Werk & Studie alle pijlers

Uit de horeca, en dan?

20-06-2018 13:32 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit momenteel op een tweesprong. Wat ga ik doen, en hoe pak ik dat aan?

Momenteel ziet mijn situatie er zo uit:
Ik heb een eigen bedrijfje, een dochter van bijna 1,5, 3 katten en doe (bijna) alles solo.
Ik werk dus in de horeca, dat doe ik al mijn hele werkleven. Ik ken niks anders, en houd van het wereldje eromheen.
Probleem is, ik werk zomers gemiddeld 60 uur in de week. Daarnaast heb ik een huishouden dat er volledig bij in schiet en een dochtertje die ook haar aandacht nodig is.
Woensdag is mijn enige "vrije" dag. Dan zorg ik dat er weer boodschappen in huis komen en kan ik even op adem komen als er verder niemand wat van me wil.
Het vele werken word me soms teveel en ik voel me schuldig bij het idee dat ik mijn dochter niet de aandacht kan geven die ik haar zou willen geven.
Die gedachte brengt me op het punt om de boel misschien maar te verkopen.
Maar... dan?
Zijn er nog meer mensen die uit de horeca komen en wat anders zijn gaan doen? Wat zijn jullie gaan doen, en hoe heb je dat aangepakt?

Natuurlijk heb ik er ook wel over nagedacht wat ik zou willen doen als ik hier zou stoppen. Enige wat me echt aanspreekt is overledenen verzorging. Maarja, ook dan zit ik weer met de onregelmatige uren en daarnaast lijkt me dat emotioneel zwaar werk, iets waar ik nu niet aan toe ben.
Iets anders is misschien een tak binnen de horeca zoals bijv een groothandel.. daarin heb ik me eerlijk gezegd nog niet echt verdiept.
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Alle reacties Link kopieren
Heb je afgeronde opleidingen?
Kun je niet wat personeel in dienst nemen die een deel van de taken van je over kunnen nemen? Je hebt nu duidelijk te veel op je bord.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-06-2018 13:35
Heb je afgeronde opleidingen?
Jazeker, maar dan ook weer horeca. Ik heb een diploma kok, zelfstandig werkend kok, in bezit van sociale hygiëne en bhv.
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-06-2018 13:37
Kun je niet wat personeel in dienst nemen die een deel van de taken van je over kunnen nemen? Je hebt nu duidelijk te veel op je bord.
Ik heb dit jaar inderdaad extra personeel aangenomen, maar dan nog moet ik aanwezig zijn om de boel aan te sturen en te zorgen dat de dingen ook echt lopen zoals ik dat graag wil zien
It's better to be hated for who you are, then to be loved for who you're not. -Kurt cobain
Alle reacties Link kopieren
Wat is je droombaan?
Facilitair medewerker?
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ook uit de horeca overgestapt, maar ik heb een hotelschooldiploma en voornamelijk receptie/reserveringen en bedieningsfuncties gedaan in het verleden. Ik werk nu als ondersteuner in een bedrijf dat kortlopende evenement projecten verzorgd, dus kantoor uren. Hele andere horeca-tak van sport dus.

Ik ken wel collega's (koks) die inderdaad bij een groothandel zijn gaan werken, één als account manager en de ander op een specifieke food-afdeling op locatie.
Die mogelijkheden zijn er dus wel!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Wil je de horeca uit of betere werkuren?
Alle reacties Link kopieren
Voor overledenenverzorging moet je een opleiding doen bij Docendo. Dat is nogal uitgebreid hoor. Het is niet alleen verzorging maar ook haar en make-up, restauratie na een ongeluk, enz.
In principe zijn dit gewoon kantooruren. Overledenen die opgehaald zijn gaan in de koeling en worden de volgende dag verzorgd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Binnen de horeca blijven, maar dan meer gestructureerde uren. Dit wordt waarschijnlijk dan wel in loondienst.

Ze hebben mensen nodig in de techniek, zorg, vrachtautochauffeurs, buschauffeurs, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
is het geen optie om óf iemand in je eigen bedrijf aan te nemen met de capaciteiten om alles te regelen en leiding te geven zodat jullie de uren kunnen verdelen, óf een andere horeca baan te zoeken met minder uur / betere verdeling van de uren, want die zíjn er echt wel.. dit is nu gewoon te veel.
Alle reacties Link kopieren
redrum schreef:
20-06-2018 13:40
Ik heb dit jaar inderdaad extra personeel aangenomen, maar dan nog moet ik aanwezig zijn om de boel aan te sturen en te zorgen dat de dingen ook echt lopen zoals ik dat graag wil zien
waarom neem je niet iemand aan die je inwerkt aan jou regels en dingen zodat diegene je evt een x aantal uren in de week kan overnemen? zodat jij tijd hebt voor je dochter en e.d. tevens kun je dan zorgen dat jullie diensten evt uurtje overlappen ivm overnemen van de dienst en bijzonderheden melden.
anders toch op zoek gaan naar dag horeca.
ik werkte altijd in de nacht horeca en sinds 3 maand in een lunchroom heerlijk ineens alle avonden vrij ( hooguit om 17.30 uur vrij).
maar jij bent degene die de keuze moet maken dat kunnen we niet voor je doen.

succes met je keuze
Alle reacties Link kopieren
redrum schreef:
20-06-2018 13:40
Ik heb dit jaar inderdaad extra personeel aangenomen, maar dan nog moet ik aanwezig zijn om de boel aan te sturen en te zorgen dat de dingen ook echt lopen zoals ik dat graag wil zien
En is het mogelijk om dat te delegeren? Ben jij de enige persoon die aan kan sturen of kan iemand anders dat ook?
redrum schreef:
20-06-2018 13:40
Ik heb dit jaar inderdaad extra personeel aangenomen, maar dan nog moet ik aanwezig zijn om de boel aan te sturen en te zorgen dat de dingen ook echt lopen zoals ik dat graag wil zien
Klinkt misschien flauw, maar dan moet je beter personeel aannemen. Het kan natuurlijk niet dat de dingen in de soep lopen als jij er niet bent om toezicht te houden. Dan zijn ze of niet goed ingewerkt of ze functioneren niet. En daar moet je dan iets mee.

Ik ken zat mensen die in de horeca werken en er zit heus wel eens een mega drukke periode tussen, maar het is echt onzin dat je altijd zoveel uren maakt.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-06-2018 10:59
Klinkt misschien flauw, maar dan moet je beter personeel aannemen. Het kan natuurlijk niet dat de dingen in de soep lopen als jij er niet bent om toezicht te houden. Dan zijn ze of niet goed ingewerkt of ze functioneren niet. En daar moet je dan iets mee.
Inderdaad, als het nodig is dat jij 60 u p/w aanwezig bent om alles goed te laten verlopen zit er iets mis. Daarin is echt nog wel eea te verbeteren, dus daar zou ik me eerst op focussen voordat je denkt aan stoppen met het bedrijf.

Denk dat het voor de verkoop trouwens ook gunstiger is als de boel niet zo afhankelijk is van 1 persoon (die op het moment van verkoop zich ook terugtrekt in principe).
Ik denk dat 60 u/pw werken niet uitzonderlijk is als je een eigen (horeca)bedrijf hebt hoor. Iemand de boel draaiende laten houden als je er zelf niet bent, gaat je geld kosten. Dat zou namelijk betekenen dat je iemand aan moet nemen met een management/teamleiderfunctie en daar hoort een bepaald salaris bij en een bepaald (risicovol) contract.

Wat ik wil zeggen is dat het aannemen van goed personeel, vooral in een (vaak) seizoensgebonden bedrijfstak als de horeca, niet altijd even gemakkelijk is. Vooral niet als je een klein of jong bedrijf bent.
Want stel: je neemt een bedrijfsleider aan en hij/zij wordt (gedeeltelijk) ziek of functioneert niet naar behoren, wat doe je dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven