Werk & Studie alle pijlers

Zit vast in werk/studie

19-06-2018 16:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva'ers,

Zit momenteel nogal met de handen in het haar en wil vragen of er iemand mee kan kijken, misschien zie ik opties over het hoofd.

Ik ben in het bezit van een hbo-propedeuse en probeer nu al zo'n twee jaar door te stromen naar een universitaire studie. Van deze studie ben ik 100% verzekerd dat het de studie is die ik wil en hier heb ik in die twee jaar ook nog niet aan getwijfeld.

Om toegelaten te worden heb ik echter naast de hbo-propedeuse ook vijf deelcertificaten op vwo-niveau nodig. Drie van deze vijf zijn behaald maar de overige twee lijken onmogelijk. Het lukt me gewoon simpelweg niet om ze te halen en daarmee lukt het dus ook niet om op de universiteit te komen. Deze twee vakken zijn overigens niet direct gerelateerd aan de studie dus zodra die in de pocket zijn is het ook klaar.

Momenteel weet ik even niet meer wat te doen. Heb voor dit tussenjaar een baan gehad in het buitenland (zit daar nu nog tot september) die gerelateerd is aan de studie en weet nu nog beter dat ik echt niks anders zou willen.
In juli is nog één poging om de deelcertificaten te halen maar ik weet eigenlijk wel dat het niet gaat lukken. En dan? Het derde tussenjaar op rij?

Inmiddels begint het geld op te raken, mijn tijd op te raken en moet er toch eens wat gaan gebeuren. Zie het allemaal even heel donker.

Iemand die tips heeft, ideeën, opties die ik over het hoofd zie? Alvast bedankt!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je geprobeerd die certificaten te behalen? Zelfstudie? Hulp gehad van een bijlesinstituut? Bijles vragen van studenten die de bijbehorende studie doen?
Je zegt nu: die certificaten zijn niet gerelateerd aan de studie, dus hierna is het klaar. Weet je dat heel zeker? Mijn ervaring is dat studies niet zomaar om die certificaten vragen, en vaak blijkt dat studenten die erg veel moeite hadden om die certificaten (of hun VWO-vakken) te halen het ook lastig krijgen tijdens hun studie. Oftewel: het feit dat je hier al twee jaar over doet kan zomaar betekenen dat je ook jaren langer over je studie doet, omdat je gaat struikelen. Ga eens in gesprek met een decaan of studieadviseur van je gewenste opleiding, en kijk hoe realistisch het is dat jij die opleiding aankunt als je nu deze problemen hebt - om problemen in de toekomst voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het niet relevant is waarom wordt het dan gevraagd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar is je niveau dan wel dusdanig om WO te gaan doen, als je de benodigde vereisten daarvoor niet kan behalen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom lukt het niet ze te halen, wat gaat er mis?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan gewoon je hbo opleiding afmaken en daarna kijken of je middels een premaster alsnog de master van de universitaire opleiding kunt doen. Ik vind het wel lang om 2 jaar bezig te zijn met vwo certificaten.
Wat heb je gedaan tot nu toe om de vakken te halen?
Zou helpen als je aan geeft welke vakken het om gaat. Meestal zijn dat exacte vakken, dus ik gok daar op.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd, denk ik dat je het niveau voor deze studie gewoon niet hebt. Jammer, maar so be it.
Je zegt dat je na het behalen van je hbo-propedeuse hebt geprobeerd door te stromen naar de uni. Kan ik hieruit concluderen dat je eerst mbo hebt gedaan? Anders snap ik die route niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Om welke vakken gaat het?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
mariposa2 schreef:
19-06-2018 16:45
Ik zou dan gewoon je hbo opleiding afmaken en daarna kijken of je middels een premaster alsnog de master van de universitaire opleiding kunt doen. Ik vind het wel lang om 2 jaar bezig te zijn met vwo certificaten.
Ik gok dat het om een studie gaat waar geen pre-master voor is en dat het om vakken als wiskunde gaat.
anoniem_370152 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 17:18
0.51% gewijzigd
Als het om exacte vakken gaat dan zul je ongetwijfeld nog heel veel statistiek tegen gaan komen tijdens je universitaire studie dus of het klaar is hierna betwijfel ik. Lastig hoor.
Alle reacties Link kopieren
desiraii schreef:
19-06-2018 17:08
Heel eerlijk gezegd, denk ik dat je het niveau voor deze studie gewoon niet hebt. Jammer, maar so be it.
Je zegt dat je na het behalen van je hbo-propedeuse hebt geprobeerd door te stromen naar de uni. Kan ik hieruit concluderen dat je eerst mbo hebt gedaan? Anders snap ik die route niet helemaal.
Het kan ook zo zijn dat ze een eerdere poging heeft gedaan om te studeren aan een universiteit toen voor sommige studies het goed genoeg was om slechts met een hbo-propedeuse op zak te hebben. Sinds een paar jaar zijn de toelatingseigen voor veel studies aangescherpt en misschien moet ze nu voor een andere opleiding in het bezit zijn van die certificaten om te mogen starten.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je allemaal al geprobeerd om ze te behalen?
Alle reacties Link kopieren
Juli is wel heel kort dag. Heb je al bijlessen gehad of doe je het helemaal zelf?
Alle reacties Link kopieren
In het buitenland werken en gelijkertijd voor deelcertificaten studeren, dat gaat echt niet werken.

Ik zou terug gaan naar Nederland en via extra begeleiding er alles aan doen om die deelcertificaten te halen.

Je kan niet alles hebben, en soms moet je prioriteiten stellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
19-06-2018 16:30
Je zegt nu: die certificaten zijn niet gerelateerd aan de studie, dus hierna is het klaar. Weet je dat heel zeker? Mijn ervaring is dat studies niet zomaar om die certificaten vragen, en vaak blijkt dat studenten die erg veel moeite hadden om die certificaten (of hun VWO-vakken) te halen het ook lastig krijgen tijdens hun studie. Oftewel: het feit dat je hier al twee jaar over doet kan zomaar betekenen dat je ook jaren langer over je studie doet, omdat je gaat struikelen. Ga eens in gesprek met een decaan of studieadviseur van je gewenste opleiding, en kijk hoe realistisch het is dat jij die opleiding aankunt als je nu deze problemen hebt - om problemen in de toekomst voor te zijn.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Dat is uiteraard inderdaad mijn angst, dat ik het niveau dan gewoon niet aankan. Maar dan de vraag; wat dan? Er is geen enkele studie waarvoor ik niet deze deelcertificaten nodig heb die ik zie zitten.

Er is contact met de betreffende studie waarbij zij aangeven dat het terugkomt in het eerste jaar, maar in zeer kleine mate en niet moeilijker dan de deelcertificaten. Dus ja, dat zal wel bikkelen zijn, maar áls ik die certificaten kan halen kan ik het niveau dus aan. Het gaat inderdaad om de exacte vakken.

Het gaat allemaal door zelfstudie, er zijn hier wel wat collega's die me kunnen helpen als ik vastloop maar geen echte bijles. De echte trainingen voor deze tentamens zijn ook vreselijk duur dus dat is ook als ik weer in Nederland zou zijn geen optie.
Het studeren valt me zwaar naast het full-time werken en leven opbouwen hier.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Dan gok ik dat het gaat om wiskunde en natuurkunde. Er zijn heel veel online sites die je helpen, mijn advies is zelf altijd te beginnen met de absolute basis om je abstract denken te trainen. En ja dat is dus heel stom breuken rekenen bij voorbeeld en eenvoudige vergelijkingen. VWO is ook 6 jaar en begint niet meteen met differentiaalvergelijkingen.

Overigens zal elke studie die die vakken vraagt zo'n beetje abstract redeneren eisen, dus ik denk niet dat het zo simpel gezegd is als 'ik heb die certificaten dus ik ben ok'.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ga je dan niet de hbo opleiding afmaken? Wat is er mis met hbo?
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
19-06-2018 20:42
Maar waarom ga je dan niet de hbo opleiding afmaken? Wat is er mis met hbo?
Omdat ik niet verder wil in dat vakgebied en er geen hbo studie is die me aanspreekt :)
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
19-06-2018 20:34
Er is contact met de betreffende studie waarbij zij aangeven dat het terugkomt in het eerste jaar, maar in zeer kleine mate en niet moeilijker dan de deelcertificaten. Dus ja, dat zal wel bikkelen zijn, maar áls ik die certificaten kan halen kan ik het niveau dus aan. Het gaat inderdaad om de exacte vakken.
Pas op met die aanname. De certificaten zijn een minimum van waar je aan moet voldoen, maar het tempo en de verwachtingen liggen vaak (veel) hoger op moment dat je vakken krijgt die zo'n certificaat of voorkennis vereisen. Ik heb fluitend het VWO gehaald en wiskunde B12/natuurkunde12 gehaald, maar had flink moeite met de calculus en natuurkunde die ik in m'n eerste jaar kreeg, en ik was zeker niet de enige. En je hebt op de uni geen oneindige mogelijkheid om te herkansen he: als je na het eerste jaar geen 45 punten hebt krijg je een negatief BSA en kun je wat anders gaan doen. En als het in kleine mate terugkomt: is dat bij 1 vak bijna alles, of bij elk vak een beetje?

Ken je mensen die nu de opleiding doen, en kun je bij hen je licht eens opsteken over hoe die vakken in elkaar zitten? En hoeveel moeite mensen daar normaliter mee hebben? Dat kan in elk geval een goed beeld geven van je mogelijkheden. En mocht je dan zeker weten dat je 't toch wilt doen, dan zou ik naar de VAVO gaan en een jaar lang gewoon les volgen om die deelcertificaten te halen, dan heb je ook vaste mensen om op terug te vallen als je vastloopt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als deze studie echt is wat je wil zou ik toch investeren om die cerificaten te halen. Dat lukt je niet zonder hulp, tenminste tot nu toe niet. Het kan echt heel veel schelen als je het op een andere manier uitgelegd krijgt of op 10 andere manieren. Dus ik zou investeren in bijles tot je er klaar voor bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven