Werk & Studie alle pijlers

Zzp’ er worden of verromantiseer ik het?

10-05-2018 22:13 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens herkenning huidige werkgever aangepast
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-05-2018 09:44
Reden: maatregelen zijn reeds getroffen ivm het verwijderen van de OP
88.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ooit eerder over nagedacht? Beetje uitgezocht over het hoe en wat?

Ik zou dit nu niet halsoverkop gaan doen en dan na een jaar zonder werk zitten. Is er veel vraag in jouw vakgebied? Kun je netwerken? Kun je tegen de onzekerheid?

Reistijd zou voor mij een dealbreaker zijn, maar voor jou wellicht geen probleem.
vitamined wijzigde dit bericht op 10-05-2018 22:18
0.64% gewijzigd
Dat kost toch heel veel geld aan verzekeringen? En je verliest toch het recht op ww?
Alle reacties Link kopieren
In dit vakgebied is best veel werk, netwerken geen probleem, maar ben toch beetje angstig of het financieel te doen is
Als zij je enige opdrachtgever zijn wordt dat door de belastingdienst gezien als een verkapt dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt sowieso meerdere opdrachtgevers nodig anders ziet de belasting dit als verkapt dienstverband.
En verkijk je niet op alle rompslomp.
Alle reacties Link kopieren
Ben je alleen of met partner/gezin?
Zou voor mij ook uitmaken in de risico’s die je neemt.
Alle reacties Link kopieren
De zzp baan wordt dan mijn enige baan, ik heb een gezin inderdaad
Denk aan je pensioenopbouw
Verzekering arbeidsongeschiktheid.
Hoezo 'krijg je nu de kans'? Er is een opdrachtgever die jou als zelfstandige wil inhuren? Vergis je niet in het uurtarief dat wordt geboden. Je moet zelf geld opzij zetten voor pensioen, vakantie, ziekte, tijden zonder opdracht, etc. En je moet zorgen dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt om verkapt dienstverband te voorkomen. Vraag jezelf af waarom ze je niet in loondienst willen nemen. Willen ze makkelijk van je af kunnen? Zou je in loondienst meer kosten? Willen ze alle onzekerheden op jou afschuiven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die kans ook gehad en ik heb besloten er niet voor te gaan. Veel te veel gedoe en geregel zelf, geef mij maar een (groot) bedrijf waar alles goed geregeld is qua primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden (denk ook aan pensioen) , verzekeringen , zelf geen (administratieve) rompslomp etc. Maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk , ik ken ook mensen die het heerlijk vinden om zzper te zijn.
Alle reacties Link kopieren
marjaneke schreef:
10-05-2018 22:23
De zzp baan wordt dan mijn enige baan, ik heb een gezin inderdaad
Dat kan dus niet hè...
marjaneke schreef:
10-05-2018 22:23
De zzp baan wordt dan mijn enige baan, ik heb een gezin inderdaad
Als je opdracht afloopt kun je geen beroep doen op je ww-uitkering.
Je hebt echt flink meer omzet nodig dan je salaris. De arbeidsongeschiktheidsverzekering is prijzig, aansprakelijkheid ook nodig. Verder moet je een reservepotje opbouwen voor weken die je niet werkt en niet declarabele uren. Mijn vriend is net begonnen als ZZP'er, heeft momenteel meer werkaanbod dan hij aankan, maar dat biedt natuurlijk geen garanties voor de toekomst. Wat hem ook 'tegenviel' was de bijkomende administratie, btw-aangiften en zo (terwijl we daar wel beroepsmatig ervaring mee hebben).
Oh ja, en pensioen. Wij hebben bekeken wat hij zou krijgen uit zijn vorige baan als hij nooit meer in loondienst zou gaan werken. Dat was nog wel een bedrag waarvan je zou kunnen rondkomen (hij had een hoog salaris en is bijna 50). Dus dat was voor ons geen grote zorg.
Alle reacties Link kopieren
marjaneke schreef:
10-05-2018 22:23
De zzp baan wordt dan mijn enige baan, ik heb een gezin inderdaad
Dat kan dus niet...
Dat doet me denken dat je je er nog niet helemaal goed in verdiept hebt...
De vrijheid van een ZZP-er lijkt je erg gaaf. Wat voor vrijheid krijg je bij deze opdrachtgever dan? (Je noemt het een baan, maar dat is het niet he)
Alle reacties Link kopieren
Vrijheid als zzp-er? waar zit die in? In het ieder weekend en iedere avond toch nog iets afwerken voor de klant?
Is dat meer vrijheid dan om 5 uur uitklokken en pas de volgende ochtend weer aan werk denken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het lezen over verkapt dienstverband, betekend dit dat ik niet op freelance basis werkzaam mag zijn voor 1 bedrijf? Maar meerdere werkgevers moet hebben per week, of gewerkte uren?
Heel eerlijk, de financiële vrijheid lijkt mij fijn, maar is dat zo, verdient het zoveel beter dan loondienst?
Welke vrijheid? De meeste zzp-ers zijn veel meer tijd kwijt aan alle bijkomende rompslomp terwijl je al je sociale zekerheden verliest.
marjaneke schreef:
10-05-2018 22:38
Ik ben aan het lezen over verkapt dienstverband, betekend dit dat ik niet op freelance basis werkzaam mag zijn voor 1 bedrijf? Maar meerdere werkgevers moet hebben per week, of gewerkte uren?
Heel eerlijk, de financiële vrijheid lijkt mij fijn, maar is dat zo, verdient het zoveel beter dan loondienst?
Dat zal voor ieder verschillend zijn. Vergeet de extra verzekeringen dus niet als zpp
Alle reacties Link kopieren
marjaneke schreef:
10-05-2018 22:38
Ik ben aan het lezen over verkapt dienstverband, betekend dit dat ik niet op freelance basis werkzaam mag zijn voor 1 bedrijf? Maar meerdere werkgevers moet hebben per week, of gewerkte uren?
Heel eerlijk, de financiële vrijheid lijkt mij fijn, maar is dat zo, verdient het zoveel beter dan loondienst?
Als je dan toch Google raadpleegt... kijk dan eens naar de kosten van een aov...
Alle reacties Link kopieren
Aan wat voor vrijheid denk je dan?
Uiteindelijk moet je gewoon je uren maken anders komen je taken niet af.
En niet presteren is niet meer Ingehuurd worden.

En zeker als het werk is waarbij je veel moet overleggen of waarbij het de bedoeling is dat je het op locatie doet zit je ook gewoon vast aan reguliere werktijden.

Vakantie dagen en ziektedagen worden niet meer doorbetaald.

Alle nadelen zijn in de overige posts al benoemd.

Ze down dit niet omdat ze jou dit gunnen / beter is voor jou.

Ze doen dit omdat het hun beter uitkomt.
Ik ken eigenlijk maar één branche waar je een jaar lang één opdrachtgever kan hebben en toch nog door de belastingdienst gezien kan worden als ZZP' er en dat is de ICT. Geldt dat voor jou ook?
Wanneer je een opdracht voor de overheid doet, heb je géén vrijheid. Zie het inderdaad als een baan (wat het niet is, dus schrap dat verder uit je vocabulaire!), waarbij je op gezette tijden ergens moet zijn, moet presteren wat er is afgesproken en vervolgens weer naar huis gaat. Dus vergeet de romantiek van vrijheid maar.
Afhankelijk van welke overheid, is het wel een betrouwbare klant; ze betalen meestal wel zij het dat gemeenten (even uit mijn hoofd) notoire laat-betalers zijn.

Als ik jou zo hoor, heb jij geen ambitie om ZZP'er te zijn maar zie jij gewoon een leuke tijdelijke opdracht met interessant tarief.
Je kan dit doen en dan daarna weer gewoon in loondienst gaan.
Of wie weet komt er dan weer een opdracht op je pad.
Als je van plan bent om daarna weer in loondienst te gaan, dan is verzekeren voor pensioen iets wat je eventueel kan laten.

Mag ik vragen wat het tarief zou zijn dat je gaat vragen?
Dan kunnen wij met je meedenken of dat reëel is.
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 22:43
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed wat voor financiële vrijheid je precies in gedachten hebt?

Als ik je reacties zo verder lees, zou ik het je afraden.
Je kan me trouwens ook een PB* sturen als je wil; ik heb als ZZP'er voor de overheid gewerkt.

* PB doet het niet altijd...
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 22:45
14.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven