Werk & Studie alle pijlers

Studentenleven vanaf je 21e

26-05-2018 16:18 33 berichten
Hoihoi!

Ik ben bijna afgestudeerd aan het mbo en ik wil hierna naar het hbo. Ik ben wel 21 en ik vraag me af of dit nog een beetje te doen is qua leeftijd? Ik wil waarschijnlijk op kamers en wil dus een nieuw leven opbouwen. Nieuwe mensen leren kennen etc.

Het gaat om de studentenstad Utrecht!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, onze zoon en dochter gingen ook pas naar het hbo na de mbo.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk. Ben je al ingeschreven bij SSH? (Heet dat nog zo?) Geen enkel probleem om nog het studentenleven in te duiken natuurlijk, ook niet op je 21e.
Ja leuk, doen! Lang niet iedereen is 17 of 18 als ze naar een studentenstad komen om te studeren. Ook niet degenen die direct van havo of vwo komen. Sommigen hebben een jaar gereisd, een andere studie gevolgd, zijn een jaar blijven zitten, zijn op de middelbare school eens blijven zitten etc. Heerlijk, het studentenleven, ga ervan genieten! :love:
In Utrecht kende ik vroeger massa's mensen die op jouw leeftijd 'opnieuw' zijn gestart. Je kunt gewoon overal bij aansluiten op jouw leeftijd, geen enkel probleem. Gewoon doen! Veel plezier en succes.

Doe trouwens mee met de introductieweek. Dat is een erg leuke manier om alvast wat mensen te leren kennen en de mogelijkheden van de stad te ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen. Bij mijn dochter op het MBO zitten zelfs 22 jarigen.
PS Utrecht is leuk!
Op mijn opleiding zijn juist genoeg mensen van 20/21 die toen begonnen. Ben eigenlijk in mijn eerste jaar geen mensen van 19 of jonger tegengekomen. Dus gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was 20 toen ze na het mbo een hbo-opleiding in een andere stad ging doen dus geen probleem. Ze maakte snel nieuwe vrienden dus ik zou het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Utrecht alvast!

Er zijn zo ontzettend veel studentenclubs hier! Echt superveel. Een en al studentenleven ... . Ook superveel studenten sportverenigingen of verenigingen waar veel studenten rondlopen.

Geen enkel probleem om vanaf 21 jaar hier aansluiting te vinden. Hangt natuurlijk ook van je persoonlijkheid af. Traditionele studentenverenigingen zou ik wel links laten liggen.

Je kunt je alvast inschrijven bij SSH en Woonnet voor woonruimte, voor zover niet al gedaan.

Veel plezier en no worries!
Zeker doen
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat! Zelf ging ik ook 'pas' toen ik 21 was. Ik was een van de ouderen, maar toch echt niet de oudste (die was 35) en ik ervoer ook weinig verschil met mijn medestudenten die veelal een paar jaar jonger waren. Ik woonde in die tijd al samen en ook toen we uit elkaar gingen ben ik niet naar de studentenstad verhuisd, maar in ons huis blijven wonen en heb ik daar twee huisgenoten genomen. Een daarvan studeerde ook en de ander werkte en volgde daarnaast een deeltijdstudie. Zo was het toch eigenlijk een echt studentenhuis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik was 24 toen ik aan een 2e studie begon en daarmee ook echt pas het studentenleven in dook. Bij mijn eerste studie woonde ik nog samen. Dat ging uit en toen ging ik met huisgenoten samenwonen in een studentenstad. Ik had heel veel medestudenten van mijn leeftijd. 21 is echt nog jong hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf op mijn 21e ook op nieuw begonnen met een studie aan de universiteit en had het gevoel dat ik het voordeel had dat ik minder onzekerder was dan studiegenoten die net van de middelbare school afkwamen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik las het als 12e. Word ik dysleksisch? o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 28 jaar, getrouwd en heb een kind en ik studeer weer. Gaat prima. Op je 21ste meefeesten met de 18-jarigen lijkt me een stuk makkelijker.

Toen ik het studentenleven eenmaal een beetje zat was heb ik het wel moeilijk gehad met dat ik nog studeerde, gewoon niet dezelfde interesses als de rest en daardoor weinig aansluiting. Inmiddels ben ik ouder en wijzer en trek ik me daar veel minder van aan ;) Maar zolang je graag met lauw bier in het park zit maakt het niet uit hoe oud je bent hoor ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ja, makkelijk. Ik heb gestudeerd tot 26e en er zijn ook nog wel oudere die daar rondlopen. Wordt wel minder met focus op snel studeren.
Alle reacties Link kopieren
SophieeSo schreef:
26-05-2018 16:53
Op mijn opleiding zijn juist genoeg mensen van 20/21 die toen begonnen. Ben eigenlijk in mijn eerste jaar geen mensen van 19 of jonger tegengekomen. Dus gewoon doen!
Hoe kan dat? Met regulier hbo begin je toch rond je 17e?
Alle reacties Link kopieren
Als je meteen weet wat je wilt en gelijk start, ja. Maar zoals in mijn geval, eerst nog vwo gedaan, bleek niet de juiste vakken te hebben voor de studies die ik opeens toch wel interessant vond (na eerst pretpakket gehad te hebben) en besloot toen uit bozigheid een kopjaar mbo te doen en met dat diploma (dat je dan na één jaar had) te gaan werken. Dus daarna een jaar gewerkt, besloten toch te gaan studeren. Terug naar school, volwassenen onderwijs, daar de exacte vakken alsnog gedaan op versneld tempo. En toen was ik 21 ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, prima te doen. Bij mij waren er mensen ouder.
Het is meer dat ik toch wel wat verder in het leven sta en niet zoveel heb met 17/18 jarigen. Leuk om mee te praten maar niet om echt bevriend mee te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ohwhywhy schreef:
28-05-2018 19:53
Het is meer dat ik toch wel wat verder in het leven sta en niet zoveel heb met 17/18 jarigen. Leuk om mee te praten maar niet om echt bevriend mee te zijn.
Met zo’n instelling wordt het wel moeilijk ja. Wat een onzin. Ik kan prima vrienden zijn met van die jonkies van 21 als jij ;) of met mensen van in de 40.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
28-05-2018 23:02
Met zo’n instelling wordt het wel moeilijk ja. Wat een onzin. Ik kan prima vrienden zijn met van die jonkies van 21 als jij ;) of met mensen van in de 40.

Ik ken mezelf toch net wel beter dan jij mij kent. Ik ben gewoon best volwassen voor mij leeftijd. Ik ga dus liever met leeftijdsgenoten om.
Alle reacties Link kopieren
Ohwhywhy schreef:
29-05-2018 10:04
(...)Ik ben gewoon best volwassen voor mij leeftijd. (...)
Dat zeggen alleen onvolwassen mensen.
Als je nieuwe vrienden wil maken zou ik mezelf wat onbevangener en minder vooringenomen opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ohwhywhy schreef:
28-05-2018 19:53
Het is meer dat ik toch wel wat verder in het leven sta en niet zoveel heb met 17/18 jarigen. Leuk om mee te praten maar niet om echt bevriend mee te zijn.
Tja dan niet hè.
Je kunt prima studeren zonder bevriend te raken met anderen, maar of dat nou zo leuk is ...
Maar het kan prima. Als jij er nu een probleem van gaat maken, doen anderen dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Kan prima, er zijn studies waarbij je als eerstejaars die net van de middelbare school komt en pas 18 is een van de jongsten bent; veel mensen

Ja, er zijn studies/opleidingen waarbij het gros van de mensen 17/18/19 is als ze beginnen en er een beetje een puberale sfeer hangt, maar bij de meeste studies is er vaak op zijn minst een groepje mensen dat al wat volwassener is.

Ook voor verenigingen geldt dat het echt verschilt per vereniging, er zijn er waarbij het grootste deel 18/19 is als ze zich inschrijven, er zijn er waarbij je als eerstejaars bij die vereniging jong bent met 19 jaar (automatisch hangt er bij die verenigingen vaak een net iets minder puberale sfeer).

Over het algemeen geldt: hoe diverser een opleiding/studie/vereniging/whatever, hoe meer kans dat er mensen zijn met wie je het zult vinden en hoe minder er echt een groepscultuur is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven