Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe collega verleden van mishandeling

29-04-2018 22:25 155 berichten
Ongeveer 6 jaar geleden woonde ik samen met een meisje dat destijds geslagen werd door haar vriend. Ik kwam er geleidelijk achter omdat ik steeds vaker blauwe plekken en striemen zag. Ik en mijn andere huisgenote hebben haar toen overtuigd dat ze weg moest gaan en ze is toen even bij haar ouders aan de andere kant van Nederland gaan wonen omdat hij haar bedreigde. Wij hadden het liefst dat ze aangifte zou doen maar uit angst heeft ze dat toen niet gedaan. Gelukkig is ze eruit gekomen na een relatie van bijna een jaar en ik spreek haar nu af en toe nog op whatsapp.
Een directe collega van mij is onlangs weggegaan,en nu blijkt dus dat die ex vriend nu mijn directe collega wordt. Ik heb hem nog niet gezien op kantoor maar zijn naam staat in de Cc van een aantal e-mails en op zijn LinkedIn pagina kan ik zien dat hij in dezelfde branche werkt, dus ik weet 99% zeker dat hij het is, zijn voornaam komt ook niet heel vaak voor. As woensdag is zijn eerste werkdag.
Ik vraag me nu af wat ik moet doen.. ik zou iedere dag met hem samen moeten werken en er staat zelfs een werktripje in het buitenland gepland voor september.
Ik heb een goede relatie met mijn manager dus ik denk erover om het eerst aan haar te vertellen en als dat niets oplevert, naar HR. Het lastige is dat hij niet veroordeeld is (niet hiervoor, in ieder geval)dus ik heb geen bewijs. Ik wil echt niet met hem samenwerken, ik zou me niet veilig voelen en ik wil uberhaupt niets met hem te maken hebben hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Het zou voor mij afhangen van de functie of ik er wat mee zou doen.
Is er een risico op agressief gedrag binnen het werk? Zo niet, dan zou ik er niets mee doen. De situatie heeft zich in de privésfeer afgespeeld en lijkt me niet werkgerelateerd.
Maandag direct met je leidinggevende bespreken in de termen die je hier ook gebruikt. Die zijn heel duidelijk.

Sterkte met deze situatie. Vreselijk!
Hou het professioneel. Je kunt niets bewijzen, dus kan de manager er ook niets mee.

En je weet dit toevallig nu, maar wie weet wat andere collega's op hun kerfstok hebben.
Alle reacties Link kopieren
De kans bestaat dat hij in therapie is geweest boor zn agressie.

Begin er niet meteen over. Als je manager vraagt wat je van hem vindt, kun je je twijfels uitspreken - zonder details uit zijn verleden erbij te halen.

Mij lijkt het overigens wel logisch dat je niet met hem op 1 kamer hoeft met dat tripje. Gewoon gooien op 'hij is een man en ik een vrouw'.
Ik zou het met mijn leidinggevende bespreken. Hij weet dat jij de huisgenoot van zijn ex bent, en jij weet wat hij gedaan heeft - ik kan me goed voorstellen dat je liever niet te intensief met hem samenwerkt. Als je het bespreekt kan gekeken worden naar mogelijke oplossingen, als je het niet zegt blijf je met een knoop in je maag zitten.
strikjemetstippels schreef:
29-04-2018 22:34
Hou het professioneel. Je kunt niets bewijzen, dus kan de manager er ook niets mee.

En je weet dit toevallig nu, maar wie weet wat andere collega's op hun kerfstok hebben.
Eens. En je weet bijna zeker dat hij het is, niet 100% zeker. Je zou toch niet iemand vals willen beschuldigen, lijkt me.
SallySpectra schreef:
29-04-2018 22:39
Eens. En je weet bijna zeker dat hij het is, niet 100% zeker. Je zou toch niet iemand vals willen beschuldigen, lijkt me.
Al was ik enorm schuldig ik zou meteen een zaak tegen TO beginnen.

HR zal zich hier echt niet aan willen branden en heel grote kans dat TO uiteindelijk hier nadeel van ondervindt. Managers komen en gaan, dus die goede band van nu zegt heel weinig.
Poeh. Je leidinggevende kan hier eigenlijk niets mee. Je kan het alleen uitleggen en als reden opgeven dat je zo min mogelijk met hem te maken wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Afwachten hoe de zakelijke relatie verloopt en als er geen signalen zijn om door te geven aan een manager dan niets doen. Niet vooringenomen starten nu, juist niet doen. Zodra hij gedrag vertoont dat niet acceptabel is, is het vroeg genoeg. Het overgrote deel van vrouwenmeppers toont dit gedrag niet tijdens het werk, wat maakt dat jij hier dus ook niets mee kunt op jouw werk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat verwacht je van je leidinggevende en HR?
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
29-04-2018 22:34
Hou het professioneel. Je kunt niets bewijzen, dus kan de manager er ook niets mee.

En je weet dit toevallig nu, maar wie weet wat andere collega's op hun kerfstok hebben.
Dit dus, er is geen veroordeling geweest, staat geen kruisje achter zijn naam, dus hoe lullig ook, je kunt er niet veel mee.
Alle reacties Link kopieren
weet hij dat jij het weet?
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me de eerste dag doodnormaal voorstellen en daarbij zeggen dat je meent hem te kennen, want huisgenoot die en die had toch ook een vriendje die zo heette? Dan speel je open kaart zonder beschuldiging, zodat hij weet dat jij op de hoogte bent van zijn verleden. Aan hem om daar wel of niet op te reageren.

Het is tussen jullie, een privezaak. Dit zou ik niet naar manager of HR niveau tillen. Het kan zelfs jouw naam schaden als hij ontkent. Dan is jouw melding ineens laster.
Hips, hopsakee en pierlala.
Ik zou eerst maar eens zeker weten of hij het is.

En dan dus never nooit vertellen aan hem of aan je manager. Als je het niet vol houdt dan probeer je hem er uit te werken.

Maar zij heeft dus nooit aangifte gedaan? Heeft ze die bedreigingen op schrift?
Wat je kan doen is aangeven bij je lg dat je een sterkte vermoede heb dat je de nieuwe collega ken en dan niet met een positieve prive situatie. Beter niet gelijk de persoon zwart maken.

Kijk woensdag of het die persoon echt is. Probeer wel werk en prive gescheiden houden..hoe iemand in prive is kan heel anders zijn dan op het werk gebied.
En ja hoe ga je er mee om als het idd die persoon is. Kan jij met hem werken? Misschien dat je eerst een gesprek met hem aangaat ivm verleden? Denk dat die persoon jou ook nog herken..?
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
29-04-2018 23:09
:popcorn:
Het 'wat eet je nu-topic' staat op de eetpijler.
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
29-04-2018 23:05
Ik zou me de eerste dag doodnormaal voorstellen en daarbij zeggen dat je meent hem te kennen, want huisgenoot die en die had toch ook een vriendje die zo heette? Dan speel je open kaart zonder beschuldiging, zodat hij weet dat jij op de hoogte bent van zijn verleden. Aan hem om daar wel of niet op te reageren.

Het is tussen jullie, een privezaak. Dit zou ik niet naar manager of HR niveau tillen. Het kan zelfs jouw naam schaden als hij ontkent. Dan is jouw melding ineens laster.
Serieus? Misschien ben ik heel raar hoor, maar als ik vermoed dat een nieuwe collega de ex is een kennis/vriendin, dan zeg ik niet bij de eerste kennismaking en plein public “gut, was jij niet de ex/scharrel van Marie?”. Zoiets kan toch heel pijnlijk zijn, ook in een ‘normale’ situatie? Ik vind dat echt niet professioneel.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
29-04-2018 23:14
Serieus? Misschien ben ik heel raar hoor, maar als ik vermoed dat een nieuwe collega de ex is een kennis/vriendin, dan zeg ik niet bij de eerste kennismaking en plein public “gut, was jij niet de ex/scharrel van Marie?”. Zoiets kan toch heel pijnlijk zijn, ook in een ‘normale’ situatie? Ik vind dat echt niet professioneel.
Nu ja, ik zou dit niet middenin een groep nieuwe collega's gooien, maar je staat toch niet in een kringetje als je elkaar voor een samenwerking treft?

In dit geval zou ik zeker laten merken dat je hem herkent, dat is de meerwaarde van die opmerking. Natuurlijk doe je dat niet bij elke Piet van Truus van dinges die je meent te kennen. Je kunt het toch formeel verpakken in de term 'hebben wij elkaar niet eens eerder getroffen? Ik meen met (naam huisgenoot) als tussenpersoon?'. Dan is het voor een buitenstaander toch om het even of het privé of zakelijk is geweest?
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
29-04-2018 23:25
Nu ja, ik zou dit niet middenin een groep nieuwe collega's gooien, maar je staat toch niet in een kringetje als je elkaar voor een samenwerking treft?

In dit geval zou ik zeker laten merken dat je hem herkent, dat is de meerwaarde van die opmerking. Natuurlijk doe je dat niet bij elke Piet van Truus van dinges die je meent te kennen. Je kunt het toch formeel verpakken in de term 'hebben wij elkaar niet eens eerder getroffen? Ik meen met (naam huisgenoot) als tussenpersoon?'. Dan is het voor een buitenstaander toch om het even of het privé of zakelijk is geweest?
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit iets soortgelijks aan de hand gehad, iemand die weliswaar geen directe collega was maar wel regelmatig op mijn werkplek die ook een strafrechtelijk verleden had. Een andere collega en ik hadden echt hele grote moeite daarmee en kwamen erdoor in gewetensnood.

Wij zijn toen samen inderdaad het gesprek met onze leidinggevende en onze directeur aangegaan en hebben aangegeven dat we het enorm lastig vonden om te functioneren op die manier. Daar was toen gelukkig begrip voor, onze leidinggevende begreep ook wel dat er niet van ons verwacht kon worden dat we vrolijk samenwerkten met die persoon en dat hoefde dus ook niet.

We hebben toen een aantal afspraken gemaakt zoals geen gezamenlijke meetings, een waarschuwing als diegene er zou zijn zodat we er zo nodig voor konden kiezen zelf ergens anders te werken, etc.

Enige verschil was dat in ons geval diegene ook daadwerkelijk veroordeeld was.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
29-04-2018 22:55
Afwachten hoe de zakelijke relatie verloopt en als er geen signalen zijn om door te geven aan een manager dan niets doen. Niet vooringenomen starten nu, juist niet doen. Zodra hij gedrag vertoont dat niet acceptabel is, is het vroeg genoeg. Het overgrote deel van vrouwenmeppers toont dit gedrag niet tijdens het werk, wat maakt dat jij hier dus ook niets mee kunt op jouw werk.
Hoezo niet? Ik persoonlijk wil helemaal niks te maken hebben met mannen die vrouwen mishandelen. En als ik het niet weet, dan zij het zo, maar als ik wel weet dat iemand vrouwen mept dan wil ik daar dus niet mee omgaan. Dan kan hij nog zo aardig tegen mij doen maar als iemand vrouwen verrot slaat wil ik hem gewoon niet in mijn buurt.

Vanuit de situatie die ik zelf op mijn werk heb meegemaakt meen ik me te herinneren dat er ook jurisprudentie is dat dat ook niet hoeft. Ik weet het niet meer zeker want het is al even geleden en het was dus met 1 gesprek opgelost, maar ik meen me te herinneren dat het feit dat het zo gemakkelijk opgelost was, onder andere was omdat je als werknemer behoorlijk veel rechten hebt in dergelijke situaties.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
29-04-2018 23:29
Waarom?
Eigenlijk twee redenen.

Aan de ene kant vind ik dat de nieuwe collega een eerlijke kans verdient in de zakelijke setting. Als TO zich niet prettig voelt vanaf dag 1 en zich daardoor niet kan openstellen voor een zakelijke samenwerking, vind ik dat dit besproken mag worden.

Aan de andere kant kan de nieuwe collega zich betrapt voelen door de herkenning en eventueel zelf kiezen om niet met TO te willen samenwerken. Dat lost het probleem vanaf de andere kant op.

En ik ben zelf graag zo transparant mogelijk. Mijn tip komt voort uit deze manier van handelen. Misschien niet altijd toepasbaar, maar dat kan TO zelf bepalen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-04-2018 23:34
Hoezo niet? Ik persoonlijk wil helemaal niks te maken hebben met mannen die vrouwen mishandelen. En als ik het niet weet, dan zij het zo, maar als ik wel weet dat iemand vrouwen mept dan wil ik daar dus niet mee omgaan. Dan kan hij nog zo aardig tegen mij doen maar als iemand vrouwen verrot slaat wil ik hem gewoon niet in mijn buurt.

Vanuit de situatie die ik zelf op mijn werk heb meegemaakt meen ik me te herinneren dat er ook jurisprudentie is dat dat ook niet hoeft. Ik weet het niet meer zeker want het is al even geleden en het was dus met 1 gesprek opgelost, maar ik meen me te herinneren dat het feit dat het zo gemakkelijk opgelost was, onder andere was omdat je als werknemer behoorlijk veel rechten hebt in dergelijke situaties.
Er is geen aangifte gedaan en dus geen 'bewijs'? Maar goed als het klopt wat jij zegt dan kan TO het dus wel aankaarten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven