Werk & Studie alle pijlers

wel of geen kvk?

29-04-2018 20:23 21 berichten
ik ben bezig een bedrijfje op te starten. ik twijfel om me in te schrijven bij kvk of niet. ook omdat ik niet weet hoeveel mijn winst zal zijn, op zn hoogst 15.000 euro per jaar! als ik geen kvk aanvraag moet ik het volgend jaar bij belastingaangifte als salaris opgeven toch? en als ik wel kvk aanvraag doe ik dan apart voor mn bedrijf aangifte of is dat geïntegreerd in de gezamenlijke (prive) aangifte die ik samen doe met mn man.
wat zouden jullie doen?
Je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk. Volgens mij mag je iets van 7000 euro per jaar verdienen zonder btw te rekenen, maar dat weet ik niet zeker.
Je moet je inderdaad bij de kvk inschrijven. Op de site van de belastingdienst is heel veel info te vinden hoe eea belast wordt en welke aftrekposten er allemaal mogelijk zijn. Ik heb het dit jaar voor het eerst gedaan als zzper en echt moeilijk vond ik het niet als je je boekhouding op orde hebt.
Ja volgens mij ben je verplicht je in te schrijven als je een bedrijfje start. Daarnaast zou ik persoonlijk geen zaken doen met een bedrijf wat niet ingeschreven staat. Tenzij het bijvoorbeeld een vriendin is die sieraden maakt of dingetjes haakt en dat verkoopt op een webshop.
moest je die belastingaangifte apart doen of is dat geintegreerd met je "normale" belastingaangifte?
Meme86 schreef:
29-04-2018 20:29
Je moet je inderdaad bij de kvk inschrijven. Op de site van de belastingdienst is heel veel info te vinden hoe eea belast wordt en welke aftrekposten er allemaal mogelijk zijn. Ik heb het dit jaar voor het eerst gedaan als zzper en echt moeilijk vond ik het niet als je je boekhouding op orde hebt.
stitch77 schreef:
29-04-2018 20:49
moest je die belastingaangifte apart doen of is dat geintegreerd met je "normale" belastingaangifte?
Neem aub een boekhouder. Goede investering.
MarindaH schreef:
29-04-2018 20:26
Je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk. Volgens mij mag je iets van 7000 euro per jaar verdienen zonder btw te rekenen, maar dat weet ik niet zeker.
Nee, je bent altijd btw plichtig als je een bedrijf hebt, tenzij je activiteiten doet die vrijgesteld zijn. Je kan wel als kleine ondernemer (een deel van) de btw terugkrijgen
Als je een eigen zaak begint moet je omzetbelasting betalen. Dat is iets anders dan de jaarlijkse prive-aangifte vanaf 1 april. Ik zou als ik jou was me inschrijven bij de kvk (is helaas verplicht) en een startersdag daar bezoeken. En volg die dag vooral de presentaties mbt de administratie en de belastingregels.
S-Meds schreef:
29-04-2018 20:58
Nee, je bent altijd btw plichtig als je een bedrijf hebt, tenzij je activiteiten doet die vrijgesteld zijn. Je kan wel als kleine ondernemer (een deel van) de btw terugkrijgen
Ik bedoelde zonder eigen bedrijf inderdaad.
De KOR (Kleine Ondernemers Regeling) zorgt ervoor dat je geen BTW hoeft af te dragen als dit onder de ca 1300 euro blijft. Tip: Schrijf je in bij de KvK, en ga even naar een voorlichtingsavond voor nieuwe ondernemers, dan heb je in 2-3 uurtjes alle belangrijke dingen op een rijtje zonder dat het je wat kost :). Weet je direct dat je op de hoogte bent, en geen onnodige fouten maakt in BTW en belastingaangifte.
MarindaH schreef:
29-04-2018 21:01
Ik bedoelde zonder eigen bedrijf inderdaad.
En zelfs dan is het niet zeker. De belastingdienst kijkt naar of je bedrijfsmatig bezig bent, ook als je freelancet in je hobby.
stitch77 schreef:
29-04-2018 20:49
moest je die belastingaangifte apart doen of is dat geintegreerd met je "normale" belastingaangifte?
De inkomstenbelasting gaat via dezelfde omgeving als dat je in loondienst werkt en geef je vanaf 1feb op. De omzetbelasting (btw) staat hier los van en wordt vaak na elk kwartaal opgegeven en betaald (of je krijgt terug)
Alle reacties Link kopieren
Je moet je bij de KVK inschrijven
je krijgt dan te maken met btw-aangifte voor je bedrijf
de aangifte inkomstenbelasting is tegenwoordig geïntegreerd met de reguliere jaarlijkse aangifte, je moet alleen wat meer posten invullen dan bij een particuliere aangifte

als je het lastig vindt zou ik een boekhouder nemen, of een korte spoedcursus financiële bedrijfsvoering doen. Aan je OP te zien lijkt een van de twee me noodzakelijk
maar je mag toch ook je winst doorgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte en dan in box 3 (of 2 of iets) als extra inkomsten. alleen kan je dan natuurlijk ook geen btw doorberekenen aan je klanten
stitch77 schreef:
29-04-2018 22:08
maar je mag toch ook je winst doorgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte en dan in box 3 (of 2 of iets) als extra inkomsten. alleen kan je dan natuurlijk ook geen btw doorberekenen aan je klanten


En dan kun je geen aanspraak maken op ondernemersaftrek.

Doe anders gewoon even de ondernemerscheck op de site van de Belastingdienst: https://www.belastingdienst-ondernemers ... gKyqfD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Je moet elk kwartaal BTW afdragen en elk jaar aangifte inkomstenbelasting doen en betalen.

Stel je stuurt een factuur van 1000 euro incl btw. Klant betaald 1000 euro. Jij draagt aan eind van het kwartaal 210 euro af aan BD (21%). Je hebt nu nog 790 euro op de bank staan. Aam het eind van het jaar moet je 790 euro opgeven als inkomen en hierover moet je dan inkomstenbelasting betalen. Afhankelijk van het inkomen van jou en je partner wordt het % berekend.
Swiss schreef:
29-04-2018 22:52
Je moet elk kwartaal BTW afdragen en elk jaar aangifte inkomstenbelasting doen en betalen.

Stel je stuurt een factuur van 1000 euro incl btw. Klant betaald 1000 euro. Jij draagt aan eind van het kwartaal 210 euro af aan BD (21%). Je hebt nu nog 790 euro op de bank staan. Aam het eind van het jaar moet je 790 euro opgeven als inkomen en hierover moet je dan inkomstenbelasting betalen. Afhankelijk van het inkomen van jou en je partner wordt het % berekend.
Allereerst is de 21% niet 21% van het totaalbedrag, maar een toegevoegd bedrag bovenop het bedrag zonder BTW (dus een factuur van 1000 exclusief wordt 1210 inclusief BTW). En als je in totaal dus minder dan ca 1300 euro aan BTW af zou moeten dragen hoef je dat (onder de KOR) niet af te dragen, maar moet je het wel meerekenen in je inkomen.

Ik zeg 't nog maar eens: ga even naar een startende ondernemersbijeenkomst van de KvK, dat schept echt heel veel duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk bloemetjesolifant. :-$
Alle reacties Link kopieren
Swiss schreef:
29-04-2018 22:52
Stel je stuurt een factuur van 1000 euro incl btw. Klant betaald 1000 euro. Jij draagt aan eind van het kwartaal 210 euro af aan BD (21%). Je hebt nu nog 790 euro op de bank staan. Aam het eind van het jaar moet je 790 euro opgeven als inkomen en hierover moet je dan inkomstenbelasting betalen. Afhankelijk van het inkomen van jou en je partner wordt het % berekend.
zo werkt het niet.
Alle reacties Link kopieren
stitch77 schreef:
29-04-2018 22:08
maar je mag toch ook je winst doorgeven bij je jaarlijkse belastingaangifte en dan in box 3 (of 2 of iets) als extra inkomsten. alleen kan je dan natuurlijk ook geen btw doorberekenen aan je klanten
je denkt dat ze bij een winst van 15.000 euro nog in termen als extra inkomsten denken bij de belastingdienst?
k neem aan dat je zelf ook de voordelen ervan wil, dan moet je gewoon inschrijven bij de kvk en ondernemer worden voor de belastingdienst
neem het advies aan wat het gros hier geeft: ga naar een of meer informatie bijeenkomsten en als het je boven de pet gaat neem een boekhouder
ik geef advies aan startende bedrijven en je mist gewoon de basis nu. die is helemaal niet per se moeilijk of ingewikkeld, maar ik zou me er wel in laten onderwijzen door een professional en niet door onbekenden op een forum
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt box 1 als overige winst maar dit is beperkt. Btw nummer heb je nodig als je gaat factureren en je activiteiten btw-plichtig is. Ga AUB naar de startersdag van de KvK of zoek een goede boekhouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven