Werk & Studie alle pijlers

Op zoek naar een studentenkamer; vreemde situatie?

30-04-2018 19:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Ik ben sinds een week op zoek naar een studentenkamer. Nu zag ik een advertentie voorbij komen van een kamer vlakbij de universiteit, dicht in de buurt bij voorzieningen en met een oppervlak van 21 vierkante meter voor 420 euro. Ook de kamer ziet er netjes uit. In het eerste opzicht zag alles er eigenlijk goed uit. Maar toen ik via een privéberichtje informeerde naar de kamer kreeg ik het volgende te horen:

- Er is een week eerder al een kijkavond geweest. Alleen tijdens deze avond is niemand op komen dagen.
- Op de Facebookpost waarin de kamer werd aangeboden zijn geen reacties geplaatst.
- In de Facebookpost stond niet hoeveel huisgenoten er in het huis wonen en wat ze van de nieuwe huurder verwachten.
- Nadat ik had geïnformeerd naar de hoeveelheid huisgenoten kreeg ik te horen dat er 15 huisgenoten zijn. Maar ik moet me daar vooral niet door laten afschrikken, omdat de huidige huurder bepaald wie er in de kamer komt.

Vooral het laatste, dat de huidige huurder bepaald wie er in de kamer komt, vind ik erg vreemd. Normaal gesproken zijn het de huisgenoten. Dat is ergens ook logisch, want de huisgenoten komen onder een dak te wonen met de nieuwe huurder. Waarom zou de huidige huurder dag mogen bepalen? Ook dat er blijkbaar niemand is komen opdagen op de kijkavond en dat er nog (niemand) op de
Facebook posts heeft gereageerd vind ik vreemd.

Daarom heb ik het gevoel alsof ik iets over het hoofd zie. Ik heb nog geen ervaring met het zoeken naar een kamer omdat ik voor de eerste keer op zoek ben naar een kamer. Daarom vroeg ik me af of er onder jullie mogelijk (oud)studenten zitten die weten wat gebruikelijk is in het zoeken naar een kamer en of ik de situatie zou moeten wantrouwen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Waarom ga je niet bezichtigen? En kijken of die huisgenoten een beetje te doen zijn. Is de kamer per maand opzegbaar voor als je gillend gek wordt van 15 huisgenoten? En hoeveel badkamers heeft dat pand?
Alle reacties Link kopieren
Over welke stad hebben we het?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt vreemd, het lijkt me in elk geval niet het typische studentenhuis. Meer iets voor mensen die elkaar nauwelijks spreken en dus ook geen inspraak willen over wie er in de woning komt. Kun je degene die reageerde niet opzoeken op Facebook en via google? Misschien krijg je dan meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-04-2018 19:14
Waarom ga je niet bezichtigen? En kijken of die huisgenoten een beetje te doen zijn. Is de kamer per maand opzegbaar voor als je gillend gek wordt van 15 huisgenoten? En hoeveel badkamers heeft dat pand?
Dat heeft hij (nog) niet gezegd. Wel heeft hij foto's van de badkamer en de keuken bijgevoegd in het Facebook bericht. Die zagen er prima uit, maar met 15 huisgenoten zullen er waarschijnlijk wel meerdere badkamers zijn. Ik weet ook niet goed waarom hij uit de kamer wil, omdat ik op zijn Facebook zag staan dat hij nog gewoon studeert. Daarom heb ik het vermoeden dat hij niet alles verteld. Ik bedoel, je 'vergeet' niet zo maar te vermelden dat je 420 euro voor een kamer betaald en 15 huisgenoten hebt.

Ik wil het best graag bezichtigen. Alleen momenteel heb ik het nogal druk met afstuderen. En die stad is voor mij meer dan twee uur reizen, dus ik wil wel graag dat het een beetje de moeite waard is. Zeker aangezien ik het op dit moment niet helemaal vertrouw, ben ik benieuwd naar de mening van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt meer op tijdelijke onderhuur dan op het aanbieden van een kamer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Welke stad gaat het over? Amsterdam? Het klinkt nl als uilenstede. En (illlegale) onderhuur. Je hebt dan idd 15 huisgenoten maar die huren bij de studentenhuisvesting. Ieder met een eigen huurcontract. Deze huisvesting gaat dus over de plaatsing. En inderdaad niet de overige huisgenoten. Als iemand zijn/haar kamer onderverhuurt dan hebben de huisgenoten hier dan ook niets over te zeggen. Maar de huisvesting bepaalt of je erin mag. Is het legale onderhuur dan word je voorgedragen bij de huisvesting door degene die aan jou de kamer wil verhuren. Is het illegaal dan is het God zegen de greep (voor iedereen ;) ).
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
30-04-2018 19:27
Het lijkt meer op tijdelijke onderhuur dan op het aanbieden van een kamer.
Bij de advertentie op Facebook staat dat de kamer vrijkomt voor onbepaalde tijd
Waarom bel je hem niet voor specificaties?
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
30-04-2018 19:30
Welke stad gaat het over? Amsterdam? Het klinkt nl als uilenstede. En (illlegale) onderhuur. Je hebt dan idd 15 huisgenoten maar die huren bij de studentenhuisvesting. Ieder met een eigen huurcontract. Deze huisvesting gaat dus over de plaatsing. En inderdaad niet de overige huisgenoten. Als iemand zijn/haar kamer onderverhuurt dan hebben de huisgenoten hier dan ook niets over te zeggen. Maar de huisvesting bepaalt of je erin mag. Is het legale onderhuur dan word je voorgedragen bij de huisvesting door degene die aan jou de kamer wil verhuren. Is het illegaal dan is het God zegen de greep (voor iedereen ;) ).
Het gaat over de stad Arnhem. Als het illegaal is om het op deze manier te verhuren, zou ik er dan mee in de problemen kunnen komen als ik het huur? Of de huurder omdat hij het heeft aangeboden?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
30-04-2018 19:15
Over welke stad hebben we het?
Arnhem
Als je nu aan het afstuderen bent: hoe lang wil / kun je in een studentenkamer wonen? Als het een kamer is van studentenhuisvesting geldt wellicht een campuscontract: kamer uit als je (een half jaar) niet meer ingeschreven staat bij de unie/hogeschool.
Gewoon gaan kijken en dan oordelen.

Kan ook best dat het een groot complex is waar inderdaad weinig contact is tussen al wie er woont.
21 m² is niet zo klein. Kan best zijn dat velen vaak op hun kamer zitten.
Er hoeft niet per sé iets aan de hand te zijn denk ik, het is nogal een vreemde periode om te verhuizen als student (halverwege het tweede semester) dus dat kan verklaren waarom er blijkbaar zo weinig animo is. Ook is het niet ongebruikelijk dat de persoon die de kamer verlaat een nieuwe huurder regelt. Dit heb ik zelf ook meegemaakt toen ik een kamer ging huren; bij de kijkavond kon ik toen wel de huisgenoten ontmoeten maar het contact ging via de persoon die ging verhuizen. Je kan deze persoon vragen of je de huisgenoten kan ontmoeten als je komt kijken en ook informeren naar hoe het zit met het contract, dit zal namelijk wel door de verhuurder geregeld moeten worden. Bij mij kreeg ik na toezegging van de kamer de contactgegevens van de verhuurder en kon ik een afspraak maken voor het ondertekenen van het contract.
laurajh schreef:
30-04-2018 19:25
Dat heeft hij (nog) niet gezegd. Wel heeft hij foto's van de badkamer en de keuken bijgevoegd in het Facebook bericht. Die zagen er prima uit, maar met 15 huisgenoten zullen er waarschijnlijk wel meerdere badkamers zijn.
Ik zou ook even navragen wat je precies met hoeveel personen moet delen. En heb je bijvoorbeeld ook een gezamenlijke huiskamer?
Als het ver reizen is voor de bezichtiging kan je het misschien combineren? Heb je nog andere kamers op het oog?
Ik zie dat het Arnhem is, dus geen idee hoe het daar geregeld is. In Maastricht is het echter heel normaal dat je (bij particuliere huur) als huurder zelf zorgt voor je opvolger. Hospiteren wordt hier amper gedaan. Alleen als je via de studentenwoningbouw huurt kun je het zomaar opzeggen en zorgt de woningbouw voor een nieuwe huurder. Echter heb je ook daarbij de mogelijkheid om iemand voor te dragen (afhankelijk van postcode en soort woning moet diegene wel een bepaalde inschrijfduur van minimaal een half jaar hebben). Dat is vaak gunstig omdat je dan de overname van spullen makkelijker kunt regelen en niet alles leeg hoeft te halen voor de woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
Hier in Breda zijn meerdere studentenhuizen met dergelijke aantallen bewoners en die zijn via de woningbouw. De oude huurder moet een nieuwe zoeken.
Het zijn doorgaans niet altijd de intiemste omdat huisgenoten dus niks te zeggen hebben over wie er komt wonen, maar vaak wel schoner en veiliger omdat de woningbouw vaker meer doet aan onderhoud dan de gemiddelde huisbaas hier.
Echter mag je in dergelijke kamers vaak maar 6 maanden wonen ná je klaar bent met je studie en moet je er dan verplicht uit.

Ik zou dus eerst gaan kijken en vragen stellen over waar je het/van wie je het huurt e.d. en wat de regels zijn.

Verder zie ik met regelmaat op prima kamers bij FB weinig reacties komen. De zeer goedkope, ruime, centrale locatie waar ik woon (ook zonder inspraak) is ook bijzonder weinig animo voor. Sommige mindere kamers reageren dan weer 50 mensen op... dit heeft volgens mij vaak te maken met dat er al mensen wonen die ze kennen, of iemand kennen die er al gewoond heeft, of het bijna-buren is van mensen die ze al kennen etc. En de tijd van het jaar uiteraard. Oh en de on-hippe bruine jaren 70 look die dit huis heeft haha. Niet iedereen kan daar doorheen kijken en heeft liever net-nieuw kaal en strak.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw333 schreef:
30-04-2018 19:41
Als je nu aan het afstuderen bent: hoe lang wil / kun je in een studentenkamer wonen? Als het een kamer is van studentenhuisvesting geldt wellicht een campuscontract: kamer uit als je (een half jaar) niet meer ingeschreven staat bij de unie/hogeschool.
Ik ga volgend jaar beginnen met een nieuwe studie in Arnhem. Daar wil ik een master van twee jaar gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
30-04-2018 19:43
Gewoon gaan kijken en dan oordelen.

Kan ook best dat het een groot complex is waar inderdaad weinig contact is tussen al wie er woont.
21 m² is niet zo klein. Kan best zijn dat velen vaak op hun kamer zitten.
Daar zit wat in. Daar heb ik nog wel navraag naar gedaan. Toen gaf hij aan dat er een groepje is die veel met elkaar optrekt. Maar dat het ook prima is als je wat meer op jezelf bent.
Ook heb ik gevraagd vanuit welke woonstichting of corporatie het pand is, alleen hij heeft die vraag niet beantwoord..
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
30-04-2018 19:52
Ik zie dat het Arnhem is, dus geen idee hoe het daar geregeld is. In Maastricht is het echter heel normaal dat je (bij particuliere huur) als huurder zelf zorgt voor je opvolger. Hospiteren wordt hier amper gedaan. Alleen als je via de studentenwoningbouw huurt kun je het zomaar opzeggen en zorgt de woningbouw voor een nieuwe huurder. Echter heb je ook daarbij de mogelijkheid om iemand voor te dragen (afhankelijk van postcode en soort woning moet diegene wel een bepaalde inschrijfduur van minimaal een half jaar hebben). Dat is vaak gunstig omdat je dan de overname van spullen makkelijker kunt regelen en niet alles leeg hoeft te halen voor de woningbouw.
Zover ik weet hoef ik niks over te kopen. Daar staat in elk geval niks over vermeld in het Facebook bericht. Dus ik kan me niet voorstellen dat daar sprake van is.
Het is voor het eerst dat ik een kamer zoek in Arnhem, maar zover ik weet is hospiteren daar gebruikelijk. Inschrijven bij een woonstichting kan, maar ik heb via meerdere studenten die in die regio wonen begrepen dat kamernet en/of Facebook net zo goed werkt.
laurajh schreef:
30-04-2018 21:09
Zover ik weet hoef ik niks over te kopen. Daar staat in elk geval niks over vermeld in het Facebook bericht. Dus ik kan me niet voorstellen dat daar sprake van is.
Het is voor het eerst dat ik een kamer zoek in Arnhem, maar zover ik weet is hospiteren daar gebruikelijk. Inschrijven bij een woonstichting kan, maar ik heb via meerdere studenten die in die regio wonen begrepen dat kamernet en/of Facebook net zo goed werkt.
Dat is inderdaad per studentenstad verschillend. Kamernet is bijvoorbeeld in Maastricht totaal geen ding. Alles wat hier op Facebook staat is particuliere huur (en zorgt de huidige huurder dus voor een nieuwe huurder). Het overkopen waar ik het over had, had met studentenwoningen van de woningbouw te maken. Daar is bij jou dus geen sprake van.
laurajh schreef:
30-04-2018 21:04
Daar zit wat in. Daar heb ik nog wel navraag naar gedaan. Toen gaf hij aan dat er een groepje is die veel met elkaar optrekt. Maar dat het ook prima is als je wat meer op jezelf bent.
Ook heb ik gevraagd vanuit welke woonstichting of corporatie het pand is, alleen hij heeft die vraag niet beantwoord..
Wellicht omdat het gewoon van een particuliere verhuurder is en niet van een woonstichting of corporatie?
laurajh schreef:
30-04-2018 19:34
Het gaat over de stad Arnhem. Als het illegaal is om het op deze manier te verhuren, zou ik er dan mee in de problemen kunnen komen als ik het huur? Of de huurder omdat hij het heeft aangeboden?
Jullie allebei. Als het wordt ontdekt dan is hij zijn kamer kwijt. Als jij kan aantonen dat je er al langere tijd woont (ik geloof +8 maanden) dan kunnen ze jou er niet zomaar uitzetten maar krijg je een opzegtermijn die past bij de tijd dat je hebt gehuurd. En je moet kunnen aantonen dat jij ter goede trouw was en niet kon weten dat het om illegale onderhuur ging.

Maar ik zou die jongen gewoon bellen en dit soort dingen vragen. Wie weet valt het allemaal mee? Een vriendin van mij had ooit een uiterst dubieus aanbod van een klein appartement in A’dam voor veel te weinig geld etc. Alle alarmbellen gingen af. Maar ze had niets te verliezen dus toch gedaan. En ze heeft jarenlang legaal in een superleuke woning op een toffe lokatie gewoond ;) Soms bestaat geluk gewoon ^^
Alle reacties Link kopieren
laurajh schreef:
30-04-2018 21:09
Zover ik weet hoef ik niks over te kopen. Daar staat in elk geval niks over vermeld in het Facebook bericht. Dus ik kan me niet voorstellen dat daar sprake van is.
Het is voor het eerst dat ik een kamer zoek in Arnhem, maar zover ik weet is hospiteren daar gebruikelijk. Inschrijven bij een woonstichting kan, maar ik heb via meerdere studenten die in die regio wonen begrepen dat kamernet en/of Facebook net zo goed werkt.
Hospiteren is niet gebruikelijk in Arnhem, meestal zijn de kijkavonden alleen met de verhuurder die je de kamer laat zien. Ik zou je iig inschrijven bij Entree, kost je niks.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven