Werk & Studie alle pijlers

verplicht verlof steeds vragen?

25-05-2018 10:00 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als huishoudelijke hulp. en werk naast de ochtenden ook 1 middag in de week.
Deze middag heb ik een vaste cliënt al een 2 jaar ongeveer.
Nu is het zo dat ik deze middag niet meer kan werken, en deze cliënt alleen maar op deze middag hulp wil hebben.
Nu moet ik dus steeds voor die middagen verlof aanvragen, omdat de thuiszorgorganisatie zegt dat ze niemand anders hebben voor die cliënt.
Hoe lang is redelijk dat ik verlof vraag voor die middagen?
Ik heb zo'n 6 weken terug al aangegeven dat ik die middagen niet meer kan werken,
en neem dus ook al zolang verlof op.
Maar het kan toch niet zo zijn dat al mijn verlof op gaat aan die middagen?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor afspraken heb je gemaakt in je contract over je werkdagen?
Ligt eraan. Hoeveel uur werk je nu zonder die middag? Minder?

Haal je die op een andere dag in?

Krijg je er wel voor betaald, voor die middag?
Of heb je een contract voor min-max en krijg je deze uren nu niet meer betaald? Dan hoef je er namelijkecht geen verlof voor op te nemen.

Of je krijgt minder uren uitbetaald. Of je neemt je verlof op maar krijgt de uren wel uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Bespreken met je werkgever, dat je het op deze manier niet wilt, steeds verlof aanvragen.

Ze zitten overal te springen op HH medewerkers, dus kan er niks veranderd worden bij je huidige baas, zou ik op zoek gaan naar een andere werkgever
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen is het überhaupt niet redelijk, want nu is er ook geen hulp. Het heeft dus geen zin wat ze doen.

Als eerste zou ik eens in gesprek gaan met de hulpvrager zelf. Waarom alleen de middag en leg ook uit wat het voor jou betekent dat hij/zij het echt niet anders wil. Geef dan ook aan dat deze middag gewoon écht geen optie meer is, en dat ze je hoe dan ook kwijt is.

Levert dat niks op, kun je verdere stappen overwegen.

In de thuiszorg vragen ze ongelofelijk veel mensen. De oplossing is dus relatief simpel. Zeg dat je je verlof terug wilt en dat ze echt een andere oplossing moeten zoeken, want anders zit er voor jou niets anders op dan over te stappen naar een bedrijf dat wel redelijk met zijn mensen omgaat.

Je kunt natuurlijk ook eerst een andere baan zoeken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Maar als jij steeds verlof aanvraagt en de organisatie heeft niemand anders, dan heeft die persoon toch ook al die tijd geen huishoudelijke hulp?
Waarom kan die persoon alleen op die dag?
En ik zou zeker met je werkgever in gesprek gaan. Welke afspraken staat er over in je contract?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een min-max contract van 6-12 uur, en werk er zonder die cliënt al 10 pw.
Dus ga niet in de min.
Als ik die middag verlof op neem, krijg ik die uren wel betaald van mijn verlofuren.

Die cliënt krijgt wel gewoon hulp als ik verlof vraag, maar blijkbaar is er niemand die die cliënt voor vast erbij kan nemen.
Cliënt werkt zelf nog, en kan alleen die middag hulp ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Er staat niks over in mijn contract.
Je kan aangeven wanneer je beschikbaar bent.
Maar die beschikbaarheid is nu dus gewijzigd door prive-omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Als in je contract staat dat JIJ de beschikbaarheid kan opgeven mogen ze volgens mij geen verlofuren rekenen voor die middag. Als er in het contract staat dat je tussen de 6 en 12 uur per week opgeroepen kan worden, zonder uitzondering van bepaalde dag(del)en mag het wel.

Dat jij altijd je beschikbaarheid opgeeft en er daarnaar gepland is betekent overigens niet per se dat het ook zo in het contract omschreven staat.
Mij lijkt dat, als je kunt aangeven wanneer je niet beschikbaar bent, je ook niet beschikbaar bent en dus niet ingepland kunt worden.
Vreemd dat ze dat wel steeds doen.
Daar moet je het eens met ze over hebben.
Door steeds verlof op te nemen schuif je dit gesprek steeds voor je uit, maar waar het om gaat is dat alle andere medewerkers die niet beschikbaar zijn niet worden ingepland, maar jij wel.
Alle reacties Link kopieren
Je voldoet gewoon aan je contracturen. Wat ze doen, slaat nergens op. Ze mogen pas verlof inhouden als jij je uren niet maakt doordat je zelf niet beschikbaar bent. En daarvan is hier geen sprake. Zoek desnoods advies via rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
als ik verlof vraag op een dag/tijd dat ik geen vaste cliënt heb, dan kost het me
ook geen verlofuren.
Maar omdat ik deze middag een vaste cliënt heb dus wel.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het uiteraard al regelmatig besproken met de organisatie!
Ben het hier ook niet mee eens, en wou nu dus eens van anderen horen wat
die hiervan zouden zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar, wat staat er nu precies in je contract? Want zonder te weten welke afspraken er zijn gemaakt heeft het totaal geen zin onze mening hierover te geven.
Alle reacties Link kopieren
Maar die vaste klant heb je 6 weken geleden al opgezegd plus dat je zonder deze klant alsnog gewoon je uren maakt. Je hebt geen contract met de klant, maar met de werkgever. Het mag gewoon niet. Vraag advies elders zodat je beslagen ten ijs komt bij je volgende gesprek.
Alle reacties Link kopieren
We weten niet of het niet mag. Als in het contract staat dat werknemer bijvoorbeeld op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 ingepland mag worden voor werk moet je inderdaad verlof vragen als je niet kan.

Als werknemer heb je niet alleen rechten, ook plichten waar je aan moet voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een contract van 6 uur minimaal en 12 uur maximaal per week, mag dat niet. Zou een beetje raar zijn hè. Daarbij wordt er doorgaans gewoon met roosters gewerkt.

De enige manier waarop het zou mogen, is als in het contract vastgelegd is, op welke dag, op welke uren en bij welke klant er gewerkt dient te worden. En dat doet geen enkele organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Daar staat niks over in het contract.
Je geeft je beschikbaarheid op, en binnen die beschikbaarheid kun je worden ingepland.
Vaste cliënten weet je dus al ruim van tevoren, maar inval op overige beschikbare tijden hoor je pas op vrijdagmiddag.
Alle reacties Link kopieren
myname1 schreef:
25-05-2018 10:33
En ik heb het uiteraard al regelmatig besproken met de organisatie!

Maar daar komt telkens niks uit? Dan zou ik zoeken naar een andere baan.
chocolol wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:10
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Watvoor prive omstandigheden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-05-2018 11:08
Watvoor prive omstandigheden?
Dat is niet relevant.
Ik snap het niet. Je moet je beschikbaarheid doorgeven en in die periode plannen ze je in. Je hebt je beschikbaarheid doorgegeven en toch plannen ze je in op dagen dat je niet beschikbaar bent. Daar klopt iets niet. Wat zeggen ze als je aangeeft dat je alleen ingepland wil worden op dagen die je hebt doorgegeven (zoals ook is afgesproken)?

En je moet verlof nemen omdat ze niemand anders hebben voor die cliënt. Wie helpt die cliënt nu dan? Jij niet, jij neemt verlof. Iemand moet die cliënt toch helpen?
Alle reacties Link kopieren
Maar het is toch eenvoudig? Jij hoeft enkel je beschikbaarheid maar te wijzigen. Hoe zij dat verder met de client regelen is niet jouw probleem.
Het probleem is dat zij je in blijven plannen terwijl je niet beschikbaar bent. Heb jij weleens officieel duidelijk meegedeeld dat je je beschikbaarheid wilt wijzigen? Op formele duidelijke wijze? Je hoeft geen redenen op te geven. Enkel een net briefje met aanhef en ondertekening, dat je niet langer beschikbaar bent op die bepaalde middag.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
CL2 schreef:
25-05-2018 10:29
Je voldoet gewoon aan je contracturen. Wat ze doen, slaat nergens op. Ze mogen pas verlof inhouden als jij je uren niet maakt doordat je zelf niet beschikbaar bent. En daarvan is hier geen sprake. Zoek desnoods advies via rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.
+1
Alle reacties Link kopieren
2 jaar terug was ik wel beschikbaar op deze middag en toen heb ik deze cliënt toegewezen gekregen.
Sindsdien daar elke week geweest.
Nu heb ik dus zo'n 6 weken terug aangegeven dat ik die middag niet meer
beschikbaar ben en of ze dus iemand anders voor die cliënt hadden.
(alles via mail, want dat willen ze zelf, en vind ik ook fijn, zodat alles terug te lezen is)
Krijg nu steeds terug dat ze niemand hebben voor die cliënt en dat die dus bij mij blijft staan. Ook al heb ik al meerdere keren duidelijk aangegeven dat ik nu
die middagen niet meer beschikbaar ben.
Omdat ze die cliënt toch steeds weer bij mij inplannen, zie ik mezelf steeds
genoodzaakt om verlof te vragen voor die middag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven