Werk & Studie alle pijlers

Drie maanden opzegtermijn?

20-05-2018 21:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie wel eens een baan gehad waarbij je drie maanden opzegtermijn had? Hoe ging dat met solliciteren?

TS begint: zit nu zelf met drie maanden opzegtermijn en zit er sterk aan te denken om nu op te zeggen en daarna te gaan solliciteren zonder dat ik al een nieuwe baan heb omdat ik bang ben dat dit een dealbreaker zal zijn bij een potentiële werkgever. Twijfel nog even of dit verstandig is omdat ik altijd geleerd heb dat je geen oude schoenen moet weggooien voordat je nieuwe hebt.
Ligt eraan wat je baankansen zijn en of je voldoende geldreserves hebt, mocht het niet op tijd lukken. Een uitkering krijg je dan nl niet.
Alle reacties Link kopieren
Want je wilt weg bij je huidige werkgever?

Soms kun je nog een deal sluiten met je huidige werkgever, maar ga er maar niet vanuit.
Ja, hier een bedrijf met 3 maanden opzegtermijn. Vastgelegd in de CAO.

Collega A was zo ongelukkig in haar baan dat ze in goed overleg met haar baas na 1 maand wegmocht.

Collega B heeft 6 weken kunnen bedingen, omdat er gemakkelijk een vervanger geworven kon worden. (Baan waarin veel werkzoekenden zijn.)

Collega C, met een moeilijk vervangbare functie, heeft 2 maanden opzegtermijn kunnen afspreken, waarbij werkgever eiste dat hij zijn werk keurig documenteerde en alles netjes achterliet. Een Gentlemen's agreement. Hij heeft zich sufgedocumenteerd, zodat zijn opvolger een goede start kon maken.

Advies 1: zorg dat je niet al je vakantiedagen opsoupeert. Houd bijvoorbeeld 2 weken vakantie achter de hand.
Advies 2: hoe beter je je werk op orde hebt, hoe makkelijker je werkgever dat werk aan de volgende kan overdragen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel zeker dat die opzegtermijn wettelijk mag? Zo'n lange opzegtermijn is namelijk best wel lang en daarom moet die voldoen aan voorwaarden.
jo12345 schreef:
20-05-2018 21:33
Weet je wel zeker dat die opzegtermijn wettelijk mag? Zo'n lange opzegtermijn is namelijk best wel lang en daarom moet die voldoen aan voorwaarden.
Ja hoor, bij ons staat het in de CAO. 3 maanden opzegtermijn voor de werknemer.
Wettelijk mag het maximaal 6 maanden zijn.
Zie website van de FNV:
https://www.fnv.nl/mijn-vraag/ontslag/o ... zegtermijn
Ligt eraan hoeveel vakantie, en andere vrije dagen hebt (ik werk in de zorg en had zoveel plb uren dat ik een maand eerder weg kon)
Alle reacties Link kopieren
Hier in België kan dat zeker als je al heel wat jaren voor dezelfde werkgever werkt. Ik had hetzelfde aan de hand.
Nu, als je nieuwe baas jou echt wil in zijn team wacht hij met plezier 3 maanden. Hoe langer je opzeg, hoe langer je bij je werkgever tewerkgesteld was, en dit zegt dan ook dat je geen jobhopper bent. Je nieuwe werkgever gaat minder snel met de angst zitten dat dit maar iets kortstondig is.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Nederland zit.
Mandarijntje1 schreef:
20-05-2018 21:59
Hier in België kan dat zeker als je al heel wat jaren voor dezelfde werkgever werkt. Ik had hetzelfde aan de hand.
Nu, als je nieuwe baas jou echt wil in zijn team wacht hij met plezier 3 maanden. Hoe langer je opzeg, hoe langer je bij je werkgever tewerkgesteld was, en dit zegt dan ook dat je geen jobhopper bent. Je nieuwe werkgever gaat minder snel met de angst zitten dat dit maar iets kortstondig is.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Nederland zit.
Hangt van de baan af.
Bij één sollicitatie zeiden ze tegen me: "We wachten drie maanden op je."
Bij een andere sollicitatie zeiden ze tegen me:
"We gaan over zes maanden live met een nieuw systeem.
We willen iemand die morgen kan beginnen
en die gelijk kan meedraaien in het project,
niet iemand op wie we drie maanden moeten wachten."
Ja hoor, in het voortgezet onderwijs in ieder geval ook. Nu is wel mijn ervaring, dat wanneer er een geschikte kandidaat wordt gevonden, die 3 maanden niet altijd gehanteerd worden. Maar goed, dat was bij mijn vorige werkgever... Wil niet zeggen dat alle werkgevers daar zo soepel mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn probleem is dat ik in een klein team werk waarbij een collega ook net heeft opgezegd, dus de kans is klein dat mijn opzegtermijn korter zal worden.
Als je zelf opzegt en je hebt geen nieuwe baan als je opzegtermijn verlopen is, dan kun je fluiten naar 'n uitkering. Niet echt verstandig dus.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2018 22:14
Als je zelf opzegt en je hebt geen nieuwe baan als je opzegtermijn verlopen is, dan kun je fluiten naar 'n uitkering. Niet echt verstandig dus.
Klopt, maar ik heb het vermoeden dat ik ook kan fluiten naar een nieuwe baan als ik aan die drie maanden vastzit
iblamecoco schreef:
20-05-2018 22:13
Mijn probleem is dat ik in een klein team werk waarbij een collega ook net heeft opgezegd, dus de kans is klein dat mijn opzegtermijn korter zal worden.
Het kan ook een win-win situatie zijn.

Jij gaat lekker solliciteren.

Als je wordt aangenomen, dan is er uit de sollicitatie misschien nog een goede 2e kandidaat.
Is er veel werk in je branche?
Heb je een financiële buffer voor minstens 3 maanden?
Kan je vriend een paar maanden de vaste lasten in zijn eentje betalen?
Dan zou je de gok kunnen wagen.

Maar, zoals RB al zegt: een uitkering krijg je niet.
Waarom wil je weg? Als je zegt dat je weg wil, komt je werkgever misschien met 'n leuke loonsverhoging.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2018 22:26
Waarom wil je weg? Als je zegt dat je weg wil, komt je werkgever misschien met 'n leuke loonsverhoging.
Omdat ik de organisatie waar ik werk niet fijn vind, dus dan helpt een loonsverhoging niet helaas :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan vakantiedagen te over hebben, als je huidige werkgever weigert die je op te laten nemen, heb je daar ook niets aan.
Ik heb ooit opgezegd, had salarisperiode opzegtermijn, maar ben gewoon gegaan. Ik was doodongelukkig in die baan. Je loopt wel het risico dat je dan een schadeloosstelling moet betalen, je vakantiedagen kwijt bent, eventueel vakantiegeld niet uitbetaald wordt.
Ik heb toen geen nare gevolgen gehad.

Edit: heb dit toen wel in overleg met mijn rechtbijstandsverzekering gedaan. Risisco was dus verlies vakantiedagen en eventueel opgebouwd vakantiegeld, maar ook dat ik de werkgever een vergoeding zou moeten betalen bij aantoonbaar geleden verlies (geleden door werkgever).
En dan moet je denken aan het vergoeden van een inwerkperiode van je vervanger.
machutookunbietjemeerzijn wijzigde dit bericht op 21-05-2018 06:20
29.55% gewijzigd
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
iblamecoco schreef:
20-05-2018 22:46
Omdat ik de organisatie waar ik werk niet fijn vind, dus dan helpt een loonsverhoging niet helaas :)
Zo is dat. Geld helpt dan niet.
Tenminste bij mij ook niet.
Al had die werkgever mijn salaris verdubbelt...dan was ik nog niet gebleven.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
3 Maanden om een andere baan te zoeken is in de huidige economie, afhankelijk van de sector natuurlijk, best ruim. Ik denk niet dat er veel potentiële werkgevers zijn die graag 3 maanden wachten, juist vanwege de huidige economie die als een razende aan het groeien is (ook weer afhankelijk van de sector natuurlijk).
Ik zou het dus doen, mits je die buffer hebt en eventueel bereid bent om tijdelijk een andere baan te nemen, mocht het toch niet zo voorspoedig lopen als verwacht. Succes in ieder geval :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven