Werk & Studie alle pijlers

Opzeggen laatste week proeftijd

26-05-2018 08:29 59 berichten
Hoi hoi,
Ik zag dat er al veel topics over waren maar graag wil ik even mijn verhaal kwijt. Op dit moment werk ik drie weken bij een nieuwe instelling, gehandicaptenzorg. Vanaf de tweede dag merk ik dat er veel niet lekker loopt, er moeten al veel overuren gedraaid worden en situaties zijn dusdanig pittig dat ik deze mee naar huis neem en er nu al vaak niet van kan slapen. Ik maak me zorgen. Al zo’n 11 jaar werk ik langdurig bij instellingen maar dit gevoel ken ik zo niet. Vanuit mijn oude werkgever heb ik een aanbod gehad voor een betere baan, meer salaris. Nog geen contract maar dat kan nog komen. Ik ben eigenlijk helemaal niet van het opgeven en proeftijd was voor mij altijd gewoon een woordje in het contract. Deze vlogen altijd voorbij. En nu? Ik weet het niet. Het is een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging. Dus na de proeftijd zal ik even moeten gaan doorbikkelen. Maar het knaagt. Als ik zou weten dat ze makkelijk zonder mij zouden kunnen dan was het geen probleem. Maar nu voel ik me schuldig. Ik twijfel nu wat ik moet doen? Omdat ik met clienten werk vind ik het extra moeilijk. Zij rekenen nu al op mij. Heeft iemand goed advies of ook zoiets meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opzeggen. Daar is een proeftijd voor.

En het siert je dat je denkt aan je clienten, maar als je niet goed op je plek zit dan heeft niemand daar iets aan.
Kies voor jezelf. Je werkt er pas, en er staan vast mensen te trappelen om er te werken. En ook al is dat niet zo, dan nog. Als jij niet goed functioneert zit een werkgever er niet mee om je eruit te gooien. Je gevoel is niet goed, je hebt het al weken geprobeerd, dus waarom zou je er nog blijven met zo'n goed aanbod?
Lady_Day schreef:
26-05-2018 08:31
Gewoon opzeggen. Daar is een proeftijd voor.

En het siert je dat je denkt aan je clienten, maar als je niet goed op je plek zit dan heeft niemand daar iets aan.
Eens
Jullie hebben wel gelijk. 🙂 Maar ik zou als ik mijn baas was ook echt not amused zijn. Procedure, inwerken, iedereen leren kennen en weer weg. Maar mijn privéleven komt zo niet aan bod. Naast fulltime werken nog overuren werken. Er is wel wat van te maken maar dat gaat me dan een jaar hoofdpijn, zorgen en ploeteren kosten. Mocht het andere contract om wat voor reden niet door kunnen gaan is er weer een andere situatie. Ik merk dat een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging mij benauwd. Het is maar een jaartje zou je zeggen.
Coala schreef:
26-05-2018 08:40
Jullie hebben wel gelijk. 🙂 Maar ik zou als ik mijn baas was ook echt not amused zijn. Procedure, inwerken, iedereen leren kennen en weer weg. Maar mijn privéleven komt zo niet aan bod. Naast fulltime werken nog overuren werken. Er is wel wat van te maken maar dat gaat me dan een jaar hoofdpijn, zorgen en ploeteren kosten. Mocht het andere contract om wat voor reden niet door kunnen gaan is er weer een andere situatie. Ik merk dat een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging mij benauwd. Het is maar een jaartje zou je zeggen.
Je baas doet ook maar gewoon zaken met jou en zolang jij je verder netjes aan de afspraken houdt is er niks aan de hand. Als hij emotioneel gaat reageren is dat toch echt niet jouw probleem. Probeer hier zelf ook wat zakelijker in te staan, want anders gaan het nog zware jaren worden tot je pensioen :P
anoniem_370152 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 08:46
0.11% gewijzigd
Daar is de proeftijd ook voor.
Om voor beide partijen uit te proberen of het werkt. Zoniet dan kun je zonder gedoe van elkaar af.
In het verleden heb ik ook wel collega's gehad die in de proeftijd al weggingen.
Is echr geen punt hoor.
Een jaar tegen heug en meug werken terwijl je een beter aanbod hebt is gewoon stom.
Volgend jaar heb je dat aanbod niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Opzeggen hoor, een jaar is heeeeeeel lang als ik jou zo hoor. Toch beter dat op jouw plekje iemand komt bij wie het wel past?! En zeker met een leuk aanbod...... wel heel lief dat je er zo over nadenkt!
Coala schreef:
26-05-2018 08:40
Jullie hebben wel gelijk. 🙂 Maar ik zou als ik mijn baas was ook echt not amused zijn. Procedure, inwerken, iedereen leren kennen en weer weg. Maar mijn privéleven komt zo niet aan bod. Naast fulltime werken nog overuren werken. Er is wel wat van te maken maar dat gaat me dan een jaar hoofdpijn, zorgen en ploeteren kosten. Mocht het andere contract om wat voor reden niet door kunnen gaan is er weer een andere situatie. Ik merk dat een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging mij benauwd. Het is maar een jaartje zou je zeggen.

Dit is precies waarvoor de proeftijd bedoeld is en dat weet je baas ook. Hij/zij kan het niet leuk vinden, maar dat is dan jammer. Het had ook andersom gekund hè. Dit is nu eenmaal wat er in de proeftijd kan gebeuren. En een jaar duurt lang als je het ergens slecht naar je zin hebt (been there, done that ;-D).
Cafetière schreef:
26-05-2018 08:46
Je baas doet ook maar gewoon zaken met jou en zolang jij je verder netjes aan de afspraken houdt is er niks aan de hand. Als hij emotioneel gaat reageren is dat toch echt niet jouw probleem. Probeer hier zelf ook wat zakelijker in te staan, want anders gaan het nog zware jaren worden tot je pensioen :P
Haha ja eens🙂 . Ik weet alleen wel dat ik een groot probleem achterlaat in een branche waar toch al niet zo veel mensen te krijgen zijn nu. Inmiddels staan er ook nog maar 5 dagen op de teller. Lekker timing.
Coala schreef:
26-05-2018 08:51
Haha ja eens🙂 . Ik weet alleen wel dat ik een groot probleem achterlaat in een branche waar toch al niet zo veel mensen te krijgen zijn nu. Inmiddels staan er ook nog maar 5 dagen op de teller. Lekker timing.
Niemand is onvervangbaar.
Gewoon opzeggen. Je baas denkt ook aan zichzelf, want als er structureel overgewerkt wordt zou hij ook gewoon extra personeel in kunnen huren. Maar hij verkiest het om dat gewoon bij jou en je collega's op hun bord te dumpen.
nerdopviva schreef:
26-05-2018 08:49
Dit is precies waarvoor de proeftijd bedoeld is en dat weet je baas ook. Hij/zij kan het niet leuk vinden, maar dat is dan jammer. Het had ook andersom gekund hè. Dit is nu eenmaal wat er in de proeftijd kan gebeuren. En een jaar duurt lang als je het ergens slecht naar je zin hebt (been there, done that ;-D).
Oja echt? Was er bij jou toen ook geen tussentijdse opzegging mogelijk?
Jammer voor je baas dan, moet ie maar zorgen voor betere werksfeer en dat je minder overuren hoeft te draaien. Want wees blij dat je er meteen achter komt dat het daar niet fijn voor je is.

Echt, waarom zou je dit jezelf aandoen?
Als je straks overspannen wordt, wordt je er na einde contract ook uitgegooid. Zo loyaal is hij/zij dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor het andere aanbod gaan. Maar mocht je blijven twijfelen; is het misschien een optie om in dat jaarcontract een opzegtermijn te zetten? En dan meteen je zorgen uiten over de werkdruk en het overwerk? Wie weet dat je werkgever dan met een oplossing komt?
Creativity is intelligence having fun
Coala schreef:
26-05-2018 08:51
Haha ja eens🙂 . Ik weet alleen wel dat ik een groot probleem achterlaat in een branche waar toch al niet zo veel mensen te krijgen zijn nu. Inmiddels staan er ook nog maar 5 dagen op de teller. Lekker timing.

Je kunt het ook bespreken. Je kan aangeven dat de baan toch niet zo bij je past en dat je wil opzeggen, maar dat je een maand langer wil blijven om hun de kans te geven om iemand te zoeken. Zet dat wel goed op papier en zorg ervoor dat je nieuwe werkgever er akkoord mee is dat je wat later begint.
Wat een fijne reacties van jullie. 🙂 Geen opmerkingen als: Had je dit niet eerder kunnen bedenken, als je ergens aan begint maak je het netjes af enz.
Coala schreef:
26-05-2018 08:52
Oja echt? Was er bij jou toen ook geen tussentijdse opzegging mogelijk?

Nou, het was meer een kwestie van geen andere baan hebben. Wat was ik gelukkig toen mijn contract niet werd verlengd en ik de ww in kon (niet dat de ww zo'n pretje is, maar ik was heel blij dat ik daar weg was).
nerdopviva schreef:
26-05-2018 08:55
Je kunt het ook bespreken. Je kan aangeven dat de baan toch niet zo bij je past en dat je wil opzeggen, maar dat je een maand langer wil blijven om hun de kans te geven om iemand te zoeken. Zet dat wel goed op papier en zorg ervoor dat je nieuwe werkgever er akkoord mee is dat je wat later begint.
Dit is inderdaad ook al in mij opgekomen. Misschien geen maand maar een paar weken doen? De boel netjes afronden en weer overdragen.
nerdopviva schreef:
26-05-2018 08:57
Nou, het was meer een kwestie van geen andere baan hebben. Wat was ik gelukkig toen mijn contract niet werd verlengd en ik de ww in kon (niet dat de ww zo'n pretje is, maar ik was heel blij dat ik daar weg was).
Oh ja dat snap ik! Nu inmiddels een leuke baan gevonden?
Kirby schreef:
26-05-2018 08:54
Ik zou voor het andere aanbod gaan. Maar mocht je blijven twijfelen; is het misschien een optie om in dat jaarcontract een opzegtermijn te zetten? En dan meteen je zorgen uiten over de werkdruk en het overwerk? Wie weet dat je werkgever dan met een oplossing komt?
Deze optie misschien als het andere contract niet doorgaat? Ik heb het idee dat ze op het hoofdkantoor ook niet zo op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt. Moet ik mij daar nog mee gaan bemoeien of misschien is het beter om dat ook te laten.
Coala schreef:
26-05-2018 08:57
Dit is inderdaad ook al in mij opgekomen. Misschien geen maand maar een paar weken doen? De boel netjes afronden en weer overdragen.
Echt, doe het niet. Je baas weet heel goed hoe het werkt. Die dankt je niet op z'n blote knietjes dat je hem nog een maand geeft. Dikke kans dat hij óf in die maand geen verdere actie onderneemt óf wel iemand vindt. En als dat laatste het geval is dan lukt hem dat ook wel als jij na je proeftijd weggaat. Je hebt een zakelijke overeenkomst met hem, geen loyaliteitsverplichting ofzo. Als jouw contract afloopt en je hebt niks nieuws dan gaat jouw baas ook niet zeggen "nou vooruit, dan blijf je nog een maandje".
Coala schreef:
26-05-2018 08:58
Oh ja dat snap ik! Nu inmiddels een leuke baan gevonden?

Het is alweer een jaar of 10 geleden. Inmiddels is het helemaal goed gekomen met een leuke baan ;-D
Gewoon je oude werkgever uitleggen dat je graag van zijn aanbod gebruikmaakt, maar dat je dan voor datum x een contract nodig hebt omdat je dan nog in je proeftijd kunt opzeggen.
-jolijn- schreef:
26-05-2018 09:17
Gewoon je oude werkgever uitleggen dat je graag van zijn aanbod gebruikmaakt, maar dat je dan voor datum x een contract nodig hebt omdat je dan nog in je proeftijd kunt opzeggen.
Ja, het is allemaal wel een gejaag dan maar dat moet te doen zijn🙂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven