Werk & Studie alle pijlers

Even hypothetisch...

10-05-2018 12:46 39 berichten
Hoihoi!

Stel, je hebt een baan gevonden. Eindelijk... Maarrrr.... Het is een leuke baan, maar toch vooral omdat je dan werk hebt. Hoe erg is het om de baan aan te nemen, maar te blijven zoeken? En meteen of snel misschien iets anders vinden (een mensch mag hopen). Jullie hebben het vast in de gaten. Het is niet zo hypothetisch, maar ik zit er wel mee in mijn maag. Ik heb dus inderdaad waarschijnlijk die baan gevonden. Die me op zich heel leuk lijkt, maar door wisselende diensten, geen vast rooster, weekend op-weekend af en reistijd weet ik nu al dat het lastig gaat worden om mijn studie en komende stage (vanaf volgend collegejaar) hiermee te combineren. Ook heb ik nog twee sollicitaties lopen, waarvan ik vurig hoop dat dat wat wordt. (Btw, ik heb er meer lopen, maar twee waar mijn hartje sneller van gaat kloppen en waarvan eentje in de vertaling). Ik heb dit gelukkig nog nooit aan de hand gehad, maar is het erg om te blijven door solliciteren? En hoe pak je het dan eventueel aan als je wel uitgenodigd wordt voor een gesprek? Ik ben normaal altijd heel trouw richting werkgever, dus vind dit wel een beetje lastig.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 15-05-2018 14:55
5.04% gewijzigd
Nope. Ik zit in dezelfde situatie. Bij verschillende banen gesolliciteerd, bij verschillende op gesprek. 1 wil ik heel graag, maar ik heb eerder een gesprek elders. Als ik die baan krijg neem ik hem aan. Maar als ik daarna die baan aangeboden krijg die ik heel graag wil zeg ik die andere net zo makkelijk weer af.
En als ik een van die banen krijg die eigenlijk niet je van het is (maar ik wil inderdaad echt weer aan de slag) blijf ik zeker verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon door blijven solliciteren. Probeer het zakelijk te zien. Maar ik snap je dilemma wel. Ik ben zelf ook zo trouw als een hond. Maar een werkgever wil er beter van worden en jijzelf ook. Dat laatste moet je in je achterhoofd houden. Bij mij lopen nu ook meerdere opties door elkaar. Ik bekijk het stap voor stap. En ja, dan moet je misschien mensen gaan teleurstellen maar andersom gebeurt dat ook.
Ik probeer ook in mijn achterhoofd te houden dat als ik niet beval, ze me er ook uit zouden gooien. Althans, dat is een aanname die ik doe. Maar hoe pak je het dan aan als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Ik ga 32 uur werken, dus het zou vast mogelijk moeten zijn om te kunnen aangeven dat ik alleen een bepaalde dag kan. Maar ik vind het toch een dingetje hoor. Heb je eindelijk werk, waar je zo lang naar zoekt en ineens vallen dingen een beetje samen...
Alle reacties Link kopieren
Zeker doorgaan met solliciteren. Alleen wel even opletten met contracten, volgens mij is het zo dat je een tijdelijk contract niet zomaar op kan zeggen, tenzij het in je contract staat.
Mette07 schreef:
10-05-2018 12:55
Zeker doorgaan met solliciteren. Alleen wel even opletten met contracten, volgens mij is het zo dat je een tijdelijk contract niet zomaar op kan zeggen, tenzij het in je contract staat.


Je hebt gelijk, ik heb het meteen even opgezocht... Sjit! Maar...:

Werknemer wil zelf tussentijds vertrekken
Ook komt de omgekeerde situatie voor: de werknemer wil tussentijds vertrekken, maar in het arbeidscontract voor bepaalde tijd is geen tussentijds opzegbeding opgenomen. In theorie kan de werkgever eisen dat de werknemer zijn hele contractsduur uitzit, maar in de praktijk komt dit weinig voor. De meeste werkgevers zullen niet graag blijven samenwerken met een werknemer die te kennen heeft gegeven zijn arbeidsovereenkomst te willen beëindigen.


Dus wie weet?

Maar ik heb nog geen contract getekend, zou ik dan moeten vragen of er bijvoorbeeld een proeftijd in opgenomen kan worden? Of zorgt dat meteen al voor wantrouw?
Lily1504 schreef:
10-05-2018 13:00
Je hebt gelijk, ik heb het meteen even opgezocht... Sjit! Maar...:

Werknemer wil zelf tussentijds vertrekken
Ook komt de omgekeerde situatie voor: de werknemer wil tussentijds vertrekken, maar in het arbeidscontract voor bepaalde tijd is geen tussentijds opzegbeding opgenomen. In theorie kan de werkgever eisen dat de werknemer zijn hele contractsduur uitzit, maar in de praktijk komt dit weinig voor. De meeste werkgevers zullen niet graag blijven samenwerken met een werknemer die te kennen heeft gegeven zijn arbeidsovereenkomst te willen beëindigen.


Dus wie weet?

Maar ik heb nog geen contract getekend, zou ik dan moeten vragen of er bijvoorbeeld een proeftijd in opgenomen kan worden? Of zorgt dat meteen al voor wantrouw?
Ik zou vragen om een opzegmogelijkheid. Het is nogal wat om voor een jaar te tekenen zonder dat je er onderuit kunt. Ik heb banen gehad die ik na drie maanden al vreselijk vond.
MinkeDeWit schreef:
10-05-2018 13:25
Ik zou vragen om een opzegmogelijkheid. Het is nogal wat om voor een jaar te tekenen zonder dat je er onderuit kunt. Ik heb banen gehad die ik na drie maanden al vreselijk vond.
Dit is in eerste instantie een contract voor een half jaar, wat natuurlijk eigenlijk helemaal niet lang is. Maar precies jouw reden, maar ook om de redenen die ik al genoemd had, zou het dus mooi zijn een 'ontsnappingsmogelijkheid' te hebben. Alleen hoe geef je zoiets aan? Zonder meteen te willen zeggen: ik doe het nu wel, maar als ik iets anders vindt, ben ik weg ;-)
Lily1504 schreef:
10-05-2018 13:35
Dit is in eerste instantie een contract voor een half jaar, wat natuurlijk eigenlijk helemaal niet lang is. Maar precies jouw reden, maar ook om de redenen die ik al genoemd had, zou het dus mooi zijn een 'ontsnappingsmogelijkheid' te hebben. Alleen hoe geef je zoiets aan? Zonder meteen te willen zeggen: ik doe het nu wel, maar als ik iets anders vindt, ben ik weg ;-)

"Ik heb het contract doorgenomen en ik zie dat er geen opzegbeding in staat. Wilt u dat nog toevoegen?" En bij een contract van 6 maanden of korter mag er geen proeftijd zijn, dus daar hoef je niet om te vragen ;-D
nerdopviva schreef:
10-05-2018 13:37
"Ik heb het contract doorgenomen en ik zie dat er geen opzegbeding in staat. Wilt u dat nog toevoegen?" En bij een contract van 6 maanden of korter mag er geen proeftijd zijn, dus daar hoef je niet om te vragen ;-D
Owh, dat wist ik helemaal niet, je hebt me behoed voor een blunder, haha. Dus vragen om een opzegbeding. En daar is niets geks aan?

Edit: de dame waarmee ik het gesprek had, gaf aan dat het bedrijf in Amerikaanse handen is en daarom geen CAO heeft. Zou dat verschil maken? Iemand hier ervaring mee?
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 13:56
Reden: aanvulling
16.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Amerikaans bedrijf of niet, ze zullen zich aan de Nederlandse wet moeten houden. In CAO's kunnen dingen net even anders geregeld zijn dan in de wet, maar de tips die je hier kreeg zijn allemaal wettelijk en dus ook op jouw Amerikaanse werkgever van toepassing. Een opzegbeding mag natuurlijk wel geweigerd worden, maar vragen kan altijd.
Irma3110 schreef:
10-05-2018 20:25
Amerikaans bedrijf of niet, ze zullen zich aan de Nederlandse wet moeten houden. In CAO's kunnen dingen net even anders geregeld zijn dan in de wet, maar de tips die je hier kreeg zijn allemaal wettelijk en dus ook op jouw Amerikaanse werkgever van toepassing. Een opzegbeding mag natuurlijk wel geweigerd worden, maar vragen kan altijd.
Goed, maakt dus niets uit. We zullen het gaan zien. Stom is dat, eerst helemaal euforisch en dan bezinkt alles een beetje en dan denk je - ik in ieder geval wel - sjit en toen? Stel dat? Wat als? Owh nee! En nu? En dan?
Stom foutje!
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 21:07
Reden: foutje
98.33% gewijzigd
Vandaag een aanbieding gekregen van het bedrijf met de wisselende diensten. En eigenlijk zie ik het niet echt zitten. Ik denk door de onregelmatigheid en de belasting in de weekenden dat ik het slecht kan combineren met mijn studie. En voordat mensen roepen, maar je wist toch dat je in de weekenden moest werken? Ja, dat wist ik, maar niet weekend op-weekend af, dat is me rauw op mijn dak gevallen. Heb ik zojuist ook aangegeven, maar ze zitten gewoon enorm omhoog en kunnen niemand vinden. Maar misschien dat ik daarom ook eventueel iets kan eisen, zoals bijvoorbeeld dat opzegbeding.

Zo om twee uur eerste gesprek met een uitzendbureau voor vertaalwerk. Maar goed, na dat gesprek weet ik vast niet veel meer nog. Behalve dat ze me misschien wel of niet willen voorstellen aan het betreffende bedrijf. Ik heb beloofd na dit gesprek weer even contact op te nemen, maar wat is nou wijsheid? Ik vind dit zo lastig....

Edit: Uitzendbureau belde net... Staat in de vacature dat het een baan betreft voor langere tijd en deze dame meldde dat het voor zwangerschapsverlof was. En daarnaast verdient het ook nog eens geen drol, tot ik eventueel bij het bedrijf zelf in dienst zou komen. Wat een dilemma's toch, want vertaalwerk is wel echt wat ik wil doen.

Eigenlijk is mijn vraag: Hoe kan ik het beste tijdrekken zonder mijn eigen glazen in te gooien? Heb eerlijk aan het eerste bedrijf aangegeven dat ik vanmiddag nog een gesprek had.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 15-05-2018 14:47
Reden: aanvulling
27.76% gewijzigd
NIemand? En ik zit er zo mee in mijn maag!

Nog een vraagje dan:

Ik heb 25 april een sollicitatiebrief verstuurd. De sollicitaties moesten voor 8 mei binnen zijn. Normaal heb ik niet zo'n haast, maar in verband met dit aanbod wel. Zou ik een mailtje kunnen sturen hoever ze zijn in de sollicitatieprocedure? En moet ik dan ook een reden benoemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet wat weekenden werken te maken heeft met niet kunnen combineren met je studie. Lijkt me juist handig, dan zit t elkaar niet zo in de weg?
De vertaalbranche is een moeilijke, betaalt slecht en is moeilijk tussen te komen. Dus je zult ofwel moeten accepteren dat je moet investeren in netwerk en voorlopig niet gaat verdienen wat je zou willen, ofwel ander werk ernaast doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf waar je een brief naar hebt gestuurd zou ik gewoon even bellen als ik jou was.
Moosey schreef:
15-05-2018 15:31
Ik begrijp niet wat weekenden werken te maken heeft met niet kunnen combineren met je studie. Lijkt me juist handig, dan zit t elkaar niet zo in de weg?
De vertaalbranche is een moeilijke, betaalt slecht en is moeilijk tussen te komen. Dus je zult ofwel moeten accepteren dat je moet investeren in netwerk en voorlopig niet gaat verdienen wat je zou willen, ofwel ander werk ernaast doen.
Nou, ik heb dus college op de zaterdag. En niet elke week gelukkig, maar wel regelmatig (1 keer in de maand plus zo nu en dan een extra zaterdag voor tentamen). En ik ben zo bang dat het me teveel wordt, door alle onregelmatigheid en volle weekenden. Daarnaast moet ik vanaf volgend september ook nog stagelopen. Misschien is die angst niet reëel, maar ik heb al eerder een studie opgegeven, gewoon omdat ik het niet kon bolwerken en dat wil ik niet nog eens. En ik ben (helaas) iemand die regelmaat en structuur nodig heeft. Ik had me het allemaal van te voren kunnen bedenken misschien, maar ik wil gewoon zo graag aan het werk, dat ik zo'n beetje op alles heb gesolliciteerd wat langskwam, zonder me de eventuele consequenties te realiseren.

Dit is niet een volledige vertaalbaan, maar vertaalwerk in combinatie met administratie. Via een uitzendbureau in eerste instantie. En ik schrok me echt helemaal dood toen ik hoorde wat ik zou gaan verdienen. En geld moet niet het belangrijkste zijn misschien, maar dit was wel echt lachwekkend en zou dus afhankelijk worden van toeslagen en aanvulling op mijn ww.

Ik zal het andere bedrijf eens bellen....
Nou, waar ik bang voor was, is uitgekomen. Gebeld voor een andere baan. Gesprek lijkt een formaliteit. Ik zal niet uitwijden over het waarom. Maar dit gesprek heb ik volgende week donderdag pas.
Het contract van werkgever 1 heb ik inmiddels in de mail ontvangen:

- 7 maanden contract
- 1 maand proeftijd
- 1 maand opzegtermijn

Ik wil het gesprek met werkgever 2 heel graag aangaan. Is een kleinere baan en geen wisselende diensten en om de hoek. Wel wil ik het salaris afwachten. Want niemand kan immers van de lucht leven. Wat kan ik nu het beste doen? Contract werkgever 1 ondertekenen en afzeggen als de baan bij werkgever 2 het is? En kan dat wettelijk gezien ook, ook al is het niet zo sjiek? Of wachten met ondertekenen (ik begin pas 1 juli)? En wat zeg je dan?

Jullie zien, het is kwart over 2 geweest, ik lig er wakker van...
Alle reacties Link kopieren
Ah, wat lastig... dus je vindt baan 1 eigenlijk ook gewoon teveel uur? Dan begrijp ik beter dat je de combi met je studie niet ziet zitten..
Ik zou het ook heel lastig vinden om baan 1 aan te nemen met het idee om meteen weer op te zeggen als baan 2 wat wordt, maar misschien dat je het toch maar gewoon moet doen. Aan de andere kant, als je nu al zeker weet dat de reistijd + combi met studie teveel voor je gaat worden, is het misschien ook gewoon onverstandig. Heb je nog een tijdje WW?
Normaal gezien vind ik 32 uur niet veel. Ook niet persé i.c.m. studie. Maar omdat ik per september ook nog moet stagelopen, ben ik bang dat het inderdaad allemaal te veel wordt. En dan de combinatie met de volledige weekenden werken, onregelmatig rooster en reistijd (laat thuis), neig ik echt naar baan 2. En misschien valt het mee, maar ik kan het niet eventjes uitproberen...

Ik heb nog een jaar ww, maar ik hoop dat baan 2 zoveel verdient , dat ik in ieder geval quite speel en de betaling stop kan zetten. Ik weet dat de rechten dan wel doorlopen, maar dan heb je in ieder geval geen sollicitatieplicht.

Waarom is dat gesprek niet gewoon morgen? 😣
Het boeit zeer weinig TO. Maar let wel op, sommige werkgevers beletten het je soms om na hun contract voor een bepaalde tijd te werken in dezelfde sector. In het promotiewerk word dit veel toegepast.

Dus zolang er niks in je contract staat dat dit belet dan mag je gewoon zoeken..
Santaaa schreef:
17-05-2018 11:10
Het boeit zeer weinig TO. Maar let wel op, sommige werkgevers beletten het je soms om na hun contract voor een bepaalde tijd te werken in dezelfde sector. In het promotiewerk word dit veel toegepast.

Dus zolang er niks in je contract staat dat dit belet dan mag je gewoon zoeken..
Het gaat inmiddels niet meer om het zoeken. Ik heb volgende week nog een gesprek, wat ik wil afwachten, maar slechts een formaliteit lijkt en ik wil weten hoe het met het salaris is. Maar het contract van werkgever 1 heb ik inmiddels al gemaild gekregen. En moet ik dit contract dan ondertekenen en meteen ook weer opzeggen, mocht baan 2 het worden? Niet zo sjiek natuurlijk... Of wacht ik nog ruim een week met ondertekenen tot ik weet of baan 2 het wordt?

Beide banen zijn in een hele verschillende sector, dus dat is het probleem niet. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Al tekenen of nog even het gesprek van volgende week afwachten? Baan 1 gaat pas per 1 juli in.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje; je studeert en moet volgend jaar stage gaan lopen, dat klopt?

En je geeft aan dat dit nieuwe baan lastiger is om te combineren. Is het niet verstandiger om nu eerst vooral je energie en aandacht te steken in je studie, en kiezen voor een baan die makkelijker te combineren is met je studie?

Na het behalen van je diploma, dan kijk je weer verder.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
17-05-2018 12:54
Even een vraagje; je studeert en moet volgend jaar stage gaan lopen, dat klopt?

En je geeft aan dat dit nieuwe baan lastiger is om te combineren. Is het niet verstandiger om nu eerst vooral je energie en aandacht te steken in je studie, en kiezen voor een baan die makkelijker te combineren is met je studie?

Na het behalen van je diploma, dan kijk je weer verder.
Ja, dat is dus ook het hele dilemma! Baan 2 is veel makkelijker te combineren, maar daar krijg ik volgende week pas echt officieel uitsluitsel over. Salaris weet ik bijvoorbeeld nog niet. Van baan 1 heb ik de aanbieding binnen. Wacht ik dan nu dus af met tekenen tot ik zeker weet of baan 2 wat wordt? Of teken ik en zeg af als baan 2 het toch niet is? Ik begin pas 1 juli.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 13:15
38.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven