
25-04-2018 11:59
Zo gauw jij gegevens van mensen vraagt, bijv. adresgegevens voor verzending etc. krijg je te maken met strenge regels over privacy. Zo is dan je dataopslag beveiligen met wachtwoorden niet meer voldoende. Het heeft echt veel voeten in de aarde. Bijv. ook voor hobby verenigingen etc.
Heel eerlijk... ik denk dat de AVG totale onzin is voor zzp'ers en kleine webshops.
ghostly41 schreef:
25-04-2018 12:05
Heel eerlijk... ik denk dat de AVG totale onzin is voor zzp'ers en kleine webshops.
Het is in ieder geval een hele hoop gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
25-04-2018 12:06
Het is in ieder geval een hele hoop gedoe.
Exact, waar geen enkele zzp'er zich aan kan of wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man bouwt fietsen. Ook voor anderen. En van één van zijn klanten (een belasting-ontduik-opsporingsambtenaar, werkzaak bij de politie) kregen we het advies om het gewoon onder het kopje `overige inkomsten` op te geven.

We hebben een aparte rekening geopend, waar alle inkomsten op binnenkomen maar waar ook alle uitgaven vanaf gaan die te maken hebben met de fietsen voor anderen. Inclusief een WA verzekering trouwens. Wat er aan het einde van het jaar nog op de rekening staat geven we op bij de belastingdienst. Wat er aan belasting betaald moet worden gaat weer van die rekening af en wat dan over blijft is voor Man.
Al het papierwerk gaat in een grote doos en dat is voldoende administratie voor een hobby.

Tot nu toe is er nog nooit iemand komen controleren, maar goed, we hebben toch te maken met mensen die soms wat minder aardig zijn. Er is al eens gedreigd met ´als ik dat niet vergoed krijg bel ik de politie`. Je gaat je gang maar en zal ik je dan meteen het nummer van de politieagent geven die hier ook zijn fiets vandaan heeft??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Madeliefjees schreef:
25-04-2018 11:58
Heb jaren lang zelfgemaakte creaties verkocht via FB, marktplaats en op braderieeen. Nooit aan gedacht om dat op te geven aan de belastingdienst. Het was een hobby van me. Verdiende er ook geen honderden euro's per maand mee.
Deze moet je opgeven als overige inkomsten bij je jaarlijkse belastingaangifte.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
25-04-2018 12:21
Mijn man bouwt fietsen. Ook voor anderen. En van één van zijn klanten (een belasting-ontduik-opsporingsambtenaar, werkzaak bij de politie) kregen we het advies om het gewoon onder het kopje `overige inkomsten` op te geven.
Ik dacht inderdaad ook al dat ik het zou moeten opgeven bij "overige inkomsten". Maar mag dat dan maar een bepaald bedrag zijn, maximaal?
En jullie maken dan wel echt offertes en facturen voor de klanten, en dan alle inkoopfacturen bijhouden etc? Dus toch een echte administratie zoals een onderneming zou doen. Maar jullie hebben dan geen KvK nummer, neem ik aan?
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Rubii schreef:
25-04-2018 12:03
Bedankt voor je reactie! En had je dan een "zakelijke" Facebook of was dat gewoon via je persoonlijke Facebook?
Het is inderdaad ook niet mijn bedoeling om honderden euro's per maand te verdienen :thumbsup:
Gewoon persoonlijke facebook.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
25-04-2018 12:22
Deze moet je opgeven als overige inkomsten bij je jaarlijkse belastingaangifte.
Heb ik niet gedaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Rubii schreef:
25-04-2018 12:27
Ik dacht inderdaad ook al dat ik het zou moeten opgeven bij "overige inkomsten". Maar mag dat dan maar een bepaald bedrag zijn, maximaal?
En jullie maken dan wel echt offertes en facturen voor de klanten, en dan alle inkoopfacturen bijhouden etc? Dus toch een echte administratie zoals een onderneming zou doen. Maar jullie hebben dan geen KvK nummer, neem ik aan?
Bedankt!
Nee, niks. Geen facturen, geen kvk, helemaal niks. Man vraagt ongeveer 200 euro voor het werk zelf en voor de rest mogen ze alle rekeningen kopieren als ze willen, maar alles blijft hier voor het geval de BD ooit zou willen controleren. Hij bouwt die fietsen natuurlijk wel gewoon met spullen die gekocht worden, ook wel tweedehands. Daar hebben we dan ook geen rekening van. Maar het wordt wel altijd betaalt via de ´fietsrekening´, waar we dan bij zetten wat we gekocht hebben. Dat is voor ons echt meer dan voldoende administratie.

Van die 200 euro blijft doorgaans weinig over, de WA verzekering is niet goedkoop (maar in ons geval wel noodzakelijk), en dingen als ventieldopjes, schroefjes, gereedschap en benzine omdat er nogal eens iets afgehaald moet worden bij douane of post gaat ook van die rekening. Het enige dat we daarvoor bijhouden is het aantal kilometers x 19 cent en als er pakweg 50 euro bij elkaar is dan tanken we een keer voor dat bedrag. Verder hebben we (ook weer vanwege de douane) regelmatig enveloppen en postzegels nodig. Dat wordt gepind, dus dat heb je dan ook zwart op wit.

Voor zover ik weet mogen we tot 10.000 euro op jaarbasis bijverdienen op deze manier. Maar die info dateert wel al van een jaar of tien geleden, dus pin me daar even niet op vast.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
25-04-2018 13:19
Nee, niks. Geen facturen, geen kvk, helemaal niks. Man vraagt ongeveer 200 euro voor het werk zelf en voor de rest mogen ze alle rekeningen kopieren als ze willen, maar alles blijft hier voor het geval de BD ooit zou willen controleren. Hij bouwt die fietsen natuurlijk wel gewoon met spullen die gekocht worden, ook wel tweedehands. Daar hebben we dan ook geen rekening van. Maar het wordt wel altijd betaalt via de ´fietsrekening´, waar we dan bij zetten wat we gekocht hebben. Dat is voor ons echt meer dan voldoende administratie.
Bedankt voor je interessante en nuttige verhaal! Ik ga me nog wat verder verdiepen in alles en dan hoop ik binnenkort te starten :-)
Alle reacties Link kopieren
Als particulier kan je geen facturen maken. Dan kun je eventueel met declaraties werken.

Je kunt zelf eenvoudig bijhouden wat je aan inkomsten en uitgaven hebt. Dat verschil geef je op als overige inkomsten. Dit kan met facturen in een schoenendoos, maar wellicht is een excel bestand wat overzichtelijker. Het is namelijk voor jezelf ook wel handig om goed zicht te hebben op inkomsten en uitgaves.

DE AVG is een crime voor alle bedrijven, groot en klein. Zodra je aan gegevensverwerking van consumenten doet, moet je daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
25-04-2018 14:07
Als particulier kan je geen facturen maken. Dan kun je eventueel met declaraties werken.

Je kunt zelf eenvoudig bijhouden wat je aan inkomsten en uitgaven hebt. Dat verschil geef je op als overige inkomsten. Dit kan met facturen in een schoenendoos, maar wellicht is een excel bestand wat overzichtelijker. Het is namelijk voor jezelf ook wel handig om goed zicht te hebben op inkomsten en uitgaves.

DE AVG is een crime voor alle bedrijven, groot en klein. Zodra je aan gegevensverwerking van consumenten doet, moet je daar iets mee.
Nee, ik snap dat je een ondernemingsnummer nodig hebt om facturen te kunnen maken inderdaad.
En die inkomsten en uitgaven, open ik daar best een aparte rekening voor, zoals hierboven verteld is? Of is dat gewoon persoonlijke voorkeur, kan ik gewoon via mijn persoonlijke bankrekening alles regelen, denk je?
Een excel bestandje komt er inderdaad sowieso wel aan te pas :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een aparte rekening voor openen, zodat je het netjes uit elkaar kunt houden. Makkelijker in je administratie. En als iemand je administratie gaat controleren, heb je alles netjes bij elkaar: je uitgaven van je zakelijke rekening, de bonnen daarvan en de inkomsten met de declaraties daarbij.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven