Werk & Studie
alle pijlers
Afgewezen wegens hoog-risico uitstroom
woensdag 13 juni 2018 18:38
Hoi,
Recentelijk heb ik gereageerd op een functie voor klantenservicemedewerker bij een overheidsorganisatie. Het gaat om een callcenterfunctie waar meerdere uitzendbureaus personeel voor werven. Zij maken daarbij gebruik van een uitgebreide test om personeel te screenen. Onder meer een taaltoets, cijfermatig inzicht en een persoonlijkheidstest
Nu heb ik de taaltoets bijna foutloos gemaakt. Het cijfermatig inzicht is 85%, wat betekent dat 15% van de Mbo'ers hoger scoort op cijfermatig inzicht en 85% lager dan ik. Dus ik scoor vrij hoog.
Kijk, nu doe ik inderdaad geen MBO maar HBO. Ik doe een HBO-opleiding in juridische richting. Ik ga in oktober afstuderen, en aangezien ik niet te hoog wil inzetten, solliciteerde ik dus op een MBO klantenservicefunctie met elementen van sociaal recht.
Nu ben ik niet zozeer afgewezen op mijn intelligentie, want als ik op de testresultaten mag afgaan is die bovengemiddeld. Nee, ik ben afgewezen omdat uit de persoonlijkheidstest bleek dat ik volgens de opdrachtgever een hoog-risico uitstroomprofiel heb. Ik zal even kort neerzetten wat bleek: Bondige en praktische instelling. Erg alert op juistheid van informatie en conclusies, als dingen niet kloppen zal ik daar een opmerking over plaatsen. Deelt gevraag en ongevraagd informatie met anderen. Kan zich snel aanpassen aan nieuwe situaties. Laat anderen in hun waarde en gaat respectvol met hen om. Kan kritiek incasseren. Kan zaken zonder wolligheid vertellen.
Ik zie niet zo snel waarom bovenstaande een hoog-risico uitstroomprofiel oplevert.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat voor persoonlijkheid ze dan zoeken ... hihihi. Iemand anders dit meegemaakt?
Recentelijk heb ik gereageerd op een functie voor klantenservicemedewerker bij een overheidsorganisatie. Het gaat om een callcenterfunctie waar meerdere uitzendbureaus personeel voor werven. Zij maken daarbij gebruik van een uitgebreide test om personeel te screenen. Onder meer een taaltoets, cijfermatig inzicht en een persoonlijkheidstest
Nu heb ik de taaltoets bijna foutloos gemaakt. Het cijfermatig inzicht is 85%, wat betekent dat 15% van de Mbo'ers hoger scoort op cijfermatig inzicht en 85% lager dan ik. Dus ik scoor vrij hoog.
Kijk, nu doe ik inderdaad geen MBO maar HBO. Ik doe een HBO-opleiding in juridische richting. Ik ga in oktober afstuderen, en aangezien ik niet te hoog wil inzetten, solliciteerde ik dus op een MBO klantenservicefunctie met elementen van sociaal recht.
Nu ben ik niet zozeer afgewezen op mijn intelligentie, want als ik op de testresultaten mag afgaan is die bovengemiddeld. Nee, ik ben afgewezen omdat uit de persoonlijkheidstest bleek dat ik volgens de opdrachtgever een hoog-risico uitstroomprofiel heb. Ik zal even kort neerzetten wat bleek: Bondige en praktische instelling. Erg alert op juistheid van informatie en conclusies, als dingen niet kloppen zal ik daar een opmerking over plaatsen. Deelt gevraag en ongevraagd informatie met anderen. Kan zich snel aanpassen aan nieuwe situaties. Laat anderen in hun waarde en gaat respectvol met hen om. Kan kritiek incasseren. Kan zaken zonder wolligheid vertellen.
Ik zie niet zo snel waarom bovenstaande een hoog-risico uitstroomprofiel oplevert.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat voor persoonlijkheid ze dan zoeken ... hihihi. Iemand anders dit meegemaakt?
anoniem_362817 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 20:46
2.21% gewijzigd
woensdag 13 juni 2018 18:49
Je bent te ambitieus. Je hebt het in je om de organisatie te willen veranderen. En dat zoeken ze niet bij een klantenservice functie. En je studeert binnen een half jaar af, dan ga je op zoek naar fulltime functie op HBO niveau. Waarom zullen ze dan 5 maanden investeren terwijl je eigenlijk alleen op zoek bent naar zomerwerk.
woensdag 13 juni 2018 19:54
Zij denken gewoon dat je heel snel wat anders wilt gaan doen dan dit omdat het werk saai, eentonig en niet inhoudelijk is. Ipv de discussie hierover aan te gaan zou je het uitzendbureau e.a. kunnen voorleggen waarbij je vraagt of er andere functies zijn bij deze of een andere inlener die beter bij jou zouden passen.
Deze inlener wil mensen die zich voor langere tijd committeren en waarbij het risico op een snel vertrek laag is.
Deze inlener wil mensen die zich voor langere tijd committeren en waarbij het risico op een snel vertrek laag is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 13 juni 2018 20:12
woensdag 13 juni 2018 20:26
Nou inderdaad.. lijkt me een open deur.snoopylynn schreef: ↑13-06-2018 20:10Als je zo slim bent had je dit zelf ook kunnen bedenken of anders vragen.
woensdag 13 juni 2018 20:26
woensdag 13 juni 2018 20:28
Overigens betekent een score van 85%, dat 85% van de MBO'ers de test slechter maakt en 15 procent beter.
woensdag 13 juni 2018 20:42
Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven zie ik (sorry, ik ben pas een uur thuis na een lange werkdag) maar je schrijft dit eerder:
Zo lijkt het alsof de normgroep gemiddeld genomen de test beter maakt dan jij. Ik zou dat even aanpassen in je OP..... Het cijfermatig inzicht is 85%, wat betekent dat de MBO-normgroep gemiddeld 15% hoger scoort dan ik...
Vraag het uitzendbureau om banen die beter bij jou passen.
woensdag 13 juni 2018 23:48
donderdag 14 juni 2018 08:53
Yep!
Als je goed met meerdere systemen tegelijk overweg kan, en een gladde rug hebt en werk kan uitvoeren waarin eigen inbreng niet gewenst is, dan is het werk prima te doen.
Ik werd er ongelukkig van.
Je zit er niet om mensen echt te helpen. Je krijgt de tijd niet om mensen echt te helpen. Je wordt getraind om mensen zo kort mogelijk van het juiste antwoord te voorzien. Wanneer je zelf al kan bedenken dat die mensen nog tegen andere problemen aan (gaan) lopen dan is dat jammer. Mond dicht, gesprek afhandelen en door naar de volgende.
donderdag 14 juni 2018 10:57
Och, dat is inderdaad een jammerlijke werkwijze. In de vacature wordt het wel anders beschreven (natuurlijk). Ik denk dat ik het wel zou kunnen, daar niet van ... maar 1 jaar is wel het maximale, als de werkwijze zij het klantcontactcentrum uwv verloopt zoals jij het beschrijft. Jammer hoor.Waterverf schreef: ↑14-06-2018 08:53Yep!
Als je goed met meerdere systemen tegelijk overweg kan, en een gladde rug hebt en werk kan uitvoeren waarin eigen inbreng niet gewenst is, dan is het werk prima te doen.
Ik werd er ongelukkig van.
Je zit er niet om mensen echt te helpen. Je krijgt de tijd niet om mensen echt te helpen. Je wordt getraind om mensen zo kort mogelijk van het juiste antwoord te voorzien. Wanneer je zelf al kan bedenken dat die mensen nog tegen andere problemen aan (gaan) lopen dan is dat jammer. Mond dicht, gesprek afhandelen en door naar de volgende.