Werk & Studie alle pijlers

Diergeneeskunde

20-05-2018 08:21 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Ik heb sinds een paar maanden mijn bachelor Psychologie binnen en ik zit al jaren na te denken om de opleiding diergeneeskunde te gaan volgen. Voor mijn gevoel is het nu echt tijd om mijn droom te verwezenlijken en mee te doen aan de decentrale selectie.

De eerstvolgende open dag is pas 16 november en ik zit nog met een paar vragen. Zijn er dierenartsen (in opleiding) onder ons? 

1. Worden er handelingen verricht bij dieren die nog in leven zijn? Ik hoorde iets over kuikens waar pinnen door de vleugeltjes geslagen moesten worden. Als iets nut heeft, begrijp ik het volledig maar ik hoorde dat deze kuikens zoveel pinnen door hun vleugels kregen waardoor ze deze niet meer konden bewegen. 
2. Wat is de moeilijkheidsgraad van de opleiding? Bij psychologie hadden we een flinke portie statistiek. Geldt dat bij diergeneeskunde ook?
3. Klopt het dat er een kans is dat je na de bachelor niet door mag gaan naar de master? Ik hoorde dat hier minder plekken beschikbaar zijn dan bij de bachelor. 
4. Als je afgestudeerd bent, is het dan mogelijk om een eigen praktijk te beginnen? Of moet je hier een extra bevoegdheid voor hebben?

Als iemand nog meer informatie over de opleiding heeft, dan hoor ik het graag! Bedankt alvast.
Alleen over je laatste vraag. Ik zou geen dierenarts voor mijn huisvee willen hebben die niet eerst jaren praktijkervaring heeft opgedaan bij een oudere ervaren arts voor ze voor zichzelf gaat beginnen. Je ziet het ook bij dr.Pol. Het vak leer je pas in de praktijk uiteindelijk.

En van alle studies helemaal onderaan de lijst qua baangarantie
https://www.stagemotor.nl/stage-nieuws/ ... uitzichten

“Baangarantie

Dan nu de vraag welke opleidingen het eerst een baan opleveren. Hier zijn op wo niveau drie winnaars namelijk geneeskunde, elektrotechniek en kunstmatige intelligentie met alle drie 3,1 maanden gemiddeld tot de afgestudeerde student een baan heeft. Wiskunde en farmaceutische wetenschappen volgen op korte afstand met 3,3 en 3,6 maanden. De minst bedeelden qua baangarantie zijn diergeneeskunde en sociale geografie met 5,5 en 5,6 maanden.”
Vraag 3. Ja en nee.


Voor huisdieren absoluut een ja, daar is maar voor 50% een plaats. Voor de richting paarden maar voor 33%. Voor overige landbouwdieren zijn plaatsen genoeg....
https://students.uu.nl/nieuws/instroom- ... eneeskunde
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
20-05-2018 08:33
Alleen over je laatste vraag. Ik zou geen dierenarts voor mijn huisvee willen hebben die niet eerst jaren praktijkervaring heeft opgedaan bij een oudere ervaren arts voor ze voor zichzelf gaat beginnen. Je ziet het ook bij dr.Pol. Het vak leer je pas in de praktijk uiteindelijk.

En van alle studies helemaal onderaan de lijst qua baangarantie
https://www.stagemotor.nl/stage-nieuws/ ... uitzichten

“Baangarantie

Dan nu de vraag welke opleidingen het eerst een baan opleveren. Hier zijn op wo niveau drie winnaars namelijk geneeskunde, elektrotechniek en kunstmatige intelligentie met alle drie 3,1 maanden gemiddeld tot de afgestudeerde student een baan heeft. Wiskunde en farmaceutische wetenschappen volgen op korte afstand met 3,3 en 3,6 maanden. De minst bedeelden qua baangarantie zijn diergeneeskunde en sociale geografie met 5,5 en 5,6 maanden.”
Dankjewel! Baangarantie is inderdaad minder positief bij diergeneeskunde zie ik. Heb wel wat vacatures opgezocht en zag er op dit moment toch 3 bij mij in de buurt. Weet natuurlijk niet hoe dit er over 6 jaar uit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn er inderdaad veel te veel om werk te vinden, zeker voor kleine huisdieren en paarden. Je maakt al meer kans bij runderen.
Een groot deel dat aan de opleiding begint valt af, maar dat was vast ook zo bij statistiek. Waarom volg je niet eens een infodag mee in België en maak je er een leuk weekendje weg van? Dan moet je niet zolang wachten, veel Nederlanders beginnen daar omdat je niet geselecteerd moet worden en zo kan beginnen.

Maar eerlijk gezegd, zou ik het niet doen ...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het linkje! Even doorgelen. Hoop dat het de komende jaren wat beter wordt met die "ophoping"
Alle reacties Link kopieren
Ja, is zware studie en ja je werkt met levende dieren.

Waarom wil je dierenarts worden?
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
20-05-2018 08:39
Er zijn er inderdaad veel te veel om werk te vinden, zeker voor kleine huisdieren en paarden. Je maakt al meer kans bij runderen.
Een groot deel dat aan de opleiding begint valt af, maar dat was vast ook zo bij statistiek. Waarom volg je niet eens een infodag mee in België en maak je er een leuk weekendje weg van? Dan moet je niet zolang wachten, veel Nederlanders beginnen daar omdat je niet geselecteerd moet worden en zo kan beginnen.

Maar eerlijk gezegd, zou ik het niet doen ...
Ja je hebt gelijk, maar ik heb wel gehoord dat België qua niveau ontzettend veel hoger ligt dan Utrecht en daardoor veel mensen afvallen in het eerste jaar. Dus dat schrikt me wel een klein beetje af.

Waarom zou je het niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
20-05-2018 08:46
Geen antwoord op deze specifieke vraag, maar meer algemeen: als je dgk wilt doen moet je een beetje een idealistische liefhebber zijn, maar ook wel een beetje een pragmatische lompe butcher.
Haha ja dat vind ik zo'n dilemma! Je moet van dieren houden maar tegelijkertijd niet "te veel" voor mijn gevoel. En dat botst wel een beetje met mijn liefde voor dieren.
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
20-05-2018 08:47
Ja, is zware studie en ja je werkt met levende dieren.

Waarom wil je dierenarts worden?
Met levende dieren werken wil ik graag, maar ik sta er niet achter om dieren opzettelijk pijn te doen terwijl dit geen nut heeft (voorbeeld met kuikentjes). Vraag me af of dit ook echt gebeurt tijdens de opleiding.

Ik wil al sinds ik 8 ben dierenarts worden, maar nooit echt gedurfd omdat ik bang was dat het veel te hoog gegrepen was. Nu wat jaren later heb ik wat meer zelfvertrouwen en wil ik het proberen :) wel altijd interesse gehad in de medische kant, biologie en dieren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de juiste vooropleiding? En in Nederland is er een numerus fixus., er is een loting en plaatsing met een reële kans dat je niet toe gelaten wordt.

Wil je door de decentrale selectie komen dan moet je wel een sterkere motivatie hebben dan “ altijd al de droom gehad”.

Heb je ook wel eens gedacht aan dierfysiitherapie of echoscopist voor dieren?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-05-2018 09:03
Heb je ook wel eens gedacht aan dierfysiitherapie of echoscopist voor dieren?
Dierfysio en echoscopie, moet je daar niet ook gewoon diergeneeskunde voor hebben afgerond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn opleiding al 30 jaar geleden afgerond dus intussen zal er best het een en ander veranderd zijn.
Destijds heb ik altijd wel het nut van allerlei handelingen gezien.
Ik vond de opleiding wel pittig en was er in ieder geval het veelvoud aan tijd een kwijt van min huisgenoten die andere studies deden
Destijds maakte iedereen zin complete studie af met zowel bevoegdheid voor groot als klein.
En ja na afstuderen kun je zo een eigen praktijk beginnen. Zelf heb ik het meedraaien in andere praktijken al in de studie jaren gedaan.
Interesse in de medische kant en dieren is natuurlijk van belang maar bedenk dat je zeker bij de kleine huisdieren vooral goed met mensen om moet kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-05-2018 09:11
Ik heb mijn opleiding al 30 jaar geleden afgerond dus intussen zal er best het een en ander veranderd zijn.
Destijds heb ik altijd wel het nut van allerlei handelingen gezien.
Ik vond de opleiding wel pittig en was er in ieder geval het veelvoud aan tijd een kwijt van min huisgenoten die andere studies deden
Destijds maakte iedereen zin complete studie af met zowel bevoegdheid voor groot als klein.
En ja na afstuderen kun je zo een eigen praktijk beginnen. Zelf heb ik het meedraaien in andere praktijken al in de studie jaren gedaan.
Interesse in de medische kant en dieren is natuurlijk van belang maar bedenk dat je zeker bij de kleine huisdieren vooral goed met mensen om moet kunnen gaan.
Bedankt voor je antwoord! Ik hoop met mijn bachelor psychologie stiekem toch een streepje voor te hebben wat betreft het omgaan met mensen. Dat onderdeel van het vak spreekt me ook erg aan, het geruststellen en informeren van de baasjes. Mag ik vragen wat voor snijpractica jullie l destijds hadden?
Alle reacties Link kopieren
In het eerste jaar hebben we met vier personen een beagle ontleed. Die werden daar speciaal voor gefokt en daar zijn we het volle jaar mee aan de slag geweest. In de jaren daarna waren het bij mij weten volgens mij bijna allemaal die toch al dood waren of op weg waren naar de slacht. Op wat kikkers en muizen na.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-05-2018 09:26
In het eerste jaar hebben we met vier personen een beagle ontleed. Die werden daar speciaal voor gefokt en daar zijn we het volle jaar mee aan de slag geweest. In de jaren daarna waren het bij mij weten volgens mij bijna allemaal die toch al dood waren of op weg waren naar de slacht. Op wat kikkers en muizen na.
Speciaal voor gefokt om geslacht te worden? Geen oud beestje die niet meer te redden was? Dat vind ik toch wel zielig..
Alle reacties Link kopieren
Men heeft bewust voor een jonge gezonde hond van standaard formaat gekozen.En daar is natuurlijk alles voor te zeggen. Beter die er speciaal voor fokken dan die via handelaren verkrijgen waarbij je niet weet hoe het er aan toe ging. Feit blijft inderdaad dat de dieren er speciaal voor gedood werden. Voor mij persoonlijk kon ik dat beter verantwoorden dan het slachten van dieren om ze op te eten (hoewel ik daar ook niet per definitie problemen mee heb-maar destijds nog wel). Het ging er tenslotte om om een goed beeld van de gezonde anatomie te verkrijgen. Bij pathologie werden de ongezonde en/of ouder dieren gebruikt.
Hawaï schreef:
20-05-2018 09:34
Speciaal voor gefokt om geslacht te worden? Geen oud beestje die niet meer te redden was? Dat vind ik toch wel zielig..


Je zult als dierenarts (in opleiding) best nare dingen met dieren moeten doen. Misschien kun je eens een dagje meekijken bij een praktijk bij jou in de buurt? Dan kun je daar direct je vragen stellen en zien of het wat voor je is.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-05-2018 09:43
Men heeft bewust voor een jonge gezonde hond van standaard formaat gekozen.En daar is natuurlijk alles voor te zeggen. Beter die er speciaal voor fokken dan die via handelaren verkrijgen waarbij je niet weet hoe het er aan toe ging. Feit blijft inderdaad dat de dieren er speciaal voor gedood werden. Voor mij persoonlijk kon ik dat beter verantwoorden dan het slachten van dieren om ze op te eten (hoewel ik daar ook niet per definitie problemen mee heb-maar destijds nog wel). Het ging er tenslotte om om een goed beeld van de gezonde anatomie te verkrijgen. Bij pathologie werden de ongezonde en/of ouder dieren gebruikt.
Daar heb je gelijk in. Is in principe ook beter te verantwoorden dan wanneer ze gedood worden om op te eten.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-05-2018 09:44
Je zult als dierenarts (in opleiding) best nare dingen met dieren moeten doen. Misschien kun je eens een dagje meekijken bij een praktijk bij jou in de buurt? Dan kun je daar direct je vragen stellen en zien of het wat voor je is.
Ja dat vind ik ook een goed idee. Ik ga eens bellen om te vragen of dat mogelijk is
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar ik tijdens mijn opleiding echt moeit mee had was foetotomie op een gezond (maar wel eerst in de baarmoeder geëuthanaseerd) kalf. Tegenwoordig heeft men daar alternatieven voor.

Ik denk overigens dat je sowieso eerst zeker minimaal een jaar in een praktijk moet meelopen om te weten of het wel wat voor je is. Diegene in de opleiding destijds die dat niet hadden gedaan hadden vaak een compleet verkeerde beeld van het beroep en vielen tijdens de studie grotendeels af.
Alle reacties Link kopieren
Hawaï schreef:
20-05-2018 09:05
Dierfysio en echoscopie, moet je daar niet ook gewoon diergeneeskunde voor hebben afgerond?

Nee, voor dierfysio moet je eerst humane fysiotherapeut zijn.

Ik ken een dierechoscopist die geen specifieke vooropleiding heeft gehad. Alleen op het gebied van het maken van echo’s. Daar is (was) nog geen officiële opleiding voor.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hawaï schreef:
20-05-2018 08:49
Haha ja dat vind ik zo'n dilemma! Je moet van dieren houden maar tegelijkertijd niet "te veel" voor mijn gevoel. En dat botst wel een beetje met mijn liefde voor dieren.
Geldt ook voor humane artsen. Je wilt mensen geen pijn doen. Maar soms moet het helaas.

(Dieren) arts is veel vanuit de ratio werken en stukje emotie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-05-2018 09:53
Het enige waar ik tijdens mijn opleiding echt moeit mee had was foetotomie op een gezond (maar wel eerst in de baarmoeder geëuthanaseerd) kalf. Tegenwoordig heeft men daar alternatieven voor.

Ik denk overigens dat je sowieso eerst zeker minimaal een jaar in een praktijk moet meelopen om te weten of het wel wat voor je is. Diegene in de opleiding destijds die dat niet hadden gedaan hadden vaak een compleet verkeerde beeld van het beroep en vielen tijdens de studie grotendeels af.
Dat lijkt me ook heftig inderdaad! Is ook het beste. Ik wil pas in september 2019 beginnen, dus ik heb nog tijd. Nu nog een praktijk vinden die dat toestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven