Werk & Studie alle pijlers

Hoe veel mensen gaan hun pensioen nog halen?

24-05-2018 21:39 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was me al verteld, maar deze week werd het nog even bevestigd door een brief van mijn pensioenmaatschappij waarin nog even duidelijk werd gemaakt dat mijn pensioenleeftijd nu op 68 staat. Ik ben nu 54, dus best mogelijk dat er over 4 jaar opeens een brief op de mat ligt waarin het 69 wordt, of 70. Ik zou er niet verbaasd van opkijken.

Mijn man is 4 jaar jonger dan ik. Dus tegen de tijd dat we dan allebei van ons pensioen kunnen gaan "genieten", ben ik zowat 75, als het zo doorgaat. Of die geweldige wereldreizen er dan nog in zitten, of andere geweldige dingen die gepensioneerden volgens de algemene opinie doen, moeten we dan nog maar afwachten. Voor hetzelfde geld is mijn wereldreis dan een wandeling naar de supermarkt op de hoek, met rollator.

De argumentatie onder dit alles is dat mensen steeds ouder worden en dat wordt onbetaalbaar. Nu valt op die cijfers één en ander af te dingen, maar dat is mijn bedoeling van dit topic niet. Dus laten we dat voor het gemak even als gegeven aannemen.

Mijn persoonlijke idee is dan (met de nadruk op mijn persoonlijke idee, dus er ligt geen statistiek onder): waarom worden huidige oudere gezonder (wat) ouder dan vroeger?

En dan denk ik zomaar dat dat komt omdat tot voor kort die mensen met gemiddeld 60 met pensioen of VUT konden gaan. Ze waren dus nog gezond, niet uitgeput, hadden nog levenslust, en konden nog van het leven genieten dus. Na veelal 40 jaar werken. En ja, als je rond je 60e klaar bent met de stress van je werk, het rustiger aan kunt gaan doen, je krachten en energie wat kunt sparen, dat scheelt al een slok op de borrel bij het gezonder ouder worden. En ja, dan kun je op je 62e of 63e nog best een rondreis Indonesië maken, of op je 70e een maand naar Frankrijk met de camper.

Maar wat als je dan opeens 8 jaar langer moet werken, 8 jaar langer de stress of de lichamelijke inspanning van je baan van 9 tot 5, elke dag weer? Ga je dan net zo gezond met pensioen als wanneer je dat 8 jaar éérder had kunnen doen en word je dan inderdaad nog steeds zo veel ouder dan vroeger? Ik vraag het me af.

Ik zie mezelf over pakweg 7 jaar best nog een keer een lange reis maken, als ik 61 ben. Of ik dat over 21 jaar, als ik 75 ben en we allebei eindelijke gepensioneerd zijn, nog steeds ga volbrengen, vraag ik me af. Ik hoop het. Maar de waarschijnlijkheid is gewoon kleiner.

Zomaar wat gedachten. Ik denk zelf dat door het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd, ook steeds minder mensen gezond oud(er) gaan worden. Die jaren extra die gewerkt moeten gaan worden, leggen hoe dan ook een tol op je ouder geworden lijf en geest. Bezorgen je nog een extra stukje slijtage. Ik denk dan ook dat het over 10 of 20 jaar weer heel normaal wordt dat mensen tussen de 75 en 80 overlijden. Gewoon omdat ze helemaal opgebruikt worden alvorens met pensioen te mogen, in plaats van nog een klein beetje energie en levenskracht te mogen gebruiken voor de laatste periode van hun leven.

Bedoeling van dit verhaal? Sommigen zullen het ermee eens zijn, sommigen niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Mijn visie weet je nu. Ik ben benieuwd naar die van jullie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Heb je het nu over pensioen of de AOW ?

Zijn nl twee verschillende zaken.

Pensioen kan ik vanaf 60, de AOW krijg ik pas bij 68.

Maar kan volledig stoppen op mijn 60e.
Mee eens. Ben blij dat ik flink gereisd heb en geen dingen uitgesteld heb tot 'later', denk uberhaupt niet dat ik nog zoveel jaar zal leven, omdat ik het nu (bijna 50) al wel voltooid vind. Mijn breekpunt kwam op het moment dat er voor het eerst over verhoging van pensioenleeftijd gesproken werd. Voorheen was het een getal ver weg wat ik negeerde, maar toen eenmaal tot me doordrong dat ik nog zo'n 20 jaar voort zou moeten ploeteren trok ik het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-05-2018 21:46
Heb je het nu over pensioen of de AOW ?

Zijn nl twee verschillende zaken.

Pensioen kan ik vanaf 60, de AOW krijg ik pas bij 68.

Maar kan volledig stoppen op mijn 60e.

AOW kan je krijgen bij 67 en een paar maanden, en pensioen kan je inderdaad eerder in laten gaan, maar als je dan geen baan hebt, ben je dus 100% afhankelijk van je pensioen, dat bovendien gereduceerd is omdat je dat eerder in laat gaan. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de periode tussen hun 60e en het moment waarop ze recht hebben op AOW (pakweg 7,5 jaar later) kunnen overbruggen met een inkomen van een paar honderd euro per maand.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je bedoelt wss de verhoging van de AOW leeftijd.

Dat is wat anders dan de pensioenleeftijd.
Ik ben 30 en weet vrijwel zeker dat ik niet met ‘pension’ zal kunnen gaan.
Al die berichten over ouder worden bla bla lees je vaak vlak voordat er een verhoging van de pensioenleeftijd eraan zit te komen. mensen maken minder kinderen en daardoor zitten we met dit ‘probleempje’. Heeft niets met ouder worden te maken
pejeka schreef:
24-05-2018 21:50
AOW kan je krijgen bij 67 en een paar maanden, en pensioen kan je inderdaad eerder in laten gaan, maar als je dan geen baan hebt, ben je dus 100% afhankelijk van je pensioen, dat bovendien gereduceerd is omdat je dat eerder in laat gaan. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de periode tussen hun 60e en het moment waarop ze recht hebben op AOW (pakweg 7,5 jaar later) kunnen overbruggen met een inkomen van een paar honderd euro per maand.
Mee eens maar na 40 pensioenjaren heb je meestal toch wel meer opgebouwd dan een paar 100 euro per maand.
Sja, ook daarom lijkt het me een goed idee om zelf uitstappen bij voltooid leven toe te staan. Zouden de langlevenwillers eigenlijk moeten toejuichen: hoe minder oudjes, hoe eerder zij van hun pensioen kunnen gaan genieten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 21:47
Mee eens. Ben blij dat ik flink gereisd heb en geen dingen uitgesteld heb tot 'later', denk uberhaupt niet dat ik nog zoveel jaar zal leven, omdat ik het nu (bijna 50) al wel voltooid vind. Mijn breekpunt kwam op het moment dat er voor het eerst over verhoging van pensioenleeftijd gesproken werd. Voorheen was het een getal ver weg wat ik negeerde, maar toen eenmaal tot me doordrong dat ik nog zo'n 20 jaar voort zou moeten ploeteren trok ik het niet meer.
Met je eens. Wij hebben ook veel gereisd, en daar ben ik blij om, want ik denk zomaar dat er na mijn pensioen (zeker als ik dan moet wachten tot mijn man ook met pensioen is) weinig meer te genieten valt, want dan ben ik bijna 75. Maar los daarvan, iedere verhoging van die pensioenleeftijd vind ik een bijzonder deprimerende boodschap. Nog niet zo lang geleden zou ik over ca. 9/10 jaar het beroepsleven vaarwel mogen zeggen, nu liggen er opeens nog 14 jaar voor me...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik denk dat de levensverwachting blijft toenemen. En dat denk ik niet alleen, dat zijn de geleerden het met mij over eens. Zie bijv hier voor wat interessante grafieken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

In de jaren 60 was de levensverwachting voor mannen 71 en voor vrouwen 76, in de jaren 90 was dat 75 en 80 jaar. Op dit moment is het 80 en 83.
De AOW-regeling is eind jaren 50 bedacht. Ongeveer 10 jaar tussen AOW-leeftijd en sterven dus, destijds. Ik vind niet dat het perse ons recht is om nu bijna 20 jaar AOW te mogen ontvangen.

Naast de toegenomen levensverwachting is er overigens ook nog de toegenomen vergrijzing. De babyboomers zijn nu zo ongeveer op AOW-leeftijd. Zij konden in hun werkende leven genoeg verdienen om de sociale lasten te betalen, aangezien ze met meer waren dan de generatie boven hen.
Nu zitten we met een kleinere generatie die volgt op de babyboomers, en die zouden dus 2x zoveel AOW moeten kunnen opbrengen. Naast de gestegen zorgkosten en andere kosten agv de vergrijzing.

Willen we Nederland betaalbaar houden, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik vind de keuze om de AOW- en pensioenleeftijden op te schuiven vrij logisch. Langer inkomsten uit inkomstenbelasting, en minder lang uitgaven aan AOW.
Wil je perse eerder met pensioen? Dan moet je zorgen dat je genoeg geld spaart, zodat je het zelf kunt betalen, en niet afhankelijk bent van anderen.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-05-2018 21:51
Je bedoelt wss de verhoging van de AOW leeftijd.

Dat is wat anders dan de pensioenleeftijd.
Nee, de pensioenleeftijd is verhoogd. Ga je eerder met pensioen dan de pensioenleeftijd, dan is dat financieel heel erg onaantrekkelijk (en voor velen zelfs zo onaantrekkelijk dat het onbetaalbaar is geworden).
Alle reacties Link kopieren
Niet fijn om bij stil te staan... maar dit drukt ons weer even met de neus op de feiten. Ik hoop het tegen die tijd zo voor mezelf ingericht te hebben, dat ik mijn baan niet als stress ervaar. Niet zo vroeg mogelijk stoppen, maar zo lang mogelijk relaxed door werken. Ik heb namelijk zeker geen hekel aan m'n werk. Maar geen idee of dat gaat lukken... zeker omdat je collega's dan 30-40 jaar jonger zijn en je ervaring alweer jaren achterhaald is...
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-05-2018 21:54
Mee eens maar na 40 pensioenjaren heb je meestal toch wel meer opgebouwd dan een paar 100 euro per maand.

Vergis je niet. Als je je pensioen eerder in wilt laten gaan (zeg 8 jaar), dan wordt je maandbedrag evenredig verlaagd. En je betaalt 8 jaar minder aan het uiteindelijke bedrag. Dus als je dan 300 euro per maand mag ontvangen, ben je spekkoper.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 21:54
Ik denk dat de levensverwachting blijft toenemen. En dat denk ik niet alleen, dat zijn de geleerden het met mij over eens. Zie bijv hier voor wat interessante grafieken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

In de jaren 60 was de levensverwachting voor mannen 71 en voor vrouwen 76, in de jaren 90 was dat 75 en 80 jaar. Op dit moment is het 80 en 83.
De AOW-regeling is eind jaren 50 bedacht. Ongeveer 10 jaar tussen AOW-leeftijd en sterven dus, destijds. Ik vind niet dat het perse ons recht is om nu bijna 20 jaar AOW te mogen ontvangen.

Naast de toegenomen levensverwachting is er overigens ook nog de toegenomen vergrijzing. De babyboomers zijn nu zo ongeveer op AOW-leeftijd. Zij konden in hun werkende leven genoeg verdienen om de sociale lasten te betalen, aangezien ze met meer waren dan de generatie boven hen.
Nu zitten we met een kleinere generatie die volgt op de babyboomers, en die zouden dus 2x zoveel AOW moeten kunnen opbrengen. Naast de gestegen zorgkosten en andere kosten agv de vergrijzing.

Willen we Nederland betaalbaar houden, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik vind de keuze om de AOW- en pensioenleeftijden op te schuiven vrij logisch. Langer inkomsten uit inkomstenbelasting, en minder lang uitgaven aan AOW.
Wil je perse eerder met pensioen? Dan moet je zorgen dat je genoeg geld spaart, zodat je het zelf kunt betalen, en niet afhankelijk bent van anderen.
Eens. Maar ik vind wel dat er
keuzevrijheid moet zijn voor een vroegpensioen (op eigen kosten maar zonder financiële “sancties”). Uiteraard krijg je minder pensioen als je eerder begint met je pensioenpotje te gebruiken, maar dat moet dan wel in verhouding staan en dat staat het nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 21:54
Ik denk dat de levensverwachting blijft toenemen. En dat denk ik niet alleen, dat zijn de geleerden het met mij over eens. Zie bijv hier voor wat interessante grafieken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

In de jaren 60 was de levensverwachting voor mannen 71 en voor vrouwen 76, in de jaren 90 was dat 75 en 80 jaar. Op dit moment is het 80 en 83.
De AOW-regeling is eind jaren 50 bedacht. Ongeveer 10 jaar tussen AOW-leeftijd en sterven dus, destijds. Ik vind niet dat het perse ons recht is om nu bijna 20 jaar AOW te mogen ontvangen.

Naast de toegenomen levensverwachting is er overigens ook nog de toegenomen vergrijzing. De babyboomers zijn nu zo ongeveer op AOW-leeftijd. Zij konden in hun werkende leven genoeg verdienen om de sociale lasten te betalen, aangezien ze met meer waren dan de generatie boven hen.
Nu zitten we met een kleinere generatie die volgt op de babyboomers, en die zouden dus 2x zoveel AOW moeten kunnen opbrengen. Naast de gestegen zorgkosten en andere kosten agv de vergrijzing.

Willen we Nederland betaalbaar houden, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik vind de keuze om de AOW- en pensioenleeftijden op te schuiven vrij logisch. Langer inkomsten uit inkomstenbelasting, en minder lang uitgaven aan AOW.
Wil je perse eerder met pensioen? Dan moet je zorgen dat je genoeg geld spaart, zodat je het zelf kunt betalen, en niet afhankelijk bent van anderen.

Voor de pensioenen en AOW is alleen de levensverwachting ná het 65e levensjaar belangrijk. Die is tussen eind jaren '50 en 2010 met 1,6 jaar gemiddeld omhoog gegaan (zie de statistieken van CBS als je het niet gelooft).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Marana-- schreef:
24-05-2018 21:54
Ik denk dat de levensverwachting blijft toenemen. En dat denk ik niet alleen, dat zijn de geleerden het met mij over eens. Zie bijv hier voor wat interessante grafieken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... erwachting

In de jaren 60 was de levensverwachting voor mannen 71 en voor vrouwen 76, in de jaren 90 was dat 75 en 80 jaar. Op dit moment is het 80 en 83.
De AOW-regeling is eind jaren 50 bedacht. Ongeveer 10 jaar tussen AOW-leeftijd en sterven dus, destijds. Ik vind niet dat het perse ons recht is om nu bijna 20 jaar AOW te mogen ontvangen.

Naast de toegenomen levensverwachting is er overigens ook nog de toegenomen vergrijzing. De babyboomers zijn nu zo ongeveer op AOW-leeftijd. Zij konden in hun werkende leven genoeg verdienen om de sociale lasten te betalen, aangezien ze met meer waren dan de generatie boven hen.
Nu zitten we met een kleinere generatie die volgt op de babyboomers, en die zouden dus 2x zoveel AOW moeten kunnen opbrengen. Naast de gestegen zorgkosten en andere kosten agv de vergrijzing.

Willen we Nederland betaalbaar houden, dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ik vind de keuze om de AOW- en pensioenleeftijden op te schuiven vrij logisch. Langer inkomsten uit inkomstenbelasting, en minder lang uitgaven aan AOW.
Wil je perse eerder met pensioen? Dan moet je zorgen dat je genoeg geld spaart, zodat je het zelf kunt betalen, en niet afhankelijk bent van anderen.
Hoeveel 75-plussers zijn er nog gezond en fit om leuke dingen te doen? Die gezondheid neemt na de 80 helemaal flink af. Dat iemand nog leeft wil niet zeggen dat ie nog kwaliteit van leven heeft. Denk dat veel mensen die de gemiddelde leeftijd opdrijven door 100 te worden, weinig kwaliteit meer hebben en vooral heel veel zorg nodig hebben.
Erizon schreef:
24-05-2018 21:54
Sja, ook daarom lijkt het me een goed idee om zelf uitstappen bij voltooid leven toe te staan. Zouden de langlevenwillers eigenlijk moeten toejuichen: hoe minder oudjes, hoe eerder zij van hun pensioen kunnen gaan genieten :mrgreen:
Precies! Gewoon gaan faciliteren dat mensen er makkelijker en risicoloos uit kunnen stappen. Denk dat er best 'n hoop animo voor is. Kan die pensioenleeftijd gelijk ook weer omlaag.
Nummer*Zoveel schreef:
24-05-2018 21:54
Nee, de pensioenleeftijd is verhoogd. Ga je eerder met pensioen dan de pensioenleeftijd, dan is dat financieel heel erg onaantrekkelijk (en voor velen zelfs zo onaantrekkelijk dat het onbetaalbaar is geworden).
Dat is dus de pensioenrichtleeftijd ofwel de pensioenrekenleeftijd. Je kan gewoon nog altijd eerder stoppen.
(Lees mijn bericht trouwens met een lekker ironische ondertoon ;) )
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:00
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat let je om met 60 al met werken te stoppen? Alleen je man moet dan nog wel blijven werken. Wij komen ook nu al prima rond met 1 inkomen.
Of je man stopt ook eerder, heb je 2x pensioen, je verkoopt je huis en gaat reizen.
ik geef mn bek ook maar een douw
pejeka schreef:
24-05-2018 21:54
Met je eens. Wij hebben ook veel gereisd, en daar ben ik blij om, want ik denk zomaar dat er na mijn pensioen (zeker als ik dan moet wachten tot mijn man ook met pensioen is) weinig meer te genieten valt, want dan ben ik bijna 75. Maar los daarvan, iedere verhoging van die pensioenleeftijd vind ik een bijzonder deprimerende boodschap. Nog niet zo lang geleden zou ik over ca. 9/10 jaar het beroepsleven vaarwel mogen zeggen, nu liggen er opeens nog 14 jaar voor me...
Zeg dat wel, deprimerend...
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-05-2018 21:59
Dat is dus de pensioenrichtleeftijd ofwel de pensioenrekenleeftijd. Je kan gewoon nog altijd eerder stoppen.
Tuurlijk kun je stoppen. Alleen stoppen in de laatste jaren voor je pensioen is voor de meeste mensen financieel niet meer op te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Paps en mams altijd keihard gewerkt. Geld zat voor een leuke tijd na hun pensioen.
Paps kreeg kanker op zn 50ste en was 5 maanden later dood.
Mams kreeg 2 maanden na ingaan pensioen de diagnose Alzheimer.

Pensioen zegt mij niks. Soort van snoepje wat je wordt voorgehouden maar nooit krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:00
Wat let je om met 60 al met werken te stoppen? Alleen je man moet dan nog wel blijven werken. Wij komen ook nu al prima rond met 1 inkomen.
Of je man stopt ook eerder, heb je 2x pensioen, je verkoopt je huis en gaat reizen.
Moet je wel een huis hebben om te verkopen, of denk je dat je dan van 500 per maand rond kan komen en gaan reizen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb t al uitgerekend. Als mijn man stopt met 62, dan moeten we 5 jaar zien te overbruggen met 3 ton. Dat is 60 duizend per jaar! We huren een flatje van 1000 per maand, is er nog 48 duizend over.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven