Werk & Studie alle pijlers

Vaste lasten 1x per jaar betalen in plaats van maandelijks

30-06-2018 15:58 28 berichten
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik vroegen ons iets af. Wij hebben nu een leuke buffer opgebouwd en krijgen elke maand meer dan genoeg geld binnen. Nu is onze vraag of het gunstiger is als je bijvoorbeeld rekeningen zoals zorgverzekering, gemeentelijke belastingen, gwl, enz 1x per jaar te betalen inplaats van elke maand.

Elke maand zijn het best wel bedragen, en mij lijkt het ergens heerlijk om gewoon in bijv januari 1x alles te betalen, en dan er rest van jaar niet naar om te hoeven kijken en dan kan je maandelijks weer wat meer sparen.

Maar is dit ook voordeliger? en zijn er meer mensen die dit doen?
Zorgverzekering betalen we in 1x voor het hele jaar,krijg je inderdaad korting op.
Overige betalen we gewoon per maand omdat je er geen korting op krijgt.
GLW weet je nooit van te voren en zullen daarom ook niet vooruit in een keer betaald kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Autoverzekering, inboedel zou je evt ook per jaar kunnen betalen met beetje korting.
Elektra en water enzo kan volgens mij niet. Althans niet bij de maatschappij waar ik zit.
Maar als je zo graag wil, je kunt natuurlijk een extra rekening evt openen, daar in januari geld opzetten voor hele jaar en dan alles automatische incasso van die rekening. Maarja je bent ook weer kosten kwijt voor die rekening dus wat je voordeel gaat zijn?
Dan zou ik dat in december doen en juist niet in januari. 8-)
Gemeentebelastingen kan je sowieso in 1x betalen. Maar dat kan pas eind januari.

Omdat ze dan pas de belastingen berekenen en de beschikking sturen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-06-2018 16:04
GLW weet je nooit van te voren en zullen daarom ook niet vooruit in een keer betaald kunnen worden.
Dit is natuurlijk onzin, want je betaalt ook 12x de maandelijkse termijnen als voorschot terwijl de rekening pas achteraf bekend is. Same difference.
Maar ik ken inderdaad geen bedrijf waar je gwl ineens zou kunnen betalen.

Alles waar je voldoende korting op krijgt betaal ik in 1 keer in december (scheelt dan ook nog een beetje belasting). Zorgverzekering, autoverzekering.

Dit is wel een leuke site (niet mijn site), waar het vooruitbetalen wordt uitgelegd en waarop ook een tooltje staat om het rendement te berekenen: http://geld-is-tijd.blogspot.com/2015/0 ... n.html?m=1
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-06-2018 16:04
GLW weet je nooit van te voren en zullen daarom ook niet vooruit in een keer betaald kunnen worden.
Deze redenering snijdt geen houdt.

Je betaalt sowieso maandelijks een voorschot en dat wordt een keer per jaar verrekend aan de hand van de meterstand. Dus of je die schatting nu per maand of per jaar betaalt maakt natuurlijk niet uit.
Dat is niet mijn redenering. Maar die van de gas-water licht bedrijven. Het kan gewoon (bijna?) nergens. Relax maar.
Alle reacties Link kopieren
FrisFruit schreef:
30-06-2018 16:34
Dit is natuurlijk onzin, want je betaalt ook 12x de maandelijkse termijnen als voorschot terwijl de rekening pas achteraf bekend is. Same difference.
Maar ik ken inderdaad geen bedrijf waar je gwl ineens zou kunnen betalen.

Alles waar je voldoende korting op krijgt betaal ik in 1 keer in december (scheelt dan ook nog een beetje belasting). Zorgverzekering, autoverzekering.

Dit is wel een leuke site (niet mijn site), waar het vooruitbetalen wordt uitgelegd en waarop ook een tooltje staat om het rendement te berekenen: http://geld-is-tijd.blogspot.com/2015/0 ... n.html?m=1
Waarom scheelt dat voor de belasting??? Bedoel je dat je dan minder vermogensbelasting betaalt over je spaargeld? Tsja.

Maar je loopt ook weer geld mis omdat je dat geld wat je overmaakt in het jaar niet kan beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Vermogensrendementsheffing inderdaad. Een beetje, is niet een groot effect. Maar dat is vooruit betalen ook niet, het gaat om tientjes in totaal.
De site waarnaar ik verwees legt het goed uit, ook wat het werkelijke rendement is van bv een 3 procent korting (namelijk bijna 6 procent).
Gemeente betalen wij altijd voor het hele jaar maar levert (hier) geen korting op.

Zorgverzekering betalen we ook per jaar (kan eind december al of begin januari) en levert ons 3% extra korting op.
Dat is vele malen meer dan de spaarrekening (ik heb ING 0,05%)
Ik ga dat soort dingen (op zorgverzekering na) niet vooruit betalen. Wie weet hoe je leven loopt, geld terughalen is altijd lastiger.
LizBakker schreef:
30-06-2018 18:02
Wie weet hoe je leven loopt, geld terughalen is altijd lastiger.


Het gekke is dat vrijwel iedereen een te hoog voorschot voor GWL betaalt, omdat ze liever wat terugkrijgen dan bij moeten betalen...

TO, verzekeringen kun je in het algemeen vaak jaarlijks betalen en dan daardoor wat korting krijgen. Dus niet alleen je zorgverzekering, kijk ook naar je andere verzekeringen.
Maar wat je dan spaart gebruik je het volgende jaar weer om het vooruit te betalen, lijkt mij lood om oud ijzer, behalve bij zorgverzekering waar je korting krijgt
Ik betaal m'n autoverzekering in 1 keer, krijg geen korting. Vorig jaar was ik vergeten dat die factuur eraan zat te komen en moest toch 1300 eur ophoesten. Gelukkig spaar ik veel en was het geen probleem, wel onaangenaam. Nuja dat vergeten overkomt je wel maar 1 keer.
Zorgverzekering betaal ik ib 1x, in december. Levert 3% korting op en een marginaal lagere IB.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal mijn zorgverzekering ook in 1 keer. Scheelt toch wel wat qua geld. Denk rond de 100 tot 300 euro. Verschilt per jaar ook weer.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
30-06-2018 18:02
Ik ga dat soort dingen (op zorgverzekering na) niet vooruit betalen. Wie weet hoe je leven loopt, geld terughalen is altijd lastiger.
Mwah, als je halverwege het jaar sneeft krijg je het teveel betaalde gewoon terug hoor, daar hoef je niet eens wat voor te doen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
14-07-2018 21:04
Ik betaal mijn zorgverzekering ook in 1 keer. Scheelt toch wel wat qua geld. Denk rond de 100 tot 300 euro. Verschilt per jaar ook weer.
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk; je krijgt meestal maar 2 of 3% korting bij jaarbetaling; het gaat dus om tientjeswerk.

Autoverzekering / inboedel etc betaal ik altijd in 1x; als je dat niet doet krijg je een premie-opslag; komt op hetzelfde neer.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal zoveel mogelijk in 1x, dan ben ik er maar van af.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste verkeerde pijler. Lijkt me bij geld en recht horen.

Ten tweede snap ik die opmerking niet: "Dan ben ik er maar vanaf". Het wordt toch automatisch afgeschreven dus dan heb je er ook geen omkijken naar.

Ten derde, zou je de zorgverzekering in één kunnen betalen voor die één of twee tientjes (1 of 2%), maar volgens mij hebben veel mensen niet de discipline om dat geld niet uit te geven en te reserveren omdat ze zich in feite maandelijks rijker rekenen. Op deze manier kost het dus meer geld.

Ten vierde, ik behaal meer rendement op mijn geld (zonder te beleggen) dan de eventuele korting die ik zou krijgen dus als je echt een cijferneuker bent is het niet rendabel.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
17-07-2018 16:51
Ten eerste verkeerde pijler. Lijkt me bij geld en recht horen.

Ten tweede snap ik die opmerking niet: "Dan ben ik er maar vanaf". Het wordt toch automatisch afgeschreven dus dan heb je er ook geen omkijken naar.

Ten derde, zou je de zorgverzekering in één kunnen betalen voor die één of twee tientjes (1 of 2%), maar volgens mij hebben veel mensen niet de discipline om dat geld niet uit te geven en te reserveren omdat ze zich in feite maandelijks rijker rekenen. Op deze manier kost het dus meer geld.

Ten vierde, ik behaal meer rendement op mijn geld (zonder te beleggen) dan de eventuele korting die ik zou krijgen dus als je echt een cijferneuker bent is het niet rendabel.
Op de zorgverzekering krijg ik 40 of 50 euro korting en gaat direct na mijn eindejaarsuitkering van de rekening. Ik weet dat het gebeurt, dus een onaangenamen verrassing is het ook niet meer, dat die eindejaarsuitkering bijna meteen helemaal op gaat en de rest van het jaar heb ik die kosten niet, maar hoef er ook geen rekening mee te houden (reserveren).
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal mijn zorgverzekering en collegegeld in een keer. Ik vind het makkelijker om te sparen zodra mijn salaris gestort wordt, dan dat er maandelijks wat afgeschreven wordt waardoor ik eerder het overzicht kwijt raak. Gemeentebelasting in twee keer omdat ze daar niet extra voor rekenen t.o.v. in een keer.
Het levert per jaar zo'n 100 euro voordeel op.

In het slechtste geval gebeurt er wat waardoor je een jaar niet kunt sparen, dan betaal je het volgend jaar gewoon alsnog per maand.
Alle reacties Link kopieren
FireMe, wat ik bedoel met: dan ben ik er maar vanaf.

Een heel aantal bedragen zijn bij mij niet groot, als ik die maandelijks ga betalen, dan gaat het om tientjeswerk per maand. Ik vind het dan prettiger dat het hele bedrag in één keer is betaald, want dat houdt de administratie overzichtelijker. Want minder mutaties en het makkelijker om bedragen te vergelijken.
Dat je dan niet extra hoeft te betalen of korting krijgt is mooi meegenomen.

Periodieke kosten gaan inderdaad via automatische incasso, dus daar heb ik geen omkijken naar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven