Werk & Studie alle pijlers

Werken bij gemeente

19-06-2018 21:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over werken bij de gemeente.
Regelmatig kom ik interessante vacatures tegen bij gemeentes. Die vacatures liggen in de hoek van Leerplicht / RMC /WMO .
Nu voldoe ik aan (bijna) alle gestelde eisen, behalve dat ik geen ervaring bij een gemeente of met die functies heb. En dat wordt eigenlijk altijd gevraagd.
Maar hoe dan? Hoe komt iemand binnen? Zijn hier mensen die bij een gemeente werken en die hier iets meer over weten?
Alle reacties Link kopieren
Zoals je bij elk ander bedrijf binnenkomt. Solliciteren en motiveren als je denkt dat je geschikt bent.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
19-06-2018 21:41
Zoals je bij elk ander bedrijf binnenkomt. Solliciteren en motiveren als je denkt dat je geschikt bent.
Ja. Maar vaak staat er expliciet bij dat sollicitaties van sollicitanten die niet aan alle eisen voldoen niet worden meegenomen.
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 21:43
Ja. Maar vaak staat er expliciet bij dat sollicitaties van sollicitanten die niet aan alle eisen voldoen niet worden meegenomen.
Alsnog wie niet waagt wie niet wint...
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
19-06-2018 21:46
Alsnog wie niet waagt wie niet wint...
Dit
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Bellen als je een interessante vacature ziet, netwerken met mensen die al bij gemeenten werken? En inderdaad goed motiveren in je brief.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
19-06-2018 21:49
Bellen als je een interessante vacature ziet, netwerken met mensen die al bij gemeenten werken? En inderdaad goed motiveren in je brief.
Ja, het pad van netwerken ben ik al ingeslagen 💪👌
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je zelf dat je toch geschikt bent?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
19-06-2018 21:52
Waarom denk je zelf dat je toch geschikt bent?
Omdat ik aan de vacature eisen voldoe. Behalve 1 punt. Er word vaak ervaring bij de gemeente gevraagd en soms staat er zelfs bij: minimaal x aantal jaar.
Alle reacties Link kopieren
Als ze ervaring in de functie vragen hangt er vaak een andere schaal aan dan zonder ervaring. Als ze zeg maar een medior of senior zoeken dan voldoe je dus niet aan de vacature-eisen. Als je denkt dat het wel kan dan solliciteren, kijken hoe ver je komt en eventueel vragen wat je kan doen om de volgende keer in aanmerking te komen. Overheid is wat dat betreft echt niet anders dan andere werkgevers.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik werk bij veel gemeentes op projectbasis en hoe meer tekorten (goede medewerkers) zij hebben op het sociaal domein, hoe soepeler zij worden in de procedures. Energieke en heldere motivatie doet al de helft. Zorg ervoor je je motivatie persoonlijk en goed te volgen is en welke ervaring je meebrengt ter compensatie. Het is een politiek bedrijf dus tact, doelmatigheid en rendement behalen zijn belangrijk. Een heldere uitleg over jouw manier van werken kan een onderbouwing zijn. Praat eens met een WMO-consulent zodat je weet hoe een werkdag eruit ziet en wat je dus mee dient te brengen om in aanmerking te komen.

Altijd proberen! Niet geschoten.. 😊
Alle reacties Link kopieren
Marte007 schreef:
19-06-2018 22:02
Ik werk bij veel gemeentes op projectbasis en hoe meer tekorten (goede medewerkers) zij hebben op het sociaal domein, hoe soepeler zij worden in de procedures. Energieke en heldere motivatie doet al de helft. Zorg ervoor je je motivatie persoonlijk en goed te volgen is en welke ervaring je meebrengt ter compensatie. Het is een politiek bedrijf dus tact, doelmatigheid en rendement behalen zijn belangrijk. Een heldere uitleg over jouw manier van werken kan een onderbouwing zijn. Praat eens met een WMO-consulent zodat je weet hoe een werkdag eruit ziet en wat je dus mee dient te brengen om in aanmerking te komen.

Altijd proberen! Niet geschoten.. 😊
Ah, daar kan ik wel wat mee.
Ik leg al contacten en ga eens vragen of ik een ochtend met iemand mee mag lopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat men het bij een gemeente prettig vindt als nieuwe medewerkers al enig idee hebben van hoe een politieke organisatie in elkaar steekt. Zeker bij de wat hogere functies is dat namelijk een belangrijk onderdeel van je functie: bestuurlijke sensitiviteit. Dat is natuurlijk ook te leren maar het is maar net hoeveel ruimte daar nog voor is. Op een grotere afdeling (grote gemeente) is daar wellicht meer ruimte voor dan bij een kleinere gemeente waar je soms meer éénpitter functies ziet. En soms is er juist ook behoefte aan iemand die juist een andere ervaring heeft om wat toe te voegen aan het team! Ben je op je vakgebied wel ervaren en wil je graag specifiek bij een gemeente werken? Ik weet niet hoe ver je bent qua carrière maar als je nog in het begin staat is een traineeshio bij een grote gemeente misschien iets?
Alle reacties Link kopieren
teepje schreef:
19-06-2018 22:36
Mijn ervaring is dat men het bij een gemeente prettig vindt als nieuwe medewerkers al enig idee hebben van hoe een politieke organisatie in elkaar steekt. Zeker bij de wat hogere functies is dat namelijk een belangrijk onderdeel van je functie: bestuurlijke sensitiviteit. Dat is natuurlijk ook te leren maar het is maar net hoeveel ruimte daar nog voor is. Op een grotere afdeling (grote gemeente) is daar wellicht meer ruimte voor dan bij een kleinere gemeente waar je soms meer éénpitter functies ziet. En soms is er juist ook behoefte aan iemand die juist een andere ervaring heeft om wat toe te voegen aan het team! Ben je op je vakgebied wel ervaren en wil je graag specifiek bij een gemeente werken? Ik weet niet hoe ver je bent qua carrière maar als je nog in het begin staat is een traineeshio bij een grote gemeente misschien iets?
Ik vraag mij af: welke politiek bestuurlijke sensitiviteit is van belang als je Leerplichtambtenaar bent? Met een goede kennis van onderwijs en de sociale kaart van de gemeente kom je toch een heel eind lijkt mij?
Bij een gemeente is het belangrijk om goed samen te werken. Stel, jij spreekt met ouders van een verzuimend kind, merkt dat er meer speelt (schulden, huurachterstand, middelengebruik, etc.) dan zul je je collega’s erbij moeten betrekken (SoZa, Jeugd), afstemmen, samenwerken, prioriteren, etc. Verder is het van belang dat je je realiseert dat er steeds veranderingen zijn op iedere afdeling en vaak iedere paar jaar nieuw college/wethouders met andere ideeën over hoe jij je werk moet doen.
Vooral dat laatste vraagt om politieke sensitiviteit.. het er niet mee eens zijn is een tactisch spel waarbij je doel behalen belangrijker is dan wat jij op je lever hebt.
anoniem_64ce813e59745 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 22:59
Reden: Typo
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Detacheerders zoals Maandag hebben ook vaak vacatures voor Wmo-consulenten.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 22:07
Ah, daar kan ik wel wat mee.
Ik leg al contacten en ga eens vragen of ik een ochtend met iemand mee mag lopen denk ik.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat vergaat! Of er mogelijkheden zijn om een keertje mee te lopen. Ik overweeg dat ook al een tijdje maar hoor signalen dat de gemeente daar momenteel niet echt voor open staat.
Alle reacties Link kopieren
Marte007 schreef:
19-06-2018 22:54
Bij een gemeente is het belangrijk om goed samen te werken. Stel, jij spreekt met ouders van een verzuimend kind, merkt dat er meer speelt (schulden, huurachterstand, middelengebruik, etc.) dan zul je je collega’s erbij moeten betrekken (SoZa, Jeugd), afstemmen, samenwerken, prioriteren, etc. Verder is het van belang dat je je realiseert dat er steeds veranderingen zijn op iedere afdeling en vaak iedere paar jaar nieuw college/wethouders met andere ideeën over hoe jij je werk moet doen.
Vooral dat laatste vraagt om politieke sensitiviteit.. het er niet mee eens zijn is een tactisch spel waarbij je doel behalen belangrijker is dan wat jij op je lever hebt.
Dank voor je reactie!
Het eerste deel over samenwerken begrijp ik helemaal.
Het tweede deel komt vaag op me over. Ik gok dat het te maken heeft met beleidsplannen?
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
19-06-2018 22:57
Detacheerders zoals Maandag hebben ook vaak vacatures voor Wmo-consulenten.
Klopt. Daar heb ik al contacten lopen maar zelfs daar kom je niet verder als je geen ervaring bij gemeentes hebt.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 22:44
Ik vraag mij af: welke politiek bestuurlijke sensitiviteit is van belang als je Leerplichtambtenaar bent? Met een goede kennis van onderwijs en de sociale kaart van de gemeente kom je toch een heel eind lijkt mij?
Werken als ambtenaar is iets anders dan je vak uitoefenen op basis van puur inhoud. Die vakkennis is de basis maar het beroep van ambtenaar is ook een vak op zich. Marte beschrijft het wel goed vind ik. Veranderende visie vanuit politiek en adviseren dus niet alleen op basis van vakkennis maar ook dienend aan je politieke baas: de wethouder.

Maar ik zit zelf in een heel andere sector dus wellicht is dat bij het vak van leerplicht ambtenaar heel anders. Ik kan me voorstellen dat processen dichtbij de uitvoering van (landelijke) wetten minder onder directe politieke invloed zijn dan bijvoorbeeld bij werken op een beleidsafdeling.
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 23:07
Dank voor je reactie!
Het eerste deel over samenwerken begrijp ik helemaal.
Het tweede deel komt vaag op me over. Ik gok dat het te maken heeft met beleidsplannen?
Bijvoorbeeld! Er zal een wethouder komen die naar je luistert en jouw ervaringen van de werkvloer mee neemt. En de volgende maakt in theorie een nieuwe werkwijze en jij dient je eraan te conformeren. En als je besluit er iets van te vinden, hardop, dan heb je dat dus met veel tact en argumentatie te brengen. Niet alle wethouders zijn stug en star, maar zij moeten wel rekenschap afleggen wanneer de afdeling (financieel) niet goed loopt. En daar zitten ze vaak behoorlijk bovenop door oa steeds nieuw beleid in te voeren of de spelregels te veranderen. Daar moet je mee om kunnen gaan. De wethouder kan misschien geen benul hebben van jouw werk inhoudelijk en toch besluiten dat je werkwijze moet veranderen op basis van een theorie die in de praktijk niet werkt. Dat weet jij al lang maar je hebt nu eenmaal niet het laatste woord. Er zijn relatief veel wethouders met een klein God-complex en narcistische trekjes. Zonder dat is het werk ook nauwelijks uitvoerbaar denk ik, maar het vraagt een andere manier van benaderen.

Is dat een beetje duidelijker of...? Het is al laat :winkie:
Het hangt er ook helemaal vanaf hoe hoog de nood is om de vacature te vervullen. Op het moment ze nu iemand nodig hebben willen ze iemand die zonder al te veel uitleg meteen aan de slag kan. Gaat het om formatie uitbreiding is er over het algemeen tijd om iemand in te werken en speelt ervaring een minder grote rol.

Kijk eens bij Driessen of zoals hierboven al genoemd bij Maandag.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook via een uitzendbureau bij een gemeente werken dan krijg je ook ervaring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je aan het begin van je carrière staat kan Newpublic een goeie ingang zijn als je graag bij een gemeente wil werken. Anders misschien JS consultancy.

Kijk anders ook even op binnenlandsbestuur.nl, wie weet vind je daar iets wat interessant is voor je.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 23:07
Dank voor je reactie!
Het eerste deel over samenwerken begrijp ik helemaal.
Het tweede deel komt vaag op me over. Ik gok dat het te maken heeft met beleidsplannen?
Als je het tweede deel vaag vindt dan snap ik dat je beter niet kan solliciteren op zo'n functie maar inderdaad eens moet denken aan een traineeship oid. Een dag meelopen is leuk voor jezelf maar levert je echt niet sneller een baan op.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven