Werk & Studie alle pijlers

Verkoop van maaltijden (als bedrijf)

24-05-2018 22:37 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie advies en eventueel jullie ervaringen willen over het starten van een eigen bedrijf in de voedingsbranche. Met name het verkopen van maaltijden, geen cateringsbedrijf (alhoewel alle ervaringen welkom zijn natuurlijk!) Mijn idee is om gezonde kant en klaar maaltijden te gaan verkopen zoals salades en (diepvries) maaltijden. Mijn doelgroep is ruim maar ik ga me voornamelijk richten op drukke, werkende mensen die gezonde levensstijl belangrijk vinden.

In onze regio is daar behoefte aan (bij gebrek aan aanbod in de supermarkten/afhaalmogelijkheden), een winkelruimte heb ik beschikbaar en de regelgeving is me duidelijk. Maar hoe ga ik dit goed aanpakken, welke vriezer is bijvoorbeeld een aan of afrader, voldoet een normale vriezer bijvoorbeeld ook prima? Het zou zonde zijn om veel te investeren daar waar het niet nodig is etc..

Dus alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
bij gebrek aan aanbod in de supermarkten ? Het stikt toch juist van de salades, kant en klare pakketten voor soepen, pasta's in welke supermarkt dan ook ? En dan heb je ook nog Hello Fresh en andere varianten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je ook al ingelezen in alle wetgeving omtrent werken met voeding?


Zij zullen vast ook wel richtlijnen hebben aan welke specificaties de koeling en vriezer moeten voldoen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zal dat echt aanslaan ja? Klinkt als een leuk concept maar voordat je gelijk veel geld gaat investeren zou ik eerst de proef op de som nemen of het daadwerkelijk wel goed zal lopen.

Ik zou nooit eten kopen van de buurvrouw achter mij. Zo'n idee krijg ik een beetje.
Heb je je HACCP?

Wat is het verschil tussen jouw zaak en een cateraar of een afhaaltoko?

Liggen er in jouw regio in de supermarkten geen maaltijdsalades en stoommaaltijden?

Hoe ga je inschatten wat er dagelijks nodig is? Ik ga er vanuit dat mensen bij jou direct mee kunnen nemen? Als die drukke werkende mensen een kwartier moeten wachten kunnen ze namelijk net zo snel zelf wat klaarmaken.

Wat betreft je vraag over de vriezer: wil je dagelijks inkopen doen of wekelijks of meerdere keren per week? Hoeveel maaltijden ga je per dag klaarmaken? Wat voor ingredienten voor die maaltijden moeten in de vriezer?
Oh wacht, ik lees nu dat je diepvriesmaaltijden gaat aanbieden, ga je die zelf maken? Hoeveel tijd kost het voor die drukke werkende mens dan nog om die diepvriesmaaltijd thuis op tafel te kunnen zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die hier mee gestart is in zijn garage voor wat lokale bejaarden, naast zijn vaste baan als kok.
Binnen no time een mega succes.
Kwaliteit is wel hoog, evenals zijn service.
Bezorgd aan huis en werkt met enkele keuze maaltijden per dag voor ik dacht 4 dagen per week en 2 of 3 standaard ‘hardlopers’ met een bestellijst vantevoren.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
24-05-2018 22:40
bij gebrek aan aanbod in de supermarkten ? Het stikt toch juist van de salades, kant en klare pakketten voor soepen, pasta's in welke supermarkt dan ook ? En dan heb je ook nog Hello Fresh en andere varianten .
Klopt het stikt van de salades ed. in de supermarkt, ze ogen misschien best gezond maar stikken vaak het vet en allerlei (onnodige) toevoegingen, over de calorieën nog niet gesproken.

Hello Fresh is een mooi initiatief maar daarbij moet je nog wel de keuken in, dat is niet mijn insteek. Gemak, even opwarmen hooguit.
Alle reacties Link kopieren
Er is toch ook zo'n website waar je maaltijden kan aanbieden, is dat niks voor je?
(weet zo ff de naam niet)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het www.thuisafgehaald.nl was wat een kennisje van mij deed.
Cookmomster schreef:
24-05-2018 22:55
Klopt het stikt van de salades ed. in de supermarkt, ze ogen misschien best gezond maar stikken vaak het vet en allerlei (onnodige) toevoegingen, over de calorieën nog niet gesproken.

Hello Fresh is een mooi initiatief maar daarbij moet je nog wel de keuken in, dat is niet mijn insteek. Gemak, even opwarmen hooguit.
Ik weet niet waar jij naar kijkt, maar de supermarkt verkoopt zeker wel gezonde kant en klaar maaltijden. En die zijn bovendien een stuk goedkoper dan de alternatieven.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
24-05-2018 22:43
Heb je je ook al ingelezen in alle wetgeving omtrent werken met voeding?


Zij zullen vast ook wel richtlijnen hebben aan welke specificaties de koeling en vriezer moeten voldoen.
Dat heb ik gedaan en ben op de hoogte van de specificaties, die zijn ruim vandaar dat ik als voorbeeld de vriezer nam. Misschien had ik beter het soort bakjes kunnen noemen. Ga ik voor aluminium (alleen geschikt voor de oven) of een duurdere variant geschikt voor oven en magnetron bijvoorbeeld.
Hoe lang duurt dat opwarmen in de oven thuis dan nog?

Heb je al een beetje uitgerekend hoeveel je per maaltijd moet vragen (en hoeveel je er per dag moet verkopen) om er een bestaan uit te halen?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:43
Heb je je HACCP?

Wat is het verschil tussen jouw zaak en een cateraar of een afhaaltoko?

Liggen er in jouw regio in de supermarkten geen maaltijdsalades en stoommaaltijden?

Hoe ga je inschatten wat er dagelijks nodig is? Ik ga er vanuit dat mensen bij jou direct mee kunnen nemen? Als die drukke werkende mensen een kwartier moeten wachten kunnen ze namelijk net zo snel zelf wat klaarmaken.

Wat betreft je vraag over de vriezer: wil je dagelijks inkopen doen of wekelijks of meerdere keren per week? Hoeveel maaltijden ga je per dag klaarmaken? Wat voor ingredienten voor die maaltijden moeten in de vriezer?
Oh wacht, ik lees nu dat je diepvriesmaaltijden gaat aanbieden, ga je die zelf maken? Hoeveel tijd kost het voor die drukke werkende mens dan nog om die diepvriesmaaltijd thuis op tafel te kunnen zetten?
Wat bedoel je met heb je HACCP? Daar ga ik natuurlijk aan voldoen, dat 'heb' je niet, of heb ik het compleet mis?

Het idee; de klant kan alles direct meenemen, geen wachttijden. Een koelvitrine, zoals bijvoorbeeld bij de slager, met koude, verse gerechten. Daarbij inderdaad diepvriesmaaltijden die mensen thuis in de vriezer kunnen bewaren voor later. Eventueel ook op bestelling leveren.

Alles zelf gemaakt. Ik kook al jaren voor grote groepen, privé, voor familie ed dus wat dat betreft heb ik al enigszins ervaring.
anoniem_370122 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 23:17
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je moet een vriezer nemen die haccp/ISO gecertificeerd is.

En 1 tip ga als toko beginnen en niet als voeding/verwerking bedrijfje scheelt heel veel geld en wetgeving aan je moet voldoen.

En als dat aanslaat kan je nog altijd groter gaan denken en je op diepvries gaan richten want dat is een hele andere tak van sport.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zulke maaltijden wil dan ga ik wel naar de appie voor een stoommaaltijd/salade/wokbakje. Keuze genoeg, teveel misschien want ik sta toch zeker 5 minuten te twijfelen of ik iets met veel groente wil of toch de pasta pesto. Diepvries trekt me minder hoewel dat net zo gezond is als vers.
Koffielepel schreef:
24-05-2018 23:15
Als ik zulke maaltijden wil dan ga ik wel naar de appie voor een stoommaaltijd/salade/wokbakje. Keuze genoeg, teveel misschien want ik sta toch zeker 5 minuten te twijfelen of ik iets met veel groente wil of toch de pasta pesto. Diepvries trekt me minder hoewel dat net zo gezond is als vers.
Dit dus.
Waarom zou een klant juist bij jou moeten kopen, terwijl de plaatselijke kruidenier in dezelfde behoeftes voorziet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die dit doet; zij kookt 3 maaltijden voor je die ze 1 keer per week in bakjes aflevert bij je en die je in moet vriezen. Het is gezond en gevarieerd en volgens mij lekker. Maar ik vind het prijzig; volgens mij voor 2 personen 1000 euro per maand.
Logisch natuurlijk want zij moet er ook wat aan verdienen en ze rijdt het hele land door. Het is wel gemakkelijk, maar ik vind het wel erg duur. Ik haal nu maandelijks voor zo'n 400 euro boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
24-05-2018 23:12
Je moet een vriezer nemen die haccp/ISO gecertificeerd is.

En 1 tip ga als toko beginnen en niet als voeding/verwerking bedrijfje scheelt heel veel geld en wetgeving aan je moet voldoen.

En als dat aanslaat kan je nog altijd groter gaan denken en je op diepvries gaan richten want dat is een hele andere tak van sport.
Dank je voor de tip! Je hebt daar een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-05-2018 23:18
Ik ken iemand die dit doet; zij kookt 3 maaltijden voor je die ze 1 keer per week in bakjes aflevert bij je en die je in moet vriezen. Het is gezond en gevarieerd en volgens mij lekker. Maar ik vind het prijzig; volgens mij voor 2 personen 1000 euro per maand.
Logisch natuurlijk want zij moet er ook wat aan verdienen en ze rijdt het hele land door. Het is wel gemakkelijk, maar ik vind het wel erg duur. Ik haal nu maandelijks voor zo'n 400 euro boodschappen.
Absurd 1000 euro voor 3 bakjes in de week (12 per maand). Dat is ruim 40 euro per opwarmmaaltijd O_O .
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-05-2018 23:18
Maar ik vind het prijzig; volgens mij voor 2 personen 1000 euro per maand.
Logisch natuurlijk want zij moet er ook wat aan verdienen en ze rijdt het hele land door. Het is wel gemakkelijk, maar ik vind het wel erg duur. Ik haal nu maandelijks voor zo'n 400 euro boodschappen.
1000 euro per maand??? Hoe dan? :-o
TO negeert vast alle relevante vragen hier.
Waarom investeren in een winkel als mensen al nauwelijks de tijd hebben om naar de supermarkt te rennen?

Een winkel dat betekent dus ... 's avonds alsnog de stad in moeten, parkeerplaats zoeken, parkeermeter betalen, ...
Op dit tijd ben ik toch echt naar mijn plaatselijke supermarkt gerend en heb ik zelf gekookt.

Bovendien kan je als individu / kleine zelfstandige nooit onder de supermarkt-prijzen of keten-prijzen gaan.
En je huur en al je vaste kosten moeten wel elke maand betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker gebruik van maken! Ik heb weinig tijd/zin om te koken maar ik hou wel van lekker en gezond eten.

Maaltijdsalades en kant-en-klaar van de AH vind ik echt niet lekker. Ik koop het wel eens, uit nood en omdat ik toch af en toe weer in de aantrekkelijke verpakking trap, maar zelfs de sjiekste, duurste gerechten belanden na 5 happen in de vuilnisbak. Te zoet, te zout, te slecht vlees, te smakeloos. Bah.

Een goede thuismaaltijd lijkt me heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets ook ns bedacht en doorgerekend, en ik kwam op een mijns inziens te hoog bedrag per maaltijd wat de klant zou moeten betalen om er een beetje aardig inkomen uit te halen.
Ik ken wel iemand met zo’n soort concept (toko-achtig, het eten in grote bakken in een koelvitrine en dan kun je als klant maaltijden laten opscheppen en meenemen) maar zij doet er ook wel catering bij en verkoopt nog andere producten in haar winkel. Dat loopt volgens mij wel aardig, maar ze woont ook in een rijke omgeving (ik vond de maaltijden erg prijzig voor wat de kwaliteit)
Je op diepvries richten limiteert je overigens behoorlijk in wat voor maaltijden je aan kunt bieden.
Alle reacties Link kopieren
heb je je al ingeschreven bij de voedsel en waren toestand? Hoe ga jij de houdbaarheid bepalen? Wat voor opleiding heb je en welke papieren. Weet je voldoende van hygiene? Weet je hoe je machines uit elkaar haalt en schoonmaakt, want dat is echt een vak apart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven