Werk & Studie alle pijlers

van MBO4 naar het HBO

18-06-2018 12:17 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar mijn MBO4 gehaald en wil graag verder studeren op het HBO. Ik wil de opleiding Social Work Deeltijd doen.

Heeft iemand ervaring met de overgang van het MBO naar het HBO?
Wat zijn de verschillen? Is het veel lastiger?

Op zich ging het mbo mij goed af. Naar mijn idee was het wel veel; zoek maar zelf uit hoe je het doet. Waardoor ik het soms wel lastig vond wat er van mij verwacht werd (ik deed de mbo via Capabel onderwijs) maar ben met ruime voldoendes geslaagd, heb nooit een her moeten doen.



Is er ook iemand die ervaring heeft met de opleiding in deeltijd?
Het tempo en niveau liggen op het hbo een stuk hoger, je zult ook veel zelfstandheid moeten hebben. Juist ook in staat zijn zelf achter dingen aan te gaan en uit te zoeken.
Dat moet je wel liggen.

Ik heb op latere leeftijd een deeltijdopleiding gedaan en vond het best zwaar (ik werkte er vier dagen naast). Je moet er rekening mee houden dat je in een groep komt met mensen die al wat ouder zijn, die al werkervaring hebben etc. Dat maakt de aansluiting misschien lastiger. Verder vond ik zelf, omdat ik al jaren werkervaring had, dat we werden lastiggevallen met onzinnige opdrachten, die bijv. erop gericht waren dat je moest bewijzen dat je goed kunt samenwerken. Voor iemand die net van het mbo afkomt is zo'n opdracht misschien relevanter dan voor iemand met veel werkervaring.
Ik ben van MBO4 naar HBO gegaan. Het HBO is veel theoretischer gericht, wat je moet liggen of niet. Daarnaast zijn de eisen van verslaglegging ook hoger. De werkdruk zelf vond ik niet meer of minder.
Let wel, ik heb een deeltijd studie gedaan. Ook hier is het erg veel uitzoeken hoe en wat. Je moet gewoon zelfstandig aan het werk kunnen, heb je liever dat iemand je handje vast houd dan zal je het moeilijk krijgen.

Het is ook afhankelijk van welke opleiding je overigens gaat doen. Ik heb SPH deeltijd/duaal gedaan. Erg leuk, erg leerzaam maar pittig was het wel.
Ik vond dat er nauwelijks verschil was tussen MBO4 en HBO. Een veel kleiner verschil dan van HBO naar WO in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen ervaring, maar wel met wat ik om me heen zie.

In mijn eerste HBO studiejaar begonnen we met +- 25 studenten waarvan er +- 12 doorstroomde vanuit het MBO, na het 1e jaar waren er daar nog welgeteld 2 van over (die uiteindelijk ook netjes hun diploma haalde trouwens!). De rest vond het verschil te groot, konden het niet aan, of waren niet goed geïnformeerd over de verschillen. (ik deed een economische HBO opleiding)

Succes!
Ik geef zelf les op het MBO(niveau 4) en heb twee studies op het HBO gevolgd. Ik ervaar de twee niveaus natuurlijk wel in een andere rol, maar denk dat er wat betreft moeilijkheid niet veel verschil in zit. Het verschil zit meer in de hoeveelheid stof en de zelfstandigheid. Althans, zo ervaar ik het. Daarnaast zit er ook een verschil in de HBO 'soorten' (voltijd, deeltijd en duaal). Ik weet dat deeltijd vaak zwaarder wordt ervaren dan voltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van mbo (niveau 4) naar hbo gegaan. Ik vond dat mbo echt heel schools was (niet denigrerend bedoeld) met dingen als gym, Nederlands, burgerschap etc. Ook de klasgenoten waren een stuk jonger en de lessen waren net als op de middelbare school. Op het hbo veel meer zelfstandigheid, geen onzinvakken meer, een veel hoger niveau, geen lessen maar hoor- en werkcolleges, veel meer literatuur, geen aanwezigheidsplicht (op een enkel college na dan). Ik vond het een verschil van dag en nacht.
Alle reacties Link kopieren
Qua moeilijkheidsgraad is hbo veel werk in vergelijking met mbo4. Tevens heb je weinig “verplichtingen” zoals op mbo4. Daar geld nog een aanwezigheidsplicht. Op hbo ben je welkom en als je de toets maar haalt is het al gauw goed. Let wel op de bsa ; bindend studie advies in jaar 1. Je kan maximaal 60 punten in 1 jaar halen en de bsa verschilt nogal per hogeschool. Op mijn hogeschool is het 54 van de 60 punten. Die heb ik zelf net op het randje gehaald doordat ik 2 toetsen niet gehaald had. Had ik 1 punt minder gehad, was ik zonder pardon van school gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden mbo4 gehaald met 2 vingers in mij neus nooit voor hoeven stampen of iets. Nu op het hbo is dat wel anders veel meer werk veel meer theorie stampen en alle toeters en bellen erbij ik doe een deeltijd studie dus vergt zelfstandigheid. Ik denk dat het ook wel ligt aan welke hbo studie de ene is toch moeilijker dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
Heey!

Ik ben ben ook van mbo naar hbo gegaan en inmiddels gestopt omdat ik de studie niet leuk vond.
Ik vond de overstap wel groot, maar te doen. Ligt er ook aan wat voor hbo opleiding je wilt doen. Heb geen ervaring met Social work zelf. De ene hbo opleiding is moeilijker en veel meer stof leren dan de andere. Op hbo wordt er meer zelfstandigheid van je gevraagd en moet je meer zelf uitzoeken dan op mbo. Ik deed verpleegkunde en daar heb je heel veel leerwerk, wat je echt wel moest bijhouden en pittig was.
Als je het goed bijhoudt en gemotiveerd bent, moet het vast lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Social Work nou niet bepaald hogere wiskunde.
Een groot deel van de opleiding bestaat bovendien uit stage.
Het gehalte "zoek het zelf maar uit" was wel hoog. Maar zo te lezen ben je dat al gewend.
Alle reacties Link kopieren
Blijdoener schreef:
18-06-2018 14:37
Ik ben ook van mbo (niveau 4) naar hbo gegaan. Ik vond dat mbo echt heel schools was (niet denigrerend bedoeld) met dingen als gym, Nederlands, burgerschap etc. Ook de klasgenoten waren een stuk jonger en de lessen waren net als op de middelbare school. Op het hbo veel meer zelfstandigheid, geen onzinvakken meer, een veel hoger niveau, geen lessen maar hoor- en werkcolleges, veel meer literatuur, geen aanwezigheidsplicht (op een enkel college na dan). Ik vond het een verschil van dag en nacht.
Dit heb ik ook ervaren. Ik heb beide studies heel gemakkelijk gedaan.
Wat een ander zei klopt ook wel dat er best wat mbo’ers afhaken na het 1ste jaar. Bij waren dat 2 van de 6. De 4 die overbleven hebben het gedaan in de 3 jaar(een jaar kort dan de havo studenten) die er voor stond. Nu waren het wel technische studies dus misschien heel anders dan sociale studies
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat mensen die vanaf het mbo komen veel bewuster een studie kiezen. Ze zijn al ouder en weten beter wat ze willen. Ook is het voor hen veel minder vrijblijvend dan voor veel jongeren die nog in de middelbare school fase zitten. Ze kwamen op mij vaak gemotiveerder over. Zeker de studenten in deeltijd. Die moeten namelijk veel extra moeite doen.

Het nadeel is wel dat de manier van studeren echt heel anders is dan op het mbo. Je bent echt op jezelf aangewezen. Het is niet schools meer. Op het mbo heeft de school nog de wettelijke taak om zoveel mogelijk studenten aan een startkwalificatie te houden. Docenten doen dan ook veel meer moeite om scholieren binnen te houden en te ondersteunen. Op het hbo valt ruim de helft (soms nog meer) gewoon af. En dat maakt niemand wat uit. Het moet echt vanuit jezelf komen.

Ook is er meer theorie, meer zelfstandigheid, overal zelf achteraan gaan. En bij Social Work veel gezamenlijke projecten. Bij deeltijd kan het lastig zijn dat je dan ook dingen moet doen die in de praktijk totaal anders werken en zelfs onzinnig zijn. Daar moet je wel tegen kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven