Werk & Studie alle pijlers

Faalangst? Wat doe je eraan?

01-05-2018 18:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Even op zoek naar wat advies/feedback.
Ik ben 30+ en werk sinds een half jaar bij een nieuwe werkgever. Ik ga over het algemeen met plezier naar mijn werk (interessant werk, leuk team), maar ik merk dat ik net als bij mijn vorige (2) werkgevers tegen dezelfde problemen aanloop. En inmiddels is het me wel duidelijk, dat ik zelf hier een groot aandeel in heb. Ik zie dat het anders moet, maar ik loop vast.

Ik ben onwijs bang om fouten te maken en zie dat ook als falen. Ik lig meerdere keren per week wakker, om te malen over wat er allemaal eventueel fout zou kunnen gaan. Voorbeeld: als anderen in een project hun afspraken niet nakomen en dat heeft invloed op mijn werk. Dan kun je denken, ja, daar kun je toch niks aan doen. Maar ik denk dan, zie je, ik heb het niet onder controle (en lig daar weer wakker van). Vandaag zei een collega: jij bent altijd zo lekker in control. Terwijl ik dacht, je moest eens weten. Ik ben voortdurend gespannen en merk dat ik inmiddels ook buiten mijn werk steeds minder kan hebben.

Ik weet niet of het onder faalangst valt, maar feit is dat ik moet veranderen. Hebben jullie tips om hier beter mee om te gaan?
Overal maling aan hebben!!!
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.
Fouten maken is goed voor je brein, als dat gebeurt gaat je brein in de leerstand, met daaruit voortvloeiend groei.

Het is je werkgever die verantwoordelijk is voor het bedrijf, niet jij!!!

Oh, en als laatste, de wereld draait ook gewoon door als jij je niet druk maakt.

Pfoei, waar je zin in hebt, jezelf zo druk te maken om niets.
Alle reacties Link kopieren
:) Je hebt ook gelijk en klopt, ik heb hier ook geen zin in. En ik zeg inmiddels dagelijks tegen mezelf: stel je niet zo aan. Om vervolgens weer te gaan malen. Ik creëer het zelf, maar zoals ik schreef, ik blijf hier tegenaan lopen.
Is heel lastig, ik herken het. Maar ik probeer fouten te zien als dingen waar ik van kan leren, waardoor ik beter word in mijn werk. En toch ook een beetje meer loslaten. Accepteren dat ik, net als iedereen, fouten kan maken. En dat ze eigenlijk ook altijd weer op te lossen zijn.
Wat mij helpt is mediteren. Dat zorgt ervoor dat ik makkelijker loslaat en in zulke situaties ook rustiger blijf.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Head, Mediteren heb ik eigenlijk nooit overwogen. Maar ik zal er eens naar kijken. Stomme is ook, dat in de praktijk de hoeveelheid fouten erg meevalt. Ik krijg ook best positieve feedback van mijn leidinggevende, maar dat komt niet binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in verschillende periodes in mijn leven erg heftig last gehad van faalangst. Het was altijd op de momenten dat ik druk voelde om te presteren. Toevallig realiseerde ik me laatst dat ik er al een tijdje geen last meer van heb en zat na te denken hoe dat komt. Ik denk dat ik tegenwoordig bij alles dichter bij mezelf blijf. Ik doe dat waarvan ik denk dat het goed is. En als mijn intentie goed is, maakt het me niet veel meer uit wat anderen er van vinden, omdat ik alles kan verantwoorden naar mezelf toe. Ik ben mijn eigen mening belangrijker gaan vinden dan dat wat anderen van me vinden. Het is bij mij geleidelijk aan gegaan, helaas is er geen magische aan/uit knop voor faalangst. Maar probeer vooral lief te zijn voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Capetown, dat het nu beter gaat. Je zet me aan het denken over die intentie. Want hoeveel stress ik ook ervaar, ik denk ook wel dat ik alles doe om mijn werk goed te doen. Dankje.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer dit je leven zo veel beïnvloedt, je ligt er wakker van, dan kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad.

Verder ontspanningsoefeningen, yoga, mindfulness, lekker hardlopen, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Huisarts probeer ik nog even uit te stellen. Ik vind die stap nog iets te groot. Maar ik ga wel kijken naar ontspanningsoefeningen. Verder ontvang ik mijn zakelijke mail op mijn prive telefoon en dat helpt denk ik ook niet. Ik zal morgen ook eens kijken of ik daar wat aan kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven