Werk & Studie alle pijlers

Leeftijd 26/27 hbo voltijd of deeltijd studeren?

16-06-2018 23:03 41 berichten
Zit eraan te denken om weer een studie op te pakken. Inmiddels ben ik 26, en twijfel daarom of het niet handiger is om in deeltijd te studeren. Ben ik niet te oud om nog voltijd te gaan studeren? Hoe kijken jullie hiertegen aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 27 en ging voltijd. Gewoon doen als je de mogelijkheid hebt.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: top dat je weer gaat studeren, heel knap!

Zelf ben ik momenteel bezig met de afronding van mijn HBO (voltijd). Ik vind zeker niet dat je te oud bent om te studeren. Zelf ben ik pas 22, maar bij mij op de opleiding zitten veel 25+ers. Als ik jou was zou ik voor de deeltijdvariant gaan, dan heb je ondertussen de mogelijkheid om wat bij te verdienen.

Wat je keuze ook gaat zijn, succes!! :bye:
Life begins at the end of your comfortzone
LJVKS1 schreef:
16-06-2018 23:17
Allereerst: top dat je weer gaat studeren, heel knap!

Zelf ben ik momenteel bezig met de afronding van mijn HBO (voltijd). Ik vind zeker niet dat je te oud bent om te studeren. Zelf ben ik pas 22, maar bij mij op de opleiding zitten veel 25+ers. Als ik jou was zou ik voor de deeltijdvariant gaan, dan heb je ondertussen de mogelijkheid om wat bij te verdienen.

Wat je keuze ook gaat zijn, succes!! :bye:
Dankje!!
Alle reacties Link kopieren
Ik was 25 toen ik deeltijd hbo ging doen. Had voor deeltijd gekozen vanwege mijn baan en dus het ernaast kunnen verdienen. Was goed te doen, al miste ik het studentenleven wel, want als iedereen een baan heeft is dat toch minder.

Als je geen baan erbij hebt of ernaast wil doen kan je net zo goed voltijd doen. De studielast is volgens mij gewoon hetzelfde namelijk, dezelfde lesstof, zelfde verslagen, zelfde toetsen. Alleen je contacttijd op school is minder en ik geloof je stage-uren ook.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik heb op mijn 21e eerst een jaartje voltijd gedaan maar voelde me niet echt op mijn plek tussen de 17-jarigen met hun rijlessen en hospita’s. Zelf had ik al drie jaar gewerkt, woonde samen in een normaal huis etc. De deeltijdopleiding was veel leuker, tussen de volwassenen die allemaal heel gemotiveerd waren. Daar was ik wel de jongste, maar dat vond ik minder erg.
MinkeDeWit schreef:
17-06-2018 00:01
Ik heb op mijn 21e eerst een jaartje voltijd gedaan maar voelde me niet echt op mijn plek tussen de 17-jarigen met hun rijlessen en hospita’s. Zelf had ik al drie jaar gewerkt, woonde samen in een normaal huis etc. De deeltijdopleiding was veel leuker, tussen de volwassenen die allemaal heel gemotiveerd waren. Daar was ik wel de jongste, maar dat vond ik minder erg.
Welke opleiding deed je?
DootjesR schreef:
17-06-2018 00:06
Welke opleiding deed je?
HEAO. Is dus al even geleden :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hangt er ook een beetje vanaf of je nu al een aantal jaren werkervaring hebt en of die werkervaring in dezelfde richting is als de opleiding die je nu wil gaan volgen.
En wat is de (te verwachten) studieduur?

Wanneer je een hele andere richting inslaat en de opleiding duurt 4 jaar, dan kom je dus straks als onervaren 30-er op de arbeidsmarkt (tenzij je relevante bijbanen hebt gehad intussen).
Afhankelijk van de studierichting is het dan mischien wat lastiger om aan passend werk te komen?
Alle reacties Link kopieren
LJVKS1 schreef:
16-06-2018 23:17
Allereerst: top dat je weer gaat studeren, heel knap!

Helemaal niet knap. Ik noem het niet volwassen willen worden als je op deze leeftijd nog voltijd wil gaan studeren.

Werkschuw zijn.

Deeltijd is op deze leeftijd een veel beter plan en dan wel naast een baan.
sugarmiss schreef:
17-06-2018 00:37
Helemaal niet knap. Ik noem het niet volwassen willen worden als je op deze leeftijd nog voltijd wil gaan studeren.

Werkschuw zijn.

Deeltijd is op deze leeftijd een veel beter plan en dan wel naast een baan.
Dat is wel heel kort door de bocht. Hoe kom je erbij dat ik werkschuw ben? Middelbare schooltijd heb ik altijd een bijbaantje gehad en daarna jaren full-time gewerkt.

Stel dat de gemiddelde leeftijd 22 is op het HBO, dan ben ik maar 4 jaartjes ouder? Of er moeten echt alleen maar 17/18 jarigen op het HBO zitten, wat me sterk lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ben je van plan om jezelf te onderhouden?

Ik had op die leeftijd gewoon huur te betalen en vaste lasten.

Ik ben de deeltijd gaan doen en ik heb aan den lijve ondervonden, dat je met 4 jaar werkervaring in het vakgebied, meer waard bent dan met alleen je diploma.
Als je al jaren hebt gewerkt is deeltijd wellicht om verschillende redenen passender.
Mensen die deeltijd doen zijn meer gefocussed, omdat ze hun studie moeten combineren, met baan, met gezin. Ze zullen minder snel tijd verspillen in hun studie. Ook zullen ze een volwassenere mentaliteit hebben dan veel voltijd studenten.
Met jaren werkervaring ben je vast ook competenter in het plannen van je werk, deadlines halen, verantwoordelijkheid nemen, samenwerken etc. Dat zijn allemaal zaken waar (vooral 1e-jaars) studenten nogal eens moeite mee hebben. Zij moeten nog veel dingen leren die jij al "kunt". Daar moet je tegen kunnen.

Je bent blijkbaar in staat, financieel gezien, om voltijd te gaan studeren. Als je er niet per se naast hoeft te werken, zou je ook de tijd die je met deeltijd overhoudt, kunnen besteden aan verdieping in je studie, of juist verbreding, extra stage etc. Zodat je, als je op wat hogere leeftijd met je nieuwe beroep de arbeidsmarkt opgaat, wat meer te bieden hebt dan reguliere studenten.
Helemaal eens met Dropdrop, hoe ga je jezelf onderhouden?

En welke studie wil je doen? Eentje met sowieso al veel contacturen?

Je bent straks begin 30 als je afstudeert. Voor je cv zou het beter zijn als je dan ook al enige werkervaring meeneemt. Je geeft aan al werkervaring te hebben, maar ook al is die relevant voor je latere functie dan kan een 'tussenstop' van 4 jaar best lang zijn.
Alle reacties Link kopieren
Deeltijd of duaal. Dan kun je werkervaring opdoen en dat maakt je ook aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt.
Ik begon na 2 'tussenjaren' aan de universiteit en vond het leeftijds(fase)verschil gigantisch.
Alle reacties Link kopieren
Als je er een tijdje uit bent geweest qua school/studie zou ik overwegen om het 1e jaar voltijd te volgen en meteen te regelen dat je vanaf het 2e jaar deeltijd gaat, inclusief een passende baan.
Dat geeft je ruimte om te wennen aan de opleiding en de studiestof, maar geeft je ook de praktijkervaring die van waarde is voor je toekomst.

Ik deed het zelf op die manier, omdat ik (op m'n 25e) al een flink aantal jaren fulltime had gewerkt en echt moest schakelen naar het studeren.

Ligt de studie in het verlengde van je huidige werkgebied?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 24ste pas gaan studeren, voltijd. Daarvoor heb ik 5 jaar full time gewerkt. Ik ben blij dat ik toch die studiejaren nog gedaan heb. Is toch een ander, vrijer leven en je moet nog zoveel jaar werken.

Het moet financieel natuurlijk wel haalbaar zijn. Als je er heel veel bij moet werken kan je misschien beter deeltijd doen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-06-2018 00:37
Helemaal niet knap. Ik noem het niet volwassen willen worden als je op deze leeftijd nog voltijd wil gaan studeren.

Werkschuw zijn.

Deeltijd is op deze leeftijd een veel beter plan en dan wel naast een baan.
Zo zo.

Niet elk persoon heeft de luxe om meteen door te kunnen studeren. Als je vanuit een financieel slechte positie eerst een aantal jaar werkt om zo op eigen kosten door te kunnen leren, neem ik mijn pet voor je af. En voltijd kan dan net de veilige start zijn die je nodig hebt.

Het gaat om perspectief en diversiteit. Niet om de doorsnee, en hatsa kop eraf.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
17-06-2018 09:21
Als je er een tijdje uit bent geweest qua school/studie zou ik overwegen om het 1e jaar voltijd te volgen en meteen te regelen dat je vanaf het 2e jaar deeltijd gaat, inclusief een passende baan.
Dat geeft je ruimte om te wennen aan de opleiding en de studiestof, maar geeft je ook de praktijkervaring die van waarde is voor je toekomst.

Ik deed het zelf op die manier, omdat ik (op m'n 25e) al een flink aantal jaren fulltime had gewerkt en echt moest schakelen naar het studeren.

Ligt de studie in het verlengde van je huidige werkgebied?
Dit, ik ben op mijn 24ste gaan studeren en had achteraf in mijn tweede jaar beter deeltijd kunnen gaan studeren. In mijn laatste jaar moest ik mijn LIO, minor en nog een half jaar aan studiepunten afronden (90 dus in totaal) en om dat allemaal te combineren ben ik de vakken die ik nog moest halen bij de deeltijd gaan doen. Die dagen waren wel zwaar, maar uiteindelijk was op deze manier alles beter te combineren dan wanneer ik de voltijd-stroom was blijven volgen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor deeltijd gaan. Is veel makkelijker combineren met werk.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-06-2018 00:37
Helemaal niet knap. Ik noem het niet volwassen willen worden als je op deze leeftijd nog voltijd wil gaan studeren.

Werkschuw zijn.
Zo, dat is nogal een statement.

TO: niets van aantrekken. Zoals ik al zei: ik was (noodgedwongen) 27 toen ik startte. Er waren er een hoop rond de 25 toen. Ook mensen die al kinderen hadden. Dat maakte de klas destijds ook leuk, de diversiteit. En vaak zijn de ouderen wat gemotiveerder. Dus als je de mogelijkheid hebt: doen!
Momenteel gaat me voorkeur uit naar voltijd. Me leefsituatie is als volgt, ik woon op me eigen met vaste lasten van 500 euro per maand. Dit is inclusief gas, water, licht, internet, enz. Dacht met een bijbaantje erbij + studiefinanciering het wel te doen is. De studierichting (ict) die ik wil gaan is het toekomstperspectief uitstekend. Hier maak ik me totaal geen zorgen over.

De reden dat ik graag voltijds wil gaan studeren, is dat ik me dan volledig kan richten op de studie. Deeltijd gecombineerd met een baan lijkt me echt zo ontzettend zwaar. Wil ernaast ook nog een beetje fijn kunnen leven. En ik heb dat ook gemist, door me vroegere thuissituatie (ouders met financiële problemen) ben ik maar gelijk gaan werken.
Koffiehagedis schreef:
17-06-2018 11:45
Zo, dat is nogal een statement.

TO: niets van aantrekken. Zoals ik al zei: ik was (noodgedwongen) 27 toen ik startte. Er waren er een hoop rond de 25 toen. Ook mensen die al kinderen hadden. Dat maakte de klas destijds ook leuk, de diversiteit. En vaak zijn de ouderen wat gemotiveerder. Dus als je de mogelijkheid hebt: doen!
Ja, het komt echt heel naïef over van der. Ik heb altijd keihard gewerkt voor me centen.
Als je voltijd gaat studeren en je leven financiert met een bijbaan + studielening, dan heb je aan het eind van je studie wel een flinke schuld. Met deeltijdbaan en deeltijdstudie zonder studielening niet.
Wanneer zou je willen beginnen met studeren? Want voorheen was het zo dat je maar tot een bepaalde leeftijd een studiebeurs kan aanvragen als je begint met studeren. Ik dacht 27. Geen idee of dat nu nog zo is.
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
17-06-2018 14:20
Momenteel gaat MIJN voorkeur uit naar voltijd. MIJN leefsituatie is als volgt, ik woon op MEZELF met vaste lasten van 500 euro per maand.
Damn, je moet wel echt werken aan je taal. Dit wordt echt niet gewaardeerd op het hbo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven