Werk & Studie alle pijlers

Opleiding voeding en diëtitiek

29-04-2018 09:27 21 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om voeding en diëtitiek te gaan studeren. Nu zit ik te twijfelen omdat de werkgelegenheid in 2015 nog heel slecht was. Weten jullie misschien of dit nu nog zo is? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik de k dat er maar heel weinig diëtistes rond kunnen komen van hun werk, ik ken er een paar en die doen het zeker niet fulltime, daar hebben ze te kort cliënten voor.
En voor voedingsadvies kunnen mensen ook terecht op verschillende andere plekken (sportschool, praktijkondersteuner oid).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Is al dertig jaar weinig werkgelegenheid in. Er komen per jaar teveel mensen op de arbeidsmarkt met dit diploma in verhouding tot het aantal vacatures.

Enige andere mogelijkheid is voor jezelf beginnen. Maar ook dat is niet heel werkzeker. Tegenwoordig zijn er zo veel manieren voor advies.

Of je moet goed zijn in commerciële dingen en iets heel origineels verzinnen, dan kun je misschien Sonja Bakker achterna.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 09:35
47.09% gewijzigd
ja is nog zo
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit een studie waar sowieso weinig werkgelegenheid in is, meer iets voor erbij.
Met alle info die voor iedereen op het net te vinden is, zal het alleen maar slechter worden.
Kies een andere studie uit waarmee je wel iets kunt verdienen en ga deze opleiding erbij/erna doen.
Het is echt zonde van je energie, geld en tijd.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zou dan graag in het ziekenhuis willen werken. Erg jammer dat er geen werk in is, het is namelijk de enige studie die mij echt aantrekt.
anoniem_368641 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 10:02
1.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin heeft dit gedaan en werkt nu in de voedingsmiddelenindustrie als productontwikkelaar. Zij heeft voor het hbo wel mbo Levensmiddelentechnologie gedaan.
Is een leuke studie voor als je later - naast de zorg voor je kinderen -
een paar uur per week wil werken, terwijl je man de hoofdkostwinner is.

Elke dodo kan zichzelf 'voedingsdeskundige' of 'lifestyle coach' noemen
en folders van de eigen praktijk ophangen in de Bioplaza.
Dus er is volop concurrentie.
Een vriendin van mij is vorig jaar afgestudeerd hierin en zit nog steeds thuis. Ze heeft tussendoor wel 'bijbaantjes' gehad maar niets wat met haar opleiding te maken had. Zij heeft er inmiddels een beetje spijt van (ook al vond ze de opleiding wel erg leuk) en overweegt nu omscholing.
minnimouse schreef:
29-04-2018 10:02
Een vriendin heeft dit gedaan en werkt nu in de voedingsmiddelenindustrie als productontwikkelaar. Zij heeft voor het hbo wel mbo Levensmiddelentechnologie gedaan.
Ik denk dat vooral het laatste deel van je post van belang is ;-)
Heb je je eigen naam als nick gebruikt?!
Nooit doen, meid.

Ik kan op internet zien waar je woont, hoe je er uitziet, welke sport je doet
en waar je vorig jaar voor gefeliciteerd werd.
chantalvannetten schreef:
29-04-2018 10:01
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zou dan graag in het ziekenhuis willen werken. Erg jammer dat er geen werk in is, het is namelijk de enige studie die mij echt aantrekt.
Nou, er is wel werk hoor.
Alleen komen er 50 sollicitanten op die ene vacature voor diëtist bij het ziekenhuis.
De kans dat jij het wordt, is er, maar heel klein.
Stellaluna* schreef:
29-04-2018 10:06
Is een leuke studie voor als je later - naast de zorg voor je kinderen -
een paar uur per week wil werken, terwijl je man de hoofdkostwinner is.

Elke dodo kan zichzelf 'voedingsdeskundige' of 'lifestyle coach' noemen
en folders van de eigen praktijk ophangen in de Bioplaza.
Dus er is volop concurrentie.

Slecht advies, zorg altijd dat je zelf een inkomen hebt van tenminste bijstandsniveau, liefst iets meer. Wordt, voor het hebben van inkomen niet afhankelijk van een ander.
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje zoals de opleiding toerisme. Ik zie veel mensen instromen naar het bankwezen, omdat er niks in te vinden is.
Andersom schreef:
29-04-2018 10:14
Slecht advies, zorg altijd dat je zelf een inkomen hebt van tenminste bijstandsniveau, liefst iets meer. Wordt, voor het hebben van inkomen niet afhankelijk van een ander.
Ik probeerde een realistisch beeld te schetsen van de toekomstmogelijkheden.
Ook ik ben van mening dat een vrouw zelf voor een (hoofd)inkomen moet kunnen zorgen.
Niet doen! Ik denk dat dit een van de meest kansloze hbo-opleidingen is.
Alle reacties Link kopieren
Je moet altijd je hart volgen maar als er echt weinig kans is op werk zou ik goed nadenken.

En voor de andere er is wel verschil tussen dietist en een gewichtsconsulente of een personal trainer dat voedingsadvies geeft.

Veel dietisten kiezen er wel voor om personal trainer te worden en ondernemer te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat er toch wel meer vacatures zijn, de laatste tijd. Vooral zelfstandige praktijken zoeken partners of medewerkers. Ook bedrijven als Sorgente hebben regelmatig vacatures.
Zelf ben ik 25 jaar geleden afgestudeerd en toen was er echt geen werk in de branche. Ik ben daarom noodgedwongen meteen met een eigen praktijk begonnen, maar had liever eerst wat jaren elders ervaring opgedaan. Ik heb er ook altijd ander werk naast gedaan, wat me op zich wel goed beviel. Toen in 2005 de zorgverzekeringswet veranderde en diëtetiek in het basispakket kwam, bracht dat andere dingen met zich mee, zoals contracten afsluiten met zorgverzekeraars en voldoen aan eisen van het kwaliteitsregister et cetera. Ik vond dat ik de praktijk er niet meer een beetje bij kon doen, bovendien werd mijn tweede kind toen geboren. Ik ben toen met de praktijk gestopt.
Maar mijn opleiding is zeker niet voor niets geweest. De afgelopen jaren heb ik naast mijn huidige werkzaamheden (ik ben zelfstandige op een heel ander vlak) als freelancer ook meegewerkt aan een groot voedingsonderzoek, daar was ook een opleiding diëtetiek voor nodig. Ik heb nog de opleiding in oude stijl gedaan, waarbij heel erg veel uren koken op het rooster stond. Ook daar heb ik veel profijt van, zeker voor mijn toekomstplannen.
Ik denk dus dat er wel werk is voor diëtisten, zeker als je ondernemend bent ingesteld. Wat me wel steekt, is dat er onlangs in de kranten artikelen stonden van een arts, die riep dat er met voeding veel meer te doen is en dat er ook veel meer aandacht voor voeding moet komen in de artsenopleidingen. Dat was ook al een punt toen ik 30 jaar geleden aan de opleiding begon. Artsen zijn degenen die moeten verwijzen, maar die zagen de meerwaarde van goede voedingsadviezen (dus wetenschappelijk onderbouwd én praktisch haalbaar) blijkbaar niet, of wilden het niet horen, niemand die het weet. Zelf weten ze er bar weinig van, dus zou het logisch zijn door te verwijzen naar dé professional bij uitstek op dit gebied, de diëtist. Dat is echt wel verbeterd in de afgelopen jaren, maar dat artikel van die arts onlangs is voor diëtisten - die al jaren vechten tegen de bierkaai - dan toch wel een klap in het gezicht, vind ik. De keerzijde is dat diëtisten zich gewoon minder goed geprofileerd hebben dan bijvoorbeeld fysiotherapeuten en te weinig de resultaten van hun adviezen en begeleiding hebben verzameld. Ook dat was 30 jaar geleden al een issue.
Anyway. Als je zelf de schouders eronder wilt zetten, is er ondanks het bovenstaande zeker wel een mooie en zeer interessante carrière mogelijk als diëtist en is het een opleiding waar je veel aan hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
29-04-2018 10:02
Een vriendin heeft dit gedaan en werkt nu in de voedingsmiddelenindustrie als productontwikkelaar. Zij heeft voor het hbo wel mbo Levensmiddelentechnologie gedaan.

Komt vooral door de opleiding van levensmiddelentechnoloog want daar is heel veel werk in. En dan is de kant van productontwikkelaar nog het minste werk aangezien je daar ook veel concurrentie van mensen die de horeca opleiding hebben gedaan en uit de keuken willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven