Werk & Studie alle pijlers

Werken onder je niveau; wel of niet doorgaan?

08-05-2018 22:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede warme avond iedereen,

"Lekker makkelijk geld verdienen!" in mijn ene oor en "Stom dat je je capaciteiten niet optimaal benut!" in mijn andere oor. Ik word er helemaal gek van. Ja, het is heerlijk om "makkelijk" geld binnen te halen, maar aan de andere kant vraag ik me, tijdens het werken, wel eens af waar ik mee bezig ben. Ook vind ik eigenlijk dat ik niet mag zeuren over mijn huidige baan, maar toch... het knaagt.

Ik ben 28 en ik werk nu 4 jaar (laten we zeggen 50%) onder mijn niveau. Het is niet zo dat ik bakken met geld verdien, maar ruim om goed van te leven. Als ik een baan zou hebben op mijn niveau, dan kan ik er maandelijks nog een halve loon bij optellen, maar daar tegenover staat wel dat ik waarschijnlijk meer arbeidskracht (mentaal) moet leveren. Ik weet niet of ik dat wel wil en ik voel me er enigszins schuldig over, schuldig omdat ik mijn capaciteiten niet volledig inzet. En is het niet een beetje stom dat ik dat niet doe? Ik ben er toch voor opgeleid? Of trek ik me misschien ook te veel aan van de omgeving? Maar nu is het zo relaxt; ik hoef bijna niets voor te bereiden, ik ga naar mijn werk en ik doe mijn ding en thuis hoef ik er niet meer aan te denken. Soms ook wel saai, maar het leven is toch niet alleen maar werken? Ik zou mijn huidige baan kunnen bekijken als mijn geldboom en in mijn overige tijd kan ik doen wat ik wil. Of zou ik mijn werk ook moeten zien als zelfontwikkeling/uitdaging?

Ik heb 6 jaar gestudeerd en ik was het aan het einde écht spuugzat. Om deze reden (o.a.) heb ik gekozen voor mijn huidige functie, maar hier lijkt het soms alsof ik stilsta. Ik ben de laatste weken vaak hierover aan het piekeren; zal ik toch een poging wagen en opzoek gaan naar een baan op mijn niveau? Ik ben bang dat ik er spijt van krijg, maar ik kan het niet zo goed inschatten. Wel is het zo dat ik sneller mijn studieschuld kan aflossen met een baan op niveau en kan sparen voor een koophuis.

Misschien denk je :blabla: maar het zit me echt dwars :-(

Groetjes! :daisy:
Kun je niet een baan "op niveau" gaan zoeken maar dan voor minder uur per week? Dan kun je je salaris hetzelfde houden en er wel wat vrije tijd voor terug krijgen.
Ik vond het lekker op 'n plek waar ik m'n werk met m'n vingers in m'n neus kon doen en veel vrijheden had. Als ik ambitieuzer was geweest had ik wellicht 'n hoger salaris kunnen halen, maar als ik daar meer energie in had moeten steken was ik ook eerder opgebrand geweest.
het feit dat je er over nadenkt, zegt denk ik ook al wat. Als je het helemaal naar je zin zou hebben, dan dacht je er niet over na. Plezier in mijn werk vind ik heel belangrijk en als dat op een nivo lager zou zijn, dan prima. Beter dan dat je elke dag met tegenzin naar je werk gaat, maar op een hoger nivo werkt.

Het is natuurlijk wel zo, dat je ook wat vooruit moet kijken. Als je nog eens iets anders wilt, waar je voor gestudeerd hebt, dan is het wel goed om ervaring te hebben. Maar als je je studie achteraf niet leuk vindt, dan is dit werk mss prima
Alle reacties Link kopieren
Kun je werk vinden wat bij je capaciteiten past dan zou ik weggaan. Kun je dat niet vinden dan ga je natuurlijk met je leidinggevende overleggen over mogelijkheden die aansluiten bij je huidige functie. Zolang je zelf weet waarom je ergens voor kiest zijn er geen slechte keuzes, alleen af en toe goede leermomenten.
Lekker boeiend als je 'onder je niveau' werkt. Waarom zou je per se 'op niveau' moeten werken als je genoeg geld verdient en je het er naar je zin hebt?

Het is gewoon onder het niveau van de opleiding die je hebt afgerond. Maar het staat je vrij om in het leven keuzes te maken waar je gewoon gelukkig van wordt. En dat is niet per se en baan die aansluit op het niveau van je opleiding. Belangrijkst is: heb je het er naar je zin?
Een baan onder je niveau kan ruimte geven om iets erbij te doen. Een opleiding, een verbouwing, vrijwilligerswerk. Of in mijn geval ooit een fertiliteitstraject en aansluitend een jong gezin.
Alle reacties Link kopieren
Beetje herkenbaar, maar ik haal zoveel voordelen uit mijn huidige baan.
Werk-privé tijd is perfect
Salaris prima om van te leven
Inhoudelijk is het werk ook leuk (elke dag anders)
Reistijd nihil

Mocht er iets op mijn pad komen dan zal ik echt twijfelen, gewoon omdat alle randvoorwaarden bij deze baan zo goed zijn. :)
Not my circus, not my monkeys
Andersom schreef:
08-05-2018 22:30
Een baan onder je niveau kan ruimte geven om iets erbij te doen. Een opleiding, een verbouwing, vrijwilligerswerk. Of in mijn geval ooit een fertiliteitstraject en aansluitend een jong gezin.
Chillen, een hobby, je huis schoonmaken, een sport beoefenen, mediteren, boodschappen doen, tuinieren, een blog schrijven, voor je uit staren, boeken lezen, actief in de wijk zijn, bankhangen...

Je hoeft je baan niet te verantwoorden. Kan je er voldoende van rondkomen zoals je wil? Heb je het er naar je zin? Prima, toch?

Wat iemand anders wel zegt, als je in de toekomst wellicht wel een baan wil aansluitend op je opleiding zal je wel ervaring moeten opdoen. Na 10 jaar uit het niks beslissen dat je toch iets wil met je opleiding is een stuk lastiger als je er nooit iets me hebt gedaan.
tu1nhek schreef:
08-05-2018 22:37
Chillen, een hobby, je huis schoonmaken, een sport beoefenen, mediteren, boodschappen doen, tuinieren, een blog schrijven, voor je uit staren, boeken lezen, actief in de wijk zijn, bankhangen...

Je hoeft je baan niet te verantwoorden. Kan je er voldoende van rondkomen zoals je wil? Heb je het er naar je zin? Prima, toch?

Wat iemand anders wel zegt, als je in de toekomst wellicht wel een baan wil aansluitend op je opleiding zal je wel ervaring moeten opdoen. Na 10 jaar uit het niks beslissen dat je toch iets wil met je opleiding is een stuk lastiger als je er nooit iets me hebt gedaan.

Juist!
Een baan onder je niveau kan natuurlijk ook saai en afstompend worden. Dat lijkt mij wel iets om op bedacht te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Met onder je niveau werken an sich is natuurlijk niets mis. Maar jij denkt er over na en dat zegt ook wel iets. Je hebt ook niet voor niets gestudeerd neem ik aan? Althans, ik neem aan dat je de studie hebt gevolgd omdat dat een studie was die je leuk/interessant vond. Ik kan me dus voorstellen dat het blijft kriebelen om er iets mee te gaan doen.

Vrije tijd is belangrijk vind ik, inkomen ook maar plezier en uitdaging in je werk ook. Je bent nog geen 30.

Je zou gerust eens naar een andere baan uit kunnen kijken en misschien eens kijken of je daar minder uren dan nu kunt werken (misschien voor hetzelfde salaris?).
Dit had exact mijn verhaal kunnen zijn.

Ik ben er na een aantal jaar wikken en wegen wel achter dat de vrije tijd en de gemoedsrust die het me momenteel oplevert niet waard is om voor een baan op hoger niveau te gaan. Voor het geld hoef ik het sowieso niet te doen, want omdat ik nu ORT krijg verdien ik evenveel als met een hogere functie zonder ORT. Ik haal nu wel uitdaging uit mijn baan door op veel gebieden inhoudelijk mee te mogen en kunnen denken (waarin mijn collega's dat niet kunnen/willen) zonder dat ik de volle verantwoordelijkheid draag. Ik zit dus wel in mijn eigen vakgebied alleen dan een functie lager. Het enige argument dat ik heb voor een hogere functie is omdat ik er nu eenmaal voor gestudeerd heb, maar dat trekt me toch niet over de streep. Ik vond mijn studie (en studietijd) ontzettend leuk dus ik heb daarin ook niets verspild + het heeft me de kennis gegeven die ik nu ook enorm goed kan gebruiken. Werk/prive is goed in balans, werk uitdagend genoeg, geen verantwoordelijkheid, salaris meer dan voldoende.. dus ik zou niet weten waarom ik zou switchen.
Alle reacties Link kopieren
Een baan onder mijn niveau en waar ik niet moe van wordt, maar wel meer dan boven modaal mee verdien, geeft mij vrijheid. Vrijheid om er een studie naast te doen, me bij een vereniging aan te sluiten waar ik veel tijd in steek. En nu ook de tijd bied om alvast te starten aan een bedrijf voor mezelf. En als dat goed gaat, dan zeg ik mijn baan op.
Het is belangrijk dat je ergens je energie in stopt, uit haalt en ergens je energie weer bij kunt tanken. Mijn tijd buiten mn werk om kost me veel energie (reistijd, veel in het weekend bezig) maar levert me ook energie op (sociale kring, gezelligheid, waardering). Mijn werk zorgt er voor dat ik bij kan tanken, ik wordt er iig niet moe van.
boarn wijzigde dit bericht op 08-05-2018 23:15
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het leuk werk vindt, wat maakt het dan uit? Ik werk ook onder mijn niveau, maar heb het geweldig naar mijn zin en heb geen hoger salaris nodig. Ik heb ook wel eens ergens gezeten waar ik veel meer verdiende, maar waar ik ongelukkig zat te zijn. Bovendien was ik toen nooit klaar met mijn werk, terwijl het er nu na werktijd echt op zit. En wat anderen zeggen, boeit me al helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt inmiddels al 4 jaar onder je niveau. Hoe kun je nu aantonen dat je huidige baan kennis op peil heeft gehouden en dat je inmiddels al 'verouderde diploma' nu nog dezelfde waarde hebben voor een bedrijf als toen je net afgestudeerd was?

Ik zie dat mijn vraag negatief oogt, maar het is als oprechte vraag bedoeld. Kijkend naar de maatschappij en de gedachtegang die tegenwoordig over diploma's heerst.

Want als het niet lukt om aan te tonen dat je het niveau nog inzet, dan wordt het lastig een baan op je eerdere niveau te krijgen. Jammer, maar zo werkt dat in bedrijven waar alleen een papiertje voor een bepaald niveau staat. En bij bedrijven waar ze naar inhoudelijke kennis en ervaring kijken, zal het hooguit net een klein stapje hoger dan je huidige niveau kunnen worden.
Are we not all insane sometimes
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je een functie hebt die onder je niveau is. Als je in deze functie zou uitblinken was je al in een ander loopbaanpad gezet. Overschat jij je eigen kunnen of ziet het bedrijf jouw potentie niet?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een baan die ik met 2 vingers in mijn neus doe. Maar ik trek om 16.30 de deur achtere dicht, heb zelden dat ik er thuis nog aan denk vanwege stress of deadlines. Het salaris is prima, ik werk 4 dagen, het is flexibel, ik kan thuiswerken als ik wil en goede arbeidsvoorwaarden.

Daardoor heb ik tijd en energie genoeg over om dingen te doen die ik leuk vind.

Ik vind het prima zo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
SweetFirefly schreef:
08-05-2018 23:23
Je zegt dat je een functie hebt die onder je niveau is. Als je in deze functie zou uitblinken was je al in een ander loopbaanpad gezet. Overschat jij je eigen kunnen of ziet het bedrijf jouw potentie niet?

Of niet, en maakt het bedrijf dankbaar gebruik van de capaciteiten van TO.
Ik denk dat je je vooral af moet vragen hoe je het zou vinden over 10 jaar nog het werk te doen dat je nu doet, en over 30 jaar? Als je nu al het gevoel krijgt dat je stilstaat denk ik dat dat alleen maar erger gaat worden.
Hoe langer je hiermee verder gaat hoe moeilijker het wordt om een baan aansluitend op je opleiding te krijgen (zeker als wat je nu doet een heel andere richting op is).

Je refereert nu aan je studie die je na 6 jaar spuugzat was, maar studeren is natuurlijk toch heel anders dan werken. Misschien vind je werken in een functie die aansluit bij je studie wel heel leuk (je hebt tenslotte niet voor niets voor die studie gekozen). Daar kun je pas echt achter komen als je het eerst probeert.

En stel dat je na een paar jaar toch concludeert dat dat het echt niet voor je is, dan kun je waarschijnlijk wel weer terug in de richting waar je nu zit, omdat je daar nu 4 jaar ervaring in hebt. Maar dan is het wel een bewuste keus.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet solliciteren om te kijken wat je tegen komt?
Vraag dan ook of je een dag mag meelopen om te bezien of je er enthousiast van wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
SweetFirefly schreef:
08-05-2018 23:23
Je zegt dat je een functie hebt die onder je niveau is. Als je in deze functie zou uitblinken was je al in een ander loopbaanpad gezet. Overschat jij je eigen kunnen of ziet het bedrijf jouw potentie niet?
Ze bedoelt haar opleidingsniveau. Dat staat helemaal los dan promotie maken op je werk simpelweg omdat je niveau hoger zou zijn. Ja, het kan vanzelfsprekend zijn, maar als jij ergens gewoon goed zit en je werk goed doet hoeft dat helemaal niet te betekenen dat je kan of wil doorgroeien of dat de mogelijkheden daartoe er überhaupt zijn in die functie.

Soms is werk gewoon werk. Dat je hersenen feitelijk gezien tot een ingewikkeldere of hogere functie in staat zouden zijn hoeft helemaal niet te betekenen dat je per se dat moet doen. Het ligt er maar net aan wat je nodig hebt in je leven, wat je belangrijk vindt en waar je gelukkig van wordt. Voor sommigen zijn dat hele andere dingen dan hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het zelf wel aanvoelt. Voor mij geldt dat ik echt uitdaging nodig heb. Ik verveel me anders snel in mijn werk en haal veel energie uit een baan waarvan ik het gevoel heb dat ik echt mijn capaciteiten moet inzetten om het te kunnen. Gevoel hebben dat ik leer en me ontwikkel is wat ik leuk vind. Maar ik snap ook best de andere kant, en daar is niks mis mee. Er zijn meer dingen in het leven en het is maar net wat jíj leuk vindt en energie uit haalt. In elk geval zou ik het niet doen uit schuldgevoel, alleen uit het gevoel dat je zelf meer zou willen (nu of in de toekomst). Ga voor jezelf na of iets je daarin onbewust tegenhoudt (onzekerheid misschien), of dat het voor jou nu gewoon prima is zoals het is.
Misschien is het op het hoge niveau werken ook wel een dingetje van onze generatie (ben zelf 30). Het begint al op de basisschool met alle toetsen en we moeten allemaal zo hoog mogelijk instromen op de middelbare school om vervolgens te gaan studeren. Ik zie het veel om me heen, the sky is the limit en er wordt alleen maar harder gewerkt en meer gestresst.

Ik weet nog dat ik van school uit ook altijd gepusht ben om hoger te gaan doen terwijl ik dat niet wilde. Ik heb een sociaal leven altijd erg belangrijk gevonden en dus uiteindelijk HBO gedaan terwijl de universiteit er misschien wel in zat. Inmiddels heb ik een baan waar ik heel veel voldoening uit haal en waar ik goed in ben (daar ga ik vanuit want altijd goede jaargesprekken) zonder dat ik elke dag uitgeblust uit mijn werk kom.
Het enige wat een hogere functie mij zal gaan brengen is (behalve meer salaris) meer werkstress en een slechtere werk-prive balans en misschien ben ik dan ook niet meer zo goed in mijn werk, wat ook bijdraagt aan mijn werkplezier.

Verder ben ik ook niet zo bang dat je nooit wat anders gaat vinden omdat je al zo lang niets met je studie hebt gedaan. Tuurlijk nemen ze dat mee, maar je hebt inmiddels ook werkervaring op je huidige niveau en wie weet vind je wel iets op hetzelfde niveau maar toch heel anders waardoor je je op die manier verder kunt ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook onder mijn niveau (op papier), maar inmiddels veel meer uitdaging gekregen in m'n werkzaamheden.
Dit komt ook, omdat ik het eerste half jaar dus onder m'n niveau werkte en daardoor dingen snel kon oppikken en aanleren. Dit zorgt dan weer voor een ruimer pakket aan werkzaamheden en ben ik nu een manusje van alles.
Alle reacties Link kopieren
Wat een uitgebreide, informatieve en leuke reacties allemaal! :idee:

Mijn huidige werkzaamheden (docent wiskunde in het beroepsonderwijs) hebben niet veel te maken met waar ik voor heb gestudeerd (medisch ingenieur). Natuurlijk heb ik wel wiskunde/techniek gehad in mijn opleiding, waardoor ik niet genoodzaakt was om nog een lerarenopleiding te gaan doen. Of ik nog iets zou gaan willen doen als ingenieur, geen idee... Maar ik had inderdaad nog niet gedacht aan het feit dat als ik straks wel iets in die richting zou willen gaan doen, ik dan geen ervaring heb op dat vakgebied maar wel een stuk ouder ben dan net afgestudeerden (en daardoor misschien niet zo aantrekkelijk).

Ik ga er vanavond uitgebreider op reageren, nu aan het werk :nerd:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven