Werk & Studie alle pijlers

Overspannen en studeren, wat nu?

17-05-2018 23:44 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment zit ik in mijn 3de jaar HBO en loop ik sinds september fulltime stage. Deze stage loopt af begin augustus. Gisteren heeft mijn teammanager in overleg met mij en mijn stagebegeleider besloten mij naar huis te sturen zodat ik langs kon gaan bij de huisarts. Zij vermoedde dat ik een burn out zou hebben. Het gaat namelijk al een aantal maanden niet goed op stage. Ik vergeet veel, kan moeilijk mijn concentratie behouden en huil zelfs in de gesprekken mijn stagebegeleider. Uiteindelijk open geweest naar hen over hoe ik mij voel waarop zij mij vertelde dat ik mogelijk een burn out zou hebben. Zij vonden het niet verantwoord om mij nog langer door te laten werken.

Uiteindelijk langs geweest bij de huisarts die zei dat ik overspannen ben en burn out kenmerken heb. In principe zou ik wel kunnen werken volgens mijn huisarts maar dat zou ik met mijn stage af moeten stemmen. Dus ik zou minder moeten gaan werken. Minder werken is namelijk geen optie omdat school bepaalde eisen stelt en het nog maar gaat om 2,5 maand.

Mijn stagebegeleider ook ingelicht over de uitslag. Morgen heb ik een gesprek met school en stage. Dan moet ik aan gaan geven wat ik wil gaan doen. Het probleem is alleen dat ik niet weet wat ik moet doen. Aan de ene kant denk ik ja, fuck it ik ga die 2.5 gewoon nog even afmaken zodat ik in ieder geval mijn jaar kan afsluiten. Aan de andere kant twijfel ik of dat een goed idee is. Ik mag blijkbaar wel werken dus waarom ook niet? Anders betekent het dat ik opnieuw een stage moet lopen van 10 maanden. Er is namelijk geen mogelijkheid tot een andere optie.
Daarnaast loopt ook mijn studiefinanciering af na volgend jaar terwijl ik wel op kamers woon en gewoon vaste lasten heb.

Ik baal er enorm van maar ik weet gewoon echt niet wat ik nu moet doen. Zijn er mensen met ervaringen? Wat is het beste in deze situatie volgens jullie?
anoniem_327113 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 09:17
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit naar de huisarts geweest, maar durf met enige zekerheid te zeggen dat ik overspannen raakte tijdens mijn jaarstage. Dezelfde klachten als jij en twijfelde daardoor ook soms of ik wel door moest gaan. Het is ook gewoon zoveel, 32 uur stage en dan daarbuiten nog school en huiswerk en alles wat erbij komt.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij je voelt, maar ik heb over mijn gevoel gepraat met een therapeut, mijn familie en deels met mijn stagebegeleider en zo mijn stage volbracht. Is het een optie hierover met eventuele hulpverlening en stage in gesprek te gaan zonder alles over te hoeven doen?

Daarnaast is het trouwens wel zo dat geen persoon hetzelfde is en waar ik misschien 'gewoon' door kon met hulp, wordt het jou wellicht veel te veel. Probeer bij jezelf te voelen wat je voelt. Lukt het jou echt of werk je door omdat iemand anders zegt dat je kunt doorwerken? Voel jij je redelijk en denk je dat je je stage kunt halen met wat steun en goede gesprekken of heb je die tijd van een nieuwe stage en herstel nodig?

Laat even die financiering en alle praktische dingen los en luister naar wat je lichaam en hoofd zegt. Wat heb jij nodig, of red je dit?
Waarom 2 topics?
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
18-05-2018 00:01
Ik ben nooit naar de huisarts geweest, maar durf met enige zekerheid te zeggen dat ik overspannen raakte tijdens mijn jaarstage. Dezelfde klachten als jij en twijfelde daardoor ook soms of ik wel door moest gaan. Het is ook gewoon zoveel, 32 uur stage en dan daarbuiten nog school en huiswerk en alles wat erbij komt.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij je voelt, maar ik heb over mijn gevoel gepraat met een therapeut, mijn familie en deels met mijn stagebegeleider en zo mijn stage volbracht. Is het een optie hierover met eventuele hulpverlening en stage in gesprek te gaan zonder alles over te hoeven doen?

Daarnaast is het trouwens wel zo dat geen persoon hetzelfde is en waar ik misschien 'gewoon' door kon met hulp, wordt het jou wellicht veel te veel. Probeer bij jezelf te voelen wat je voelt. Lukt het jou echt of werk je door omdat iemand anders zegt dat je kunt doorwerken? Voel jij je redelijk en denk je dat je je stage kunt halen met wat steun en goede gesprekken of heb je die tijd van een nieuwe stage en herstel nodig?

Laat even die financiering en alle praktische dingen los en luister naar wat je lichaam en hoofd zegt. Wat heb jij nodig, of red je dit?
Het probleem is een beetje dat mijn stage al enigszins de hoop op heeft gegeven. Ik heb namelijk 2 maanden geleden verlenging gekregen omdat ze al vonden dat het niet voldoende was. Nu wetende dat het hier aan heeft gelegen. Ik moet hen dus gaan overtuigen van mijn kunnen. Ik heb daardoor ook het gevoel dat zij minder moeite gaan steken in mijn begeleiding omdat ze misschien toch denken dat ik faal. Het is natuurlijk wel een enige moeten. Mijn familie is hierin niet echt een steunpilaar aangezien zij vinden dat ik maar 'gewoon' door moet zetten. Wat mij ook weer extra laat twijfelen over hoe ik het oplos.
Als je nu al overspannen raakt als je nog studeert, hoe moet dat dan straks als je nog bijna 50 jaar moet werken?

Is je studie niet te hoog gegrepen? Waarvan raak je dan overspannen?

Misschien tijdens je studie toch maar weer bij je ouders gaan wonen als het je allemaal teveel is?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-05-2018 01:57
Als je nu al overspannen raakt als je nog studeert, hoe moet dat dan straks als je nog bijna 50 jaar moet werken?

Is je studie niet te hoog gegrepen? Waarvan raak je dan overspannen?

Misschien tijdens je studie toch maar weer bij je ouders gaan wonen als het je allemaal teveel is?
Lekker kort door de bocht. Ik herken de gevoelens van TO heel goed. Stage lopen en daarnaast leren is best wel heel zwaar. Ik heb dan geen stage maar een baan. Ik ben echt wel heel gelukkig als ik klaar ben met mijn opleiding, dat geeft een hoop rust.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Het is een stage, bedoelt om te leren. Hoe zwaar kan dat zijn? De organisatie mag bij jou hele andere verwachtingen hebben dan van hun medewerkers. Ik zou eerder kijken naar hoe die stage door hun wordt gezien. Ben je een goedkope arbeidskracht of zit je daar om te leren?

Ik zou mn studie/stage afmaken, alles daarom heen skippen, dus echt rusten als je thuis komt. Praat met je stagebedrijf over verwachtingen, over wat realistisch is. Laat school aangeven wat ze van jou mogen vragen en verwachten. Maar maak je studie af. Want anders val je uit en om er dan nog ooit weer aan te beginnen.....
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-05-2018 01:57
Als je nu al overspannen raakt als je nog studeert, hoe moet dat dan straks als je nog bijna 50 jaar moet werken?
Ik vond mijn afstudeerstage van 32 uur ook zwaarder dan mijn huidige 36/40-urige werkweek + reistijd. Je bent niet alleen je werk aan het uitvoeren, maar je bent ook steeds bezig met hoe je functioneert en of dit wel voldoet aan de verwachtingen.

@TO: ik denk dat het belangrijk is dat je vanuit stage duidelijk krijgt of ze denken dat je het kan halen en wat je dan moet doen om het te halen. Als ze denken dat het toch geen zin meer heeft dan zou ik nu gewoon stoppen, rust nemen en hulp zoeken en volgend collegejaar weer beginnen.
Over je studiefinanciering, stopt deze helemaal of ga je gewoon de periode in dat je volledig kan lenen. Als dat laatste het geval is zou ik me daar minder druk over maken. Dat geld kun je echt wel terug betalen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Neem contact op met je decaan. Waarschijnlijk is het nog steeds mogelijk om een kwijtschelding van een deel van je studieschuld te krijgen bij ziekte. Maar ik ben niet zo goed op de hoogte van de regels tegenwoordig, je decaan zou dit wel moeten weten. Zelf heb ik vanwege depressie een jaar basisbeurs niet hoeven terug te betalen. De decaan had een formulier daarvoor. M'n psycholoog had het ingevuld. Maar dat is heel wat jaar geleden inmiddels.
Ik vond wel het onderstaande stukje wat over 2015 gaat (dus: je decaan vragen over de huidige situatie):


Artikel 6.2a. Kwijtschelding studieschuld voor studenten met handicap of chronische ziekte

1 Aan de debiteur wordt gelijktijdig met de omzetting, bedoeld in artikel 5.7, een deel van de lening hoger onderwijs kwijtgescholden indien:

a. aan de debiteur op grond van artikel 5.2b voor een opleiding een extra jaar prestatiebeurs hoger onderwijs is toegekend; en

b. de desbetreffende bacheloropleiding of masteropleiding met goed gevolg is afgerond binnen de diplomatermijn hoger onderwijs.

2 Voor de waarde van de kwijtschelding is bepalend het jaar waarin voor het eerst is voldaan aan de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid. De kwijtschelding bedraagt naar de maatstaf van 1 januari 2014 € 1.200 [Red: per 1 september 2015 naar de maatstaf van 1 januari 2015: € 1.230,12] .

.

3 Bij ministeriële regeling worden regels gesteld voor een goede uitvoering van dit artikel.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2015-09-01
Ben je na die 2,5 maand wel klaar zodat je een paar maanden vakantie kunt nemen of zou je in september weer naar school moeten voor vervolg van je studie. Tien maanden opnieuw zou ik niet doen in elk geval.
Neem contact op met de studieadviseur, daar zijn ze voor.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-05-2018 01:57
Als je nu al overspannen raakt als je nog studeert, hoe moet dat dan straks als je nog bijna 50 jaar moet werken?

Is je studie niet te hoog gegrepen? Waarvan raak je dan overspannen?

Misschien tijdens je studie toch maar weer bij je ouders gaan wonen als het je allemaal teveel is?
Beetje kort door de bocht dit. Net ofdat ik alleen overspannen raak door stage en dan alsnog wie ben jij om op deze manier te oordelen maar voor de mensen die hierdoor verward zijn wil ik wel vertellen wat er nog meer speelt.

Naast mijn stage en schoolverslagen + tentamens heb ik een schrijnende privé situatie. Ik heb drie jongere zusjes waarbij twee daarvan een moeder hebben die verslaafd is aan alcohol. (We zijn van 3 verschillende moeders) Die bevind zich sinds kort in een kliniek wat maakt dat de meiden bij mijn vader zijn gaan wonen. Mijn vader is sinds kort weg bij zijn ex vriendin (moeder van mijn jongste zusje) wat maakt dat zij leven op een camping. Sinds wij weg zijn bij deze vrouw is de situatie eng geworden. Ze stalkt ons en heeft bizarre uitingen en gedragingen. Daar breek ik me de bek niet over open. Veilig thuis is ingeschakeld door school en loopt nu een intensief traject op ons gezin. Mijn vader maakt werkweken van 60 uur waardoor hij van mij verwacht dat ik in het weekend de zorgen van mijn zusjes op mij neem. Doordeweeks woon ik op kamers en probeer ik wel die rust te pakken na stage. Ook dat is alleen niet altijd mogelijk door schoolopdrachten en dergelijke. Dan nog niet gesproken over mijn moeder die ernstig ziek is en bepaalde zorg nodig heeft.

Als alle mensen dit allemaal nog een keer moet mee maken als tot dat ze 50 zijn weet ik zeker dat veel mensen bezwijken onder deze druk.
anoniem_327113 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 08:10
0.84% gewijzigd
De stagebegeleider vond het niet verantwoord je langer door te laten werken. Het lijkt me dat je dan niet komt met het voorstel dat je gewoon doorwerkt en er nog even extra aan trekt.

Zowel overspannen als burnout betekent gas terugnemen. Je kunt wel blijven werken, maar echt niet meer alle taken doen. Als de stage min of meer vanzelf gaat, dan zou je kunnen blijven werken. Maar ik begrijp dat je je er juist extra voor zou moeten inspannen in die laatste maanden. Niet doen hoor. Als je overspannen word, heb je al bewezen dat je je eigen belastbaarheid niet zo goed kunt inschatten. (Been there, done that, got the T-shirt)

Overigens, overspannenheid schijnt juist vaker voor te komen bij studenten dan bij werkenden. Blijkbaar is studeren net een tikkie zwaarder dan de routine van een baan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2018 07:17
Ben je na die 2,5 maand wel klaar zodat je een paar maanden vakantie kunt nemen of zou je in september weer naar school moeten voor vervolg van je studie. Tien maanden opnieuw zou ik niet doen in elk geval.
Helaas heb ik geen vakantie als ok doorzet. Ik zal in september beginnen aan mijn laatste jaar. Wel is het mogelijk dat ik mijn lessen dan verschuif naar de maartroute.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
18-05-2018 03:49
Het is een stage, bedoelt om te leren. Hoe zwaar kan dat zijn? De organisatie mag bij jou hele andere verwachtingen hebben dan van hun medewerkers. Ik zou eerder kijken naar hoe die stage door hun wordt gezien. Ben je een goedkope arbeidskracht of zit je daar om te leren?

Ik zou mn studie/stage afmaken, alles daarom heen skippen, dus echt rusten als je thuis komt. Praat met je stagebedrijf over verwachtingen, over wat realistisch is. Laat school aangeven wat ze van jou mogen vragen en verwachten. Maar maak je studie af. Want anders val je uit en om er dan nog ooit weer aan te beginnen.....
Behoorlijk zwaar. School die heeft aardig wat eisen betreft het werk. We hebben zelfs over 10 maanden tijd maar 7 vrije dagen. Laat staan als je ziek bent.. ze proberen mij wel echt te helpen met het leren. Ik werk met mensen die behoorlijk lastig zijn en een moeilijke positie hebben in de maatschappij. Ik leer dan ook voor 2 functies tegelijk. Het is inderdaad wel een optie om te overleggen of de verwachtingen mogelijk omlaag kunnen. Dat zou een hele hoop schelen.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
18-05-2018 06:47
Neem contact op met je decaan. Waarschijnlijk is het nog steeds mogelijk om een kwijtschelding van een deel van je studieschuld te krijgen bij ziekte. Maar ik ben niet zo goed op de hoogte van de regels tegenwoordig, je decaan zou dit wel moeten weten. Zelf heb ik vanwege depressie een jaar basisbeurs niet hoeven terug te betalen. De decaan had een formulier daarvoor. M'n psycholoog had het ingevuld. Maar dat is heel wat jaar geleden inmiddels.
Ik vond wel het onderstaande stukje wat over 2015 gaat (dus: je decaan vragen over de huidige situatie):


Artikel 6.2a. Kwijtschelding studieschuld voor studenten met handicap of chronische ziekte

1 Aan de debiteur wordt gelijktijdig met de omzetting, bedoeld in artikel 5.7, een deel van de lening hoger onderwijs kwijtgescholden indien:

a. aan de debiteur op grond van artikel 5.2b voor een opleiding een extra jaar prestatiebeurs hoger onderwijs is toegekend; en

b. de desbetreffende bacheloropleiding of masteropleiding met goed gevolg is afgerond binnen de diplomatermijn hoger onderwijs.

2 Voor de waarde van de kwijtschelding is bepalend het jaar waarin voor het eerst is voldaan aan de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid. De kwijtschelding bedraagt naar de maatstaf van 1 januari 2014 € 1.200 [Red: per 1 september 2015 naar de maatstaf van 1 januari 2015: € 1.230,12] .

.

3 Bij ministeriële regeling worden regels gesteld voor een goede uitvoering van dit artikel.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2015-09-01
Dankjewel! Die info is heel handig. Ga ik zeker doen.
Als je op kamers woont zou ik in de weekends daar blijven sinds je ouderlijk huis een bende is. Je vader zorgt zelf maar voor z'n nageslacht (en voor een sterilisatie zodat ie niet nog meer vrouwen kan bezwangeren). Niet jouw taak.
Heb jij wel nog 'n moeder zonder tweede leg? Kun je daar anders heen om bij te komen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2018 07:59
Als je op kamers woont zou ik in de weekends daar blijven sinds je ouderlijk huis een bende is. Je vader zorgt zelf maar voor z'n nageslacht. Niet jouw taak.
Eens! Als je vader het niet aankan moet hij hulp vragen, niet op jou leunen en je verantwoordelijk maken voor zaken waar je niet verantwoordelijk voor bent. Ik snap dat je jezelf verantwoordelijk en betrokken voelt, maar jij hebt op dit moment al genoeg aan jezelf.

Ik zou de situatie op school bespreken en kijken of de druk anders verspreid kan worden, dit zijn ze volgens mij zelfs verplicht. Vraag hulp, voor je straks echt instort en je wellicht nog verder van huis bent.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Aliessjee schreef:
18-05-2018 07:48
Beetje kort door de bocht dit. Net ofdat ik alleen overspannen raak door stage en dan alsnog wie ben jij om op deze manier te oordelen maar voor de mensen die hierdoor verward zijn wil ik wel vertellen wat er nog meer speelt.

Naast mijn stage en schoolverslagen + tentamens heb ik een schrijnende privé situatie. Ik heb drie jongere zusjes waarbij twee daarvan een moeder hebben die verslaafd is aan alcohol. (We zijn van 3 verschillende moeders) Die bevind zich sinds kort in een kliniek wat maakt dat de meiden bij mijn vader zijn gaan wonen. Mijn vader is sinds kort weg bij zijn ex vriendin (moeder van mijn jongste zusje) wat maakt dat zij leven op een camping. Sinds wij weg zijn bij deze vrouw is de situatie eng geworden. Ze stalkt ons en heeft bizarre uitingen en gedragingen. Daar breek ik me de bek niet over open. Veilig thuis is ingeschakeld door school en loopt nu een intensief traject op ons gezin. Mijn vader maakt werkweken van 60 uur waardoor hij van mij verwacht dat ik in het weekend de zorgen van mijn zusjes op mij neem. Doordeweeks woon ik op kamers en probeer ik wel die rust te pakken na stage. Ook dat is alleen niet altijd mogelijk door schoolopdrachten en dergelijke. Dan nog niet gesproken over mijn moeder die ernstig ziek is en bepaalde zorg nodig heeft.

Als alle mensen dit allemaal nog een keer moet mee maken als tot dat ze 50 zijn weet ik zeker dat veel mensen bezwijken onder deze druk.
Ik ging af op de informatie die je in de OP gaf. Er speelt dus nog veel meer mee. Hoe kan ik dat weten als je dat eerst niet vermeldt?
Alle reacties Link kopieren
maar je stage afmaken, heeft helemaal geen zin.
met wat je vertelt, ga je geen goede beoordeling krijgen. Je kunt deze maanden beter als 'verloren' beschouwen en jezelf weer op de rails zien te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
18-05-2018 07:50
De stagebegeleider vond het niet verantwoord je langer door te laten werken. Het lijkt me dat je dan niet komt met het voorstel dat je gewoon doorwerkt en er nog even extra aan trekt.

Zowel overspannen als burnout betekent gas terugnemen. Je kunt wel blijven werken, maar echt niet meer alle taken doen. Als de stage min of meer vanzelf gaat, dan zou je kunnen blijven werken. Maar ik begrijp dat je je er juist extra voor zou moeten inspannen in die laatste maanden. Niet doen hoor. Als je overspannen word, heb je al bewezen dat je je eigen belastbaarheid niet zo goed kunt inschatten. (Been there, done that, got the T-shirt)

Overigens, overspannenheid schijnt juist vaker voor te komen bij studenten dan bij werkenden. Blijkbaar is studeren net een tikkie zwaarder dan de routine van een baan.
Het wordt inderdaad lastig maar in samenspraak met school willen ze nog wel eens toehappen. Aangezien ze wel het beste met mij voor hebben.

Ik zal inderdaad meer moeite moeten doen en eraan moet trekken. Dus volledige rust krijg ik daar niet in maar mogelijk dat de eisen iets aangepast kunnen worden door school zelf. Ik begrijp wat je zegt. Het wordt misschien een beetje gevaarlijk, voor eigen gezondheid om dat beetje extra te moeten geven.

Ik had inderdaad ookal gehoord dat de millenials (mensen die nu tussen de 18 en 30 jaar zijn) een enorme druk ervaren door school en de maatschappij. Ook omdat de verwachtingen naar zichzelf flink gestegen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-05-2018 08:13
Ik ging af op de informatie die je in de OP gaf. Er speelt dus nog veel meer mee. Hoe kan ik dat weten als je dat eerst niet vermeldt?
Omdat dat niet relevant was voor de beantwoording van mijn vraag. Hoe ik overspannen ben geraakt weet ik ondertussen wel. Ik wil alleen weten wat ik nu het beste kan gaan doen en hoe ik het moet aanpakken.
Aliessjee schreef:
18-05-2018 08:18
Omdat dat niet relevant was voor de beantwoording van mijn vraag. Hoe ik overspannen ben geraakt weet ik ondertussen wel. Ik wil alleen weten wat ik nu het beste kan gaan doen en hoe ik het moet aanpakken.
Dus niet meer naar je vader gaan in de weekends!
Alle reacties Link kopieren
Aliessjee schreef:
18-05-2018 08:17
Het wordt inderdaad lastig maar in samenspraak met school willen ze nog wel eens toehappen. Aangezien ze wel het beste met mij voor hebben.

Ik zal inderdaad meer moeite moeten doen en eraan moet trekken. Dus volledige rust krijg ik daar niet in maar mogelijk dat de eisen iets aangepast kunnen worden door school zelf. Ik begrijp wat je zegt. Het wordt misschien een beetje gevaarlijk, voor eigen gezondheid om dat beetje extra te moeten geven.
Ik denk dat ze op stage inderdaad het beste met je voor hebben en je daarom naar huis hebben gestuurd. Neem aan dat je voor het afsluiten van je stage aan een aantal punten moet voldoen qua verslaglegging e.d., aanpassen van eisen is dan ook best lastig gok ik. Ik zou eerder kijken of je nu de rust kan nemen en dan de rest volgend jaar te doen. Ja dan loop je uit, maar als je nu niet leert hoe je met deze stress omgaat ga je, als je volgend jaar eventueel weer stage moet lopen, nog meer problemen hebben omdat je gewoon niet je rust gepakt hebt.

Ik heb dit in mijn laatste jaar gehad. Naast 32 uur stage deed ik ook mijn minor en moest ik nog een half jaar aan vakken inhalen (heb dus 90 studiepunten in 1 jaar gehaald). Deze keuze heb ik gemaakt omdat het mijn laatste jaar was en ik daarna klaar zou zijn, maar als dit in mijn 3e jaar had gebeurd had ik de keuze gemaakt om mijn vakken te halen en mijn stage uit te stellen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Aliessjee schreef:
18-05-2018 08:17
Ik had inderdaad ookal gehoord dat de millenials (mensen die nu tussen de 18 en 30 jaar zijn) een enorme druk ervaren door school en de maatschappij. Ook omdat de verwachtingen naar zichzelf flink gestegen zijn.
Ik lees nu over je privésituatie. Je zou wel heel raar zijn als je daar niet overspannen van werd. Je bent niet zomaar een millenial, je krijgt het ook stevig voor je kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven