Werk & Studie alle pijlers

Uitdagingen bij het solliciteren...

30-04-2018 17:33 28 berichten
Hallo ha,

Ik lees al een tijdje mee en heb eindelijk een nieuw account aangemaakt..

Ik zit namelijk met wat issues bij het solliciteren. Ik wil namelijk weg bij mijn huidige werkgever omdat we mogelijk niet gaan uitkomen kwa onderhandelingen van mijn contract. Ik zit precies een jaar en krijg een nieuw contract zonder salaris verhoging en op termijn zit die er ook niet in ivm het bereiken van het salarisplafond. Bij sollicitatiegegesprekken gooi ik het op gebrek aan uitdaging aangezien de werkelijke reden niet zo chique klinkt. Maar het oogt best vreemd en verdacht om precies na een jaar weer op zoek te zijn naar nieuw werk en dat merk ik ook tijdens die gesprekken.
Daarnaast is er vorige week bij een gesprek gevraagd om referenties en die heb ik niet echt... mijn huidige werkgever kan ik niet opgeven omdat we nog steeds in onderhandelingen zitten en hij dus nog niet weten dat ik op zoek ben. Mijn werkgever daarvoor betrek ik er liever niet bij. Meer vanwege het feit dat ik niet de indruk wil geven dat ik spijt heb dat ik daar ben weggegaan en nu na een jaar alweer op zoek ben.
Voor wat betreft mijn prestatie en werkrelatie ben ik 100% ervan overtuigd dat beide niets negatiefs zouden zeggen omdat beide altijd heel tevreden zijn (geweest) over mijn werk.

Heeft er iemand ervaring hoe om te gaan met het (niet) opgeven van referenties en het feit dat ik eigenlijk om geld wegga maar niet wil dat mijn toekomstige werkgever dat weet. Mocht ik toch besluiten om mijn huidige werkgever als referentie op te geven, wat is de kans dat hij dat ook vertelt waardoor ik als leugenaar overkom? Is het gebruikelijk om te vragen om de werkelijke reden niet te benoemen mocht hij benaderd worden?
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met het "niet echt hebben van referenties". Is dit je eerste baan? In dat geval kun je zeggen dat dit je eerste baan is en dat je van je huidige werkgever moeilijk referenties op kunt geven. Misschien is er wel een collega van je onlangs bij het bedrijf vertrokken: die zou je dan als referent op kunnen geven.

Maar ik vermoed dat het niet je eerste baan is, want anders zouden je nieuwe sollicitatieplekken niet zo specifiek om referenten blijven vragen. Die snappen bij baan nummer één wel dat je dan niet nog een baan ervoor hebt. Je zegt dat je kort daarvoor bij een bedrijf hebt gewerkt maar hen er niet in wil betrekken: dat zou ik wel doen. Kleine moeite, niet druk over maken. Ik zou ook argwanend worden als ik weet dat mijn sollicitant wel ergens gewerkt heeft, maar niet wil dat jij daar een referentiegesprek mee heeft.

je kunt altijd aangeven dat je het geen enkel probleem vindt als ze je huidige werkgever bellen nadat ze een contract aan je aangeboden hebben en je bij je huidige werkgever hebt opgezegd. Dat is misschien niet heel gebruikelijk, maar zou een optie zijn als je weet dat je huidige werkgever tevreden over je is.


Wat betreft je reden van solliciteren zou ik hier eerlijk over zijn. Juist als je aan komt met een smoes na precies een jaar werken, prikken mensen daar doorheen. Zeg gewoon dat je er graag was blijven werken, een verlenging van je contract hebt aangeboden gekregen, maar dat er geen enkele mogelijkheid tot financiële groei meer is en je daarom verder bent gaan kijken.

Iedereen snapt namelijk dat als je geen cent meer kunt verdienen als je het hele jaar hard je best doet, dat er dan een aardig stuk motivatie weg is. Bereid je dan wel voor op de vraag: wist je dit niet al toen je hier een jaar eerder werkte?

Tenslotte je vraag over het referentiegesprek: als het goed is weet een werkgever wel tactisch om te springen met de informatie die een sollicitant hem verstrekt heeft. Een gesprek gaat in de praktijk dan ook niet over waarom iemand weg is gegaan, maar meer over welke werkzaamheden iemand deed, en of iemand een "good" of een "bad" leaver is. Beide partijen hebben er geen baat bij om in dit gesprek voor elkaar te krijgen dat er iets negatiefs uit komt: Je huidige werkgever weet namelijk dat je echt niet prettig bij hem terug komt werken als hij iets slechts over je zegt. En de nieuwe werkgever wil helemaal niet dat het stukloopt want ze willen je graag hebben.
Zo'n referentiegesprek is om te checken of als jij beweert dat je dagelijks met 10 directieleden aan tafel zat voor discussies, je niet daar als koffiedame zat. En of je niet eruit bent gegooid omdat je iets gestolen had etc.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 30-04-2018 17:45
28.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen collega's opgeven als referentie? Een collega waar je fijn mee samenwerkt en die je wel hebt verteld dat je aan het solliciteren bent, bijvoorbeeld? En ik zou die vorige werkgever ook als referentie opgeven hoor, is toch geen schande - zeker aan het begin van je loopbaan - dat je ergens maar een jaar werkt?
Wat eten we vanavond?
Stampertje12 schreef:
30-04-2018 17:40
Wat bedoel je met het "niet echt hebben van referenties". Is dit je eerste baan? In dat geval kun je zeggen dat dit je eerste baan is en dat je van je huidige werkgever moeilijk referenties op kunt geven. Misschien is er wel een collega van je onlangs bij het bedrijf vertrokken: die zou je dan als referent op kunnen geven.

Maar ik vermoed dat het niet je eerste baan is, want anders zouden je nieuwe sollicitatieplekken niet zo specifiek om referenten blijven vragen. Die snappen bij baan nummer één wel dat je dan niet nog een baan ervoor hebt.

je kunt altijd aangeven dat je het geen enkel probleem vindt als ze je huidige werkgever bellen nadat ze een contract aan je aangeboden hebben en je bij je huidige werkgever hebt opgezegd. Dat is misschien niet heel gebruikelijk, maar zou een optie zijn als je weet dat je huidige werkgever tevreden over je is.


Wat betreft je reden van solliciteren zou ik hier eerlijk over zijn. Juist als je aan komt met een smoes na precies een jaar werken, prikken mensen daar doorheen. Zeg gewoon dat je er graag was blijven werken, een verlenging van je contract hebt aangeboden gekregen, maar dat er geen enkele mogelijkheid tot financiële groei meer is en je daarom verder bent gaan kijken.

Iedereen snapt namelijk dat als je geen cent meer kunt verdienen als je het hele jaar hard je best doet, dat er dan een aardig stuk motivatie weg is. Bereid je dan wel voor op de vraag: wist je dit niet al toen je hier een jaar eerder werkte?
Het is niet me eerste baan, maar de banen daarvoor zijn al zo lang geleden dat ze eigenlijk niet meer van toepassing zijn. Van een weet ik dat het bedrijf opgedoekt is en bij het ander is mijn leidinggevende van toen al jaren geleden ook weggegaan.
Ik wist niet dat ik niet kon doorgroeien en volgens mij wist mijn leidinggevende het ook niet. Toen ik einde van het jaar geen verhoging zag en ook niet bij de verlenging ben ik heg gaan vragen en toen kreeg ik dat te horen.
Ik vrees dat werkgevers kritischer zullen zijn als ze weten dat je om het geld weggaat. Plus dat opent de deur om te vragen wat ik nu verdien. Bij een eerste gesprek vind ik dat te vroeg om erover te beginnen.

Je hebt in ieder geval gelijk dat de recruiter scherp zijn op dat punt aangezien ze daar ook direct naar vragen. Zo van “dus je moet daar niet weg?” :-$
makreel schreef:
30-04-2018 17:41
Kun je geen collega's opgeven als referentie? Een collega waar je fijn mee samenwerkt en die je wel hebt verteld dat je aan het solliciteren bent, bijvoorbeeld? En ik zou die vorige werkgever ook als referentie opgeven hoor, is toch geen schande - zeker aan het begin van je loopbaan - dat je ergens maar een jaar werkt?
Ik heb daar nooit echt overna gedacht. Accepteren bedrijven collega’s die niet je leidinggevende zijn en ook geen senior functie hebben tov jou als referenties?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het in jouw geval handig is om voor jezelf te bedenken wat je in je cv wil zetten en hoe je dat presenteert. Als jouw arbeidsverleden bestaat uit losse contracten en bedrijven die nu opgeheven zijn of waar niemand jou meer kent, dan is dat alles bij elkaar "verdacht". Hou daar in je carriere wel rekening mee: een cv vol met banen van een of twee jaar gaat echt tegen je werken!

Des te belangrijker is het om dus wel je recente werkgever (die van voor je huidige) als referent op te geven. En natuurlijk mag je gewoon collega's opgeven. Een referentiegesprek is er om even vlot je CV te kunnen controleren. Niet om een heel gesprek over jouw functioneren te hebben. Juist als je een arbeidsverleden hebt met veel losse banen, dan is dit belangrijk; misschien ben je overal wel weggestuurd omdat je steeds niet kwam opdagen of belabberd werk leverde.

Sowieso zou ik niet zeggen wat je nu verdient. Niet in een eerste gesprek, maar ook niet in latere gesprekken. Laat hen maar een bod doen. Wel is het handig als je een iets beter verhaal verzint over dat je niet wist dat je financieel niet kon doorgroeien. Want dat weet je normaal wel: je tekent een contract en daarin wordt ook verwezen naar een CAO, een personeelshandboek of iets dergelijks waarin staat hoe je aan het einde van het jaar beoordeeld wordt en wat voor een effect dat op je salaris heeft. En als dat nergens beschreven staat, dan had je daar natuurlijk om moeten vragen.

Zelf zou ik het gewoon brengen zoals het is: Ik vind de baan leuk, maar vind wel dat als ik goed presteer daar ook een beloning tegenover mag staan. Dat is bij het bedrijf waar ik nu werk helaas niet mogelijk en daarom heb ik geen haast, want het gaat mij niet alleen om het geld, maar ik vind het wel leuk om uitdaging in mijn werk te blijven houden. En als ik nu blijf zitten waar ik zit en niet verder kan groeien, dan vind ik dat erg jammer. Bla bla bla. Kun je echt wel wat van maken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je er qua contract niet uitkomt met je huidige werkgever en je hem dus niet als referent kunt opgeven.
Denk eens aan een (oud)collega of een stagebegeleider ofzo.
Begrijp ik goed dat de reden dat je weg wilt bij je huidige werkgever is dat je geen salarisverhoging krijgt? Is je salaris daar zo laag? Is het elders hoger? Vind je dat je na een jaar al meer zou moeten gaan verdienen?
Ben je uberhaupt zeker dat je wel elders wordt aangenomen?

Waarom zou je het weer niet na 1 à 2 jaar aftrappen?
Heb ik je net opgeleid ... vertrek je terug.

En als je op soortgelijke jobs solliciteert ... wie zegt er dan dat je ineens meer gaat verdienen?
Veel kans dat je toch echt terug op je oude loon begint ... en na 2 jaar ben je toch weg dus veel stijgen zal je nooit doen.

Ik klink misschien cru, maar denk er es effe over na.
@stampertje en minniemouse,

Ik zal erover nadenken hoe ik het kan verwoorden zonder de persoon die tegenover me staat af te schrikken.
Zoals ik zei, is de kan groot dat ze dan (terecht) gaan vragen wat me salaris dan nu is en daar begin ik liever helemaal niet over.
CommonSense schreef:
30-04-2018 18:13
Begrijp ik goed dat de reden dat je weg wilt bij je huidige werkgever is dat je geen salarisverhoging krijgt? Is je salaris daar zo laag? Is het elders hoger? Vind je dat je na een jaar al meer zou moeten gaan verdienen?
Ik vind dat je salaris, zeker in het begin van je carriere, zou moeten kunnen doorgroeien. Ik verdien marktconform vind ik zelf, maar als daar na een jaar geen doorgroei meer in is dan schetst het geen mooi plaatje voor de toekomst.
Ibelize schreef:
30-04-2018 18:36
Ik vind dat je salaris, zeker in het begin van je carriere, zou moeten kunnen doorgroeien. Ik verdien marktconform vind ik zelf, maar als daar na een jaar geen doorgroei meer in is dan schetst het geen mooi plaatje voor de toekomst.
Maar waarom moet je persé na 1 jaar al willen doorgroeien?

Geef het eerder een jaar of 3 à 5.
Tornacense schreef:
30-04-2018 18:39
Maar waarom moet je persé na 1 jaar al willen doorgroeien?

Geef het eerder een jaar of 3 à 5.
Dat zit er niet in, tenminste dat kunnen ze niet beloven. Alleen bij een overstap op een andere functie kan ik in een andere schaal geplaatst worden en dus doorgroeien. Het zou zomaar kunnen dat ik op korte termijn een andere/hogere functie krijg aangeboden, maar het kan ook 5+ jaar duren. Over dat aantal jaar verdien ik dus niet meer marktconform als mijn salaris heel die tijd stilstaat. Maw als mijn salaris jaarlijks niet groeit dan verdien ik niet meer marktconform. Het gaat mij dus niet perse om het nu.

Ik begin nu te twijfelen of ik onredelijk ben?
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
30-04-2018 18:36
Ik vind dat je salaris, zeker in het begin van je carriere, zou moeten kunnen doorgroeien. Ik verdien marktconform vind ik zelf, maar als daar na een jaar geen doorgroei meer in is dan schetst het geen mooi plaatje voor de toekomst.
Wat apart is, is dat je blijkbaar helemaal aan de max van je schaal zit. Dan zit je dus relatief, tov je collega's met dezelfde functie, op het maximaal haalbare salaris en dus behoorlijk hoog. En waarschijnlijk boven de markt, of jouw bedrijf waar je zit betaalt onder de markt.

De consequentie van regelmatig van baan wisselen is dat je daardoor hogere salarissen binnenhaalt en dat je hoger in een schaal terecht komt. En dan worden de doorgroeimogelijkheden binnen de schaal minder. Ik snap niet zo goed dat je dit niet eerder wist. Je weet toch vanaf het moment dat je ergens gaat werken in welke schaal met welke schaalmaxima je wordt ingeroosterd? Dan weet je ook dat je of moet afspreken dat je het jaar erna naar een volgende schaal gaat, of al direct in een hogere schaal moet gaan zitten. Dit is een beetje eigen schuld, want het is echt geen verrassing. Je hebt je er gewoon niet in verdiept.

Als je nu ergens anders gaat werken en in dezelfde schaal terecht komt omdat het een gelijkwaardige overstap is, dan kom je wellicht weer in hetzelfde schuitje terecht: hoog in je schaal en dus pas salarisgroei als je naar een volgende schaal gaat.

Key is natuurlijk dat als je ergens gaat werken dat je jezelf niet al laat inschalen op 100 of 110% van de salarisschaal. Dan groei je pas door als je promotie krijgt. In zo'n geval moet je dus zorgen dat je in een hogere schaal op een lager percentage wordt geschaald.

Maar ik weet ook niet wat je verwacht: ieder jaar 2% of ieder jaar 10% verhoging? Dat speelt natuurlijk wel mee. Kijk als je nu ergens zit waar je de komende drie tot vijf jaar sowieso niet kan doorgroeien, dan heb je een goed verhaal bij je sollicitaties. Dan kun je gewoon uitleggen dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn de komende drie jaar en dat je wel door wil groeien. Dat je dan beter ergens anders kunt werken waar je dat perspectief wel wordt geboden.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
30-04-2018 18:45
Dat zit er niet in, tenminste dat kunnen ze niet beloven. Alleen bij een overstap op een andere functie kan ik in een andere schaal geplaatst worden en dus doorgroeien. Het zou zomaar kunnen dat ik op korte termijn een andere/hogere functie krijg aangeboden, maar het kan ook 5+ jaar duren. Over dat aantal jaar verdien ik dus niet meer marktconform als mijn salaris heel die tijd stilstaat. Maw als mijn salaris jaarlijks niet groeit dan verdien ik niet meer marktconform. Het gaat mij dus niet perse om het nu.

Ik begin nu te twijfelen of ik onredelijk ben?
Dit is een beetje raar... De functie betaalt marktconform, dat geef je nu aan. Maar als jij in die functie blijft zitten, betekent dat niet dat je opeens niet meer marktconform betaald krijgt. De markt gaat niet in een jaar of drie met 25% omhoog.

Of je marktconform verdient hangt weinig van jouw presteren af, maar van hoe jouw werkgever jouw functie beloont tov andere werkgevers.

Bovendien hangt het maar van de markt af hoe die zich ontwikkeld. Als de marktsalarissen met 5% omhoog gaan, kun je prima naar je werkgever stappen en vragen of hij - in navolging van de markt - de salarisschalen met 5% ophoogt.
Stampertje12 schreef:
30-04-2018 20:07
Wat apart is, is dat je blijkbaar helemaal aan de max van je schaal zit. Dan zit je dus relatief, tov je collega's met dezelfde functie, op het maximaal haalbare salaris en dus behoorlijk hoog. En waarschijnlijk boven de markt, of jouw bedrijf waar je zit betaalt onder de markt.

De consequentie van regelmatig van baan wisselen is dat je daardoor hogere salarissen binnenhaalt en dat je hoger in een schaal terecht komt. En dan worden de doorgroeimogelijkheden binnen de schaal minder. Ik snap niet zo goed dat je dit niet eerder wist. Je weet toch vanaf het moment dat je ergens gaat werken in welke schaal met welke schaalmaxima je wordt ingeroosterd? Dan weet je ook dat je of moet afspreken dat je het jaar erna naar een volgende schaal gaat, of al direct in een hogere schaal moet gaan zitten. Dit is een beetje eigen schuld, want het is echt geen verrassing. Je hebt je er gewoon niet in verdiept.

Als je nu ergens anders gaat werken en in dezelfde schaal terecht komt omdat het een gelijkwaardige overstap is, dan kom je wellicht weer in hetzelfde schuitje terecht: hoog in je schaal en dus pas salarisgroei als je naar een volgende schaal gaat.

Key is natuurlijk dat als je ergens gaat werken dat je jezelf niet al laat inschalen op 100 of 110% van de salarisschaal. Dan groei je pas door als je promotie krijgt. In zo'n geval moet je dus zorgen dat je in een hogere schaal op een lager percentage wordt geschaald.

Maar ik weet ook niet wat je verwacht: ieder jaar 2% of ieder jaar 10% verhoging? Dat speelt natuurlijk wel mee. Kijk als je nu ergens zit waar je de komende drie tot vijf jaar sowieso niet kan doorgroeien, dan heb je een goed verhaal bij je sollicitaties. Dan kun je gewoon uitleggen dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn de komende drie jaar en dat je wel door wil groeien. Dat je dan beter ergens anders kunt werken waar je dat perspectief wel wordt geboden
Stampertje,
Ik snap je vragen en ik zal je zo goed mogelijk antwoord proberen te geven maar ik wil ook niet teveel kwijt ivm herkenbaarheid.
CAO van het bedrijf waar ik werk is vooral van toepassing op productiemedewerkers en veel minder op het kantoorpersoneel. In het CAO valt er dus niet veel te halen vwb salariëring. Het was niet in me opgekoment om na te vragen of er wel doorgoei in zat aangezien ik dat altijd al gewend was en geen reden had om te denken dat het nu ook het geval niet zou zijn. Zoals ik zei verdien ik mijn inziens marktconform, dus geen belachelijk hoog bedrag.
Als ik jaarlijks de 60-100 euro verhoging (gemiddeld genomen) niet krijg verdien ik over 3-5 jaar volgens mij wel te weinig.
Maar we leven in het nu, niet over 3-5 jaar. Ben je starter? Het klinkt een beetje alsof je meer waard zou zijn op de arbeidsmarkt als je zou laten zien dat je zitvlees hebt door hier een tijdje te blijven werken. Dan zou je over 2 jaar nog over kunnen stappen en de "schade" in 1x in kunnen halen door bij je volgende werkgever een hoger salaris te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
30-04-2018 20:25
Stampertje,
Ik snap je vragen en ik zal je zo goed mogelijk antwoord proberen te geven maar ik wil ook niet teveel kwijt ivm herkenbaarheid.
CAO van het bedrijf waar ik werk is vooral van toepassing op productiemedewerkers en veel minder op het kantoorpersoneel. In het CAO valt er dus niet veel te halen vwb salariëring. Het was niet in me opgekoment om na te vragen of er wel doorgoei in zat aangezien ik dat altijd al gewend was en geen reden had om te denken dat het nu ook het geval niet zou zijn. Zoals ik zei verdien ik mijn inziens marktconform, dus geen belachelijk hoog bedrag.
Als ik jaarlijks de 60-100 euro verhoging (gemiddeld genomen) niet krijg verdien ik over 3-5 jaar volgens mij wel te weinig.
De CAO is "minder" van toepassing... Nou ja ik weet het niet hoor, maar dan is het hele verhaal raar van je werkgever. Er zijn twee mogelijkheden:

Of er is een duidelijke schaalverdeling. Jij bent ingeschaald in schaal X en die loopt tot salaris Y en je zit op dit moment bovenin die schaal ongeveer op salaris Y. Dan zijn die schalen gewoon bekend en moeten ze ergens staan. Het is echt aan jou als je ergens gaat werken om dit te beoordelen. Juist omdat je anders in dit soort situaties terecht kunt komen. Ik vraag bij mijn sollicitatie altijd hoe bijv. salarisgroei gekoppeld is aan prestatie.

Andere optie:

Er is voor jullie geen duidelijke schaalverdeling, maar meer een richtlijn en je zit ergens op dat richtbedrag. Dan is de uitleg van je werkgever vreemd, want dan kan hij je wel degelijk verhoging geven, maar dan willen ze het niet. In dit geval lijkt het me de moeite waard om eens duidelijk te vragen of ze op papier kunnen zetten wanneer je dan wel een verhoging nav je beoordeling krijgt.


Mbt de verhoging van 60-100:

Tsja, over drie tot vijf jaar misschien. Maar dan ga je er nu dus al van uit dat over vijf jaar de markt beter is geworden. Voor hetzelfde geld is er dan een overschot aan personeel en lopen de salarissen gemiddeld wat terug. Je weet het niet. Je leeft nu nu en nu krijg je marktconform betaald. Als dit je enige angst is, dan zou ik lekker een jaar of twee doorwerken en aan het einde van dit of volgend jaar het gesprek aan gaan dat ze dan niet meer marktconform betalen omdat ze geen verhogingen geven.

Als het je alleen om die paar tientjes gaat omdat je dan over 5 jaar een probleem voorziet, dan zou ik lekker je werk blijven doen wat je leuk vindt. Je gaat echt niet overal ieder jaar meteen een verhoging krijgen. Zeker niet als je relatief hoog in je schaal bent binnengekomen. Als je iets minder gefocust bent op je salaris en promotie kom je ook wat losser over. Ga bij jezelf even te rade hoe vaak je nu al van baan bent gewisseld en hoe lang je gemiddeld bij werkgevers hebt gewerkt. Als je in de eerste vijf jaar van je carrière meer dan drie werkgevers en in de eerste tien jaar meer dan vier werkgevers hebt gehad, dan staat er bovenaan je CV met hoofdletters: VERTREKT BINNEN NO TIME WEER, GEEN TIJD IN INVESTEREN.
Stampertje,

Jouw post doet me denken aan hoe ik mijn cv heb opgesteld en wat voor indruk dat geeeft. Het oogt inderdaad alsof ik een job hopper ben, maar zo zit ik niet in elkaar. Hiervoor heb ik 5 jaar bij 1 werkgever gezeten en daarvoor losse baantjes net na mijn afstuderen. Ik overweeg om er 1 uit te halen zodat ik dan 3 werkgevers op mijn cv heb staan. De werkgever die ik eruit wil halen is een werkgever waar ik een paar maanden gezeten heb omdat ik toen daar neergezet werd door de UWV en ik dacht liever werken dan op de bank zitten.

Vwb het CAO stukje - het is niet ongebruikelijk dat er naast de salarisschalen die benoemd worden in het CAO aanvullende schalen zijn. Zoals ik al zei werk in binnen een bedrijf waar de salarissen in het CAO voornamelijk gebasseerd zijn op functies binnen een productieafdeling maw zijn het algemene functies. Het dekt nog geen 60% van de werkelijke functies. Bij het bedrijf waar ik hiervoor zat was het ook zo. De schalen in het CAO gingen tot E. Maar het bedrijf had daarnaast een eigen salarishuis voor de zogenaamde boven CAO funties en die ging tot schaal K als ik me niet vergis.
Ik neig te denken dat ze mij de verhoging gewoon niet willen geven omdat er onlangs verhogingen zijn geweest vanuit het CAO akkoord zelf. Maar die zijn niet prestatie gebonden en zijn vaak ook niet stabiel. Het kan zomaar 2 jaar duren voordat ee vanuit het CAO weer een verhoging komt.
Wat ik nu dus eigenlijk wil is duidelijkheid en enigszins een garantie dat ik beloond zal worden voor mijn goede prestatie nu en in de toekomst. Ik heb binnenkort weer een afspraak met p&o dus ik hoop dat we uitkomen.
Ik neem toch aan dat voor functies die niet binnen de CAO vallen wel de percentages opslag van de CAO gelden? Op die manier blijf je marktconform betaald worden toch? Stel bij een nieuwe CAO wordt 2% verhoging afgesproken, dan kun jij daar toch ook aanspraak op maken?

Bevalt de baan je verder wel? Is dit echt de enige reden waarom je solliciteert?
Marana-- schreef:
01-05-2018 09:21
Ik neem toch aan dat voor functies die niet binnen de CAO vallen wel de percentages opslag van de CAO gelden? Op die manier blijf je marktconform betaald worden toch? Stel bij een nieuwe CAO wordt 2% verhoging afgesproken, dan kun jij daar toch ook aanspraak op maken?

Bevalt de baan je verder wel? Is dit echt de enige reden waarom je solliciteert?
Ik kreeg inderdaad begin van het jaar de afgesproken CAO verhoging van geloof 0,75%.
De baan is oke. Het is niet mijn droombaan maar ben er voorlopig tevreden op het salaris na dan. Dus heb niet direct haast om weg te gaan als er maar duidelijkheid komt.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
01-05-2018 09:21
Ik neem toch aan dat voor functies die niet binnen de CAO vallen wel de percentages opslag van de CAO gelden? Op die manier blijf je marktconform betaald worden toch? Stel bij een nieuwe CAO wordt 2% verhoging afgesproken, dan kun jij daar toch ook aanspraak op maken?

Bevalt de baan je verder wel? Is dit echt de enige reden waarom je solliciteert?
Ja, maar het gaat TO om de salarisverhoging nav je beoordeling. Alleen dan nog: dat zou je vooraf moeten weten. Ook als je buiten schaal zit is dit iets wat je gewoon tijdens je sollicitatie bespreekt.

Maar goed, dat kun je nu nog steeds bespreken: wat zegt de werkgever als je vraagt: Wanneer kan ik wél een verhoging krijgen aan het einde van het jaar obv mijn presteren?
Stampertje12 schreef:
01-05-2018 21:05
Ja, maar het gaat TO om de salarisverhoging nav je beoordeling. Alleen dan nog: dat zou je vooraf moeten weten. Ook als je buiten schaal zit is dit iets wat je gewoon tijdens je sollicitatie bespreekt.

Maar goed, dat kun je nu nog steeds bespreken: wat zegt de werkgever als je vraagt: Wanneer kan ik wél een verhoging krijgen aan het einde van het jaar obv mijn presteren?
Stampertje,

Er komt (voorlopig) geen verhoging. Wanneer wel, hoeveel en op basis waarvan kunnen ze nog niet zeggen.
Ik heb een vast contract kunnen afdwingen dus dat is alvast wat.
Ik heb 1 prospect waar ik al een eerste gesprek mee gehad heb en ze willen me weer spreken dus ik hoop uiterlijk volgende week daar op gesprek te kunnen gaan. Het loopt alleen een beetje stroef met mijn contact persoon daar. Na het eerste gesprek stuurde hij me een paar uur later een kort mailtje dat ze verder met me wilde in de sollicitatieprocedure. Ik zou de volgende dag gebeld worden maar heb niks gehoord tot bijna 1 week later.
Toen weer een mailtje gekregen dat het e.e.a was gebeurd, drukte, etc maar ze zouden me eind deze week meer info geven vwb dat 2de gesprek. Helaas nog niks gehoord .... :-(
Update; ik krijg zo goed als zeker een aanbieding bij het bedrijf waar ik 2x op gesprek ben geweest.
Ik vind het allemaal heel onconventioneel gaan daar zo. Ik heb de functie weer doorgenomen en er worden geen harde eisen gevraagd voor de functie. Dat zie je bij de meeste bedrijven met dezelfde vacature wel. Er wordt gevraagd om HBO, zoveel jaar ervaring, bepaalde vak gerelateerde diploma’s enz. De vereisten lijken meer op wensen, of andere eigenschappen die niet te toetsen of bevestigen zijn zoals bijv. Leiding kunnen geven, cijfermatig inzicht, snel knopen kunnen doorhakken etc. hahaha dat kun je toch nooit weten dmv CV of een gesprek?
Maar goed, nu willen ze mij een aanbieding doen maar er is niet eens ter sprake gekomen wat ik wil verdienen, of gepolst wat mijn huidige salaris is. :-?
Echt, ik heb nog nooit een sollicitatieprocedure doorlopen waar de werkgever als eerste zijn kaarten op tafel legt zonder een indicatie te vragen van de sollicitant? :-( Is dit normaal?
Ik ben enthousiast maar voorzichtig. Ik heb het gevoel dat ik dit bedrijf of de functie wellicht overschat heb en dat ze straks met een ontzettend laag bod gaan komen.
Ibelize schreef:
23-05-2018 19:28
Echt, ik heb nog nooit een sollicitatieprocedure doorlopen waar de werkgever als eerste zijn kaarten op tafel legt zonder een indicatie te vragen van de sollicitant? :-( Is dit normaal?
Ik ben enthousiast maar voorzichtig. Ik heb het gevoel dat ik dit bedrijf of de functie wellicht overschat heb en dat ze straks met een ontzettend laag bod gaan komen.
Bedrijven verschillen.

Wil je minstens je huidige salaris verdienen?
Of je maandsalaris + € 100 + reiskosten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven