Werk & Studie alle pijlers

Kosten trouwreportage

25-04-2018 19:41 69 berichten
Ik fotografeer graag en ben er best goed in. Ik heb gezworen nooit trouwreportages te maken, omdat ik dat een hele verantwoordelijkheid vind. Dus toen ik een maand geleden werd gevraagd als fotograaf bij een bruiloft, heb ik de bruid geadviseerd iemand te kiezen met ervaring. Maar ze wil per se mij als fotograaf. (we kennen elkaar niet echt, maar een goede kennis heeft mij aangeraden)
We hebben het gehad over haar wensen en ik heb besloten dat ik het toch ga doen. Maar nu moet er dus ook een offerte komen.
En nu dus mijn vraag: wat is een normaal tarief voor een trouwreportage?
Ik fotografeer in het stadhuis en daarna (buitenactiviteit) tot en met de wandeling naar het restaurant. zo'n 3 á 4 uur zal het zijn.
Daarna bewerk ik de foto's als dit nodig is en krijgen ze alle foto's digitaal aangeleverd. Ik maak geen album.
Voor eenzelfde constructie heb ik zes jaar geleden 900 euro betaald aan een beginnende trouwfotograaf (of hoe je zo iemand ook noemt :biggrin:).
Ben je een ervaren en professionele fotograaf of een hobbyist?

Bij dat eerste hanteer je gewoon je vaste uurtarief, plus bijkomende kosten.
Voor het tweede kun je een kleine vergoeding vragen, plus een vergoeding voor de onkosten die je maakt.

Daarnaast, ik zou alsnog nee gezegd hebben. Je zegt het zelf al, het is een hele verantwoordelijkheid en je kunt het niet over doen.
Wat vindt je een kleine vergoeding voor 4 uur fotograferen en nog een aantal uur nabewerking lise? Ik moet er ook 1,5 uur (heen en terug) voor reizen.
Ik ben geen professionele fotograaf, maar wel wat meer dan een hobbyist.
Volgen de bruid kan ik het niet verpesten. Ze neemt zelf het risico.
Ik betaalde 900 euro, maar de twee fotografen waren er van 08.00 tot 21.00 bij. Ze hebben ook geen fotoboek gemaakt.
Dit was 2 jaar geleden.
CarmiggelT schreef:
25-04-2018 19:45
Voor eenzelfde constructie heb ik zes jaar geleden 900 euro betaald aan een beginnende trouwfotograaf (of hoe je zo iemand ook noemt :biggrin:).
Bedankt voor je reactie. Zoveel ga ik er niet voor vragen.
-Katjies- schreef:
25-04-2018 19:41
Ik fotografeer graag en ben er best goed in. Ik heb gezworen nooit trouwreportages te maken, omdat ik dat een hele verantwoordelijkheid vind. Dus toen ik een maand geleden werd gevraagd als fotograaf bij een bruiloft, heb ik de bruid geadviseerd iemand te kiezen met ervaring. Maar ze wil per se mij als fotograaf. (we kennen elkaar niet echt, maar een goede kennis heeft mij aangeraden)
We hebben het gehad over haar wensen en ik heb besloten dat ik het toch ga doen. Maar nu moet er dus ook een offerte komen.
En nu dus mijn vraag: wat is een normaal tarief voor een trouwreportage?
Ik fotografeer in het stadhuis en daarna (buitenactiviteit) tot en met de wandeling naar het restaurant. zo'n 3 á 4 uur zal het zijn.
Daarna bewerk ik de foto's als dit nodig is en krijgen ze alle foto's digitaal aangeleverd. Ik maak geen album.
Succes!
Kijk ook eens op sites van bruidsfotografen, dan kun je een idee krijgen wat de professionals ervoor vragen.
Je schrijft dat je de foto's nog gaat bewerken "als dat nodig is" ga je niet in Raw schieten? Ik weet dat professionals ongeveer net zo lang bezig zijn met nabewerken als met de foto's maken zelf.
Belangrijk is natuurlijk ook wat de verwachtingen van het bruidspaar zijn, verwachten ze een serie foto's die er uitzien alsof een prof. ze heeft gemaakt, of niet?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar 500 euro betaald voor 5 euro fotografe. Ze had denk ik zo'n 5 bruiloften voor ons gedaan.
Heel erg tevreden vooral omdat ze zichzelf totaal niet belangrijk maakte zoals wij ook perse wilden. Een fijne dag voor de gasten stond op 1. Een goede foto kwam daar pas achter dus liever geen geweldige foto als je daardoor in de weg loopt.
Ze begreep dit helemaal en hele mooie foto's gekregen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb een maand geleden voor een professionele fotograve, voor een half uur gemeentehuis en 2 uur op locatie fotoshoot €188,- betaald. Dat waren 2 losse shoots, voor een echte shoot zouden we €675,- hebben betaald en wij wilden het klein houden dus hebben we t zo gedaan.
-Katjies- schreef:
25-04-2018 19:55
Wat vindt je een kleine vergoeding voor 4 uur fotograferen en nog een aantal uur nabewerking lise? Ik moet er ook 1,5 uur (heen en terug) voor reizen.
Ik ben geen professionele fotograaf, maar wel wat meer dan een hobbyist.
Volgen de bruid kan ik het niet verpesten. Ze neemt zelf het risico.
Een ander kan wel denken dat je het niet gaat 'verpesten', dat kan alleen jij zelf beoordelen.
Ik zou eerst eens meelopen met een professionele trouwfotograaf om ervaring op te doen. Ik spreek uit ervaring...

Los daarvan, denk ik dat je zeker niet moet denken aan bedragen van € 900. Ik vind dat exorbitant hoog voor iemand die geen professional is als het gaat om trouwreportages.
Alle reacties Link kopieren
Google eens wat.....
Op veel websites vind je pakketten voor trouwreportages met vaste prijzen. Er zit veel verschil in, maar het geeft wel een indruk.
Wij vonden zo een hele goede fotograaf voor een hele acceptabele prijs.
Head schreef:
25-04-2018 19:56
Succes!
Kijk ook eens op sites van bruidsfotografen, dan kun je een idee krijgen wat de professionals ervoor vragen.
Je schrijft dat je de foto's nog gaat bewerken "als dat nodig is" ga je niet in Raw schieten? Ik weet dat professionals ongeveer net zo lang bezig zijn met nabewerken als met de foto's maken zelf.
Belangrijk is natuurlijk ook wat de verwachtingen van het bruidspaar zijn, verwachten ze een serie foto's die er uitzien alsof een prof. ze heeft gemaakt, of niet?
Doe ik ook hoor, kijken op websites. Maar vind het toch lastig. Ik schiet in RAW. De bruid wil geen geposeerde foto's. De nabewerking zal vel tijd kosten omdat ik vrij perfectionistisch ben, maar ik werk niet extreem na. Dat is niet mijn manier van fotograferen en ze heeft me juist gekozen vanwege mijn manier van fotograferen. Het bruidspaar wil goed, spontane foto's die het moment vangen. Geen professionele foto's.
lise1985 schreef:
25-04-2018 20:02
Een ander kan wel denken dat je het niet gaat 'verpesten', dat kan alleen jij zelf beoordelen.
Ik zou eerst eens meelopen met een professionele trouwfotograaf om ervaring op te doen. Ik spreek uit ervaring...

Los daarvan, denk ik dat je zeker niet moet denken aan bedragen van € 900. Ik vind dat exorbitant hoog voor iemand die geen professional is als het gaat om trouwreportages.
Nou, dat doe ik ook zeker niet hoor! Een collega betaalde 500,- voor hetzelfde "pakket" en dat was volgens hem een vriendenprijsje. Dat vond ik al veel. Maar ik wil ook niet te weinig vragen.
Heb je zelf ervaring in het maken van trouwreportages? Ik heb het risico besproken met de bruid als ze voor mij kiest. En toch wil ze geen ander.
lise1985 schreef:
25-04-2018 20:02
Los daarvan, denk ik dat je zeker niet moet denken aan bedragen van € 900. Ik vind dat exorbitant hoog voor iemand die geen professional is als het gaat om trouwreportages.
Echt? Ik krijg meteen het gevoel dat we teveel hebben betaald :(
We hadden nog twee offertes opgevraagd destijds en die kwamen fors hoger uit. Daarom leek dit redelijk.
Vorig jaar hebben wij €500 betaald, zij was van half 9 tot ongeveer half 6 aanwezig. Heeft ruim 2 uur reistijd gehad heenweg en ook ruim 2 uur reistijd op de terugweg.

Zij was of is amateur fotograaf, doet het naast haar werk omdat ze het leuk vind en volgt cursussen en workshops. Wij waren haar eerste trouwreportage
Alle reacties Link kopieren
CarmiggelT schreef:
25-04-2018 20:18
Echt? Ik krijg meteen het gevoel dat we teveel hebben betaald :(
We hadden nog twee offertes opgevraagd destijds en die kwamen fors hoger uit. Daarom leek dit redelijk.
De markt voor fotografie is de laatste jaren volkomen door de hoeven gezakt hoor.
Wat jij betaalde was toen vast marktconform.
lilalinda schreef:
25-04-2018 20:27
De markt voor fotografie is de laatste jaren volkomen door de hoeven gezakt hoor.
Wat jij betaalde was toen vast marktconform.
Dank je :)
Onze fotograaf was dan wel net begonnen, maar deed het voor haar werk en was ervoor opgeleid. Dus geen hobbyfotograaf die het er voor de leuk bij deed.

Overigens vielen de foto’s wel wat tegen, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar ik lees dat de bruid in dit verhaal al overtuigd is van haar keuze.
Nou, ik vind het behoorlijk spannend hoor. Ik heb er echt wel oog voor, maar technisch weet ik minder dan een professional.
Is 300,- (exclusief reiskosten) een redelijk bedrag denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens de kosten berekenen. Heb je nog een lens oid nodig? papier, boek etc etc. Reiskosten. En ook de afschrijvingen van je auto, batterijen etc etc.
Printen kost ook best wel wat daar vergis je je snel in. Voor de tijd zou ik iets van 20 euro p uur berekenen, ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook een keer gedaan, ongeveer vergelijkbare situatie maar weinig reistijd. Ik heb toen 200 euro gevraagd. Mocht het dan toch niet helemaal perfect gaan, dan hoef je je er ook niet heel schuldig over te voelen.

Overigens heeft een echte trouwfotograaf meestal 2 camera's ivm geen lenzen hoeven wisselen etc. Dat had ik niet. Ik was dus behoorlijk aan het wisselen met lenzen. Ook van binnen naar buiten (terras) en weer terug naar binnen. Steeds camera weer opnieuw instellen. Binnen hoge iso, buiten lage. Heb ik buiten toch een tijdje met heel hoge iso gefotografeerd: foto's korrelig.
Al met al vond ik het met 1 camera en meerdere lenzen een hoop gestress. En was uiteindelijk blij dat ik niet teveel had gevraagd. Zij vonden de foto's trouwens heel mooi.
-Katjies- schreef:
25-04-2018 20:41
Nou, ik vind het behoorlijk spannend hoor. Ik heb er echt wel oog voor, maar technisch weet ik minder dan een professional.
Is 300,- (exclusief reiskosten) een redelijk bedrag denken jullie?
Dat is best goedkoop hoor als je ziet hoeveel uren er in gaan zitten. Vooral ook het nabewerken gaat best veel tijd kosten ook al wil je er niet veel aan doen, je moet toch alles uitzoeken.
Maar aan de andere kant is het ook een leuke ervaring natuurlijk om te doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
25-04-2018 21:55
Daarvan kun je jezelf niet eens minimumloon betalen.
Het is toch geen beroeps? Het is zwart. Met reistijd mee is dat 7 a 8 uur.
nina1966 schreef:
25-04-2018 22:07
Het is toch geen beroeps? Het is zwart. Met reistijd mee is dat 7 a 8 uur.
Oh, ze doet het nu al zwart? Waarom zou ze dan een offerte maken denk je?

En beroeps of niet, ze is hier enkele uren mee bezig.

TO, wat vind je jezelf waard?
Je geeft al aan dat je 4 uur op lokatie bent, zo'n 3 uur reistijd hebt (en reiskosten), je gebruikt je eigen materiaal en hebt dus voorbereidingstijd en hebt enkele uren nodig om de foto's na te gaan en te bewerken indien nodig. M.a.w. je kunt wel rekenen op 10 uur. Persoonlijk zou ik het niet doen onder de €500.
Alle reacties Link kopieren
500 euro lijkt me een mooi bedrag. Dat is ook niet extreem duur voor een fotograaf.
Wij betaalden vorig jaar 1.100 euro voor 12 uur fotografie. Zij was wel professioneel maar beginnend. Ik vond dat niet duur.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-04-2018 19:47
Ben je een ervaren en professionele fotograaf of een hobbyist?

Bij dat eerste hanteer je gewoon je vaste uurtarief, plus bijkomende kosten.
Voor het tweede kun je een kleine vergoeding vragen, plus een vergoeding voor de onkosten die je maakt.

Daarnaast, ik zou alsnog nee gezegd hebben. Je zegt het zelf al, het is een hele verantwoordelijkheid en je kunt het niet over doen.

Als je een hobbyist bent, is je toestel net zo duur als wanneer je een prof bent. Je moet zelf een beetje behoorlijke kleding dragen, je offert er een vrije dag voor op (een fotograaf niet, die plant het in), vervolgens zit je in je vrije tijd nog te bewerken. Kortom; alles bij elkaar kost het je zo´n drie dagen (ofzo, maar je hebt genoeg ervaring om dat zelf te kunnen inschatten) plus wat kilometers.

Bovendien; als die reportage leuk wordt, is de kans groot dat anderen ook vragen. En dan krijg je pas echt gezeik, want voor die deed je het voor 200 euro en nu kost het ineens 800.
En ohja, onze fotograaf was professioneel met jarenlange ervaring maar erg veel foto´s hebben we niet, want er bleek iets te zijn met het toestel......

Ik zou kijken wat een normale werkdag je oplevert. Laten we zeggen dat je bij je werkgever 100 euro bruto per dag verdient. Als je dan daadwerkelijk drie dagen werk inschat, vraag dan die 300 euro netto. Minimaal. Wil je het netjes bij de belastingdienst opgeven, moet je dat bedrag verdubbelen, want dan mag je waarschijnlijk zo´n 40% naar de bd overmaken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven