Werk & Studie alle pijlers

Nijmegen of Groningen

21-05-2018 08:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste leden,

Ik twijfel tussen de studentenstad Groningen of Nijmegen. Na mijn gevoel zijn allebei steden goed en is de studentensfeer tussen beide steden nadrukkelijk aanwezig. Ik ken Groningen al en het is voor mij bekende omgeving, terwijl Nijmegen een compleet nieuwe omgeving is. Ik ben op zoek naar een nieuwe start en beide steden zijn goed. Ik ga niet op stap, en ben meer van de meditatie, cold showers en vechtsport en ook één van de redenen waarom ik een sportopleiding ga doen. Wie o wie heeft goede tips voor me?!!
Alle reacties Link kopieren
Nijmegen (puur op gevoel)
Alle reacties Link kopieren
Als de stad jou eigenlijk niet zoveel uitmaakt, dan zou ik kijken waar de opleiding het beste is / meest bij jou past.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hier in Nijmegen wordt in ieder geval volop gemediteerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn verder je eisen? Groningen is goedkoper wonen, maar wel voor t grootste deel van Nederland een roteind. Als je t al kent zul je wel uit de buurt komen. Dus dan is vanuit nijmegen familie opzoeken een roteind.
Alle reacties Link kopieren
Ga er eens een dagje heen en loop eens mee met de opleiding.

Hoe makkelijk en snel kan je met het openbaarvervoer naar familie en vrienden? Een nieuwe start is prima, maar heel erg geïsoleerd is een ander verhaal.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb in beide steden gewoond, en je kan eigenlijk geen foute keuze maken aangezien het beide inderdaad hele leuke steden zijn voor studenten. Wat ik in Nijmegen zo leuk vond is dat er veel mooie natuur heel dichtbij is (Ooijpolder, Berg en Dal, etc.) dus als je bijv. van wandelen en fietsen houdt kan je daar rekening mee houden. In Groningen is dan het uitgaansleven wat meer aanwezig, meer kroegen en clubs hoewel dat in Nijmegen ook wel is alleen wat minder. Maar dat is voor jou dan waarschijnlijk minder relevant. In beide steden kan je lid worden van het studentensportcentrum en goedkoop sporten. Maar beide steden zijn erg gezellig en ik kan ze allebei aanraden.
Shine_bright101 schreef:
21-05-2018 09:11
Wat zijn verder je eisen? Groningen is goedkoper wonen, maar wel voor t grootste deel van Nederland een roteind. Als je t al kent zul je wel uit de buurt komen. Dus dan is vanuit nijmegen familie opzoeken een roteind.
Mijn ervaring is dat de huurprijzen in Nijmegen niet significant hoger zijn dan in Groningen, tenminste niet bij de grote studentenhuisvesters (SSH/SSHN bijv.)
Welke “ mentaliteit” ligt je het meeste? De noordelijke of zuidelijke?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral kijken naar de hogeschool of universiteit waar jouw opleiding het beste aangeschreven is. De aanpak verschilt soms echt enorm per onderwijslocatie. Ik ben zelf naar Groningen gegaan, puur omdat dat voor mij het meest dichtbij was. Leuke stad overigens :). Maar als het jou niet uitmaakt zou ik de vakken en lesmethode per opleiding even bekijken.
Waar staat de studie het best aangeschreven? Dat zou voor mij het uitgangspunt zijn. Ik vind Nijmegen gezelliger. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Shine_bright101 schreef:
21-05-2018 09:11
Wat zijn verder je eisen? Groningen is goedkoper wonen, maar wel voor t grootste deel van Nederland een roteind. Als je t al kent zul je wel uit de buurt komen. Dus dan is vanuit nijmegen familie opzoeken een roteind.
Groningen stad is niet goedkoper wonen.
Ik ken beide steden goed, ook als student. Ik vind Groningen bruisender, gezelliger en opener dan Nijmegen. Nijmegen vind ik gemoedelijk. Veel studenten daar komen uit Brabantse en Limburgse dorpen, gaan ieder weekend 'naar huis' en vond ik weinig wereldwijs.
Nijmegen heeft wel een grotere alternatieve scene als t gaat om yoga, meditatie, antroposofie etc.
Ik zou voor Groningen kiezen. :)
Nijmegen is veel kleiner dan Groningen en heeft meer een hippie/alto/krakers-vibe. Groningen biedt doordat er meer studenten zijn iets meer mogelijkheden. Je kunt er 24/7 uitgaan want er zijn geen sluitingstijden. Er zijn ook veel internationale studenten. De keerzijde is de ligging: Groningen is een eiland in een zee van weilanden, Nijmegen ligt veel centraler.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je in Groningen mediteren, rebirthen en vechtsporten tot je scheel ziet. De foldertjes liggen volop in de bibliotheek.

Nijmegen is centraler, maar verder ken ik het niet, zeker niet qua studentenleven.

https://stadclickt.nl/factcheck/aantal- ... groningen/
In Groningen studeren 60.093 studenten, waarvan er 34.747 in de stad Groningen wonen (cijfers uit 2018). In Groningen wonen 201.000 mensen.

https://www.voxweb.nl/nieuws/nijmegen-v ... n-het-land
Het aantal studenten aan de universiteit en de hogeschool is in Nijmegen ruim 33.000, een groot deel ervan is thuiswonend, of woont wel op kamers maar niet in de stad.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ken beide steden niet heel goed, maar voor de keren dat ik er was, was mijn gevoel bij Groningen dat het een wat meer corporale studentenstad is (meer elitair) en Nijmegen dat wat minder heeft.

Of er veel studenten in het weekend naar hun ouders gaan weet ik niet, dat zou je idd ook wel kunnen laten meetellen want het is wel zo gezellig als het in het weekend ook nog wel een beetje bruist.

Voordeel vanuit Nijmegen vind ik dat je redelijk snel in andere grote steden bent en Groningen gevoelsmatig ver weg van alles ligt.
Alle reacties Link kopieren
Helaas geeft Vindicat een slecht voorbeeld. De meeste studenten die ik ken weten zich wel te gedragen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nijmegen ken ik vrij goed. Groningen een keer geweest.
Nijmegen vind ik geweldig en zou er zo kunnen gaan wonen. Wat me opvalt is dat de mensen (studenten) daar zo aardig zijn. Ik vind het een hele " linkse" stad. Veel bezig met natuur, mediteren ed.
Groningen heeft me ook positief verrast. Maar is verder ver van alles. Persoonlijk zou ik gaan voor Nijmegen. Maar zou het ook.prima naar m'n zin hebben in Groningen.
Alle reacties Link kopieren
Shine_bright101 schreef:
21-05-2018 09:11
Wat zijn verder je eisen? Groningen is goedkoper wonen, maar wel voor t grootste deel van Nederland een roteind. Als je t al kent zul je wel uit de buurt komen. Dus dan is vanuit nijmegen familie opzoeken een roteind.
Nijmegen is inderdaad centraler! Dat is wel een pluspunt!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-05-2018 09:13
Ga er eens een dagje heen en loop eens mee met de opleiding.

Hoe makkelijk en snel kan je met het openbaarvervoer naar familie en vrienden? Een nieuwe start is prima, maar heel erg geïsoleerd is een ander verhaal.
Doe ik. Volgende week is m'n laatste meeloopdag op de Hanzehogeschool.
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
21-05-2018 09:57
Groningen stad is niet goedkoper wonen.
Ik ken beide steden goed, ook als student. Ik vind Groningen bruisender, gezelliger en opener dan Nijmegen. Nijmegen vind ik gemoedelijk. Veel studenten daar komen uit Brabantse en Limburgse dorpen, gaan ieder weekend 'naar huis' en vond ik weinig wereldwijs.
Nijmegen heeft wel een grotere alternatieve scene als t gaat om yoga, meditatie, antroposofie etc.
Ik zou voor Groningen kiezen. :)
Mooi! Ik heb nog geen idee wat ik ga kiezen. Ik denk dat ik volgende week een beslissing ga nemen en zo snel mogelijk een kamer/studio ga zoeken in één van de steden. Ik ben fan van meditatie en retraites (Voornamelijk van Wake Up), maar ik wil uiteindelijk de vechtsport bootcamps volgen. Wie weet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2018 21:44
Ik ken beide steden niet heel goed, maar voor de keren dat ik er was, was mijn gevoel bij Groningen dat het een wat meer corporale studentenstad is (meer elitair) en Nijmegen dat wat minder heeft.

Of er veel studenten in het weekend naar hun ouders gaan weet ik niet, dat zou je idd ook wel kunnen laten meetellen want het is wel zo gezellig als het in het weekend ook nog wel een beetje bruist.

Voordeel vanuit Nijmegen vind ik dat je redelijk snel in andere grote steden bent en Groningen gevoelsmatig ver weg van alles ligt.
Groningen ligt wel ver weg, in vergelijking met Nijmegen. Ik zie het nog wel. Ik kan voor nu niet zoveel zeggen.
Mijn jongste zoon studeert in Nijmegen,woont thuis (goede treinverbinding) maar gaat regelmatig met zijn schoolkameraden in Nijmegen uit eten,sporten ed. Als student kun je goedkoop uit eten in de stad op vertoon van je studentenpas.
Ik ben na mijn studie in Nijmegen blijven hangen, en hou nog steeds erg van deze stad.

Het is een beetje links, alternatief, gemoedelijk. Zat te doen op cultureel en sportgebied. Hele mooie omgeving. De uni en hogeschool liggen allemaal bij elkaar op een soort campus, daar is ook het sportcentrum, de refter etc. etc. Je hoeft dus voor je voorzieningen niet weer een heel eind te fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf voor Groningen gaan maar misschien met jouw wensen Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk heb ik voor Nijmegen gekozen. Ik hoor over een maand als ik toegelaten word op de ALO. Wel stressen, omdat ik niet weet als ik word toegelaten (waarschijnlijk wel). Ik ben ook op zoek naar een studio in Nijmegen in augustus. Weten jullie waar ik op korte termijn een woning kan vinden in Nijmegen?

Via SSH kan het niet, want dan moet ik wachten in november. Excuses, word een beetje chaotisch :P.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven