Werk & Studie alle pijlers

Lunchpauze op werk

14-06-2018 12:08 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie het met lunchpauze op het werk?

Voorheen ging ik met een aantal collega's naar de kantine, vanaf eind vorig jaar doe ik dit niet meer omdat ze druk aan het verbouwen waren in heel ons gebouw. Ik at gewoon aan mijn bureau.
Toen dit van de week ter sprake kwam kreeg ik een beetje op mijn kop omdat het voor je eigen best wil goed is als je een halfuur van je werkplek bent en als je oververmoeid raakt of een burn-out is het ook je eigen schuld. Zo werd het vertelt.
Dit snap ik allemaal hoor, maar ik heb geen zin om met ruim 50 man of meer in een kantine te gaan zitten eten, veel te druk en rumoerig.
Je kunt naar buiten gaan ja, maar in een halfuur kun je net geen rondje doen.

En daarbij ben ik veel geconcentreerder als ik op mijn werkplek blijf, als ik pauze neem heb ik moeite om weer ´op gang te komen´
Ik heb ook moeite met weer op gang komen, maar toch ga ik bijna elke dag een half uurtje naar buiten. Soms alleen, soms met een of meerdere collega's. Dan lopen we een rondje en met mooi weer gaan we ergens zitten.

Als ik dat niet doe, ben ik 's avonds echt gaar. Heel soms eet ik in de kantine, maar eigenlijk zelden. Ik vind het gewoon veel fijner om er even uit te zijn en wat te bewegen. Wij mogen ook niet eten achter onze computers trouwens, daar worden we echt voor op de vingers getikt ivm hygiëne.
Alle reacties Link kopieren
In de herfst/winter : in de kantine. In de zomer neem ik een stoel van binnen mee naar de tuin. Soms komen er collega's bijzitten en soms niet. Als ik zin heb, ga ik een stukje lopen.
Achter je bureau blijven zitten, is misschien goed voor de concentratie, maar je moet inderdaad ook af en toe een stukje ontspanning inlassen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
14-06-2018 12:08
En daarbij ben ik veel geconcentreerder als ik op mijn werkplek blijf, als ik pauze neem heb ik moeite om weer ´op gang te komen´
Hebben jullie buiten geen picnicktafels of bankjes in een parkje? Dan zou je daar even je eten kunnen opeten in rust. Je bent juist geconcentreerder als je soms écht even pauze neemt en niet blijft hangen op je werkplek. Of gewoon wandelend eten.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik ga eigenlijk altijd naar buiten, boodschappen doen, even naar de drogist, of die sporadische keer dat ik echt niks nodig heb, een rondje lopen. Ooit mee begonnen omdat ik hoofdpijn kreeg van het binnenzitten de hele dag en het bevalt nog altijd prima.

Maar wel een luxepositie, naast het station in een grote stad dus een hoop winkels binnen handbereik.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het verboden om op je werkplaats te eten. Dit is omdat we een deel van de collega's in de fabriek werkt en dat gevaarlijk kan zijn met de machines.

Wij hebben een aparte ruimte met tafels, stoelen, een koelkast en 2 magnetrons waar iedereen zijn middageten opeet. Soms als het lekker weer is gaan we met een paar collega's naar een parkje verderop lekker ff lopen en onze maaltijd eten.
We hebben een uur pauze, dus sommigen gaan ook naar huis tussendoor.

Tja, ik moet ook weer ff "op gang komen" na de middagpauze, maar dat lijkt me normaal toch? We zijn mensen, geen robots...
Een half uurtje wandelen.
Daarmee zorg je onbewust dat je hersens gaan nadenken over zaken waar je nu even tegenaan loopt. En opeens heb je dan een oplossing voor handen die je eerder nog niet zag. En dat krijg je dan niet/minder wanneer je achter je bureau blijft zitten.
Ik ging altijd wandelen tijdens het half uurtje eigen tijd en m'n brood at ik in de baas z'n tijd achter m'n computer op.
Alle reacties Link kopieren
Ik lunch meestal in de kantine met een groep collega's. Zodra het enigszins lekker weer is gaan we naar buiten om te eten, we hebben picknicktafels buiten staan. Als er weinig collega's zijn dan ga ik een stukje wandelen, even weg van mijn computer. Ik krijg zo'n hoofdpijn als ik de hele dag achter m'n computer zit, ik vind dat echt niet fijn.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik pauzeer bij voorkeur achter de PC met het forum of een andere www en eet daar mijn boterham en drink daar een kopje koffie. Even me terugtrekken van alle drukte en al het geroezemoes om me heen. Wandelend eten, pratend eten in een kantine met anderen naast mij....echt, ik krijg dan geen hap door mijn keel en voel me nadien vermoeider dan daarvoor.
Ik heb een baan waarin ik de gehele dag moet communiceren. Telefonisch, via email, face to face. Ik heb die spaarzame tijd echt nodig om op te laden. Even NIET socializen, even NIET praten.
Ik kan er ook echt heel slecht tegen wanneer een collega dan met me begint te praten. In een kantine of al wandelend met collega's gebeurd dat uiteraard wel. Dus echt niet aan mij besteed. Niet altijd haalbaar zoals ik dat het fijnst vind. En dan voel ik me dus echt volledig niet in mijn comfort-zone.
Ik sta op de werkvloer dus echt dat ik graag pauze neem. Maar ik bepaal zelf mijn pauzetijden dus die neem ik op momenten dat ik weet dat het rustig is in de kantine.
Dan zit er vaak nog wel een collega of ik doe een spelletje op mijn telefoon, zit te appen met mijn gezin en ondertussen eet ik even wat.
Op de werkvloer mag er trouwens bij ons echt niet gegeten worden, kauwgom is al verboden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen kantine. Meestal ga ik even 20 minuten naar buiten of lunch ik met collega's aan de eettafel. Het komt ook wel eens voor dat ik achter mijn bureau eet, maar dat is niet vaak.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-06-2018 12:19
Ik ging altijd wandelen tijdens het half uurtje eigen tijd en m'n brood at ik in de baas z'n tijd achter m'n computer op.
Dat deed ik ook altijd :D
Alle reacties Link kopieren
Ik eet in de baas zijn tijd achter mijn bureau, en in de pauze ga ik lekker een half uurtje naar buiten. werk in het centrum dus ik loop een rondje of doe een boodschap.

Ik loop ook alleen, geen zin om in de pauze met collega's te lopen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen flexplekken en mogen gelukkig niet achter het bureau eten. Ik eet meestal in de kantine. Zo kom ik nog eens collega's tegen die ik anders bijna niet zie of spreek. Soms loop ik een rondje of doe ik boodschappen. Waarom is een half uur te kort om een rondje te lopen?
Alle reacties Link kopieren
Het beste wat je voor je lijf kan doen is even bewegen en een frisse neus halen. Je hoeft echt niet naar de kantine te gaan. Maar het beroemde lunch wandelingetje lijkt me wel verstandig.

Een volle werkdag + pauzes op dezelfde stoel is een recipe for disaster.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
“Je kunt naar buiten gaan ja, maar in een halfuur kun je net geen rondje doen”

Moet dat dan? Je kan toch 15 minuten de ene kant op lopen en dan weer 15 minuten terug.
Of je loopt naar een bankje , gaat even zitten en dan weer terug.
In een half uur kun je toch prima een rondje lopen? Met gemak 2 kilometer, zelfs als je eerst nog een aantal verdiepingen naar beneden moet.
Soms heb ik een lunchvergadering en kan ik niet even naar buiten. Dan ben ik aan het begin van de middag veel duffer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al veel, in de pauze weer gaan zitten, in de kantine of buiten, vind ik niks
Wow... dat ik het nog eens helemaal eens zou zijn met een post van Redbulletje.... ;-)

Wij hebben een appgroepje met allemaal collega's die ook graag gaan wandelen, dus ik hoef nooit alleen, en weer of geen weer, er gaat altijd wel iemand. Helaas heb ik nu al een tijd een ernstige enkelblessure waardoor ik niet naar buiten ga in de lunchpauze, en ik kom dan inderdaad veel verrotter thuis 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf ook liever op mijn plekje zitten. Ik werk tussen de mannen... Nou, ik ben echt niet geïnteresseerd in bijv. voetbal. Ik ga dan liever een kwartiertje eerder weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch jouw pauze? Je mag toch zelf weten hoe je deze invult? Wij kunnen helaas niet van de afdeling, lijkt me heerlijk om er even tussen uit te kunnen i.p.v. het kippenhok waar we nu zitten.
Alle reacties Link kopieren
Flexplekken hier, dus je mag niet op je werkplek eten. Ik ben voor mijn functie ook regelmatig buiten de deur, dus ik lunch soms in de kantine, soms in de koffiehoek op onze verdieping, soms buiten in een parkje onderweg, soms op de fiets. Net hoe het uitkomt.
Klein bedrijf dus geen mega-kantine.

Met gemiddeld 3 à 15 personen rond een tafel in de vergaderzaal.

Op je werkplek eten is verboden en quasi iedereen die in huis is komt toch echt eten.
(Als we met 3 of 4 personen in huis zijn bel ik ook gewoon effe rond. Geen zin om alleen te zitten.)

Uit huis gaan is zinloos, want er is geen barst te zien.
De eerste supermarkt is bijvoorbeeld 20 minuten wandelen. Onmogelijk te halen op een half uur middagpauze.

Bij goed weer en genoeg helpende handen verslepen we de tafels en stoelen naar de tuin.
We blijven al jaren dromen van een lounge-set die kan blijven buitenstaan :-D.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een communicatief beroep, sta soms voor groepen of zit veel in overleg. Dagen dat ik de hele tijd achter mijn bureau zit zijn zeldzaam. Ik lunch daarom juist graag achter mijn pc, even lekker niks, geen geklets of gesocialize, in mijn eigen wereldje. Op drukke dagen werk ik even door, anders moet ik 'savonds langer verder werken, op rustige dagen ga ik even forummen of een vakantie uitzoeken ofzo :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven