Werk & Studie alle pijlers

Werkgever wil me aannemen maar geen zekerheid over plek

30-04-2018 16:38 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs een sollicitatieprocedure, nadat ik een open sollicitatie had ingediend, gevolgd bij een bedrijf waar ik enorm graag wil werken. Vanmiddag ben ik gebeld dat het bedrijf mij graag wil aannemen, maar dat ze op dit moment geen zekerheid hebben of ze een plek voor mij hebben en mij dus een baan kunnen aanbieden. Ze verwachten hier in de komende drie maanden duidelijkheid over te krijgen.

Ik twijfel nu enorm wat ik moet doen. Ik zou daar graag per 1 september willen beginnen. De kans bestaat dat zij mij, net als iedere andere nieuwe werknemer, een tijdelijk contract van een half jaar aanbieden. Als dat wederzijds goed bevalt, start ik met een opleiding en krijg ik een contract voor langere tijd.

Het staat vast dat ik daar enorm graag wil werken. Maar ik ben bang dat de komende maanden blijkt dat er geen plek voor mij vrijkomt. Vinden jullie het verstandig om een contract aan te gaan voor een half jaar in de hoop dat er in dat half jaar alsnog een plek vrijkomt? Ondertussen lijkt het mij verstandig wel verder te solliciteren, helaas!

Ik moet morgen terugbellen over wat ik wil. Hebben jullie advies hoe ik dit het beste aan kan pakken om alsnog de door mij gewenste zekerheid te verkrijgen over een baan daar?
Je moet er niet op gaan zitten wachten. Als je ergens anders aan het werk kan, doe je dat. Ik neem aan dat je niet werkloos thuis wil gaan zitten tot september?
En daarbij, je hebt zo geen enkele garantie dat je daadwerkelijk aan het werk kan. Genoeg andere leuke werkgevers hoor, wat maakt dat je zo specifiek daar wil werken?
Je kan toch ' heel graag' zeggen? Maar dat je wel ook verder kijkt ook. Heel normaal.

Ze gaan echt niet verwachten dat je 3 maanden niks gaat zitten doen te wachten tot zij misschien wel plek voor je hebben.
Wat is je keuze nu? Ze hebben je toch nog niks aangeboden?

Gewoon verder zoeken en ergens anders gaan werken. Je kunt altijd overstappen mocht dit bedrijf je een contract aan gaat bieden.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-04-2018 16:40
Je moet er niet op gaan zitten wachten. Als je ergens anders aan het werk kan, doe je dat. Ik neem aan dat je niet werkloos thuis wil gaan zitten tot september?
En daarbij, je hebt zo geen enkele garantie dat je daadwerkelijk aan het werk kan. Genoeg andere leuke werkgevers hoor, wat maakt dat je zo specifiek daar wil werken?
Ik ben op dit moment bezig om mijn studie af te ronden. Ik verwacht in juli klaar te zijn. Dan wil ik nog even genieten van een vakantie. Vandaar dat ik pas per 1 september wil starten.
Ik heb bij dit bedrijf stage gelopen. Ik ken het bedrijf daardoor goed waardoor ik zeker weet dat het bij mij past.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
30-04-2018 16:41
Wat is je keuze nu? Ze hebben je toch nog niks aangeboden?

Gewoon verder zoeken en ergens anders gaan werken. Je kunt altijd overstappen mocht dit bedrijf je een contract aan gaat bieden.
Later overstappen gaat helaas niet vanwege studiekostenbedingen. Al ben ik het met jullie eens dat ik ondertussen wel verder moet zoeken. Helaas! Had zo gehoopt de zekerheid te krijgen dat er een plek was (dat leek na het tweede gesprek ook zo te zijn)
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:41
Ik ben op dit moment bezig om mijn studie af te ronden. Ik verwacht in juli klaar te zijn. Dan wil ik nog even genieten van een vakantie. Vandaar dat ik pas per 1 september wil starten.
Ik heb bij dit bedrijf stage gelopen. Ik ken het bedrijf daardoor goed waardoor ik zeker weet dat het bij mij past.
Maar een garantie heb je dus niet. Ik zou toch verder solliciteren en dit ook duidelijk aangeven bij die werkgever.

ALs je tzt geen werk hebt en bij de bijstand wil aankloppen, heb je een groot probleem als je niet actief hebt gezocht naar werk.
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:44
Later overstappen gaat helaas niet vanwege studiekostenbedingen. Al ben ik het met jullie eens dat ik ondertussen wel verder moet zoeken. Helaas! Had zo gehoopt de zekerheid te krijgen dat er een plek was (dat leek na het tweede gesprek ook zo te zijn)
Nou ja, als je een half jaar contract krijgt, lijkt me niet dat ze heel veel studiekosten kunnen bedingen. Hooguit moet je dan echt die 6 maanden volmaken, maar dat is niet echt een grote beperking bij een nieuwe baan. Ik zou dus heel enthousiast ja zeggen, en ondertussen gewoon verder solliciteren, wie weet wat er nog voorbij komt. En zo niet wie weet heb je dan een fantastische baan in september.
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:44
Later overstappen gaat helaas niet vanwege studiekostenbedingen. Al ben ik het met jullie eens dat ik ondertussen wel verder moet zoeken. Helaas! Had zo gehoopt de zekerheid te krijgen dat er een plek was (dat leek na het tweede gesprek ook zo te zijn)
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso gewoon doorsolliciteren. Ga er vanuit dat je hier NIET gaat werken. Want dat is op dit moment de situatie: je hebt géén garanties.

Dat iemand zegt dat hij in de zomer wel plek heeft, is aardig, maar meestal een gevolg van iemand die slecht is in slechtnieuwsgesprekken. Hij moet eigenlijk zeggen: "We hebben geen plek voor je. Mocht er in de toekomst een plek vrijkomen, mogen we dan contact opnemen?"

Dat is namelijk het eerlijke verhaal. Maar dat komt negatief over dus word je aan het lijntje gehouden. Trap er niet in, solliciteer gewoon door. Bovendien: heb je een ander aanbod en komen ze dan weer bij je terug, kun je er altijd nog gaan werken en heb je een betere onderhandelingspositie!
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:44
Later overstappen gaat helaas niet vanwege studiekostenbedingen. Al ben ik het met jullie eens dat ik ondertussen wel verder moet zoeken. Helaas! Had zo gehoopt de zekerheid te krijgen dat er een plek was (dat leek na het tweede gesprek ook zo te zijn)
Heb je nu een studiekostenbeding dan bij deze werkgever? Je werkt er toch niet eens? Waarom kan je dan niet paar maanden ergens anders gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
30-04-2018 16:51
Heb je nu een studiekostenbeding dan bij deze werkgever? Je werkt er toch niet eens? Waarom kan je dan niet paar maanden ergens anders gaan werken?
Nee, bij deze werkgever zal ik in eerste instantie (tijdens dat half jaar) geen studiekosten maken. Als ik bij een ander bedrijf direct kan starten, zal ik direct hoge studiekosten maken waardoor ik later niet meer naar dit bedrijf kan overstappen op het moment dat ze wel een plek hebben.
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:53
Nee, bij deze werkgever zal ik in eerste instantie (tijdens dat half jaar) geen studiekosten maken. Als ik bij een ander bedrijf direct kan starten, zal ik direct hoge studiekosten maken waardoor ik later niet meer naar dit bedrijf kan overstappen op het moment dat ze wel een plek hebben.
Hoezo per direct? Je wil toch pas per september beginnen?

Waarom solliciteer je nu niet bij andere bedrijven. Kun je een aanbod krijgen, beginnen per september en dan altijd nog in augustus zeggen: sorry, maar eerste keus heeft gebeld en ik heb een ander contract geaccepteerd.

En waarom zijn die opleidingskosten zo hoog? Geloof me: je hebt eerst een of twee maanden proeftijd. In die periode gaat je bedrijf echt geen enorme studiekosten aan hoor. Eerst maar even kijken hoe jij je proeftijd doorkomt. Dat kun je zelf ook prima aangeven: Ik wil niet in maand één me committeren aan die opleiding, want als het bedrijf niet bij mij past of andersom, zit ik vast.

En als de studie voor je functie nuttig is, dan neemt een andere werkgever eventuele restschuld van je studiekostenbeding wel over.
En alsof je dan bij de andere werkgevers ook geen tijdelijk contract krijgt? Daar zit dan ook weinig studiekostenbedingen aan. En idd eerst de proeftijd nog bij langere aanstellingen.

Je ziet echt te veel beren op de weg.
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
30-04-2018 16:53
Nee, bij deze werkgever zal ik in eerste instantie (tijdens dat half jaar) geen studiekosten maken. Als ik bij een ander bedrijf direct kan starten, zal ik direct hoge studiekosten maken waardoor ik later niet meer naar dit bedrijf kan overstappen op het moment dat ze wel een plek hebben.
Of ze moeten bereid zijn die studiekosten over te nemen. Is niet ongebruikelijk als ze je echt graag willen hebben.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ja weet ook niet wat je onder "hoge" kosten verstaat. Als een opleiding onderdeel is van je werkzaamheden, dan krijg je geen studiekostenbeding. Zou mooie boel worden: jij moet een opleiding doen vanuit je werk en vervolgens houden ze je daarmee gevangen, terwijl ze je er wel tijdens je proeftijd uit kunnen gooien.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
30-04-2018 16:59
Of ze moeten bereid zijn die studiekosten over te nemen. Is niet ongebruikelijk als ze je echt graag willen hebben.
Dat is heel normaal, maar ze hoort binnen nu en drie maanden of er plek is en ze wil in september met werken beginnen. Dus als ze in september van start gaat weet ze al of ze wel of niet bij haar eerste keuze terecht kan.

Ik zou me er geen zorgen om maken dat een bedrijf nog voordat je begonnen bent al met een studiekostenbeding komt.

Wat voor een opleiding is het eigenlijk?
Lucifermiauww schreef:
30-04-2018 16:57
En alsof je dan bij de andere werkgevers ook geen tijdelijk contract krijgt? Daar zit dan ook weinig studiekostenbedingen aan. En idd eerst de proeftijd nog bij langere aanstellingen.

Je ziet echt te veel beren op de weg.
En als je daar ook pas in september wil beginnen en niks tekent voor half augustus heb je nog wel even om te zoeken en te solliciteren en kan je of nder dat contract uit, want niet getekend of een proeftijd bij lange aanstelling en echt nog geen studiekosten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
30-04-2018 17:04
En als je daar ook pas in september wil beginnen en niks tekent voor half augustus heb je nog wel even om te zoeken en te solliciteren en kan je of nder dat contract uit, want niet getekend of een proeftijd bij lange aanstelling en echt nog geen studiekosten.
Ook als je wel tekent kun je er onderuit: proeftijd mogen beide partijen zonder reden en zonder opzegtermijn opzeggen.
Gaat het om een traineeship ofzo? Dat je het over studiekosten hebt? Krijg je automatisch een studie bij het type werk dat je gaat doen? Want tenzij het een hele opleiding van 10 duizenden euro's is, hoef je dat zelden terug te betalen. Een cursus van een paar duizend euro valt daar meestal niet onder als je alsnog van baan wisselt.
Stampertje12 schreef:
30-04-2018 16:59
Ja weet ook niet wat je onder "hoge" kosten verstaat. Als een opleiding onderdeel is van je werkzaamheden, dan krijg je geen studiekostenbeding. Zou mooie boel worden: jij moet een opleiding doen vanuit je werk en vervolgens houden ze je daarmee gevangen, terwijl ze je er wel tijdens je proeftijd uit kunnen gooien.
Ze kan inderdaad eens laten nakijken of dat soort constructies wel mogen onder die voorwaarden bij tijdelijke contracten en functie/training voor betreffende functie.
Alle reacties Link kopieren
Ga intussen voor een uitzendbureau werken of in de horeca om te overbruggen er is op het moment werk genoeg. Zeker voor studenten.
Alle reacties Link kopieren
Traineeship is opleiding die deel uit maakt van je werk en valt niet binnen studiekostenbeding (of zou dat niet moeten). Dat is gewoon voor risico van de werkgever.

Je kunt een medewerker niet verplichten een bepaalde opleiding te doen en hier een beding aan te hangen. Dat kan alleen als het om vrijwillige opleidingen gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven