Werk & Studie alle pijlers

Wat wil ik en hoe ga ik dat bereiken?

25-04-2018 15:23 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van een jobhopper (max 2 jaar ergens werken) ben ik inmiddels al ruim 6 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever.
Inhoudelijk ben ik eigenlijk wel toe aan iets anders. Meer/nieuwe uitdaging. Ik ga nu voor het 7de jaar hetzelfde riedeltje afdraaien. (oké dat is kort door de bocht, want geen enkel jaar lijkt echt op een ander jaar, maar dit is wel mijn gevoel)
Los van de inhoud is deze werkgever voor mij ontzettend voordelig. De locatie, de vrijheden die ik inmiddels heb verworven en een aantal praktische zaken die het hier 'goed toeven' maken.

Toch ben ik toe aan iets anders. Ik voel me al een tijdje onrustig. Wil graag iets nieuws, iets anders. Maar weet eigenlijk niet precies wat. Ik heb verschillende banen gehad, maar ergens heeft het steeds wel raakvlakken met elkaar. Toch zou ik ook wel eens iets totaal anders willen doen. Maar wat? Ik weet vrij goed wat ik niet zou willen, maar er blijft nog heel veel over wat me wel leuk lijkt.

Is er iemand die dit herkent? Hoe ontdek je wat je wil?
Loopbaancoaching oid? En wat maakt iemand een goede coach (of een goede organisatie om dat mee uit te zoeken)?
Of zijn er andere manieren om dat te ontdekken?

Ik hoop op advies/herkenning waar ik mee verder kan!
Heel herkenbaar! The seven-year-itch... Bij mij begon het ook rond die tijd te kriebelen, maar tegen beter weten in blijven zitten. Uiteindelijk zijn werkgever en ik uit elkaar gegaan (na een burn-out en onenigheid over invulling taken) en heb ik onder leiding van een loopbaancoach ontdekt wat ik wilde. Al zitten de antwoorden gewoon altijd al in jezelf, zo'n dame of heer heeft net het gereedschap om jou dat te laten ontdekken. Let er wel op dat iedereen zich loopbaancoach mag noemen, dus ga niet zomaar met iemand in zee. Ik zou in ieder geval om een erkende coach zoeken (https://www.nobco.nl/keurmerk), maar dat zegt nog niet altijd wat over de kwaliteit. En een klik is ook heel belangrijk, want soms gaat het best diep. Dus ga het gesprek met een paar coaches aan...

Maar wellicht zijn er binnen het bedrijf waar je werkt mogelijkheden en hoef je niet eens een coach in te schakelen?

Succes!
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 15:42
17.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lily,
bedankt voor je reactie.
Hoe kwam je aan die loopbaancoach? Via je werkgever of ben je zelf naar iemand op zoek gegaan? En ben je iets heel anders gaan doen? Ben je nu blij?
Helaas is onze organisatie hier vele te klein voor en zijn dit soort mogelijkheden er niet...

Ik ben midden dertig en heb het gevoel dat ik nu toch eens serieus werk moet gaan maken van mijn werk. Niet dat ik nu niet serieus in mijn baan sta. Maar ergens had ik wel altijd het idee dat de hele wereld nog voor me open lag. Nu voel ik toch een beetje de druk dat de keuze die ik nu ga maken behoorlijk bepalend gaat zijn voor de rest van mijn (werkende) leven. Het 'moet' dus een goede keuze zijn... Zoiets... pfff...haha.
Ik heb nog even wat aangevuld. Ik ben inderdaad via mijn vorige werkgever bij een loopbaancoach terecht gekomen, bekostigd. In het verleden heb ik zelf een traject gedaan, waarvan mijn werkgever de helft heeft betaald.

Ik ben iets ouder dan jij, maar wel heel blij met de keuze. Ben aan een nieuwe studie begonnen in de richting waar mijn hart ligt. Minder blij ben ik met het feit dat ik nog geen baan heb, maar dat komt doordat werkgever en ik uit elkaar zijn gegaan met een vaststellingsovereenkomst. Jij zou een traject prima kunnen lopen, terwijl je nog bij de werkgever werkt.

Ik ben wel in hetzelfde interessegebied gebleven, maar een andere kant op gegaan (van docent Engels naar vertaler Engels). Een loopbaancoach kan je bijvoorbeeld ook op functies/banen wijzen waarvan je het bestaan niet eens kende. Of opleidingen en cursussen. En via competentiescans ben ik erachter gekomen wat mijn competenties zijn, waar ik eventueel nog aan moet werken. Wat voor soort werk echt niet bij me past en wat juist wel. Vooral dat laatste heb ik als zeer waardevol ervaren.

Is je werkgever op de hoogte van je gevoel? Want aangezien zo'n traject best prijzig is, zou het niet vervelend zijn als je werkgever mee betaalt... Maar die bal ligt bij jezelf. Ben je bereid om het gesprek hierover aan te gaan of niet?
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zie ik dat nog niet zitten. Ik wil eerst iets helderder voor mezelf hebben wat ik wil doen (als in: welke stappen ik zou willen zetten).
Ik werk bij een organisatie die gedeeltelijk gesubsidieerd wordt. Volgens mij zijn er eigenlijk geen mogelijkheden om mee te betalen aan zo'n traject. Ook niet (of juist niet) omdat de kans dat ik vervolgens wegga vrij groot is. Wat hebben ze er dan aan om dit voor mij te financieren (of gedeeltelijk)...
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar het eerste traject wat ik heb gevolgd was kort en alweer wat jaartjes geleden, maar 4 keer en heeft 1000 euro gekost. Het tweede traject, met allerlei testen erop en eraan, heeft ruim 5000 euro gekost. Gelukkig was dit dus op kosten van mijn vorige werkgever. Er zal ook vast nog wel wat tussenin zitten, maar je moet je dus wel realiseren dat het niet heel goedkoop is. Maar wel waardevol.

Je kunt natuurlijk beginnen met wat simpele testjes op 123test.nl. Daar hebben ze ook betaalde tests, maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een echt loopbaantraject. Maar goed, het is het proberen misschien waard.

En wat ze eraan hebben? Tja, dat weet ik ook niet. Wel weet ik dat ik bij mijn vorige werkgever niet de enige was die een traject heeft gevolgd. Wellicht preventie? Goed werkgeverschap? Aftrekbaar?
Alle reacties Link kopieren
Oei, heel herkenbaar. Ik ben 27, weet dat mijn huidige baan het eigenlijk niet is voor mij, maar ik weet ook niet wat ik dan wel wil.
Eigenlijk wil ik dat iemand een paar testjes bij mij afneemt en dan zegt: jahoor, ik weet het, jij moet gewoon .... worden, dat past in alle opzichten perfect bij je, en daar ga je ontzettend gelukkig van worden.
Helaas bestaat dat voor zover ik weet niet ;)

Ik lees mee om hopelijk meer bruikbare tips te ontdekken!
Zanahoria schreef:
25-04-2018 15:59
Oei, heel herkenbaar. Ik ben 27, weet dat mijn huidige baan het eigenlijk niet is voor mij, maar ik weet ook niet wat ik dan wel wil.
Eigenlijk wil ik dat iemand een paar testjes bij mij afneemt en dan zegt: jahoor, ik weet het, jij moet gewoon .... worden, dat past in alle opzichten perfect bij je, en daar ga je ontzettend gelukkig van worden.
Helaas bestaat dat voor zover ik weet niet ;)

Ik lees mee om hopelijk meer bruikbare tips te ontdekken!
Ik vind dus eigenlijk wel dat dat bestaat. Want eigenlijk weet je namelijk zelf heel goed wat je wilt en wat je kunt, maar sommige mensen komen daar niet zelf uit en hebben dus iemand nodig die hen de weg wijst en de juiste handvatten geeft. Doordat ik nu weet wat echt niet bij mij past, begrijp ik ook waarom ik zo lang ongelukkig ben geweest. En in die richting zal ik ook niet weer zoeken. Maar ik moet er wel bij zeggen, mijn loopbaancoach was tevens (arbeids)psycholoog, dus het ging wat dieper dan alleen kijken naar waar je kracht ligt en wat je leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik was net 30 en ook bijna 7 jaar werkzaam bij dezelfde werkgever toen het begon te kriebelen. Ik ben gewoon zelf wat (breder) rond gaan kijken - dus vacaturesites en LinkedIn bekijken, mogelijke studies en opleidingen checken - en heb tegen mensen in m’n netwerk gemeld dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Dat laatste heeft uiteindelijk geresulteerd in die nieuwe kans: een managementfunctie elders. Geen ervaring dus met een loopbaancoach, maar dat was evt. voor mij wel een volgende stap geweest.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
25-04-2018 16:03
Ik vind dus eigenlijk wel dat dat bestaat. Want eigenlijk weet je namelijk zelf heel goed wat je wilt en wat je kunt, maar sommige mensen komen daar niet zelf uit en hebben dus iemand nodig die hen de weg wijst en de juiste handvatten geeft. Doordat ik nu weet wat echt niet bij mij past, begrijp ik ook waarom ik zo lang ongelukkig ben geweest. En in die richting zal ik ook niet weer zoeken. Maar ik moet er wel bij zeggen, mijn loopbaancoach was tevens (arbeids)psycholoog, dus het ging wat dieper dan alleen kijken naar waar je kracht ligt en wat je leuk vindt.
Ik weet wel deels waar ik goed in ben, maar het probleem is juist dat ik zoveel leuk vind. Ik weet niet wat ik het állerleukste vind en wat echt het beste bij mij past.
Ik ben 1x bij een loopbaancoach geweest, maar dat bracht mij niet wat ik ervan had verwacht. Eigenlijk moet ik het nog gewoon een keer een kans geven bij een betere. Die van jou klinkt eigenlijk wel ideaal, ook heel goed dat je meer de diepte in gaat. Welke regio was dit? (misschien zou die voor mij ook in aanmerking komen)
Zanahoria schreef:
25-04-2018 16:54
Ik weet wel deels waar ik goed in ben, maar het probleem is juist dat ik zoveel leuk vind. Ik weet niet wat ik het állerleukste vind en wat echt het beste bij mij past.
Ik ben 1x bij een loopbaancoach geweest, maar dat bracht mij niet wat ik ervan had verwacht. Eigenlijk moet ik het nog gewoon een keer een kans geven bij een betere. Die van jou klinkt eigenlijk wel ideaal, ook heel goed dat je meer de diepte in gaat. Welke regio was dit? (misschien zou die voor mij ook in aanmerking komen)
Dat was/is mijn probleem ook. Een zeer breed interessepalet. Maar er is meestal wel iets wat er uiteindelijk boven uit steekt. En 1 keer is ook wel heel weinig. Ik heb ruim een half jaar ongeveer tweewekelijks afspraken gehad. En veel testen afgelegd en opdrachten moeten maken.

I.v.m. privacy stuur ik je een pb.
Alle reacties Link kopieren
Soms wordt het niet gunstiger. Kun je je privé niet wat spannender maken dan wel uit iets anders voldoening halen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Na vaker vastgelopen te zijn in mijn werk heb ik nu wel een goed idee wat ik binnen mijn beroep wel en niet wil. Helaas is de arbeidsmarkt niet zo gunstig voor iemand met mijn achtergrond dat ik het voor het kiezen heb. Ben nu bijna een jaar werkloos en solliciteer veel. Dat heeft nog geen baan opgeleverd, maar wel iets anders: een oude hobby die ik heb opgepakt, eigenlijk zomaar weer eens toen ik aan het reintegreren was na een burnout, en die in korte tijd heeeeel belangrijk voor me is geworden. Zo belangrijk zelfs dat ik serieuze plannen heb om hier professioneel mee aan de slag te gaan.
Het is iets totaal anders dan mijn beroep, dus soms kun je ook wel min of meer toevallig ergens tegenaan lopen dat je helemaal te gek blijkt te vinden.
Head schreef:
25-04-2018 21:20
Na vaker vastgelopen te zijn in mijn werk heb ik nu wel een goed idee wat ik binnen mijn beroep wel en niet wil. Helaas is de arbeidsmarkt niet zo gunstig voor iemand met mijn achtergrond dat ik het voor het kiezen heb. Ben nu bijna een jaar werkloos en solliciteer veel. Dat heeft nog geen baan opgeleverd, maar wel iets anders: een oude hobby die ik heb opgepakt, eigenlijk zomaar weer eens toen ik aan het reintegreren was na een burnout, en die in korte tijd heeeeel belangrijk voor me is geworden. Zo belangrijk zelfs dat ik serieuze plannen heb om hier professioneel mee aan de slag te gaan.
Het is iets totaal anders dan mijn beroep, dus soms kun je ook wel min of meer toevallig ergens tegenaan lopen dat je helemaal te gek blijkt te vinden.
Zo zie je maar dat achter elke wolk de zon toch echt schijnt! Mijn situatie was en is een beetje hetzelfde, maar dan wel met behulp van een loopbaancoach de 'goede antwoorden' gevonden. Ik wens je heel veel succes en hoop dat alles uiteindelijk op zijn pootjes terecht komt!
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
25-04-2018 17:32
Dat was/is mijn probleem ook. Een zeer breed interessepalet. Maar er is meestal wel iets wat er uiteindelijk boven uit steekt. En 1 keer is ook wel heel weinig. Ik heb ruim een half jaar ongeveer tweewekelijks afspraken gehad. En veel testen afgelegd en opdrachten moeten maken.

I.v.m. privacy stuur ik je een pb.
1x is vast sowieso te weinig, maar het was dermate teleurstellend dat ik niet de behoefte had om vaker te gaan.

Helaas geen pb ontvangen. Ik zeg wel in welke regio ik woon, dan kun je zeggen of het tenminste enigszins in de buurt is :)
West-overijssel
Ik heb het nog een keer geprobeerd, volgens mij is pb nu verzonden.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik herken heel veel in het verhaal van veel leuk vinden en niet duidelijk hebben wat ik nou het allerleukste vind... Door opleiding en werkervaring blijf je toch een beetje in hetzelfde kringetje hangen ofzo...

Mijn privé spannender maken. Tsja is misschien een optie. Maar ik wil toch ook eerst nog eens kijken of er qua werk meer voor mij uit te halen valt. En mijn privé is eigenlijk al best leuk... ;)

Inmiddels heb ik contact gelegd met een loopbaancoach bij mij in de buurt. Ik heb heel wat websites bekeken. Vaak komt het best wel zweverig op mij over... Nou goed, hopelijk gaat dit me wat opleveren...
Goed dat je stappen gaat ondernemen! En dat betekent nog steeds dat je alles moet omgooien he? Alles mag, niets moet...

En het kan zweverig overkomen, dus ik zou zelf zoeken naar iemand die ook echt competentiescans en assessments e.d. afneemt. Dat is net even wat zakelijker. Mijn loopbaancoach deed dat en hier en daar soms een wat zweverig dingetje, maar die combi was best heel aangenaam vond ik uiteindelijk. En ik ben ook bij de tijd gebracht met solliciteren, dat was voor mij namelijk nogal wat jaartjes geleden, dus alles wat ik nog had, was flink verouderd. Maar dat heb jij misschien wel helemaal niet nodig...

Succes en veel plezier met deze ontdekkingsreis!
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
26-04-2018 00:50
Ik heb het nog een keer geprobeerd, volgens mij is pb nu verzonden.
Ook deze keer niet ontvangen. Volgens mij zijn er wel vaker problemen met pb's. Ik stuur er jou een, wie weet komt die aan.
Ik ken een goede coach voor dertigers. In Amsterdam.
Aangesloten bij beroepsvereniging LVSC.
Nee, ik ben het niet zelf.

Edit: o, je hebt al iemand gevonden.
Zanahoria schreef:
28-04-2018 10:42
Ook deze keer niet ontvangen. Volgens mij zijn er wel vaker problemen met pb's. Ik stuur er jou een, wie weet komt die aan.
Het is mij volgens mij nog nooit gelukt om - als eerste - een pb te sturen. Maar goed, als het goed is heb je nu wel antwoord... :)
Lily1504 schreef:
28-04-2018 11:01
Het is mij volgens mij nog nooit gelukt om - als eerste - een pb te sturen. Maar goed, als het goed is heb je nu wel antwoord... :)
Mij lukt het ook niet.
Totdat een forummer een paar dagen later zegt dat ze 3 PB-tjes van me heeft ontvangen. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven