Werk & Studie alle pijlers

Keuze standplaats werk, langere afstand of meer file rijden?

23-05-2018 09:31 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met een standplaatswijziging van mijn werk kom ik binnenkort wellicht voor de keuze te staan of ik voor een standplaats X kies (afstand 76 km enkele reis) waar ik onderweg regelmatig files tegenkom waardoor mijn reistijd ca. 1 uur of meer zal bedragen of voor een standplaats Y (afstand 92 km enkele reis) waar ik minder files tegenkom en mijn reistijd ook ca. 1 uur zal zijn. Persoonlijk neig in naar de langere afstand met minder files omdat zonder files rijden gewoon prettiger is, maar ik wil het financiële plaatje ook meenemen. Ik ontvang de fiscale 0,19 cent p/km reiskostenvergoeding en rijdt een VW Polo uit 2013. Ik vraag me af of een auto sneller slijt van de dagelijkse extra afstand (met een klein beetje file) of meer filerijden?

Ik zal 2 dagen in de week naar de gekozen standplaats moeten reizen en zal helaas de eerste twee jaar niet buiten de spits om kunnen reizen i.v.m. een schoolgaand kind die ik in ieder geval 's morgens de deur uit wil helpen en 's avonds (nadat hij bij de gastouder vandaan komt = max. tot 18.00 uur) niet te lang alleen thuis wil laten zijn.

Wat zouden jullie doen als je voor deze keuze stond? Wat zou voor jullie de overweging zijn om voor de standplaats X of Y te kiezen?

Alvast bedankt!
Ik vind het allebei een te lange afstand om structureel te rijden, zeker met files. Denk niet dat je dat dan binnen 1,5 uur enkele reis redt!
Alle reacties Link kopieren
en een heel andere baan, zonder reistijd?
of dichterbij je werk gaan wonen??
Ik vind reistijd zo zonde van de tijd.
Alle reacties Link kopieren
In tegenstelling tot mijn voorgangers vind ik een uur reistijd wel te overzien, zeker als het maar om 2 dagen in de week gaat. Maar ik ben ook gewend aan een flinke reistijd naar mijn werk. Als je werk leuk genoeg is, is dat echt goed te doen hoor.
Ik zou kiezen voor de standplaats die qua kilometers het dichtstbij is. Aangezien ik uit je bericht opmaak dat het reizen in de spits in principe tijdelijk is (2 jaar), ben je daarna denk ik beter uit met een standplaats zo dichtbij mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Motorrijbewijs halen en lekker tussen de file door rijden.
Of misschien is met het openbaar vervoer een optie?

Vind het ook een te lange afstand.
Heb jarenlang 70km enkele reis gedaan (ook flink aantal jaar met openbaar vervoer om files te vermijden), maar ben blij dat ik nu maar 25km enkele reis hoef. Wel op een stuk met dagelijkse files maar kan vaak buiten de spits om rijden of ga dus op de motor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal ver. optie 3 proberen een baan dichterbij huis te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Is thuiswerken mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor optie 1 gaan en mijn auto inruilen voor een automaat. Ik vind vooral het vele schakelen vervelend aan filerijden.

Mijn volgende auto word ook gewoon sowieso een automaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor het langere traject gaan met minder files omdat de tijd die het kost dan stabieler is. Ik hrb zelf gewerkt op 20 minuten rijden buiten de spits, en deed er tijdens de spits regelmatig anderhalf uur over, ondertussen paniekerig opvang aan het regelen omdat ik te laat zou zijn voor de bso. Dat is me toen zo tegen gevallen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Brandstofverbruik is waarschijnlijk wel hoger met filerijden/langzaam rijdend verkeer. En ook je tijd is iets waard.

Het is maar een verschil van 16 km he, met 100 km/u zo'n 10 min. Het verkeer is dus al heel gauw doorslaggevend voor welk traject je gemiddeld sneller aflegt.

Ik zou dus gaan voor het traject met minder files.
Alle reacties Link kopieren
Een auto slijt minder als je in een constante snelheid door kunt rijden. Bij filerijden moet je meer remmen en schakelen. En het kost ook meer benzine.

Overigens zou ik ook overwegen om een baan dichter bij huis te zoeken, al begrijp ik ook wel dat dat tijd kan kosten en je mogelijk wel eerst meegaat naar de nieuwe locatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verschil niet zo heel groot. En ik zou ook andere factoren mee laten wegen, hoe is de sfeer op de beide standplaatsen, werk het zelfde, collega's, doorgroeimogelijkheden, etc.

Is verder alles het zelfde, dan zou ik eerder optie 2 kiezen. Maar wel kijken hoe makkelijk deze weg is, gaan ze die de komende 2 jaar veranderen (werkzaamheden) is het een snelweg of provinciale weg, etc.

Ga beide wegen eens rijden tijdens de spit, kan je direct de standplaatsen eens bezoeken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allebei een heel eind! Hoe flexibel zijn je werktijden? Als je kiest voor de dichtst bijzijnde locatie en een uurtje eerder of later begint om de ergste drukte te vermijden, kun je er dan niet nog wat reistijd vanaf snoepen ivm minder file?

En wat zijn de opties qua OV? Dit is misschien een knuppel in het hoenderhok, want vaak zijn autoforenzen erg anti-OV ;). Ik ben zelf een OV-forens en heb dagelijks 2 uur reistijd (1 uur heen, 1 uur terug). Dat vind ik best veel maar een deel van de tijd zit ik lekker op de fiets en een ander deel kan ik in ieder geval ontspannen doorbrengen met een boek of de krant. Daarom voelt het minder als weggegooide tijd.
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
23-05-2018 10:10
Ik zou voor het langere traject gaan met minder files omdat de tijd die het kost dan stabieler is. Ik hrb zelf gewerkt op 20 minuten rijden buiten de spits, en deed er tijdens de spits regelmatig anderhalf uur over, ondertussen paniekerig opvang aan het regelen omdat ik te laat zou zijn voor de bso. Dat is me toen zo tegen gevallen.

+1

En ook je eigen mentale toestand zal na een uur filerijden toch wel anders zijn dan na een uur relaxed rijden.
Als je dan nog een dag moet werken, met de wetenschap dat je het werk weer moet gaan schuiven, zelfs voor twee dagen per week breekt dat volgens mij op den duur echt wel op.

Is OV een optie? Toen ik nog met de trein pendelde kocht ik vaak een ticket 1ste klas zodat ik rustiger zat en dan was dat uurtje boek lezen/muziek luisteren (pré smartphone tijdperk, oma vertelt) wel een fijn begin/einde van mijn dag :)
Alle reacties Link kopieren
Een uur reistijd is opzich goed te doen als je tevreden bent met je werk. Anders gaat die reistijd je gigantisch tegen staan.
Ik zou gaan voor de standplaats zonder file, dan kun je beter inschatten hoe laat je op het werk / thuis bent. Is handiger met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
23-05-2018 10:03
Is thuiswerken mogelijk?
Jazeker, ik werk 33 uur over 5 dagen en mag 3 dagen thuis werken. 2 Dagen zal ik dus moeten reizen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-05-2018 09:36
en een heel andere baan, zonder reistijd?
of dichterbij je werk gaan wonen??
Ik vind reistijd zo zonde van de tijd.
Zonder reistijd zal lastig worden. Ik werk nu in de buurt en ben (door de drukte in de stad) nu ca. 20 min reistijd (enkele reis) kwijt. Ik vind een uur dan niet overkomelijk. Ik vind m’n werk en collega’s erg leuk en verdien naar tevredenheid. En een vast contract vind ik ook erg prettig moet ik zeggen. Iets anders zoeken kan altijd nog...
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
23-05-2018 10:10
Ik zou voor het langere traject gaan met minder files omdat de tijd die het kost dan stabieler is. Ik hrb zelf gewerkt op 20 minuten rijden buiten de spits, en deed er tijdens de spits regelmatig anderhalf uur over, ondertussen paniekerig opvang aan het regelen omdat ik te laat zou zijn voor de bso. Dat is me toen zo tegen gevallen.
Ja, daar ben ik ook bang voor. In het verleden dezelfde ervaring gehad. Zoon is nu ouder dus zal wat relaxter zijn maar liever niet natuurlijk
Ik zou geen zin hebben in 2 keer per week file.
Waarbij je nooit echt goed kan inschatten hoelang je er "nu weer" over gaat doen.

Dan liever wat extra kilometers.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
23-05-2018 09:52
Motorrijbewijs halen en lekker tussen de file door rijden.
Of misschien is met het openbaar vervoer een optie?

Vind het ook een te lange afstand.
Heb jarenlang 70km enkele reis gedaan (ook flink aantal jaar met openbaar vervoer om files te vermijden), maar ben blij dat ik nu maar 25km enkele reis hoef. Wel op een stuk met dagelijkse files maar kan vaak buiten de spits om rijden of ga dus op de motor.
Motorrijbewijs heb ik, maar om zo’n afstand nu op de motor te rijden, ik weet het niet. Met name als het slecht weer is zal het fileprobleem meer spelen en dan zit ik ook weer liever niet op de motor. OV is geen optie, dan ben ik naar beide plaatsen ruim 2 uur onderweg. Veel overstappen op de bus en soms trein ook.
Ik zou zeker voor de langere afstand gaan. Alleen hoe groot is de kans dat er op deze route ook file komt te staan in de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal tot zover voor jullie reacties. Ik blijf het bijhouden. Relaxter rijden over een langere afstand heeft nu iets meer de voorkeur maar de opmerking over dat ik over twee jaar dan wel buiten de spits zou kunnen reizen is inderdaad een goede. Stof tot nadenken ... dank, dank
baan68 schreef:
23-05-2018 18:20
Bedankt allemaal tot zover voor jullie reacties. Ik blijf het bijhouden. Relaxter rijden over een langere afstand heeft nu iets meer de voorkeur maar de opmerking over dat ik over twee jaar dan wel buiten de spits zou kunnen reizen is inderdaad een goede. Stof tot nadenken ... dank, dank
Is deze keuze bindend voor de komende pakweg 10 jaar?

Of kan je over 2 à 3 jaar de dingen eventueel herzien?
(Ik snap dat ze geen zin hebben dat je elke maand wisselt van locatie.
Maar elke paar jaar zaken herbekijken moet toch een optie zijn?)
baan68 schreef:
23-05-2018 18:08
Jazeker, ik werk 33 uur over 5 dagen en mag 3 dagen thuis werken. 2 Dagen zal ik dus moeten reizen.
Waarom verdeel je dat dan niet over 4 dagen zodat je maar 1 dag hoeft te reizen?
Alle reacties Link kopieren
92 km op een uur is wel heel vlotjes.
Woon je dicht bij de snelweg misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven