Werk & Studie alle pijlers

WFT opleidingen

16-06-2018 16:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

En nee, niet WTF, maar WFT. Ik moest ook even goed lezen toen ik het destijds voor het eerst las hihi.

Momenteel doe ik een HBO-opleiding, ik bevind mij in de afstudeerfase.
Helaas is het niet een opleiding die veel baankans biedt, dus ik zal heel flexibel
moeten zijn wat eventuele banen betreft.

In veel vacatures, vooral in de financiële sector, zie ik WFT-opleidingen voorbij komen. Sommige bedrijven bieden bijvoorbeeld gratis de opleiding WFT-basis aan (Wet op het financieel toezicht). Er zijn meerdere verdiepende WFT's zo ik heb gelezen.

Welnu, ik ben nog helemaal niet concreet of serieus van plan om een WFT te willen volgen. Echter ben ik er wel in geïnteresseerd, en dus zou ik graag wat nadere informatie verzamelen van mensen die WFT gedaan hebben.
Ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met het halen van WFT's, en zo ja, zouden jullie dat dan willen beschrijven? Waaruit bestaat bijvoorbeeld de basisopleiding inhoudelijk, wat is de moeilijkheidsgraad, hoeveel tijd dien je er gemiddeld aan te spenderen? Enzovoort. :)

Bvd!
Alle reacties Link kopieren
Je moet goed kunnen stampen.
Ikzelf heb de cursussen nooit gedaan, maar vriendin van mij moet elke paar jaar weer op herhaling, met echte toetsen. Als ze deze niet haalt, mag ze geloof ik haar baan niet uitoefenen (werkt bij een grote verzekeraar).
Ze haalt ze altijd, maar is altijd al paar maanden daarvoor bezig tot de laatste weken voor de toets, dan zit ze echt avond aan avond te blokken. Een 2 a 3 uur per avond.

Voor mijn gevoel is ze elke 2 jaar hiermee bezig.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Ik werk ook in de verzekeringen. Ik heb Basis, Particulier en Zakelijk. Zonder kan ik mijn functie niet uitoefenen en om de zoveel jaar moet ik mijn PE punten halen.

Basis is voornamelijk bancair georiënteerd en het is veel en saai.
Alle reacties Link kopieren
ik zal in de bankwereld en nu in de verzekeringen. ik heb wft basis, consumptief krediet. schade particulier, schade zakelijk, inkomen en vermogen,

basis omvat alles, van hoe geld is ontstaan, belastingschijjven, schenkrecht enz. het is veel info. ik werk, dus ik heb voor basis denk ik 4/5 maanden gedaan na werk en zo met andere wft's. ik vond inkomen het moeilijkst en heb deze in 2 keer moeten doen. De meeste wft's zijn op mbo+ niveau, alleen hypotheken en pensioen niet dacht ik
What the fuck opleidingen? Soms moet ik mij ook zoiets afvragen na het zien ervan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het HBO fiscaal recht gevolgd. Ik heb de wettenbundels daarvan nog in huis. Belastingschijven komen me bekend voor, boxen, toeslagen, heffingskortingen e.d. ook. We moesten ook berekeningen maken.

Ik doe trouwens een juridische HBO. Stampen hoorde daar ook bij, naast het vermogen om verbanden te kunnen leggen tussen verschillende wetten, analytisch vermogen moet je ook hebben.
Ik heb basis gedaan in de periode dat ik bij een bank werkte. Is inmiddels verlopen.
Stond 50 u zelfstudie voor. Die heb ik er niet aan besteed. Vooral saaaaai en veel maar geen moeilijke stof.

Nu heb ik nog WFT zorg (30 u zelfstudie) en daar moet ik binnenkort weer mee aan de bak om te voorkomen dat die verloopt.

Bedrijf waar ik voor werk doet dat via www.nibesvv.nl
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik WFT Basis, Schade Zakelijk en Inkomen. Ligt heel veel aan de functie die je uit gaat oefenen wat je nodig hebt. Basis is sowieso verplicht wanneer je klantcontact hebt.

Het is vooral begrijpend lezen en veel oefenen. Niet te lang over doen want dan wordt het vermoeiend.

En iedere 2-3 jaar herhalen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit als bijbaan bij een verzekering gewerkt en daar had je ook een wft nodig. Geloof zorg of verzekeren, weet niet meer welke. In elk geval, vond het voor een bijbaan echt veel om te leren, heb het dus ook twee keer niet gehaald. Ik mocht toen ook per direct niet meer werken zolang ik mijn wft niet had.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb basis, schade zakelijk, inkomen, vermogen.
Basis is heel breed; schenkrecht, veel wettelijke regelingen (denk aan bijv bijstand), belastingen, studiefinanciering, wetgeving, enz.
Schade zakelijk gaat inhoudelijk echt veel over verzekeringen (particulier en zakelijk).
Inkomen gaat o.a. over arbeidsongeschikt raken, ontslagen worden, en alle daarbij behorende regelingen.
Vermogen gaat o.a. over beleggen, sparen, crowdfunding, opties en obligaties, levensverzekeringen.
Alle onderdelen zijn veel stampwerk, je moet veel regeltjes kennen en uiteraard ook weer de afwijkingen in die regels. En op je examen moet je dat kunnen toepassen in een casus.
Het zijn pittige opleidingen die je niet zomaar even erbij doet. Ook al werk ik in de verzekeringen, veel dingen die ik moet leren daar werk ik niet eens mee in de praktijk, dus verwateren zo weer. Elke 2 maanden krijg ik via Lindenhaeghe een kennis update + korte toets, zodat ik Permanent Actueel (PA) ben. Daarnaast moet ik elke 2 a 3 jaar opnieuw examen doen, Permanente Educatie (PE). Sla je dit 1x over of vergeet je het per ongeluk, dan is je diploma niks meer waard en kan je van voren af aan beginnen met de volledige opleiding. Ik zou het alleen gaan leren als je er ook daadwerkelijk mee gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Piepp voor je uitgebreide reactie. Zo krijg ik een goed beeld. :)


Zoals ik zei ben ik een juridische opleiding aan het afronden, dus regeltjes en afwijkingen ben ik ruimschoots mee bekend. Sociaal recht (bijstand en arbeidsrecht) heb ik uitgebreid gehad. Dus ik denk dat het leren van de materie niet een onoverkoombaar obstakel zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn opleiding (bedrijfseconomie) de wft's gehaald omdat ik toen tegen een laag tarief de examens kon afnemen. Ik heb basis, consumpties, schade particulier, inkomen en hypothecair. Voor basis, consumpties, schade en hypothecair ben ik ongeveer 1 dag bezig geweest. Inkomen is naar mijn gevoel net wat breder en hier heb ik denk ik 2 dagen over gedaan. De examens zelf zijn voornamelijk meer keuze, enkele open rekenvragen. Voor mijn gevoel is het niveau van basis, consumpties en schade mbo en inkomen en hypothecair mbo/hbo.

Wanneer je een baan wil gaan uitoefenen waarbij je deze wft's nodig hebt zou ik gewoon solliciteren. De meeste werkgevers betalen de benodigde certificaten voor je en het is dus zonde om veel geld hierin te steken.
Ik ga wft zorg halen. Studiemateriaal heb ik al, nu nog tijd vrijmaken. Ik werk bij een van de grote zorgverzekeraars.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 5 gehaald tijdens mij MBO opleiding: basis, verzekeringen particulier en zakelijk, consumptief krediet en beleggen. Tijdens de MBO, nodig tijdens de opleiding, maar wel extern behaald. Dus precies dezelfde als bankmedewerkers en dergelijke halen.

Het was dus tijdens een MBO opleiding, dus als je HBO (bijna) hebt afgerond dat moet die WFT ook echt wel te doen zijn. Kan me herinneren dat het best wat stampen is, maar echt wel goed te doen.

Haal wel alleen degene die je echt nodig hebt. ik heb nog 1x de PE van de basis gehaald, maar heb nu een functie in dezelfde sector maar WFT niet nodig. Inmiddels zijn ze dus allemaal verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles wat ik toen heb moeten leren trouwens ook nog wel digitaal. Je kunt me een privé berichtje sturen, dan stuur ik je de basis. Die is dus wel al minstens 6 jaar oud, dus niet te gebruiken voor een toets van nu, maar dan heb je een idee.
Alle reacties Link kopieren
Basis is echt wel.goed.te doen als.je een hbo diploma hebt gehaald. Verzekeren hadden mensen beduidend meer moeite mee op mijn werk. Zakelijk nog meer.
Alle reacties Link kopieren
miss011 schreef:
16-06-2018 20:33
Ik heb alles wat ik toen heb moeten leren trouwens ook nog wel digitaal. Je kunt me een privé berichtje sturen, dan stuur ik je de basis. Die is dus wel al minstens 6 jaar oud, dus niet te gebruiken voor een toets van nu, maar dan heb je een idee.
Ik heb je een pm gestuurd, staat is postvak uit. Dus ik weet niet of je het hebt ontvangen. Hoor het graag :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een tussenpersoon voor hypotheken en heb basis, schade particulier en vermogen. Uiteindelijk wil ik hypothecair krediet ook nog halen in de toekomst. Heb basis in 1x gehaald, schade in 3x en vermogen in 2x. Ben HBO geschoold en werkte nog 40 uur per week toen ik dit ernaast deed. Het is wel heel erg veel stof en je moet van leren houden. Ik vond het best pittig, maar ik dacht er af en toe te laks over dus je moet het niet onderschatten. Gemiddeld moet je er 10 uur per week voor uittrekken. Maar alles is digitaal (bij ons dan) en je kunt altijd aan iemand vragen stellen.

Maar het kan echt een verdieping van je werk zijn en ook voor je eigen financiële basiskennis vind ik het fijn, elke 2 jaar moet je weer examen doen om je certificaat te mogen behouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook WFT Basis en Schade Zakelijk, maar ben WO geschoold en vond het ook niet erg ingewikkeld. Het is wel veel en voor mij heeft het niet veel raakvlakken met de praktijk, maar het wordt inderdaad wel vaak gevraagd bij vacatures dus het is prima om te hebben. Het werd door mijn huidige en vorige werkgever vergoed, dus heb het alleen gedaan omdat het mooi meegenomen . Voor mijn huidige functie ben ik er van vrijgesteld overigens, dus ik weet nog niet of ik het bij ga blijven houden.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
16-06-2018 18:11
Ik heb basis, schade zakelijk, inkomen, vermogen.
Basis is heel breed; schenkrecht, veel wettelijke regelingen (denk aan bijv bijstand), belastingen, studiefinanciering, wetgeving, enz.
Schade zakelijk gaat inhoudelijk echt veel over verzekeringen (particulier en zakelijk).
Inkomen gaat o.a. over arbeidsongeschikt raken, ontslagen worden, en alle daarbij behorende regelingen.
Vermogen gaat o.a. over beleggen, sparen, crowdfunding, opties en obligaties, levensverzekeringen.
Alle onderdelen zijn veel stampwerk, je moet veel regeltjes kennen en uiteraard ook weer de afwijkingen in die regels. En op je examen moet je dat kunnen toepassen in een casus.
Het zijn pittige opleidingen die je niet zomaar even erbij doet. Ook al werk ik in de verzekeringen, veel dingen die ik moet leren daar werk ik niet eens mee in de praktijk, dus verwateren zo weer. Elke 2 maanden krijg ik via Lindenhaeghe een kennis update + korte toets, zodat ik Permanent Actueel (PA) ben. Daarnaast moet ik elke 2 a 3 jaar opnieuw examen doen, Permanente Educatie (PE). Sla je dit 1x over of vergeet je het per ongeluk, dan is je diploma niks meer waard en kan je van voren af aan beginnen met de volledige opleiding. Ik zou het alleen gaan leren als je er ook daadwerkelijk mee gaat werken.

Goedemiddag,

Heb jij toevallig oefenexamens voor wft basis.
Ik zou zeer op prijs stellen als ik die van jou kan krijgen.
mvg,
Hans
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze bij randstad gevolgd, je moet gewoon kunnen stampen, thats it.Moeilijkheidsgraad: is er niet, alleen uit je hoofd leren. Verder was ik 2 weken kwijt aan WFt basis, maar dat zal vast langer zijn als je er nog een leven naast hebt
Alle reacties Link kopieren
legend61 schreef:
08-03-2019 16:09
Goedemiddag,

Heb jij toevallig oefenexamens voor wft basis.
Ik zou zeer op prijs stellen als ik die van jou kan krijgen.
mvg,
Hans
Helaas kan ik je niet helpen.
Wat ik heb, staat in mijn online omgeving van Lindenhaeghe en kan ik niet delen met een ander. Bovendien is dat ongeveer 1,5 jaar oud, dus ik weet niet hoe actueel het nog is. Ga je nog voor 1 apr examen doen? Ik kan kijken of ik via via nog wat kan achterhalen maar reken er niet teveel op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven