Werk & Studie alle pijlers

Werken met ADD

04-06-2018 21:02 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet sinds kort dat ik ADD heb. Wring me al m'n hele werkende leven in allerlei bochten om het werkbaar te houden, maar met een stempel erop kan ik iets gerichter zoeken. Laten we maar een positieve draai aan dit 'hokje' geven :)

Het lijkt me fijn om ervaringen te delen.

Voor degenen die ook ADD hebben of iemand daarmee kennen: wat voor werk doen jullie en vooral ook hoe? Hoe houdt je het werkbaar en heb je veel/weinig last van de mensen (en hun meningen/gedragingen) om je heen?
femke09 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 08:25
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af.

Ik ben werkzaam geweest als accountant en kon mijn dagen / uren vrij indelen en ook hoe en wat voor werk. Ik vond het prettig om vroeg te beginnen en om thuis dossiers van assistenten na te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam als controller, heb te maken met de boekhouddames (4 stuks), afdelingshoofden en directeur.

Ik heb vandaag thuis gewerkt. Héérlijk! Rondkeutelen, computer aan en op het gemak mail beantwoorden, wat calculaties maken, gewoon mijn werk. Zonder dat er collega's binnen stampen of opbellen (ik gaf aan dat ik bereikbaar was, toch is de drempel hoger als je niet op kantoor bent, ik heb één telefoontje gehad).

Wat stoort me: ik ben niet altijd fit, en zoals vandaag, op kantoor was er niks uit mijn handen gekomen. Thuis ben ik alsnog prima productief geweest. Want: niet jezelf nutteloos afleiden omdat je je niet tot je werk kan zetten. Wel tussendoor wat huishouden gedaan, maar ja hoe leuk is dat? Niet, dus dat was een betere motivatie om weer aan het werk te gaan.
femke09 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 13:24
35.12% gewijzigd
In jouw geval is dus niet de baan, maar de werkgever het probleem.

Kun je geen modernere werkgever zoeken die het nieuwe werken wel omarmt?
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik lastig, de baan op zich is erg leuk, met de collega's kan ik goed opschieten en werkgever heeft al zoveel van mijn gedrag geaccepteerd, dat moet je bij een ander weer op zien te bouwen.

Het stoort me wel dat ik met zo'n bocht moet aanvliegen. Volgende keer doe ik dit (hoop ik, denk ik nu) door gewoon thuis te gaan werken (zonder smoezen). Ben alleen nog wat zenuwachtig voor als daar vragen over komen.
femke09 wijzigde dit bericht op 04-06-2018 21:23
35.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij werkt niet. Verschillende studies gestart, maar het zit haar teveel in de weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontwijk de pauzes soms. Dat kunnen net even teveel prikkels zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
04-06-2018 21:22
Vriendin van mij werkt niet. Verschillende studies gestart, maar het zit haar teveel in de weg.
En zonder studie lukt het haar dus ook niet om een leuke baan te vinden?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
04-06-2018 21:17
In jouw geval is dus niet de baan, maar de werkgever het probleem.

Kun je geen modernere werkgever zoeken die het nieuwe werken wel omarmt?
Hoe modern werkgevers ook zijn, ADD is niet makkelijk uit te leggen. Een moderne werkgever zorgt er alleen voor dat ik smoesloos m'n werk in kan delen. Dan blijven er nog genoeg zaken over waar ik tegenaan loop en een 'normale' werknemer niet
Waar loop je als ADD-er in het werkende leven dan tegenaan? Oprechte vraag.

Ik heb geen ADD maar ik moet flexibiliteit en vrijheid hebben in mijn werk. Als ik teveel op mijn nek gezeten word dan gaat het niet goed. Word ik opstandig van.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
04-06-2018 21:24
En zonder studie lukt het haar dus ook niet om een leuke baan te vinden?
Nee, ze heeft eerst besloten hulp te zoeken, diagnose gekregen en hulp gekregen en toen kwamen er kinderen en dat gaat heel goed. Maar eerlijk, nee, ik zie haar ook niet werken. Een op een praten gaat prima, maar in een groep lukt haar al niet. Ze is wel heel creatief, daar zou ze wat mee kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper, ik ben lang niet altijd productief. Ik ben gauw afgeleid en kan me soms tijden nergens toe zetten. De eenvoudigste dingen (formulier invullen, een telefoon bestellen) schuiven op de lange baan totdat je er tegenaan loopt dat het niet geregeld is. Ik compenseer dat met veel last minute werk en met goed doordacht werk wanneer ik eens wél in een flow kom met hyperfocus.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
04-06-2018 21:32
Nee, ze heeft eerst besloten hulp te zoeken, diagnose gekregen en hulp gekregen en toen kwamen er kinderen en dat gaat heel goed. Maar eerlijk, nee, ik zie haar ook niet werken. Een op een praten gaat prima, maar in een groep lukt haar al niet. Ze is wel heel creatief, daar zou ze wat mee kunnen doen.
Ja, inderdaad, en op haar eigen tijd / manier. Maar ze heeft gelukkig wel haar draai gevonden in haar leven?
femke09 schreef:
04-06-2018 21:34
Gatekeeper, ik ben lang niet altijd productief. Ik ben gauw afgeleid en kan me soms tijden nergens toe zetten. De eenvoudigste dingen (formulier invullen, een telefoon bestellen) schuiven op de lange baan totdat je er tegenaan loopt dat het niet geregeld is. Ik compenseer dat met veel last minute werk en met goed doordacht werk wanneer ik eens wél in een flow kom met hyperfocus.
Oh dat herken ik wel van mijn man, hij heeft ADHD. Hij is etisch hacker en de dingen die zijn focus hebben gaan goed en de randzaken die komen nog wel een keer totdat ze echt moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ADD, maar heb er júist met mijn werk geen of nauwelijks last van. Thuis moet ik zoveel verschillende dingen doen, in huis en met de kinderen, tussendoor vaak weg en dan heb ik het overzicht niet. Als ik weet dat ik over een uur weg moet bijvoorbeeld, dan lukt het me niet om de badkamer te gaan schoonmaken en doe ik uiteindelijk maar een paar halve dingen of niets.

Op mijn werk is het makkelijk: ik ga erheen, doe mijn werk en ondertussen krijg ik telefoon en lopen er mensen binnen. Het is soms best hectisch, maar overzichtelijk omdat ik daar zit en doe wat ik moet doen.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
04-06-2018 21:36
Ja, inderdaad, en op haar eigen tijd / manier. Maar ze heeft gelukkig wel haar draai gevonden in haar leven?
Ja, ze heeft, denk ik, een leuk leven en nu de rust die ze nodig heeft en met de kinderen toch ritme.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat ze een gezin wel aankan zonder problemen. Het gezinsleven is voor iemand met ad(h)d namelijk heel erg zwaar.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-06-2018 21:45
Ik heb ADD, maar heb er júist met mijn werk geen of nauwelijks last van. Thuis moet ik zoveel verschillende dingen doen, in huis en met de kinderen, tussendoor vaak weg en dan heb ik het overzicht niet. Als ik weet dat ik over een uur weg moet bijvoorbeeld, dan lukt het me niet om de badkamer te gaan schoonmaken en doe ik uiteindelijk maar een paar halve dingen of niets.

Op mijn werk is het makkelijk: ik ga erheen, doe mijn werk en ondertussen krijg ik telefoon en lopen er mensen binnen. Het is soms best hectisch, maar overzichtelijk omdat ik daar zit en doe wat ik moet doen.
Ah, dat snap ik wel ja. In het huishouden ben ik heel chaotisch, gelukkig heb ik eens in de twee weken een hulp, mooie stok achter de deur.

Mijn baan is er eentje waarbij 20% vaste werkzaamheden zijn en 80% van de tijd mag ik zelf invullen met wat er belangrijk of interessant is. Heb ook geen collega die hetzelfde doet en behalve de directeur geen leidinggevende, dus dat maakt het allemaal wat ingewikkeld.
femke09 wijzigde dit bericht op 04-06-2018 22:49
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
04-06-2018 21:52
Vreemd dat ze een gezin wel aankan zonder problemen. Het gezinsleven is voor iemand met ad(h)d namelijk heel erg zwaar.
Met de juiste hulp kom je een heel eind. Weten dat je ADD hebt en daar zelf rekening mee houden, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
04-06-2018 21:52
Vreemd dat ze een gezin wel aankan zonder problemen. Het gezinsleven is voor iemand met ad(h)d namelijk heel erg zwaar.
Er is ook een vader aanwezig die helpt bij planning. Er hangt bijvoorbeeld wel een planningsbord in huis, iets wat ik voor mijzelf niet nodig zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter heeft ADD en heeft vooral last van heel veel prikkels en drukke collega's . Zij slikt medicatie intussen en daarmee gaat het eigenlijk stukken beter en is ze meer gefocussed en niet meer zo moe. Ze werd moe door die vele prikkels.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
04-06-2018 22:01
mijn dochter heeft ADD en heeft vooral last van heel veel prikkels en drukke collega's . Zij slikt medicatie intussen en daarmee gaat het eigenlijk stukken beter en is ze meer gefocussed en niet meer zo moe. Ze werd moe door die vele prikkels.
Weet je misschien welke medicijnen?
Ik heb een echte AD(H)D familie en bij mijn familieleden helpt een koptelefoon opzetten tijdens het werk, niet te lang vergaderen en inderdaad medicatie. Medikinet werkt langdurig en gelijkmatig, Concerta werkt ook langdurig maar met een boog (dus aan begin en einde minder dan midden op de dag). Dan heb je ook nog de (gratis) kortwerkende medicatie (methylfenidaat). Nadeel is dat je er daarvan twee op een (werk)dag moet slikken. Voor alle medicatie geldt da je het alleen hoeft te slikken als het voor jou nodig is. Met medicatie kunnen ze zich beter focussen, is er meer taakgerichtheid en zijn ze veel minder moe na het werk. Ook bewegen tussen het werk door (lunchwandeling) helpt. Voor mijn kinderen helpt het knuffelen van onze huisdieren ontzettend.

Er is trouwens net een boek verschenen over ad(h)d hij meisjes. Ik vond het heel herkenbaar (en ik heb alleen maar wat kenmerken). Druk en dromerig van uitgever SWP.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
04-06-2018 22:30
Ik heb een echte AD(H)D familie en bij mijn familieleden helpt een koptelefoon opzetten tijdens het werk, niet te lang vergaderen en inderdaad medicatie. Medikinet werkt langdurig en gelijkmatig, Concerta werkt ook langdurig maar met een boog (dus aan begin en einde minder dan midden op de dag). Dan heb je ook nog de (gratis) kortwerkende medicatie (methylfenidaat). Nadeel is dat je er daarvan twee op een (werk)dag moet slikken. Voor alle medicatie geldt da je het alleen hoeft te slikken als het voor jou nodig is. Met medicatie kunnen ze zich beter focussen, is er meer taakgerichtheid en zijn ze veel minder moe na het werk. Ook bewegen tussen het werk door (lunchwandeling) helpt. Voor mijn kinderen helpt het knuffelen van onze huisdieren ontzettend.

Er is trouwens net een boek verschenen over ad(h)d hij meisjes. Ik vond het heel herkenbaar (en ik heb alleen maar wat kenmerken). Druk en dromerig van uitgever SWP.
Speciaal ADD bij meisjes?

Lunchwandelen doe ik inderdaad ook, liefst buiten de lunch om (minder mensen buiten).
Medicijnen hoor ik wel vaker over, en ik zie dat echt niet zitten. Ik zit nog in de 'ik stel me vast aan' fase, dat helpt ook niet echt, haha.
Alle reacties Link kopieren
Een collega met ADHD heeft inderdaad een koptelefoon en we hebben hem ook een aparte werkplek gegeven met zijn rug naar de anderen toe. Dat helpt hem goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven