Werk & Studie alle pijlers

Droomopleiding volgen, maar weinig baankans?

13-06-2018 15:14 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Nieuw hier. lees al heel lang mee met alles en zit een beetje in dubio met iets.

Als kind wou ik super graag dierenarts worden. uiteindelijk niet gedaan, maar ipv daarvan grafisch vormgever gevolgd.
Dik spijt van natuurlijk.
Nu heb ik wel een full-time baan wat ook goed verdiend, maar waar ik me totáál niet op mijn plek voel. Ondertussen ook al jaren last van een depressie, en ik denk dat dat er niet beter op wordt als ik blijf werken op plekken waar ik me niet goed voel.

Nu wil ik dus super graag alsnog dierenarts gaan volgen, maar er is haast geen werk in.

Opleiding houd wel in dat ik een stuk minder kan gaan werken.

Wat zouden jullie doen?
Zou voor tandarts gaan, daar schijnt veel werk in te zijn en het verdient ook goed.
redbulletje schreef:
13-06-2018 15:20
Zou voor tandarts gaan, daar schijnt veel werk in te zijn en het verdient ook goed.
Echt? Vind ik je helemaal geen type voor. Of geef je gewoon een willekeurige andere suggestie met het woord arts erin?
Maak van de nood een deugd, zou ik zeggen. Mits je op korte termijn een andere baan kan vinden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-06-2018 15:20
Zou voor tandarts gaan, daar schijnt veel werk in te zijn en het verdient ook goed.
Tandarts vind ik echt niks aan. Vind tandartsen uberhaupt verschrikkelijk.
Ik hoef er ook geen type voor te zijn, maar TO wellicht wel. Dierenarts zijn er zoveel van. Volgens mij wordt er ook geloot om uberhaupt aan die studie deel te mogen nemen. Dus hoeveel kans heeft TO?
Alle reacties Link kopieren
Misschien zeg ik iets heel doms hoor, maar als dierenarts kun je toch je eigen praktijk beginnen?
Het is iets heel anders en een hele grote sprong. Maar ook even praktisch gezien qua opleiding en tijd e.d.... Hoe lang is het geleden dat je je VWO hebt gehaald? En kan je met dat diploma nu alsnog zomaar instromen? En moet je instellingsgeld betalen? Hoe vaak en hoe lang moet je stagelopen? Dit is geen cursus die je er even in de avond bij doet namelijk.

Of ik het zou doen, weet ik niet... Ik ben een voorstander van 'doen waar je gelukkig van wordt', maar in dit geval... lastig....

https://www.dierenarts.nl/hoe-word-je-dierenarts/
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 15:30
5.46% gewijzigd
nessemeisje schreef:
13-06-2018 15:28
Misschien zeg ik iets heel doms hoor, maar als dierenarts kun je toch je eigen praktijk beginnen?
Moet er wel ruimte in de markt voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
13-06-2018 15:28
Het is iets heel anders en een hele grote sprong. Maar ook even praktisch gezien qua opleiding en tijd e.d.... Hoe lang is het geleden dat je je VWO hebt gehaald? En kan je met dat diploma nu alsnog zomaar instromen? En moet je instellingsgeld betalen? Hoe vaak en hoe lang moet je stagelopen? Dit is geen cursus die je er even in de avond bij doet namelijk.

Of ik het zou doen, weet ik niet... Ik ben een voorstander van 'doen waar je gelukkig van wordt', maar in dit geval... lastig....
Stage lopen is 1300 uur. Pittig veel dus. Diploma's zijn 2,5 jaar geleden behaald. Ik zou wel beginnen als assistente qua opleiding maar kan daarna wel verder.
Maar hoe zit het nu met die inloting voor de studie? Maak je uberhaupt kans?
Alle reacties Link kopieren
wil je dierenarts worden voor huisdieren, of mogen het ook 'beesten' zijn (vee), daar is al meer werk in (soms al bij de hele grote varkensbedrijven bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-06-2018 15:32
Maar hoe zit het nu met die inloting voor de studie? Maak je uberhaupt kans?
Ja hoor. Had mezelf al ingeschreven zodra het kon, voor het geval ik het toch écht wilde gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-06-2018 15:32
wil je dierenarts worden voor huisdieren, of mogen het ook 'beesten' zijn (vee), daar is al meer werk in (soms al bij de hele grote varkensbedrijven bijvoorbeeld.
Wel echt gezelschapsdieren!
Silversn0w schreef:
13-06-2018 15:30
Stage lopen is 1300 uur. Pittig veel dus. Diploma's zijn 2,5 jaar geleden behaald. Ik zou wel beginnen als assistente qua opleiding maar kan daarna wel verder.
Je hebt nog een jaar om erover na te denken zie ik net. De plekjes voor de opleiding zijn al verdeeld. Ik zou die tijd nemen om eens heel goed na te denken of dit iets is wat mogelijk is, naast of je het wel of niet wilt.

Ik lees net dat je je al had ingeschreven. Ben je toegelaten dan?
Silversn0w schreef:
13-06-2018 15:34
Wel echt gezelschapsdieren!
Varkens zijn heel gezellig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
13-06-2018 15:34
Je hebt nog een jaar om erover na te denken zie ik net. De plekjes voor de opleiding zijn al verdeeld. Ik zou die tijd nemen om eens heel goed na te denken of dit iets is wat mogelijk is, naast of je het wel of niet wilt.

Ik lees net dat je je al had ingeschreven. Ben je toegelaten dan?
Ik heb er nog niks over gehoord, dus of er zal nog niks bekend zijn of ik moet het volgend jaar proberen haha.
Silversn0w schreef:
13-06-2018 15:36
Ik heb er nog niks over gehoord, dus of er zal nog niks bekend zijn of ik moet het volgend jaar proberen haha.
Heb je de hele selectieprocedure inderdaad doorlopen? Is wat anders dan je inschrijven... En het wordt dan volgend jaar. De plekken zijn 11 juni toegewezen. Heb je nog een jaar de tijd om hier nog eens héél goed over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
13-06-2018 15:37
Heb je de hele selectieprocedure inderdaad doorlopen? Is wat anders dan je inschrijven... En het wordt dan volgend jaar. De plekken zijn 11 juni toegewezen. Heb je nog een jaar de tijd om hier nog eens héél goed over na te denken.
Ja had wel alles doorlopen. Als dat 11 juni afgerond was ga ik er dus vanuit dat ik er (nu) niet bijzit.

Ik zit hier al ruim een jaar mee en word er knettergek van. Vanuit mijn hart zou ik deze opleiding direct gaan volgen, maar wat me tegenhoud is dat ik bang ben dat ik straks 'nog' een nutteloos diploma heb omdat ik misschien geen werk kan vinden.
Dat is dan wel een diploma van iets dat je leuk vindt, dus zo nutteloos is het niet. Niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
13-06-2018 15:44
Dat is dan wel een diploma van iets dat je leuk vindt, dus zo nutteloos is het niet. Niet geschoten is altijd mis.
Dat is zeker waar!
Alle reacties Link kopieren
TO, ik vind het heel goed dat je nadenkt over je mogelijkheden, mocht je wel voor de studie dierenarts gaan.

Maar misschien ben ik teveel een realist (of pessimist), want genoeg mensen die vinden dat je gewoon voor de studie van je dromen moet gaan en zo. En ja leuk, dan heb je straks dat diploma op zak, maar geen werk. Je moet ook gewoon je huur/hypotheek, eten en dergelijke betalen. En van dromen/passies kun je nu eenmaal vaak niet leven. En hoe frustrerend is om ergens voor opgeleid te zijn, er een berg geld voor betaald te hebben, maar je kunt dat vak gewoon niet uitoefenen?

Persoonlijk zou ik daarom niet voor een studie gaan waarmee de kans op werk gewoon heel klein is. Ik ben in het verleden daarom ook niet voor mijn eerste keus gegaan.

Probeer eens te bedenken wat jou zo leuk lijkt aan het vak dierenarts. Er zijn ongetwijfeld andere beroepen met een hoop overeenkomsten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Silversn0w schreef:
13-06-2018 15:40
Ja had wel alles doorlopen. Als dat 11 juni afgerond was ga ik er dus vanuit dat ik er (nu) niet bijzit.

Ik zit hier al ruim een jaar mee en word er knettergek van. Vanuit mijn hart zou ik deze opleiding direct gaan volgen, maar wat me tegenhoud is dat ik bang ben dat ik straks 'nog' een nutteloos diploma heb omdat ik misschien geen werk kan vinden.
Of het nutteloos is weet ik niet. Je volgt je hart en daar is veel voor te zeggen. Maar het is wel minimaal 6 jaar, veel stagelopen en veel werk, maar tegelijkertijd een lage baankans. Ik weet niet of je alleen woont, samenwoont of bij je ouders, maar dat zijn wel allemaal zaken waar je rekening mee moet houden, fulltime werken zit er niet meer in naast deze opleiding. Maar de opleiding moet wel betaald worden. En je hebt een depressie geef je aan, maar vast niet alleen omdat je niet de goede keuze qua opleiding hebt gemaakt. Denk ik ook niet een kleinigheidje om rekening mee te houden. Maar goed, zoals ik al zei, je hebt nog een jaar. Misschien kun je in dat jaar werken aan je depressie, veel sparen en goed nadenken?

Toevoeging:

UITSLAG SELECTIE EN RANGNUMMER

Op 15 april 2018 heeft de opleiding de ranking doorgegeven aan Studielink en je rangnummer is bekend. Het hoogst geplaatste rangnummer op 11 juni is 268. Elke week vermelden we op deze plek het hoogst geplaatste rangnummer.

En vervolgens:

Studielink maakt vanaf 15 april bekend of je wel of niet geplaatst bent. Als je geplaatst bent, ontvang je een bericht van Studielink om jouw plaats te accepteren.

Maar jij weet vast beter hoe dit allemaal in elkaar steekt!
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 16:03
21.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dokter Pol zoekt nog een vervanger, heb je in ieder geval een baan.
Niet geschoten is altijd mis
Heb je al eens een dagje meegelopen met een dierenarts om te zien wat het werk precies inhoudt?

Je geeft ook ergens aan dat je anders eerst wel assistentewerk wil doen, dat is echt totaal iets anders als dierenarts zijn. Echt MBO niveau en veel schoonmaakwerk. Daardoor ga ik bijna denken dat je het werk erg romantiseert.

Verder is dit een opleiding met relatief veel contacturen en hoge studiebelasting. Een parttime baan erbij hebben is best lastig heb ik begrepen. Zou je je worst case alleen op de studie kunnen richten als je het niet gaat redden, of heb je een hypotheek te betalen bijv.? En kun je de kosten van de opleiding dragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven